10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Lite nya bilder på mina elefanter :)
Lite taskig vinkel ibland, men är bilder iaf ;) De är även tagna med min mobil så kan vara lite suddiga

Jelly
33189740.jpg

33189733.jpg

För ett år sedan, lite har hon ändrats :) En sak som har hänt är att hon har växt i grimman om inte annat...
32520196.jpg

Niewienna
33189769.jpg

Väldigt dålig vinkel..
33189778.jpg

Hehe, hon älskar att showa men då helst ensam ;)

Men nog ska vi få till traven, hoppas jag. Blir annars lite pinsamt må jag lova...
Har du och ni andra några bra tips tro? Allt tas gärna emot :)

En till fråga, kanske dum jag vet inte? Men detta med verkning...

Ska dom vara nyverkta/skodda vid detta tillfälle? Jag minns inte alls, hon ska verkas 2 dagar efter premieringen iaf... Hoppas bara hennes hovar ser bra ut på dagen för annars blir jag matt.

Hon blir nämligen ganska öm efter nyverkning så det går ju inte och verka någon dag innan heller :crazy: Hur gör man?

Om hon ska vara barfota skulle jag verka henne två-tre veckor innan så är det ändå ganska nygjort liksom. :) Traven får du till ska du se, var konsekvent med kommando (jag säger tydligt och klart, alltid i samma tonläge, "traava") varje gång och ta kanske hjälp av en pisk i början om det behövs så du slipper "dra" igång henne. En annan bra grej är ju om du har nån medhjälpare som kan gå bakom och smacka igång samtidigt som du ger kommando - nåt som jag själv aldrig provat eftersom jag är själv typ jämt. ;) Det brukar sätta sig snabbt, tre försök så fattar dom bara på kommando så behövs inget hjälpmedel (varken pisk eller medhjälpare :D).

patric_cirkus: Den där ardennern kanske jag råkar sno nån dag. :d Jättefin! Jag är så svag för stora starka pållar! :love:

KL
Kaptenen och lillebror gjorde min dag i morse. De stod längst upp i hagen så att de inte syntes från gården, och nordisen stod alldeles utanför huset. Gick in i hagen och kliade honom en stund och sen ropade jag på killarna på mitt vanliga knasiga vis. Det tog typ två sekunder så hörde man dunder och brak och där kom två småkillar rusandes med spetsade öron! :love: De kom ända fram och ställde sig båda två med huvudena i min famn och ville bara gosa och klias, tror ni jag smälte eller!? Jag kunde knappt slita mig därifrån sen! :love:

Hon är väl gömd i skogen ;) dock är hon väldigt lätt att lasta...

Förstår din känsla, mina två är likadana :D

När jag visade Jelly gjorde jag det mitt i hennes period, vilket är väldigt dumt för då ser oftast hennes hovar sämst ut (hon är inåttåad som inte märks i början och slutet av perioden). Så jag hade gärna valt att verkat henne lite närmre än vad jag gjorde dels för poängen och för att det inte är så kul att visa en inåttåad häst.

Så funkar det utan att hovarna ser lång och overkade ut hade jag väntat och verkat två dagar efter men tror du hon behöver verkas då så gör det i tid, anpassa efter henne så mycket som du kan :)

Trav är jobbigt kan jag ju tillägga... Jelly ville inte heller trava och när hon väl gjorde det så drog hon åt mig som stod utanför ringen. Men det är bara att träna och träna och sen träna lite till ;)

Dom är så fina bägge två,men en ardenner ÄR ju speciellt! :love:

Idag får ni faktist lite bildbevis att vi fått på sadel: :D

418315_3823987512417_327187852_n.jpg

295308_3823986352388_1482233700_n.jpg

524361_3823987072406_1249968455_n.jpg

479810_3823985832375_1007360718_n.jpg

I dag vart det inte ens en kospark,det vart INGENTING! :D Han skötte sig exemplariskt! :banana:

Skoj med bilder! Han har verkligen vuxit Orvar. Känns som igår när du berättade att du var rädd han utvecklat sadeltvång.

Ja,FY vad rädd för det jag var,hästen innan hade ju det,och usch vad jobbigt det var,är rena skräcken att få det på en häst igen...

Nu tänker jag inte ropa hej än,är fortfarande ett osäkert kort hur han hanterar sadeln,men än så länge går det ju kanon iallafall! :D

Jag har dock börjat lägga ut lite trådar om inridning en månad till hösten iallafall,GHAAAAAAA,jag är så himla osäker på hur jag ska göra,vart ju tipsad både här och på annat håll att det vore bra att skicka han en månad i höst,sen vila till våren. Det är låååångt ifrån bestämt,men har iaf kikat på lite alternativ. Får se vad vi gör.

ett snabbtips vid visning av trav är att försöka skapa mer "undersatta" bakben = mer power och tryck framåt-uppåt genom att göra själva igångsättningen I vändningen. Oftast vänder du ju hästen ifrån dej vid visningar, iaf om det är så att hästen ska springa fram och tillbaka på en linje, och då är mitt bästa tips att liksom träna på att ungefär precis i vändningen göra ditt trav-kommando och även placera dej liiite "bakom" (sadelgjordsläget ungefär) eftersom det är en drivande position, och så sen är det bara att springa utav helsicke så hästen får chans och möjlighet att sträcka ut. När jag tränar så försöker jag alltid se precis var gränsen går för att hästen går upp i galopp, och det är även gött för att unghästen även ska lära sej att den kan sträcka ut i traven ordentligt utan att galoppera, sas. Bra springkondis rekommenderas. :)
Det är mina råd!

Mannen filmade en hel del i dag,har klippt ihop allt där vi gör något annat än står still och myser,eller bara promenerar runt ( :D ),så är nån intresserad så kan jag lägga upp den. :)

Får du hjälp även nu innan visningen? Annars så har min vän visat arab förut,och kan säkert hjälpa till med allt innan om du behöver hjälp/tips?

lägg upp filmen!!! att du ens frågar, klart vi vill se :D

(märks det kanske att jag har haft "plugg"-dagar senaste tiden... ojoj, vad med buke-tid det blir mellan meningarna jag försöker trycka fram till uppsatsen)

lägg upp filmen!!! att du ens frågar, klart vi vill se :D

(märks det kanske att jag har haft "plugg"-dagar senaste tiden... ojoj, vad med buke-tid det blir mellan meningarna jag försöker trycka fram till uppsatsen)

Hmm... Ja okejdå, du är förlåten :D

Men mer bilder på din fina pålle vill vi ha!

Han ser ut att ha förstått det här med longeras :)

Dock en aning skeptisk till sadeln, den glappar en del baktill.

Han är så cool :love: speciellt med sin fina färg!

Vid 1:47 hade jag dock nöjt mig när han går så avslappnat och fint och helt accepterar läget.

Longeringen har kommit av sig själv när vi arbetat löst,och han är väldigt lättlärd och villig,han kan ju alla röstkomandon nästan,och vändningar har vi ju jobbat jättemycket med,så det går bra när man använder sig av repet också,för vill inte ha han lös med sadel för vill kunna ha lite extra kontroll.

Ja,sadeln är värdelös till honom,försökt padda upp den lite,men inte lyckats,har en annan sadel jag ska testa här snart,men denna sadel har fått varit testpilot nu då jag var beredd på rodeo igen.

Jag ville ha han travad i bägge varv eftersom det är traven som är problemet,men vi slutade typ där filmen tar slut,därför den tar slut som sagt! ;) Sen skrittade vi ett varv när jag ledde han,sen massa mys och kli. I dag lade jag på sadeln och gick 5 varv på ridbanan bara med honom,helt kravlöst,han rörde inte en min alls i dag heller,stog t.o.m och hängde läpp när jag sadlade,så nu får han vila helt ett tag igen,för han verkar helt cool vid sadling nu.

Snacka om att han upskattade att komma in i stallet,är första soliga dagen på evigheter här,och därmed har alla bromsar vaknat! :devil: Var riktigt hemskt! Så han fick stå i stallet ett bra tag tills det lugnat sig.

Sen en jättetråkig grej också,stallägarens sto förlorade sitt föl i morse... :cry: Så här finns en amma ifall ni vet någon som behöver....

Senast ändrad:

Vad kul och se en film på fina killen :)
Ser himla fint ut och lugn!

Jag har inte alls provat på longering med min lillsnutta, så långt har jag inte ens tänkt eftersom vi inte ens har tillgång till paddock och för övrigt inte jobbat med henne mer än 4-6ggr tömkörning i vintras/våras.

Men det kommer så småningom tror jag :angel:

Ditt svar om hjälp, jag har hjälp så det går bra.
Det bästa med premiering är att det inte alls är så mycket och träna, man visar väldigt lite och precis som någon sa, man går åt ett håll och sen tillbaka likaså i traven.

Vid dom kommande arabutställningarna blir det annat, då kommer jag skicka iväg henne först på träning hos en arabhandler som då även visar henne åt mig.

Premieringen är lätt jämfört med det eller vad man ska säga, hoppas det är bra underlag här, minns när jag var på förra.
Hästarna som var barfota halta fram pga att vi var på en maskinplan med STORA stenar! Min mammahäst var en av dom och har sedan detta inte kunnat gå barfota mer :( Många som klagade på den premieringen!

Till er andra :)
Jag tror också traven kommer gå bra, hon är otroligt fin och lyssnar kanon men tror hon blir mer "svår" när man går på grusväg (även om det är småsten). Ska ta henne med upp till åkrarna och prova mer, hopplöst utanför stallgården där är det grus överallt.

Ang verkning så får vi se. Hon har aldrig haft långa tår osv men vi får väl se hur det ser ut om 2-3v om det behövs fixas då. :)

Kommer gå super ska du se!

En helt annan fråga har du några planer på vilken handler du ska anlita?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 833
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar