Selenbrist

Mearas

Trådstartare
Hej,
Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist?
Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och min 14 åriga häst har låga värden på selen tyvärr. (51, referensvärde 100-200) i serum) Han har fått vanliga mineraler i många år och i perioder även selenjäst men tydligen inte tillräckligt.
Har haft egentligen haft tilltagande symptom under flera år med brist på energi, trötthet och seghet men tänkt att det berott på träningsleda, skevhet, smärta osv men blev uppenbart utmattad och orkade inte ens galoppera samt hade "slö, eller fördröjning på kammarslaget tror jag det var vid hjärtauskultation som upptäcktes vid vetcheck, Nu känns det såklart jättedumt i efterhand att inte ha kollat upp detta tidigare.. :(
Vill gärna höra om era erfarenheter och framför allt hur lång tid det tog innan hästen återhämtade sig.
Övrig info: Negativ på PSSM, PPID och genomgången veterinärt och av equiterapeut.

@Mearas
En stallkompis häst hade kraftig selenbrist för ett par år sedan. Märkliga symptom som kom och gick, och det tog tid innan man kom på att kolla detta -korsförlamning misstänktes vid något tillfälle osv. Jag minns inte exakt hur lång tid det tog för henne att återhämta sig men det tog ett par månader iallafall med försiktig motion och uppbyggnad igen samt extra selen såklart (fick dubbel dos i början och sedan ner till normal mängd). Blev helt återställd iallafall

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka