10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Tack!
Planen är att sälja alla unghästar utom Sorexa eftersom hon är knepig i ett bakben. Håller hon för avel så tar jag (eller någon bekant) nog ett föl på henne sedan får jag besluta hur hennes framtid blir. Jag är så nöjd med henne så det bär mig emot att eventuellt behöva ta bort henne men är det minsta risk för att hon kommer att få ont så får hon resa till himlen.

Kul att det går så bra med Fendi, tänk att dom börjar bli så stora nu, snart är det ju ridhästar och inte unghästar vi har :banana::banana:

Vilka snyggingar du har! :love: Gillar verkligen deras utstrålning. :)

*Lite knapplån*
Vad kul att det gick så bra att sko kaptenen! :bump: Jag fasar inför korvens första skoning! :crazy: Förhoppningsvis kommer det gå bra,men han lessnar ju ur så snabbt att stå på tre ben,vi har ju fått kämpa jättemycket med det,och stackars hovis har varit genomsvettig när han är klar,nu har det gått bra dom senaste 2-3 ggr,men det känns lite som om vi kommer få börja om sen när det är dags för skor... :grin:

Fast han har ju överaskat förr,så det kanske går klockrent! ;)

Efter en lugn sommar på betet hämtade jag hem Jaramaz den 1sep.
Så i veckan åkte sadlen på och matte klättrade upp!
Idag red jag utan lina i skritt och trav :banana:

jonna460.jpg

(bild från betessläppet)

Himla trevlig häst!

Och vad kul med dom snabba rycken och att det gick så pass bra :)

Delvis kl.

Idag fick min flicka sig en ordentlig omgång med bortsen, benen såg förjävliga ut och hon var faktiskt väldigt lugn och fin trots att jag gnode på som en idiot mellan ggr. Ganska jobbig lera som satt hårt :/

Hon har lite muggvarning så hon lär få bli van med att bli gnodd nu :angel:
Det gick faktiskt bra, när jag gnugga som mest vid karllederna så höll jag faktiskt hoven. Brukar vara lättast tycker jag.

Sedan så tog vi en promenad bort till ridbanan, vi gick efter vägen faktiskt och jösses vad duktig tjejen är :bump: Hon bryr sig inte alls i bilar längre vilket är så himla skönt och hon gick på riktigt fint.

Sen får matte VÄLDIG panik när jag får syn på en riktigt stor långtradare med sådan där flak med spetsar om, trädhållare. Fattar ni vad jag menar? :o
Jag blev iaf livrädd och vände runt på lillan på 5 röda och gick framåt och ner på en gräsplätt som vi hade turen att ha så nära.

När vi precis kommit ner där så brummar den där otäcka saken förbi men Miraz brydde sig inte alls, kollade lite häpnadsväckande på den bara. Sen vände vi och fortsatte åt rätta hållet utan problem. :banana: Mattes gullegris förvånar mig varje gång vi gör något nu för tiden :love:

Sen kom vi bort där vid paddocken och hästarna där sprang runt som idioter och hängde på tråden och ville se vad det där var för snygg tjej men hon sneglade på dom och följde mig utan problem.

Väl inne på banan följde hon mig i en evighet innan hon fattade att hon faktiskt var lös :angel: Så då gick hon runt och kollade läget, kollade in hästarna och sen käkade hon gräs.

Inga konstigheter alls tyckte hon, fast hästarna höll på och småbusa och bråka med varandra bredvid.

Vi fick över en bom några ggr också, som i början var liiite läskig men som sedan var helt ofarlig på slutet. Hon är lugnet själv och litar verkligen på mig.
Hon är dessutom mycket bättre vid ja tex som med lastbilen, det hanterade hon kanon fast jag var livrädd för annat.

Min 4åring känner av min panik direkt och blir då själv väldigt rädd... Dumma mig!

Jag har fotat en del också, vette tusan om någon blev bra men ska kika på det nu tänkte jag. Får se om det kommer några bilder sen.

Provade sadeln också, jag tror den ligger OK, lite glapp bak men jag varken provade med och spänna eller med schabrak också. Måste köpa en gjord, vilken stl tror ni på?

Hon är så fin! :love: Men rent spontant tänker jag att sadeln inte alls ser ut att ligga bra, den ser lite vid ut så den liksom dyker framåt och ligger för tätt mot manken. Men det är min högst oprofessionella åsikt. ;)

KL
Idag fick mina småkillar morgonhö i transporten! :laugh: Det har aldrig gått så otroligt bra att lasta som idag, båda grabbarna knallade rakt in, käkade morot, upptäckte höet och ställde sig att äta! :love:

För första gången stängde vi bakom och fällde upp rampen, och sen fick de stå där inne ca fem-tio minuter. Det var helt lugnt hela tiden, lite tramp i början bara men sen stod de och tuggade hö som ingenting! Lastade ur storebror först och liten stod bara och tittade efter honom, rörde inte en fena!

Alltså jag är så megastolt så jag vet inte vart jag ska ta vägen! :banana:

Bildbevis!
lasta002.jpg

Tack båda för erat svar, hm vad konstigt... När jag kollade ut den fick jag in 3-4fingrar (som man ska) vid manken plus att den är rak vid sittläget. Bilden är iof lite snett tagen, kanske är det som ser så ut?

Jag ska be min kompis kika också givetvis eftersom jag är kass på sådant där, därför jag frågade er också. Känns bra att ha en kompis som kan sådant :idea:
Men den kändes bra osv förutom att den ev var lite lätt i baken liksom.

När man känner efter framkanten ligger den an väldigt fint, och som sagt lika så vid manken.

Men ja, om ni är två som säger det så borde det ju vara så :o

Så fin, kul med bildbevis! :) Red du lite varje dag då eller hur lade du upp det? :)

KL
Kom precis in från en skön kvällstur med Kaptenen. Målet var att se om skorna gör nån skillnad så jag tömkörde bara helt kravlöst i skritt längs vägen. Han går helt klart MYCKET bättre, men på hemvägen blev han ändå lite öm om baktassarna... Hoppas det går till sig på nån vecka, han är ju ändå nyverkad nu så det kan ju vara helt vanlig ömhet.

Hur som helst var han en äkta pärla och gick för första gången nånsin först heeeela vägen från början till slut! :laugh: Vi såg en bamsestor älg (som sprang mitt emellan två älgpass utan jägare :D) som var lite läskig men han stannade bara till och stirrade en stund, och sen när jag bad honom gick han på jättejättefort som om han ville hinna dit och se vad det var för nåt. :D
Avslutade med att tömma längs kanten på lägdan så att han fick gå på mjukt underlag och då blir det genast megastor skillnad i framåtbjudningen och steglängden. Körde där lite slalom mellan balarna i kanten - han förstår tömmen jättebra nu! :laugh:

Jag har "ridit" 6pass på 9dagar och ganska korta pass.

Planen är att hålla igång väldigt lungt i ca 1 1/2månad för att sedan ta vinter vila fram till slutet på februari.

Låter som en bra plan. :) Jag tänkte aktivera min ca varannan dag med lite olika intervall:

1. Tömkörning
2. Handhäst ut i terräng med lite inslag av klättring
3. Kort ridtur (max en gång/vecka)
4. (From november) Löshoppning ca varannan vecka

Han kommer såklart ha vilodagar mellan varje aktivering, hur många beror på hur jag jobbar, jobbar dygn så de dagar jag jobbar blir ju automatiskt helvila. ;) Sen beror det såklart på hur "hårt" han går. Efter varje gång jag ridit och efter varje löshoppningspass kommer han få vila minst två dagar i följd. Han kommer totalt aktiveras max tre gånger/vecka.

Vill förstärka återigen att det inte handlar om några hårda pass alls. Det handlar om ca 20-30 minuter varje gång, mestadels i skritt. Men målet är såklart att trappa upp lite mer hela tiden (dvs mer inslag av trav och galopp, inte längre tidsmässigt).

Sen såg jag att det kommer bli en klockren vintervila då löshoppningen har uppehåll från andra dec till mitten på januari! Så däremellan kommer han få vinterlov utan nånting alls. :laugh: Blir förmodligen längre vila från allt utom löshoppningen också, tippar på att han vilar hela december och in i februari.

Nämen jag har ju glömt att kommentera dina vackra hästar!

Lika snygga som alltid och lillbrossan till Sorexa hade ett väldigt fint uttryck :d

Uppdaterar för Zimeon lite. En och en halv vecka har han bott hos mig nu :love:
Vi har tagit några promenader med tömkörningsjord och det har funkat bra, så här om dagen slängde jag på sadeln och det gick fint det med.

Idag longerade jag Zimeon för första gången, och det funkade rätt fint, men han blev snabbt trött av att gnuggat geniknölen lite :D Hade både sadel och träns på (grimma över tränset, med linan i). Tyckte han kändes rätt lugn så jag hängde lite på honom, och sedan satte jag mig ordentligt. Så nöjd med min grabb idag!!

Bilder kommer så småningom när jag orkar skaka liv i datorn ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 822
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 921
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar