Vad är det för en brunn?

Jag tycker mig se minst 2 ringar. Ser ut som en kant vid vattnet där det växer. Kan ju vara så enkelt som en vanlig vattenbrunn.

Är det de skulle jag använda till trädgården. 😄
Den mest grunda brunnen i historien i så fall, den är som sagt under metern djup.
Det är som en klack där, men jag kan inte se att det är en skarv.

Om det bara är en ring är den ju överst :)

Någon funktion har ju brunnen, jag gissar på att den ingår i dräneringen och om någon del inte fungerar påverkar det hela systemet. Dagvattenbrunn borde det finnas öppning och galler för dagvattnet att komma in och det ser jag inte.
Men om den ingår i dräneringen sitter den väldigt konstigt, huset ligger lägre än brunnen.

Men om den ingår i dräneringen sitter den väldigt konstigt, huset ligger lägre än brunnen.
Jag vet ju inte alls hur det ser ut hos dig men dräneringen är ofta inte bara rör precis intill huset utan det kan vara ett större område som man vill dränera. Jag hade börjat med att rensa brunnen, då ser ni vad den är till för, om det är dränering, en vattentäkt eller något annat.

Jag vet ju inte alls hur det ser ut hos dig men dräneringen är ofta inte bara rör precis intill huset utan det kan vara ett större område som man vill dränera. Jag hade börjat med att rensa brunnen, då ser ni vad den är till för, om det är dränering, en vattentäkt eller något annat.
Här är det inte dränerat mer än just ett huset. Och om jag inte minns fel går dräneringen ut på andras sidan tomten.
Vattentäkt tror jag inte, det har varit kommunalt sen huset byggdes..

Jag tycker inte att över 40, nästan 50, år är nytt :D
Allting är ju relativt... :) Jag jämför med ett gammalt köksavlopp som vi hade på vår tomt (vi hade kommunalt vatten och avlopp) och ett liknande hos mina föräldrar. De har inte använts på år och dag, och de är väldigt tydligt GAMLA när man tittar på dem. "Din" brunn ser ändå ut som något som har byggts i hyfsat modern tid!

I våran som vi hade innan kommunalt vatten så gick röret från brunnen till huset en bra bit ner och ut i "väggen" på brunnen.
Ja, så brukar man göra, helst på frostfritt djup om det är möjlighet men röret syns om man tittar ned i brunnen och hade det varit för dricksvatten skulle skarven mellan ringarna varit tätad för att inte ytvatten skall kunna läcka in.

Här är det inte dränerat mer än just ett huset. Och om jag inte minns fel går dräneringen ut på andras sidan tomten.
Vattentäkt tror jag inte, det har varit kommunalt sen huset byggdes..
Hur vet du att det inte finns mer dränering? Om det är en rensbrunn till dränering kan det om den inte rensats på många år bli så mycket sand/grus i botten att det täcker ut- och inloppet för dräneringen. Men som sagt det är ju bara att kolla i brunnen vad där finns och hur det ser ut.

Hur vet du att det inte finns mer dränering? Om det är en rensbrunn till dränering kan det om den inte rensats på många år bli så mycket sand/grus i botten att det täcker ut- och inloppet för dräneringen. Men som sagt det är ju bara att kolla i brunnen vad där finns och hur det ser ut.
För att jag pratat med de som sålde huset?
De visste inte heller vad det är för brunn.

Visst är ditt hus från 60-talet? Med asfalt på infarten från samma tid?
Jag tycker både lock och ringar ser ut som de skulle kunna vara från den tiden. Men det kan ju vara att man fixat till något som redan fanns på plats.

Det jag funderar på är vilken bebyggelse som fanns där innan? Om det kan vara en vanlig vattenbrunn som behållits med bättrad överdel hellre än att lägga igen när man drog in kommunalt VA. Djupet behöver inte säga något om det, den kan ha slammat igen på 50 år.

Hur ligger vattenytan i förhållande till omgivande mark och grundvattennivå? Varierar nivån mycket - efter nederbörd, säsong, torka?

Visst är ditt hus från 60-talet? Med asfalt på infarten från samma tid?
Jag tycker både lock och ringar ser ut som de skulle kunna vara från den tiden. Men det kan ju vara att man fixat till något som redan fanns på plats.

Det jag funderar på är vilken bebyggelse som fanns där innan? Om det kan vara en vanlig vattenbrunn som behållits med bättrad överdel hellre än att lägga igen när man drog in kommunalt VA. Djupet behöver inte säga något om det, den kan ha slammat igen på 50 år.

Hur ligger vattenytan i förhållande till omgivande mark och grundvattennivå? Varierar nivån mycket - efter nederbörd, säsong, torka?
Nivån är konstant, oavsett väder. Ligger under marknivå. Hur grundvattnet står vet jag inte.

Det finns ingen dokumenterat bebyggelse från innan huset byggdes (1956). Kan hända att det legat nåt litet från prästgården men det finns som sagt inte dokumenterat.

Gammal vattenledning, som plockats bort men brunnen blev kvar?
Min far ärvde en fastighet där det fanns ett gammalt vattenservitut som slutade användas 40 år tidigare. Ingen brunn där som var i vägen för trafik etc någonstans, men vi fick bort servitutet i alla fall.

Gammal vattenledning, som plockats bort men brunnen blev kvar?
Min far ärvde en fastighet där det fanns ett gammalt vattenservitut som slutade användas 40 år tidigare. Ingen brunn där som var i vägen för trafik etc någonstans, men vi fick bort servitutet i alla fall.
Kanske. Hur kan jag kolla det?

Har mailat kommunens va avdelning och frågat om de vet något.

Jag skall inte tjata om det mer men jag förstår inte varför ni inte inte bara rensar brunnen och ser vad den använts/användes till?

Nivån är konstant, oavsett väder. Ligger under marknivå. Hur grundvattnet står vet jag inte.

Det finns ingen dokumenterat bebyggelse från innan huset byggdes (1956). Kan hända att det legat nåt litet från prästgården men det finns som sagt inte dokumenterat.
Hur långt under? Bilden kan nog luras massor, men jag får känslan av inte så mycket. Därför jag tänkte det kunde vara något naturligt flöde inblandat där som trycker på. Om den ligger nära ett dränerat hus men högre.

56, som ett enstaka hus eller en mer planerad utbyggnad av ett område? Byggdes VA-nät ut då eller hade man eget till att börja med?

Kan ju ha varit borta redan före 56 och en oanvänd brunn kvar. Hade man inte anledning till det så förstörde man inte en sådan bra infrastruktur, utan lade bara lock ovanpå.
Då kan jag också tänka mig alternativet att man inte gjorde något särskilt med den vid bygget men fixade ny topp med betongring då asfalten skulle läggas. Om det inte var en genomplanerad utbyggnad av ett stadsmässigt villaområde.

Om täckdikningar är det snarare mer regel än undantag att man som ägare inte vet allt vad som finns under mark, det gjordes sällan kartor och de som lade ned rören är döda sen länge. Brunnen ser ganska ny ut, men rören (om de finns) kan vara betydligt äldre. Det mesta hos mig lades ned för hundra år sedan ungefär, tegelrör kan ha väldigt lång livslängd.

Jag skall inte tjata om det mer men jag förstår inte varför ni inte inte bara rensar brunnen och ser vad den använts/användes till?
Det kan ju vara hur mycket som helst som lagrats upp under 50+år...
Gräva ur en brunn man inte ens vet hur djup den är eller hur mycket vattenflöde som behöver pumpas ur är inte direkt något alla sätter igång med första bästa lördag mitt in vintern?

Det kan ju vara hur mycket som helst som lagrats upp under 50+år...
Gräva ur en brunn man inte ens vet hur djup den är eller hur mycket vattenflöde som behöver pumpas ur är inte direkt något alla sätter igång med första bästa lördag mitt in vintern?
Okej, det gör vi härnere, vatten pumpas inte upp utan det är en vanlig lite handskopa man använder för att ta upp sedimentet och rensa brunnen, det är ingen stor sak. Och är det en del av en dikning och det inte gjorts på femtioplus år och vattnet står högt i brunnen är det ju ännu mera angeläget.

Hur långt under? Bilden kan nog luras massor, men jag får känslan av inte så mycket. Därför jag tänkte det kunde vara något naturligt flöde inblandat där som trycker på. Om den ligger nära ett dränerat hus men högre.

56, som ett enstaka hus eller en mer planerad utbyggnad av ett område? Byggdes VA-nät ut då eller hade man eget till att börja med?

Kan ju ha varit borta redan före 56 och en oanvänd brunn kvar. Hade man inte anledning till det så förstörde man inte en sådan bra infrastruktur, utan lade bara lock ovanpå.
Då kan jag också tänka mig alternativet att man inte gjorde något särskilt med den vid bygget men fixade ny topp med betongring då asfalten skulle läggas. Om det inte var en genomplanerad utbyggnad av ett stadsmässigt villaområde.
Kanske en decimeter under mark, inte mycket mer.

Det byggdes hejvilt i samhället på 50- och 60-talet. VA byggdes samtidigt.

Om täckdikningar är det snarare mer regel än undantag att man som ägare inte vet allt vad som finns under mark, det gjordes sällan kartor och de som lade ned rören är döda sen länge. Brunnen ser ganska ny ut, men rören (om de finns) kan vara betydligt äldre. Det mesta hos mig lades ned för hundra år sedan ungefär, tegelrör kan ha väldigt lång livslängd.
Det har varit samma ägare på huset sen byggdes till vi köpte för några år sen. Deras barn har berättat allt de vet och visat bilder. Det är ingen täckdikning på tomten.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
587
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
598
Senast: tanten
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma... 2
Svar
31
· Visningar
2 415
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 866
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka