10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Vilken fin! Min är också lika stor, hur stora brukar dess syskon bli?

Donelli, vad är det för hingst ? *okunnig och nyfiken*

@Fibusen - vad lugnt och trevligt det ser ut! Du och Orvar verkar verkligen gå från klarhet till klarhet just nu!

Marenzio som min 10:a heter har 2äldre syskon som är 7 resp. 3år
7 åringen är 178cm och 3åringen är 170cm och växer...
Sedan har jag även en 1åring efter samma mamma som idagsläget ligger runt 160cm så hon ger stora avkommor...

Donelli 1102 är E: Donatelli Akzent
Dock ej i avel längre och är nu kastrerad och ska göra karriär som hopphäst..
Min har ett OTROLIGT huvud och både rör sig och hoppar väl!

Tack!
Tyvärr får han inte gå 3års då hans mamma har grå papper och Donelli ju ej är godkänd i Sverige längre men annars hade jag helt klart kört på det!

Ja,det har hänt jättemycket med Orvar på bara några veckor! Han är så otroligt trevlig nu hela tiden,är inga bekymmer alls. Så otroligt kul! :banana:

Han står ju fortfarande själv i hagen (med kompisar brevid) och han verkar trivas helt kanon med det,är MYCKET lugnare och nöjdare,och inte alls samma ifrågasättande. Nu vet jag ju inte om det hade blivit endå,men märker stor skillnad som sagt sen han vart att stå själv i hagen.

Sån är min också. Hon gick på stort bete med mamman, ett par andra vuxna hästar och en unghäst till (en 09:a) innan jag köpte henne, hon var väldigt fladdrig och osäker. Den andra unghästen flyttade tyvärr, annars hade jag gärna fortsatt ha dem tillsammans. När jag köpte henne fick hon gå in till min 87:a, och det har varit en fantastisk läromästare. När gammel-hästen blev skadad och fick stå inne ett par veckor gick lillan själv, fast hon såg de andra hästarna från sin hage, och hon växte mentalt flera år på det.

Har ni andra börjat med sadel än? Så långt har jag inte kommit, men det börjar närma sig, och jag har lite funderingar. Hon har haft schabrak och täckesgjord, det bryr hon sig inte om alls, inte heller longergjorden. Jag har sadeln till den andra ponnyn, de är ungefär lika stora och den skulle förmodligen passa rätt hyffsat till en början. Men det är en stor, tung, gammal sadel som väger en hel del. I och för sig behöver jag inte vara rädd om den, men den är verkligen tung. Gör det något, eller är det bättre att försöka få tag på en lite lättare sadel i början?

Jag hr haft sadel på 3 ggr tror jag,en lätt syntetsadel som jag köpte för en 500:-,så det gör inget om den går sönder liksom,men den ligger helt åt skogen dåligt så skulle aldrig tänka mig att sitta i den. Ska lägga på min andra sadel nästa gång,en sadel jag har sparat från gamla hästen, en lemetex,inte svindyr,men endå värd några tusen och i FINT skick,så skulle faktist bli ledsen om han kvaddar den,men tror att den kan ligga riktigt bra på honom så vi ska testa.

Så antingen så kör du den tunga sadeln,eller försöker köpa en lättare BILLIG sadel. Tror absolut inte att tyngden skulle vara skadlig för hästen på något vis,däremot så kanske det blir lite mer rodeo än om det vore en lättare sadel,men jag vet inte. Även om den skulle väge en 8-10 kg så är det ju ingenting procentuellt. Jag hade nog kört på med den jag hade om det var en jag inte var rädd om! :)

Ja,det är kul att filma framstegen! :)

Som sagt så är detta tränat UTAN transport. Gick ju ganska bra förra sommaren,sen på sensommar/hösten så sket det sig totalt,och vi stog som sagt två timmar en gång,oftast så tog den 30-40 minuter,men då var han stressad,jag var stressad och allt vart kattskit endå. Sen i våras så hade vi ju ut NH-tränare till stallet,hon hjälpte mig 5-10 minuter vid transporten,visade hur jag skulle göra,vart jag skulle stå osv,sen visade hon bra övningar att träna på att skicka igenom/på hästen,och det är exakt samma princip som vi lastning,dvs hästen ska stå stil,sen pekar du vilket håll hästen ska gå,smackar lite lät,och blir det ingen reaktion "frammåt" så börjar du rära på änden på grimskaftet,snurra snabbare om det fortfarande inte är nån reaktion,vid absolut sista steg så "toutchar" du hästen med grimskaftet. Så fort hästen tänker frammåt så slutar du vifta.

Jag har ju även att jag höjer bakre handen för att verkligen visa "frammåt",vilket synns i denna film: http://www.youtube.com/watch?v=_tzTDxWf_Xs&feature=context-cha

Dessa "rep" är helt oslagbara att ha,dom är rejäla,med läderflärp i änden,så man behöver bara nudda hästen med flärpen vid sista steget om dom inte går/tänker frammåtlistället för ett brett,hårt grimskaft. Det är bra längd på repet för att kunna göra ALLT typ,det är absolut värt varenda krona. Och jag köpte ju som sagt även ett rep istället för longerlina,och OJOJOJ vilken skillnad,så himla mycket smidigare än en tunn fladdrig lina,med repet får du rätt tyngd,och det är MYCKET lättare att korrigera och allt med det. Och OM hästen försöker sticka undan så har man ett bättre grepp på ett runt rep än en tunn lina där du kan knipa handen allt du kan,och ändå så glider linan ur handen.

Jag älskar dessa rep!!! :love:

Vad fin och duktig han är! Min knäppis bestämde sig för att presenningen gick att äta när vi gjorde den övningen och gjorde stolta kast med huvudet med den i munnen. Lyckat? :p

Angående sadeln, den gamla jag har är säkert 20 år gammal och följde med hästen när hon kom (jag har aldrig riktigt gillat den), så det är väl egentligen ingen katastrof om det händer något med den. Hästen som den tillhör rider jag ändå 90 % barbacka eftersom hon har problem med sadelgjorden och får skav av alla tusen sadelgjordar jag har provat. Den f.d. ägaren till unghästen har en gammal, men lätt syntetssadel som hon har ridit in sina andra hästar i. Den hade jag säkert fått låna av henne, men den personen hon har fått den av har bestämt att hon måste godkänna vilka hästar den ligger på, och hon gillar inte mig, så det kommer jag aldrig få. Suck, hästfolk. :crazy: Men man borde väl kunna hitta liknande gamla sadlar på nätet för en billig peng, va? Det tar emot att slänga ut flera tusen på en sadel som hon bara ska i början, jag vill ha en fin sadel sen och det känns roligare att lägga pengar på. :angel:

:rofl::rofl::rofl:

Ja,finns ju massor av sadlar för under 500:-,sett lädersadlar för en 200-ing,så nog finns det billiga slit och slängsadlar allt. Syntet fanns en sigma för 300:- eller bud tex.

Jag tycker som du, jag har en billig men fullt duglig sadel som faktiskt legat helt okej på alla hästar jag provat den på. Red in både 07an och 08an med den och den har även legat en sväng på nordisen och en gång på Kaptenen - en sån där multisadel som man bara älskar! :D Den är dessutom riktigt bekväm och väl omhändertagen av förra ägaren så den är i riktigt bra skick. Mycket nöjd med den! En gammal zaldi hoppsadel som jag gav ynka 1500 för, helt okej tycker jag. :D

Men sen kommer jag lägga pengar på att köpa en ordentlig sadel, och då blir det förmodligen en dressyrmodell. Drömmer om en Morris & Nolan! Skulle såklart inte skada med en ordentlig, väl tillpassad hoppsadel också, men nånstans tar ju kassan slut. :grin: Har redan planerat att åka iväg till en bra sadelutprovare och få professionell hjälp - det skadar väl inte att vara ute i god tid. :angel:

Fibusen: Jag bara älskar filmer på alla slags framsteg som görs med våra små! Han är så duktig! Jag har ääääntligen fått min transport fixad - bromsarna är bland annat helt utbytta - så nu är tid beställd för besiktning! Tjoho!

KL
Här vräker regnet ner igen. Från att ha varit så varmt att hästarna mest gått runt och bråkat med flugor och bromsar är det nu raka motsatsen. De står mitt i hagen med rumpan mot regnet, stela som pinnar. Suck. De har en väl tilltagen helt tät skogsdunge som de kan gå in i - där jag satt upp saltstenen för att locka dit dem - men när de väl ÄR där är det ju uppehåll och "mellanväder". :cool: Jäkla dumbomar! Som tur är har det mest varit ordentliga skurar nu så att de hinner torka upp mellan varven, men det är ju fortfarande dyngsurt och kallt i backen där de ligger och sover... Jag kan ju inte låta bli att tro att alla tre ska bli förkylda. Åh, jag har blivit en hönsmamma! :crazy:

För att lätta upp bjuder jag på en typisk vy från mitt sovrumsfönster.
DSC_0959.jpg

:D

Så brukar mina med ligga, ser så härligt ut! :D

Det går framåt med mularna, de har redan blivit mycket bättre, så fortsätter mitt smörjande, två gånger om dagen... Dock är niewienna lite bråkig men får väl vara nöjd med tanke på att för ett år sedan fick man inte röra mulen knappt henne ;)

Man får inte lite dåligt samvete när man ser allt vad ni gör med era hästar, jag har ju släppt mina på bete på granngården och hinner inte hålla på med dem något särskilt heller, lite tråkigt... Men får ta tag i det hela till hösten :)

Sådär vill jag också ha det från mitt sovrumsfönster :love: Ganska omöjligt när jag bor mitt i smeten i centrala Lund :p

Fibusen: Skrev ett inlägg innan men glömde visst att posta. Ni är så duktiga både du och Orvar. Ditt tålamod och hans mognad har verkligen satt sprätt på framstegen.

Delvis kl.

Kan bara hålla med alla andra hur fibusen och orvar utvecklas för var dag! Verkligen en härlig syn och se och få följa!

Här hemma kommer det nog inte hända någonting känns det som, varit dålig med halsont sen i söndags och idag kom även febern så idag blidde det inget stall och det blir inte imorgon heller, hoppas på resten av dagarna dock!

Vi har mycket och träna på, hittade på regler osv äntligen och nog ska hon ha träns med bett minsann, och hon ska vara van då med att man fifflar med tyglarna eftersom man står både vid sidan och framför hästen vid visningen....

Herregud så jag är nervös nu alltså... Även om det kommer gå skit så blir det iaf en bra träning eller vad säger ni? :o :angel:

33154833.jpg

Så roligt att läsa om era fina 10:or. Själv håller jag på att längta sönder mig efter min lilla grabb...att det kan vara så långt till September :cry:
Har varit och hälsat på honom på hans hingstbete ett par gånger under sommaren, och blir så glad varje gång. Han kommer gärna fram och gosar och vill bli kliad. Riktigt lugn och fin är han....än så länge ;)

Jag vill ha en Albion till henne så småningom, för ett par år sen hade jag en medryttarhäst som hade en Albion hopp, och en gång Albion, alltid Albion. ;) Men det får bli när matte är klar med studierna och har råd att betala vad den kostar, samt att jag kanske ska klura ut om det är hoppning eller dressyr jag vill hålla på med.

Men.... UNDERBARA ni! :love:

Nu vet jag inte om det är graviditetshormonerna som spökar,eller om jag helt enkelt bara är såååå rörd,men det vart en liten tår i ögat! :o:love:

Om ni bara visste vad glad jag vart,känns som jag kämpat och slitit och blivit gråhårig av allt tänkande och analyserande ang korven,men nu dom senaste veckorna har allt bara kännts så himla underbart,och jag känner mig inte längre som världens sämsta och dåligaste hästägare.

Ni gjorde min dag,verkligen! :bow:

Det kommer gå sååååå bra! :bump: Är så himla nyfiken på resultatet sen!

Och vad är det värsta som kan hända? IGENTLIGEN? Ni kommer garanterat inte att dö nån utav er iallafall,och om ni "gör bort er",so what? :p:D

Hejja,hejja! :banana::bump::banana::bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 827
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?