Vad är det för en brunn?

Okej, det gör vi härnere, vatten pumpas inte upp utan det är en vanlig lite handskopa man använder för att ta upp sedimentet och rensa brunnen, det är ingen stor sak. Och är det en del av en dikning och det inte gjorts på femtioplus år och vattnet står högt i brunnen är det ju ännu mera angeläget.
Ursäkta, men jag har annat att göra än att rensa en brunn som jag inte ens vet vad det är.

Jag försökte bara hjälpa eftersom det är något jag har en hel del egen erfarenhet av, men är du intresserad så skall inte jag framhärda.
Egen erfarenhet av vad? Av oidentifierade brunnar?

SJÄLVKLART ska vi rensa den, till våren. När det inte är minusgrader och blåser kallt. Men jag undrade om någon hade någon teori nu om vad det kunde vara, för jag ser inte poängen med den.

Har du kollat Lantmäteriet om det finns någon inskrivning på fastigheten som kan beröra brunnen? Misstänker att det inte gör det, men det är ju enkelt att kolla om du vill :)

Egen erfarenhet av vad? Av oidentifierade brunnar?

SJÄLVKLART ska vi rensa den, till våren. När det inte är minusgrader och blåser kallt. Men jag undrade om någon hade någon teori nu om vad det kunde vara, för jag ser inte poängen med den.
Jag har bott här i femtio år och hittar fortfarande brunnar jag inte visste om som hör till dikningen, mer än trettio brunnar som skall ses efter, en del med locket under jord för att man skall kunna köra över dem. Sen finns det brunnar till allt möjligt annat också.

Men du vet ju allt själv så varför fråga?:

Jag har bott här i femtio år och hittar fortfarande brunnar jag inte visste om som hör till dikningen, mer än trettio brunnar som skall ses efter, en del med locket under jord för att man skall kunna köra över dem. Sen finns det brunnar till allt möjligt annat också.

Det finns ingen anledning att vara otrevlig. Speciellt inte till nån som jobbar med miljö i offentlig förvaltning.

Det finns ingen anledning att vara otrevlig. Speciellt inte till nån som jobbar med miljö i offentlig förvaltning.
Du tycker jag är otrevlig? Jag tog mig tiden att svara för att jag har erfarenhet av brunnar och får snorkigt svar tillbaka. Och som du läste arbetar jag med brunnar och berättade hur man brukar göra, alla jag känner som har fastigheter gör så. Hittar man en brunn som man inte ser vad den är till, och den är full med jord rensar man den, tar på sin höjd en halvtimme med enkla redskap, och då ser man vad som är anslutet.

Och det här med "killgissar" som du använder, förutom att det är sexism så borde´det väl heta "tjejgissar".

Tycker sånt här agerande är så jäkla trist, man tar sig tid att svara och möts med dryghet och snorkighet för att man vill vara hjälpsam :(

Och sen ovanpå det sunkig sexism.

Du tycker jag är otrevlig? Jag tog mig tiden att svara för att jag har erfarenhet av brunnar och får snorkigt svar tillbaka. Och som du läste arbetar jag med brunnar och berättade hur man brukar göra, alla jag känner som har fastigheter gör så. Hittar man en brunn som man inte ser vad den är till, och den är full med jord rensar man den, tar på sin höjd en halvtimme med enkla redskap, och då ser man vad som är anslutet.

Och det här med "killgissar" som du använder, förutom att det är sexism så borde´det väl heta "tjejgissar".
Buke är ett diskussionsforum.
Text är svårt eftersom man inte hör tonfall. Jag tolkade dig som tvär och kanske lite tillrättavisande. Det var kanske fel.

Fel är det däremot när du anklagar mig för sunkig rasism.
Killgissa är ett etablerat uttryck och många använder det. för bägge könen.

Tycker sånt här agerande är så jäkla trist, man tar sig tid att svara och möts med dryghet och snorkighet för att man vill vara hjälpsam :(

Buke är ett diskussionsforum.
Text är svårt eftersom man inte hör tonfall. Jag tolkade dig som tvär och kanske lite tillrättavisande. Det var kanske fel.

Fel är det däremot när du anklagar mig för sunkig rasism.
Killgissa är ett etablerat uttryck och många använder det. för bägge könen.

Ja det är tråkigt.
Jag har slutat med det.
Det finns trevliga grupper på Facebook där människorna inte är lika aggressiva som här.

Jag har som sagt ingen dikning på tomten. Det är inte riktigt jämförbart med en lantbruksfastighet, vi pratar villatomt här.

Jag har inte en susning om vad det är för brunn. Som du säkert läst i tråden är den väldigt grund och har inga synliga in- och utlopp. Visst kan det finnas inlopp under rötterna, men i så fall var är utloppet? Rent logiskt skulle det gå ner mot gatan och dagvattennätet. Där finns inget.

Du är hjärtligt välkommen hit och titta.

Kunde inte se bilden på första inlägget.

Var kommer ert vatten in. Såg någon filmsnutt på tuben om där det satt en kran inne i en grund brunn, men där hade blivit grus och gojja i så de fick böka bra för att komma åt.

Sen tänkte jag på när jag gick trädgårdsutbildning så var vi iväg och skulle öva på inmätning, och då satt fixpunkten i en sådan grund brunn.

Sen tänkte jag på när jag gick trädgårdsutbildning så var vi iväg och skulle öva på inmätning, och då satt fixpunkten i en sådan grund brunn.
Det skule det faktiskt kunna vara, jag har inte själv sett en stom- eller triangelpunkt innesluten i en sådan här brunn men har du sett så finns ju den varianten :)

Fixpunkter finns utsatta på lantmäteriets kartor.

Kunde inte se bilden på första inlägget.

Var kommer ert vatten in. Såg någon filmsnutt på tuben om där det satt en kran inne i en grund brunn, men där hade blivit grus och gojja i så de fick böka bra för att komma åt.

Enligt VA kartorna går det in i andra änden av huset. Stämmer bra överens med det man ser i källaren.

Finns inget på Lantmäteriets kartor.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
440
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
489
Senast: tanten
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 349
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 466
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar