Vad är det för en brunn?

Ja jag har tänkt samma. Gränsen går precis där.
Men de visste inget när jag pratade med dem.
Finns det flera liknande brunnar i området, eller bara på din tomt? Ligger din tomt ”unikt till” typ högst eller lögts i terrängen, återvändsgata eller något?

Enligt VA kartorna går det in i andra änden av huset. Stämmer bra överens med det man ser i källaren.

Finns inget på Lantmäteriets kartor.
Skulle inte lita på kartorna - de är nog så ofta ritade efter hur det var tänkt att göras och inte alltid utefter hur det blev. Rörkrökarnas divic tycks vara just det - rör ska krökas! Var sitter servicen i gatan om det nu är så ni bor?

Bara glada gissningar. Grävt nåt nere brunnen så där går att se vad som är i botten?

Det skule det faktiskt kunna vara, jag har inte själv sett en stom- eller triangelpunkt innesluten i en sådan här brunn men har du sett så finns ju den varianten :)

Fixpunkter finns utsatta på lantmäteriets kartor.
Vill npg minnas att där var ganska annonymt nere i själva brunnen, skylten satt vid gatan med avståndsanvisning. Tog höjden så nån klasskamrat höll i stickan.

Kan det vara en källa? Mina föräldrars/morföräldrars sommarstuga hade en källa på tomten som var ordnad med betongring och lock. Vattnet stod alltid ett
par dm under marknivån. Inte att förväxla med brunn - det fanns det också. Finns en sådan källa nära där vi bor också och har stött på det på några platser till. Med lock av trä eller betong.

Källa var en smart gissning, om det inte är fullt med jord i botten som döljer rör tror jag på det, skulle förklara luckan på locket också, även mina morföräldrar hade en sådan kallkälla, men äldre med stenskoning :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
440
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
489
Senast: tanten
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 349
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 466
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar