Kristall10

Trådstartare
Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på hovslagarutbildningen.
Min hovslagare skodde ponnyn som har lite special och praktikanten skodde min valack samtidigt. Valacken som är hälften fullblod har lite dåliga hovar, får lätt sprickor tex.
Hon sa inget när hon höll på men när hon var klar och skorna var på och min hovslgare skulle kolla att allt såg bra ut så klämde hon ur sig att han hade hålväggar på båda fram. Mest på vänster fram, ca en cm djup enligt det hon visade.
När hovis frågade om hon hade rengjort och verkat bort det så sa hon ”ja, tog bort litegrann”.
Hästen har inte haft hålvägg förut men har ju varit en ovanligt varm och slaskig vinter samt att han ju går med snösulor.
Nu när jag börjar tänka mer på det (var för trött igår efter feber i flera veckor) så blir jag mer och mer irriterad att inget gjordes åt det och är orolig att det ska bli ännu värre till nästa gång.
Gissar att det inte är så mycket jag själv kan göra eftersom skor och snösulor sitter på?
Har sällan haft hålväggar på hästarna så är inte så erfaren kring det. Förra hovslagaren satte bakteriedödande och bomull när en häst som jag nyköpt för flera år sedan kom med hålvägg.
Kan jag vänta med åtgärd till bästa skoning om 8 veckor eller bör jag begära ut hovis igen och kräva åtgärd nu?

Det är skillnad på en fullt utvecklad hålvägg och att det är lite röta som käkat på lamellen. Det kanske inte ens syntes något efter att hon verkat?

Men fråga din hovslagare vad han tycker. På en häst med sköra hovar är det bättre med kortare intervall ändå, kanske kan han komma om 4 veckor och sko om?

Det är skillnad på en fullt utvecklad hålvägg och att det är lite röta som käkat på lamellen. Det kanske inte ens syntes något efter att hon verkat?

Men fråga din hovslagare vad han tycker. På en häst med sköra hovar är det bättre med kortare intervall ändå, kanske kan han komma om 4 veckor och sko om?
Kan man ställa hästen i hovbad med Solecleans eller Sanogene några dagar i veckan? Jag gjorde det med min när hon fick problem i somras men hon är ju barfota. Funkar det även med skor på?

Kan man ställa hästen i hovbad med Solecleans eller Sanogene några dagar i veckan? Jag gjorde det med min när hon fick problem i somras men hon är ju barfota. Funkar det även med skor på?
Ingen aning om det har någon verkan när både skor och snösulor är på.
Men det känns ändå som bästa chansen att lyckas få in bakteriedödande där rötan är.

Hon sa att hon tagit bort lite men att det var rätt mycket. Eftersom hon inte sa något förrän sko och sula var på så vet varken jag eller min hovis hur det egentligen ser ut.
Hon visade utanpå hoven ungefär hur långt upp det gått, ungefär just ovanför sömmen.
Men hon sa flera gånger att det var rätt mycket på vänster fram. Men vad hon menade med mycket vet jag inte. Uppenbarligen inte nog för att åtgärda det… 🙄
Han såg lite bekymrad ut och inte jätte nöjd över att hon inte sa något förrän hon var klar.
Har skrivit till min hovslagare nu och frågat hur vi ska göra.

Jag var med om en hovslagare som ignorerade en hålvägg, satt tillbaka skon över den. Han hade bråttom. Sen åt sig hållväggen nästan hela vägen upp till kronranden. Det var illa nog med att skon täppte till det, har du sula med på hade jag nog tänkt att man vill kolla upp det.

Hon sa att hon tagit bort lite men att det var rätt mycket. Eftersom hon inte sa något förrän sko och sula var på så vet varken jag eller min hovis hur det egentligen ser ut.
Hon visade utanpå hoven ungefär hur långt upp det gått, ungefär just ovanför sömmen.
Men hon sa flera gånger att det var rätt mycket på vänster fram. Men vad hon menade med mycket vet jag inte. Uppenbarligen inte nog för att åtgärda det… 🙄
Han såg lite bekymrad ut och inte jätte nöjd över att hon inte sa något förrän hon var klar.

Hmm, det låter ju inte så bra. Hon borde visat hovis (hur ska man annars lära sig om man inte frågar sin lärare hela tiden? Det har då jag gjort när jag gått bredvid eller jobbat självständigt med lärare bredvid).

Hoppas din hovis svarar snart :).

Hmm, det låter ju inte så bra. Hon borde visat hovis (hur ska man annars lära sig om man inte frågar sin lärare hela tiden? Det har då jag gjort när jag gått bredvid eller jobbat självständigt med lärare bredvid).

Hoppas din hovis svarar snart :).
Ja precis. Dumt att säga till fört när man är klar. Jaja, gjort är gjort och jag hoppas det inte blir något större problem av det.
Tror du någon typ av hovbad kan funka trots skor och snösulor?

Ja precis. Dumt att säga till fört när man är klar. Jaja, gjort är gjort och jag hoppas det inte blir något större problem av det.
Tror du någon typ av hovbad kan funka trots skor och snösulor?

Det är möjligt men inte garanterat. Vatten finner en väg! Men om det är riktigt platt verkat och skon sitter tight så kommer inget vatten in (och det blir en anaerob miljö som den värsta av svamparna och bakterierna gillar).

Det bästa är att verka upp, sen hovbada och skrubba ur (eller desinfiktionsspray av något slag, alla hästar är inte chill ned hovbad), sen låta torka, sen fylla med artimud, hoofstuff, tjärdrev eller liknande. Sen sko.

Jag hade nog frågat hovis om han kan komma ut och fixa det. Det kan bli jättejobbigt med hålväggar om man inte åtgärdar det ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 363
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 205
Senast: Marvin
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 310
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix