10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Evis: vilken fin tjej du har ;) jag som är svag för fuxar med ljus man :D

Norpan hon fortsätter att växa, åt båda håll;) Hon har dock på något vis lyckas fått ett 5 cm långt sår i ena karleden och jag är mycket brydd om hur hon lyckats för jag kan inte komma på vad hon kan ha gjort sig illa på.
Visst hade dom behagat att vara i skogen så hade jag inte vart lika brydd men dom tycker tydligen inte om den delen av hagen, knäppisarna;)
Hon springer runt och är lika glad ändå, så det blir tvättning och smörjning, det verkar läka men det går inte fort!!

*kl*
Blir ingen utställning för Ove i Augusti, det hade blivit lite väl dyrt för mig och då han för stunden har lite mage med så känns det bättre att han får stanna hemma än att börja motionera honom en massa för att få bort magen :p För stunden får han springa lite på volten lös 10-15 min ca 3 dagar i veckan. September blir det beställa sele så tills dess hoppas jag att han ska acceptera ha bett i munnen :)

33169514.jpg

33169513.jpg

33169512.jpg

Ove är så himla fin och vad kan stå fint då!
Jag lär väl börja träna min snart, vilket jag vet varje gång jag är ut men jag vet hur kass jag är på sånt där :p
Känns så löjligt och stå där helt själv, hahaha

Tycker det låter som en bra plan. Araber är ju ofta lite sena precis som islandshästar.

Vad skönt och höra, den känns bra men sen kan det givetvis bli ändringar. Hon kanske inte alls är redo innan nyår för att hängas/sittas på utan det där får vi se.

Jag måste erkänna att jag är en aningen nervös till det att jag hänger/sitter där på henne, hon är jädrans busig och blir hon rädd så ja, antingen hoppar hon åt sidan eller så gör hon någe bocksprång och då är det ADJÖSS med mig :angel:
Världens sämsta balans har man men det är även för att jag är lite rädd för att flyga av och ha sönder hela munnen igen, vill jag inte!! :o

Jag ser fram emot allt nu, det känns bra!
Får se hur det blir idag, lillan får nog följa med ut en sväng medans antingen jag eller syster rider 4åringen.
Min fodervärd brukar vara ute runt den tiden vi kommer ut idag och jag får så ont av och lämna snuttan själv nu för tiden :angel:

Senast ändrad:

Vart några bilder i dag när vi hade tränset på. Korven är helt bra i benet nu,har inte varit det minsta halt sen svullnaden gick ner,det firade han med att lägga i gasen för fullt på ridbanan i dag,matte: :eek::crazy::p:D

Han var skitbusig,och det bara lyste busfrö i ögonen på honom,så vi latjade runt där ett tag. Sprätte i hela kroppen på han,och han var så himla LYCKLIG! Vilken levnadsglad häst jag har! Nöjd korv och nöjd matte!

523798_3791298095202_988853941_n.jpg

553676_3791299575239_2120868588_n.jpg

581989_3791296135153_1517050451_n.jpg

487684_3791295895147_2026242037_n.jpg

Här har ni RÄÄÄÄÄÄÄSERluggen! Man får sån om ma springer FOOORT FORT! :rofl:

487286_3791299895247_1085442181_n.jpg

Alltså han måste ju ha den mest perfekta lilla pussfläcken jag nånsin sett :love:
Sjukt fint hur det vita från strimbläsen skuggas ut i grått å så den rosa perfekta rutern.

Ikväll har jag äntligen fått tid att umgås lite med Funny i hagen. Jag hade med hunden som tagit med sej en stor leksaksboll (eg en hästleksak från början), och när vovven sprang efter den så busade Funny också. När hon hade jagat ut vovven ur hagen en stund senare, så sparkade hon bollen själv en stund. Försökte få igång de andra hästarna men det är ett lite tråkigt gäng. Helst hade jag sett att hon gått på ett unghästbete, men hon får ju åtminstone gå på stooora ytor med en rätt stor grupp andra hästar (de är 7 styckna).

Massa gos och kli och jag är verkligen stormförtjust :love: Vilken goskorv!

Ja,visst är den söt min pussfläck? :love:

Vad kul att hon lekte med bollen lite,har en stor pilatesboll åt korven,men han är inte särskillt intresserad...

Det vart inga nya bilder igår eller? :)

Vad fin han är! Skönt att han är pigg och kry igen! Syns att han gått upp sig lite i hull också - härligt att se! :laugh: Jag gillar också hans pussfläck! :D

KL
Blev lite nya bilder på Kaptenen nu på morgonen när kameran följde med ut. Han börjar komma in i snyggfas igen!

Grden038.jpg

Grden047.jpg

Sen var det ju någon som undrade hur hans fötter var nu jämfört med det katastrofala tidigare, så jag tog en bild på dom också. (Photobucket envisas med att göra halva bilden grå, jag vet inte vad det är för fel...)

Grden050.jpg

Ser man det sådär ser det kanske inte överdrivet roligt ut, men om man jämför med hur det var för EXAKT ett år sen:

Namnls-2.jpg

Det är alla utom vänster fram med, den var i samma skick, hittade en bild på den EFTER att den var fixad med tåsko, då såg den ut såhär:

Hovslagare029.jpg

Så nog är det en himla skillnad nu mot förut! Den största skillnaden är den som inte syns på bild - fötterna håller numera ihop när man raspar och verkar! Förut var det som mjöl som bara for isär få fort man nuddade med raspen, men nu kan jag raspa till kanterna utan att allt annat följer med! Så mineralerna har verkligen gjort sitt jobb super, jag är så himla nöjd och kommer fortsätta ge dem till båda bröderna i vinter också.

Måste bara visa den här också, det är lite kul hur otroligt lika Kaptenen och hans storebror Konjack var vid samma ålder! :D Lite olika vinklar men man ser ändå att de är bröder! ;)

Grden032.jpg

STH78705.jpg

Urkella - söt-Ove får ha lite mage tycker jag :D

Fibusen - han är jättefin!! Menar du att han RÖR sig!? :p

Maja - Så fin han är! Han ser väldigt jämn ut nu! Ser ut som en ridhäst...hehe

KL

Jag var hos Annie innan jag åkte till Falsterbo. Jag vet inte vad det har tagit åt henne, först kom hon fram, vi kelade och jag drog henne i öronen lite (hon har varit lite huvudskygg så jag rör alltid huvudet och öronen när jag träffar henne). Sen tittade hon på mig och sa IHHHHHHHHHHH och så sprang hon iväg och bockade och sparkade. Sen kom hon tillbaka, blev lite klappad igen och sen IHHHHHHH.....ja ni fattar :D Jag fick det lite på film, ska ladda upp det sen.

Sen har Annie fått sitt första schabrak (detta är ju min första häst så jag har inga saker alls). Fint va :D
33170434.jpg

Jag skulle aldrig sagt något om att jag hade haft tur med att norpan inte haft några problem.
Såret i karleden vill inte ge med sig och jag börjar fundera om det är något annat som orsakat det eftersom hon nu börjar få ett i vänster bak också samt små sår båda fram.
Skulle kunna vart mugg men det stämmer inte, för det borde inte komma sådär utan anledning och sprider sig mer i "grupp" dom här sprider sig för sig själv, om ni förstår vad jag menar.
Har ingen aning om vad det kan vara, jag tvättar och smörjer med blir ingen förbättring, hon visar även en hälta på höger bak :/ Sen missade jag telefontiden hos veterinären imorse :(
Någon som vart med om något liknande och vet eller har någon ide om vad det kan vara?? ;)

Åh vad kul att shoppa! Jättefint schabrak! Jag vill också ha ett sånt, men vette tusan vilken färg Kaptenen kommer passa i!? :confused: Här går alla pengar till målarfärg och skruv typ. :p

Ja jag tycker också han börjar växa till sig ordentligt! :laugh: Det är så himla kul att se hur lika han växer mot storebror! Kollar man på gamla bilder och jämför är det ganska sjukt hur lika dom är i samma fas. :D

Såg förresten nu att jag ju la ut en extra bild på höger fram, inte vänster som det var tänkt. Kikade igenom bilderna igen och insåg att jag inte har nån på vänster, eftersom den var i bäst skick. Hehe, minnet sviker... ;)

Åh vad jobbigt. :( Min mamma häst hade ofta jätteproblem med mugg, inte så att det alltid spred sig jättemycket utan mer så att det alltid var lite som låg och pyrde liksom. Jag tvättade med lactacyd, smörjde med salicylsyrevaselin eller helosan och på slutet fick jag utskrivet en mycket starkare salva som var värsta monsterbotemedlet! Kommer inte ihåg nu vad den heter, har en tub i stallet så jag kan kolla sen.
Hon kunde också få som lite ensamma knutar eller vad jag ska säga. Det kunde vara liksom en prick här och en prick där, också typiskt mugg med jättemycket skorpor på samma ställe. Så det kan nog ta sig olika i uttryck tror jag. :) Men ring veterinären ändå du, h*n lär väl ändå kunna svara i telefon även fast h*n inte just för tillfället har telefontid!? Det gör då min veterinär iaf. Hon är guld värd!

Ha sönder hela munnen? IGEN????? :eek:

Vad har du varit med om stackars människa? :crazy:

Det är en faslans lång historia men lite kort så cykla och en vän ihop när vi var fulla och det slutade med att jag nästan dog, fick åka akut till sjukhuset och det var hit och dit och herregud :angel:

Bröt käken på 3 ställen (båda fästerna samt vid hakan så den var rakt av), slog hål i hakan (landa på den) samt ovanför överläppen slog jag hål med.
Blev nästan döv på vänstra örat, käkbenet var inte långt ifrån trumhinnan...

Opererats två ggr och har fortfarande massvis med kollar då dom reglerar om tänderna osv på mig nu, går med räls och med världens finaste glugg :grin: Gillar jag inte! (andra operationen såga dom isär överkäken så att vi kunde vidga gommen) och därmed få överkäken bredare så därför har jag en glugg nu men dom drar ihop den, går dock väldigt sakta :(

Detta är 2år sedan typ, och det har fått mig å inse att det kan hända även när man rider därför är jag väldigt feg med ridningen numera vid vissa saker :(

Korven :love::love:

Blir så glad att han är bättre!

Längtar tills bilderna på första uppsittningen! Känns ju som att jag känner dig nästan nu :D

Oj vad lika dom va! men blev mest förvånad hur man kan ändras så mycket som Kaptenen gjort i kroppen på så kort tid! Snygging :d Speciellt första bilden. Våra + Orvar har ju pussfläckar alla tre :D Även Ove har en liten svart prick (går mot strömmen ;) )

Vad fint :) Vill se filmen på din fina gråa!

Rolex: Neej! Hoppas det läker snabbt. Skönt att hon inte reagerar över det iallfall :)

Molin: Det där lät inget vidare.. Men det hände iallfall inte under ridning men förstår att du kopplar ihop olyckan med en avramling ändå. Det finns ju sådana hakskydd man kan ha på hjälmen (iaf till Jofa hjälmarna) De kanske kan hjälpa dig att inte tänka på det så mycket så du kan slappna av?

Sen måste jag visa detta :D Jag som bott i Texas tidigare och älskar det något så otroligt! Meant to be :love:

texasrigge.jpg

My sjutton! Det var inte dåligt ramlat, kan ju tycka att du har fyllt din olyckskvot efter det.. :crazy: Förstår att du är nojjig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar