Vad är det för en brunn?

sthu

Trådstartare
På vår garageuppfart har vi en brunn. Det står alltid vatten i den. Vi kan inte se något in eller utlopp, den verkar inte heller vara särskilt djup (jag har inte kollat om det är botten eller sediment man ser).
Vad kan det vara?
IMG20250118153535.webp

Anledningen till att jag undrar att den är i vägen när man backar ut. Vi vill ta bort den och stenen, om det går.

På vår garageuppfart har vi en brunn. Det står alltid vatten i den. Vi kan inte se något in eller utlopp, den verkar inte heller vara särskilt djup (jag har inte kollat om det är botten eller sediment man ser).
Vad kan det vara? Visa bifogad fil 160939

Anledningen till att jag undrar att den är i vägen när man backar ut. Vi vill ta bort den och stenen, om det går.
Brunnar skall rensas regelbundet, och ni har dessutom rötter som vuxit in och behöver tas bort. Bättre än att vänta tills det blir fuktskador på huset. Ta bort, alltså flytta brunnen blir dyrt men det man kan göra är att byta ut översta ringen till en lägre och locket till ett som tåler att man kör över med bilen.

Brunnar skall rensas regelbundet, och ni har dessutom rötter som vuxit in och behöver tas bort. Bättre än att vänta tills det blir fuktskador på huset. Ta bort, alltså flytta brunnen blir dyrt men det man kan göra är att byta ut översta ringen till en lägre och locket till ett som tåler att man kör över med bilen.
Översta ringen? Det är bara en ring. Den är liksom en halvmeter, 75 cm kanske, djup. Om det är husets dränering du tänker på kan brunnen inte vara kopplad till den, vatten rinner inte uppåt..

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 331
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 439
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2024