Hur dela avgift till fritids

Milosari

Trådstartare
Ni som har barn med växelvis boende, hur delar ni på avgiften till fritids? Barnet är skrivet hos mig och jag har en högre registrerad inkomst än pappan. Nu vill pappan att vi ska dela på fakturan, han har nämligen räknat ut att han ska betala en annan och mycket lägre summa än den han betalar idag (hälften av totala fakturan). Finns det någon risk att jag får betala mer än halva avgiften?

Ni som har barn med växelvis boende, hur delar ni på avgiften till fritids? Barnet är skrivet hos mig och jag har en högre registrerad inkomst än pappan. Nu vill pappan att vi ska dela på fakturan, han har nämligen räknat ut att han ska betala en annan och mycket lägre summa än den han betalar idag (hälften av totala fakturan). Finns det någon risk att jag får betala mer än halva avgiften?

Vi får varsin, efter hur varje förälder nyttjar förskolan.
IMG_0281.webp

De flesta kommunerna har regler för hur fakturor vid växelvist boende ska delas. Vissa efter nyttjande, vissa efter hushållsinkomster och vissa kombinationer av det. Kolla vad som gäller i eran kommun (fritidskommunen om det är olika).

Jag ringde kommunen och bad om att dela fakturan. Det har de gjort. Jag vet inte vad vi har för olika summor dock. Exet gnällde lite om att hon fått betala för mycket här för ett tag sedan men då bad jag bara henne kontakta dem. Det är skönt att dela den så, att slippa ha kontakt kring pengar!

Det lät som hon hade lite mindre summa än mig dock, hon tjänar mindre. Vi har barnet lika mycket på fritids.

Vi får varsin, efter hur varje förälder nyttjar förskolan.Visa bifogad fil 160811
och @Manji @cambodia Vi har fast avgift oavsett hur mycket tid barnet vistas på fritids, och det är den sammanlagda inkomsten eller den inkomsten där barnet är folkbokfört som räknas. Eftersom ungen är skriven hos mig borde det väl vara min inkomst som räknas? Men kan de dela upp fakturan så jag risker att betala mer än halva avgiften?

och @Manji @cambodia Vi har fast avgift oavsett hur mycket tid barnet vistas på fritids, och det är den sammanlagda inkomsten eller den inkomsten där barnet är folkbokfört som räknas. Eftersom ungen är skriven hos mig borde det väl vara min inkomst som räknas? Men kan de dela upp fakturan så jag risker att betala mer än halva avgiften?
Okej, det var ju lite krångligare. Jag hade ringt och frågat.

Jag tror att det delas 50/50 här, men vi kommer upp i maxtaxa så jag vet inte hur olika inkomst ev påverkar. Vistelsetid påverkar inte iaf.

Vi har meddelat kommunen som sköter hur mycket varje förälder ska betala utifrån sin inkomst, de är skrivna hos mig. Vistelsetiden påverkas inte, däremot att ena sonen inte har fritids på min vecka men på pappan (dvs jag betalar inte för hans plats på pappans vecka).

Mina barn (1 på fritids, 1 på förskola) är väl skrivna i samma kommun som din, om du inte flyttat. Jag och pappan får varsin faktura, baserat på vår respektive inkomst. De är skrivna hos sin pappa och bor lika mycket hos oss båda. Det borde ju vara likadant inom samma kommun?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 817
Senast: cewe
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24