Vad är det för en brunn?

Ja jag har tänkt samma. Gränsen går precis där.
Men de visste inget när jag pratade med dem.
Finns det flera liknande brunnar i området, eller bara på din tomt? Ligger din tomt ”unikt till” typ högst eller lögts i terrängen, återvändsgata eller något?

Var sitter gränsröret? Tänte det kunde vara nån kreativ lösning när någon velat fylla ut.

Enligt VA kartorna går det in i andra änden av huset. Stämmer bra överens med det man ser i källaren.

Finns inget på Lantmäteriets kartor.
Skulle inte lita på kartorna - de är nog så ofta ritade efter hur det var tänkt att göras och inte alltid utefter hur det blev. Rörkrökarnas divic tycks vara just det - rör ska krökas! Var sitter servicen i gatan om det nu är så ni bor?

Bara glada gissningar. Grävt nåt nere brunnen så där går att se vad som är i botten?

Det skule det faktiskt kunna vara, jag har inte själv sett en stom- eller triangelpunkt innesluten i en sådan här brunn men har du sett så finns ju den varianten :)

Fixpunkter finns utsatta på lantmäteriets kartor.
Vill npg minnas att där var ganska annonymt nere i själva brunnen, skylten satt vid gatan med avståndsanvisning. Tog höjden så nån klasskamrat höll i stickan.

Kan det vara en källa? Mina föräldrars/morföräldrars sommarstuga hade en källa på tomten som var ordnad med betongring och lock. Vattnet stod alltid ett
par dm under marknivån. Inte att förväxla med brunn - det fanns det också. Finns en sådan källa nära där vi bor också och har stött på det på några platser till. Med lock av trä eller betong.

Källa var en smart gissning, om det inte är fullt med jord i botten som döljer rör tror jag på det, skulle förklara luckan på locket också, även mina morföräldrar hade en sådan kallkälla, men äldre med stenskoning :)

Finns det flera liknande brunnar i området, eller bara på din tomt? Ligger din tomt ”unikt till” typ högst eller lögts i terrängen, återvändsgata eller något?
Nä, huset ligger inte unikt på något sätt. Mitt på gatan, samma höjd som andra hus. Ingen aning om det finns på andra tomter, går inte se in på alla.

Skulle inte lita på kartorna - de är nog så ofta ritade efter hur det var tänkt att göras och inte alltid utefter hur det blev. Rörkrökarnas divic tycks vara just det - rör ska krökas! Var sitter servicen i gatan om det nu är så ni bor?

Bara glada gissningar. Grävt nåt nere brunnen så där går att se vad som är i botten?
Servisen sitter i andra hörnet, precis som kartan visar.

Inte grävt, men stött med ett kvastskaft. Det är hårdgjord botten.

Med hård botten och inga rör skulle jag kunna sätta en slant på en kallkälla som @mamman föreslog, alltså en sådan som förr användes för att kyla mjölk och annat under sommaren innan kylskåp blev allmänna. Synd att det inte är vadslagning men en omröstning kanske skulle ordnas TS?

Med hård botten och inga rör skulle jag kunna sätta en slant på en kallkälla som @mamman föreslog, alltså en sådan som förr användes för att kyla mjölk och annat under sommaren innan kylskåp blev allmänna. Synd att det inte är vadslagning men en omröstning kanske skulle ordnas TS?

Fast pa 60 talet hade de allra flesta Svenska hem kylskap och aven gammaldags skafferier med ventilation.

Tycker det låter osannolikt med en ej utmärkt kallkälla mitt i ett modernt villaområde. Och vore det en sån skulle nog anordningen runt vara annorlunda. Och hård botten i ett grunt rör? Samt finnas på kartor.

Fast pa 60 talet hade de allra flesta Svenska hem kylskap och aven gammaldags skafferier med ventilation.
Femtiotalet, tror kylskåpen var ganska små då under 30-50-tal och skafferi funkar dåligt för mjölk på sommaren i en villa och gjorde man som vi, köpte mjölken direkt från gården i en kanna så är det inte säkert den ens gick in. Här var kollektiv frys i samhället fram till sjuttiotalet. Så jag tror på det :)

Femtiotalet, tror kylskåpen var ganska små då under 30-50-tal och skafferi funkar dåligt för mjölk på sommaren i en villa och gjorde man som vi, köpte mjölken direkt från gården i en kanna så är det inte säkert den ens gick in. Här var kollektiv frys i samhället fram till sjuttiotalet. Så jag tror på det :)
Fast har det inte framkommit att detta inte är landsbygd? Eller urgamalt villamråde.

Det du säger stämmer säkert på annan plats. Men inte där STHU bor väl?

/tanten - uppväxt på gård med mjölkbrunn och gammalt isskåp i uthuset.

Fast har det inte framkommit att detta inte är landsbygd? Eller urgamalt villamråde.

Dessutom var de som byggde huset väldigt före sin tid och älskade moderniteter. Jag har som sagt träffat deras barn och pratat länge och väl med dem.

Jag skrev ju villa och huset byggdes i mitten av femtiotalet stod det innan, jag menade inte de stora mjölkkannor som användes för mjölken till mejeriet utan mindre. Vet flera gårdar här som sålde mjölk till invånare i samhället på femtiotalet men sen efter det minskade nog direktförsäljningen ganska fort..

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
587
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
598
Senast: tanten
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma... 2
Svar
31
· Visningar
2 415
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 866
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka