Sv: 10rna del 3
Ja,det är kul att filma framstegen!
Som sagt så är detta tränat UTAN transport. Gick ju ganska bra förra sommaren,sen på sensommar/hösten så sket det sig totalt,och vi stog som sagt två timmar en gång,oftast så tog den 30-40 minuter,men då var han stressad,jag var stressad och allt vart kattskit endå. Sen i våras så hade vi ju ut NH-tränare till stallet,hon hjälpte mig 5-10 minuter vid transporten,visade hur jag skulle göra,vart jag skulle stå osv,sen visade hon bra övningar att träna på att skicka igenom/på hästen,och det är exakt samma princip som vi lastning,dvs hästen ska stå stil,sen pekar du vilket håll hästen ska gå,smackar lite lät,och blir det ingen reaktion
"frammåt" så börjar du rära på änden på grimskaftet,snurra snabbare om det fortfarande inte är nån reaktion,vid absolut sista steg så "toutchar" du hästen med grimskaftet. Så fort hästen tänker frammåt så slutar du vifta.
Jag har ju även att jag höjer bakre handen för att verkligen visa
"frammåt",vilket synns i denna film:
http://www.youtube.com/watch?v=_tzTDxWf_Xs&feature=context-cha
Dessa "rep" är helt oslagbara att ha,dom är rejäla,med läderflärp i änden,så man behöver bara nudda hästen med flärpen vid sista steget om dom inte går/tänker frammåtlistället för ett brett,hårt grimskaft. Det är bra längd på repet för att kunna göra ALLT typ,det är absolut värt varenda krona. Och jag köpte ju som sagt även ett rep istället för longerlina,och OJOJOJ vilken skillnad,så himla mycket smidigare än en tunn fladdrig lina,med repet får du rätt tyngd,och det är MYCKET lättare att korrigera och allt med det. Och OM hästen försöker sticka undan så har man ett bättre grepp på ett runt rep än en tunn lina där du kan knipa handen allt du kan,och ändå så glider linan ur handen.
Jag älskar dessa rep!!!