Ja jag har tänkt samma. Gränsen går precis där.Kan den höra till grannen? Spånar hejvilt
Men de visste inget när jag pratade med dem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag har tänkt samma. Gränsen går precis där.Kan den höra till grannen? Spånar hejvilt
Finns det flera liknande brunnar i området, eller bara på din tomt? Ligger din tomt ”unikt till” typ högst eller lögts i terrängen, återvändsgata eller något?Ja jag har tänkt samma. Gränsen går precis där.
Men de visste inget när jag pratade med dem.
Skulle inte lita på kartorna - de är nog så ofta ritade efter hur det var tänkt att göras och inte alltid utefter hur det blev. Rörkrökarnas divic tycks vara just det - rör ska krökas! Var sitter servicen i gatan om det nu är så ni bor?Enligt VA kartorna går det in i andra änden av huset. Stämmer bra överens med det man ser i källaren.
Finns inget på Lantmäteriets kartor.
Vill npg minnas att där var ganska annonymt nere i själva brunnen, skylten satt vid gatan med avståndsanvisning. Tog höjden så nån klasskamrat höll i stickan.Det skule det faktiskt kunna vara, jag har inte själv sett en stom- eller triangelpunkt innesluten i en sådan här brunn men har du sett så finns ju den varianten
Fixpunkter finns utsatta på lantmäteriets kartor.
Nä, huset ligger inte unikt på något sätt. Mitt på gatan, samma höjd som andra hus. Ingen aning om det finns på andra tomter, går inte se in på alla.Finns det flera liknande brunnar i området, eller bara på din tomt? Ligger din tomt ”unikt till” typ högst eller lögts i terrängen, återvändsgata eller något?
Servisen sitter i andra hörnet, precis som kartan visar.Skulle inte lita på kartorna - de är nog så ofta ritade efter hur det var tänkt att göras och inte alltid utefter hur det blev. Rörkrökarnas divic tycks vara just det - rör ska krökas! Var sitter servicen i gatan om det nu är så ni bor?
Bara glada gissningar. Grävt nåt nere brunnen så där går att se vad som är i botten?
Med hård botten och inga rör skulle jag kunna sätta en slant på en kallkälla som @mamman föreslog, alltså en sådan som förr användes för att kyla mjölk och annat under sommaren innan kylskåp blev allmänna. Synd att det inte är vadslagning men en omröstning kanske skulle ordnas TS?
Tycker det låter osannolikt med en ej utmärkt kallkälla mitt i ett modernt villaområde. Och vore det en sån skulle nog anordningen runt vara annorlunda. Och hård botten i ett grunt rör? Samt finnas på kartor.Med hård botten och inga rör skulle jag kunna sätta en slant på en kallkälla som @mamman föreslog, alltså en sådan som förr användes för att kyla mjölk och annat under sommaren innan kylskåp blev allmänna. Synd att det inte är vadslagning men en omröstning kanske skulle ordnas TS?
Femtiotalet, tror kylskåpen var ganska små då under 30-50-tal och skafferi funkar dåligt för mjölk på sommaren i en villa och gjorde man som vi, köpte mjölken direkt från gården i en kanna så är det inte säkert den ens gick in. Här var kollektiv frys i samhället fram till sjuttiotalet. Så jag tror på detFast pa 60 talet hade de allra flesta Svenska hem kylskap och aven gammaldags skafferier med ventilation.
Därför luckan i locket.Framfor allt nar det ar ett betonglock .... det ar inte latt att komma in i roret da.
Fast har det inte framkommit att detta inte är landsbygd? Eller urgamalt villamråde.Femtiotalet, tror kylskåpen var ganska små då under 30-50-tal och skafferi funkar dåligt för mjölk på sommaren i en villa och gjorde man som vi, köpte mjölken direkt från gården i en kanna så är det inte säkert den ens gick in. Här var kollektiv frys i samhället fram till sjuttiotalet. Så jag tror på det![]()
Dessutom var de som byggde huset väldigt före sin tid och älskade moderniteter. Jag har som sagt träffat deras barn och pratat länge och väl med dem.Fast har det inte framkommit att detta inte är landsbygd? Eller urgamalt villamråde.
Det du säger stämmer säkert på annan plats. Men inte där STHU bor väl?
/tanten - uppväxt på gård med mjölkbrunn och gammalt isskåp i uthuset.
Jag skrev ju villa och huset byggdes i mitten av femtiotalet stod det innan, jag menade inte de stora mjölkkannor som användes för mjölken till mejeriet utan mindre. Vet flera gårdar här som sålde mjölk till invånare i samhället på femtiotalet men sen efter det minskade nog direktförsäljningen ganska fort..Fast har det inte framkommit att detta inte är landsbygd? Eller urgamalt villamråde.
Det du säger stämmer säkert på annan plats. Men inte där STHU bor väl?
/tanten - uppväxt på gård med mjölkbrunn och gammalt isskåp i uthuset.