10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Nu har jag läst och följt tråden hela sommaren, och längtat som bara den efter min lilla grabb, men i morgon är det äntligen dax!!
I morgon förmiddag flyttar Zimeon hem till mig, och vi kan äntligen börja med allt roligt som ligger framför oss nu.
Känner mig lite som ett barn dagen innan julafton :bump:

Åh vad roligt! :laugh: Hoppas på bilder i massor då! ;)

KL
Här har Kaptenen fått följa med som handhäst igen. Ordentligt blåsigt var det men det var inga problem. Kaptenen fick ha på sig sadel med hängande stigbyglar och träns under grimman, samt senskydd. Han vevade lite i början idag igen men sen var det lugnt.

Han fick träffa både kor, hästar, bilar och vatten på turen, och allt det tillsammans gav en mentalt väldigt trött bebis. :D Vattnet var en pöl som var över hela vägen, kanske 50 cm på mitten där jag ville gå. Första gången jag provade gick nordisen lite för fort och Kaptenen lade i backen, så jag tappade honom. Men jag hann få tag i honom innan han riktigt förstått att han var lös.
Den gången slutade det med att jag fick hoppa av och övertala honom en stund, men tillslut gick det! På vägen tillbaka gick han tätt intill farbror och smög igenom vattnet på första försöket. Duktig! :laugh: Det roliga är att han inte skuttade heller vilket han mycket enkelt kunde ha gjort, utan han klev med alla fyra fötterna rakt igenom. ;)

I stallet var han som sagt trött och man kunde se hur det snurrade runt i knoppen. Men ute i hagen drog han en repa med lillebror så direkt fysiskt ansträngande var det nog inte. :p

Så härligt det känns när de små blir så där härligt trötta i huvudet efter lagom stimulans. Känns verkligen som om man uträttat något vettigt då :)

Vet inte riktigt hur jag lägger upp bilder...kan jag göra det direkt ifrån min Iphone??

Du måste ha bilderna upplagda på någon annan sida på nätet först, Pixbox eller blogg t.ex. Om du har publika inställningar på Facebook tror jag det räcker med det.

kl.
Här jobbar vi på. Longeringen går framåt, hon tjurar lite med traven, men jag tror mest det beror på att underlaget är blytungt att springa i och hon är en bekväm liten varelse... :p Löshoppat har vi gjort tre gånger, visserligen med en äldre häst som springer framför och visar vägen, men hon har fin bjudning och fin teknik, plus att hon inte verkar vara den tittiga sorten (skönt tycker matte som blivit lite feg på gamla dar), och höjdmässigt ligger vi runt 60-65 cm. Eftersom stallägaren har två andra inackorderingar bara över sommaren, som behöver platserna bättre inne i sadelkammaren, har jag inte tagit upp ponnysadeln än, men de flyttar i dagarna och då tänkte jag göra ett försök med att lägga på sadeln. :)

Idag fick Nixi ha på sig sadeln igen och vi gick upp på ridbanan och lekte lite, "följa john" mm sen gjorde jag massa oväsen med sadeln och hoppade upp och ner på pallen, la mig lätt över ryggen ( fortfarande med fötterna på pallen ) men det var inget som bekymrade henne =) Duktig häst idag och nu ska hon få tänka tills nästa vecka så fortsätter vi med lite hängande ;)

KL
Dags att försöka komma in i tråden på något vänster igen. Har varit med väääldigt sporadiskt men det som kan bli lite intressant med denna tråd hoppas och antar jag är att det förhoppningsvis kommer vara med -10,or på 3 års testet nästa år (ett roligt evenemang som jag brinner lite för hihi :) )

Mina planer är att vara såpass klar med Coco, som jag kallar honom, så han kan vara med då så det får nog bli lite extra ansträngnings insatser nu då min pojk fått skrotat fram till nu, med undantag för lite vanligt småpyssel. Har inte haft träns på honom än men han har haft sadel nån gång utan problem.

Coolman RH (e: Cellestial u: Riga (46) ee: Cantus ue: Little Q uee: Any Questions uue: Racot)

Coolman2-1.jpg

Coolman-1.jpg

Riktigt fin häst du har, och så fint med den gula grimman! :love:

Så kom då äntligen min grabb! Gick snällt både på och av släpet, ut i hagen och såg sig lugnt omkring innan han rullade sig och sedan började beta....hoppas han förblir lika cool när han ska ridas in också ;)

Vad skönt och kul för den delen att han var så lugn och fin :)

Delvis kl.

Bjuder på en bild från här om dagen, men den hade då stängsel med i bilden också men en kär vän har redigerat bort det och se vad vacker bild! :love:

ÄLSKAR den!!
603426_10151189209532177_1737800422_n.png

Åh vad kul att det gick bra! Hoppas på bildbomb snart!

Molin: Söttjejen!

KL
Jaaa ni! Jag sa ju att jag tyckte att Kaptenen var redo för ryttare, och jag verkar ha haft helt rätt!

Idag kom en kompis hit, vi hade UNDERBART väder, strålande solsken, varmt och vindstilla - perfekt för en första ridtur! Tog in rödingarna och gjorde i ordning, sen ut på stallbacken och fixa lite. Ledde Kaptenen medan min kompis red farbror nordis, gick jättebra. Följde samma väg som vanligt för att göra det så enkelt som möjligt.

På vägen styrde jag lite över manken med tyglarna vilket gick jättebra, han följer tygeltagen kanon nu! Sen stannade vi några gånger då jag drog och gungade på sadeln och hoppade lite i stigbyglarna - Kaptenen typ bara suckade åt mig. :D En bild från ett av stoppen:

kaptenenrids005.jpg

På bortvägen gick vi över vatten helt utan problem, han tittade bara lite! Sen på hemvägen när vi gått förbi allt vatten tog min kompis över grimskaftet och jag hoppade i stigbyglarna, ställde mig upp och klappade på andra sidan och grejade helt utan reaktion. Så plötsligt satt jag där! Jag hade inte alls planerat att sitta upp själv från backen, hade tänkt att kompisen skulle slänga upp mig, men Kaptenen brydde sig som sagt inte alls (han stod och vilade ett bakben :D). Satt stilla ett tag och bara klappade och pratade, men pållen var helt obrydd och ville äta på samma buske som farbror.
Sen skrittade vi i snöre nästan hela vägen hem, men det gick så fantastiskt bra så sista biten kopplade vi bort grimskaftet och gick själva! :bump: Sista femhundra metrarna hoppade jag av och ledde honom, han var helnöjd - totalt obrydd och bara knallade på som om ingenting hade hänt! :love:

kaptenenrids030.jpg

kaptenenrids041.jpg

Alltså jag tror knappt det är sant! Första ridturen på min lilla pluttebebis! :banana: :love: Han kunde verkligen inte ha skött sig bättre, han var helt otroligt underbart fantastisk heeeeela tiden! Från början till slut! Åh vad jag älskar min häst! :love:

OJ,här går det undan! :bump: Vad kul att han var så duktig! :banana:

Dagsfärska bilder på korven är det enda jag har att komma med:

551794_3965214082993_71066416_n.jpg

294356_3965214483003_1870500824_n.jpg

296690_3965215043017_269369545_n.jpg

206161_3965215283023_1423929213_n.jpg

546044_3965215603031_1367221912_n.jpg

Åh vad kul att det gick bra! Hoppas på bildbomb snart!

Molin: Söttjejen!

KL
Jaaa ni! Jag sa ju att jag tyckte att Kaptenen var redo för ryttare, och jag verkar ha haft helt rätt!

Idag kom en kompis hit, vi hade UNDERBART väder, strålande solsken, varmt och vindstilla - perfekt för en första ridtur! Tog in rödingarna och gjorde i ordning, sen ut på stallbacken och fixa lite. Ledde Kaptenen medan min kompis red farbror nordis, gick jättebra. Följde samma väg som vanligt för att göra det så enkelt som möjligt.

På vägen styrde jag lite över manken med tyglarna vilket gick jättebra, han följer tygeltagen kanon nu! Sen stannade vi några gånger då jag drog och gungade på sadeln och hoppade lite i stigbyglarna - Kaptenen typ bara suckade åt mig. :D En bild från ett av stoppen:

På bortvägen gick vi över vatten helt utan problem, han tittade bara lite! Sen på hemvägen när vi gått förbi allt vatten tog min kompis över grimskaftet och jag hoppade i stigbyglarna, ställde mig upp och klappade på andra sidan och grejade helt utan reaktion. Så plötsligt satt jag där! Jag hade inte alls planerat att sitta upp själv från backen, hade tänkt att kompisen skulle slänga upp mig, men Kaptenen brydde sig som sagt inte alls (han stod och vilade ett bakben :D). Satt stilla ett tag och bara klappade och pratade, men pållen var helt obrydd och ville äta på samma buske som farbror.
Sen skrittade vi i snöre nästan hela vägen hem, men det gick så fantastiskt bra så sista biten kopplade vi bort grimskaftet och gick själva! :bump: Sista femhundra metrarna hoppade jag av och ledde honom, han var helnöjd - totalt obrydd och bara knallade på som om ingenting hade hänt! :love:

Alltså jag tror knappt det är sant! Första ridturen på min lilla pluttebebis! :banana: :love: Han kunde verkligen inte ha skött sig bättre, han var helt otroligt underbart fantastisk heeeeela tiden! Från början till slut! Åh vad jag älskar min häst! :love:

Ojoj, ja här händer det verkligen saker och som du sa, otroligt vackert väder var det idag och det är oftast då man får lite mer saker och vips så händer det.

Riktigt kul och få se bilder och att det dessutom gick så bra, men dina hästar tror jag aldrig du kommer få problem med ;) Du är så himla duktig med dom!
Se bara på din 08:a.

Dagsfärska bilder på korven är det enda jag har att komma med:

Han är så himla fin!
Kul med nya bilder!

Delvis kl..

Idag gjorde jag inte speciellt mycket med lillan, men den andra stalltjejen hjälpte mig och hålla Miraz idag så att vi kunde prova att spola benen för första gången (spolade av henne en gång då helkroppen när hon flyttat hit, den dag det var så sjukt varmt, men det gick inte fullt så bra.)
Sen dess har jag inte velat bråka med det där.

Men idag tog jag tag i det, och vet ni vad!
Hon skötte sig verkligen SUPER :bump: Lite läskigt såklart så ibland åkte benen upp och läskigast var det bak så där gjorde jag inte lika noga.
Frambenen gick det så bra med att jag kunde sitta bredvid och skrubba med händerna samtidigt som jag spolade. Duktiga tjejen!

Hon verkligen växer i mina ögon, otroligt trevlig individ men som även har attityd.

Sen blev det en borstning också men mer blev det inte!
Får se vad morgondagen erbjuder sig.

Åh vad roligt att det gick så bra! Grattis! Han ser ju hur cool ut som helst.

Själv gör jag inte mycket med Fendi, mer än tittar på lite hingstar, det blir nog betäckning här till våren iom att modern gick bort.

Min söta lilla bäbis fastnade på liten filmsnutt som jag måste dela med mig av :love:
Jag behöver inte vara rädd för att hon har glömt mig i alla fall, jag har träffat henne två gånger på ett år, detta var senast jag var nere nu i sommar.
http://youtu.be/CfVTEX8kDyg (ljud på ;) spola fram till 0.55 om ni inte pallar se hela)

DSC_7103.jpg

Jo han är faktiskt ganska stor, och välvuxen! Växer fortfarande väldigt jämnt. :) Och han är en riktig pärla! :love:

Vilken jättefin bild! Nu sitter jag med mobilen och kan inte se filmen, ska göra det när jag är hemma igen! :laugh:

Sassiball: ja alltså jag svävar fortfarande på moln! Han var så totalt cool hela tiden! :laugh: vad kul att du åka betäcka henne, även om anledningen är jättetråkig... jag hade gärna betäckt min, men det är nog omöjligt. :D

Molin: men oj! :o nu blir jag ju lite rörd, tack fina du! Och vad härligt att det gick så bra med spolningen, Kaptenen hatar vattenslangen så den dagen det är dags för oss blir intressant. ;)

Fibusen: Sötkorven! Alltid roligt med bilder från dig. :laugh:

Men Maja vad KUUUUL :banana::banana::banana: Härligt att det gick så bra på er första tur, ni är lika fina som alltid. Man får nästan lite prestationsångest när det går så bra för er men jag har lovat mig själv att INTE falla för frestelsen att göra några sådana manövrar med Astro, varken han eller jag är mogna för det :grin:
Ska boka tid för långtransport ner till småland så dom får ta itu med hans insittning där nere innan nyår sen får han semester ett tag och rids in ordentligt i typ februari.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 822
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 977
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar