10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Vad kul! Jag vill också ta mig iväg och löshoppa, måste bara laga ett hål i taket på finkan och besikta den, men sen så! Hon ser himla näpen och söt ut på bilderna. :) Gillar också din sadel, såg jättefin ut! Har man väl hittat en man är nöjd med ska man verkligen hålla hårt! Usch vad jag ångrar att jag sålde min Morris & Nolan förut, den bara älskade jag!

Hippocampus: Nej vi har inte fått nån diagnos, men vet misstänkte att det nog var nånting med magen ändå, vi har bara pratats vid på telefon. Ingen aning vad det kan ha kommit av... Hoppas jag kommer hem till en pigg och glad häst, och att det tar en halvtimme att mocka! :D Du har nog rätt i att det bara är hästägare som blir glada av skit... :D

Åh hej!

Jag får vara med i den här tråden nu, ska ta en 2-årig ungponny på foder till helgen. Jag har längtat efter ungponnyjobb i flera år nu så det ska bli riktigt kul. Det är ett sto e. Decoy Dicaprio och u. ett sto med okänd härstamning. Fux med ljus man och svans, blir D-ponnyhöjd. Jag är så himla peppad på att jobba med en kvick och rörlig häst. Bilder kommer när jag hämtar hem henne!

Det är ju han han har gått med.... Samt att det vart en till nu i sommarhagen,men första skadan var ju veterinären säker på att det var en spark,och då var det ju bara mannens häst han gick med för tillfället.

Problemet som jag tror är att Orvar inte flyttar på sig! För han gör verkligen inte det. Mannens häst kan lägg aöronen slickade bakåt och visa tänderna,men Orvar bara står och glor tillbaka på honom med öronen frammåt,han verkar inte FATTA vad dom menar! Och innan det här hände så hade dom fått lite hö eftersom det regnat så mycket för att dom ska kunna äta sig varma ordentligt,så antagligen har det blivit något bråk vid nån hög.

Jag har ju aldrig sett att nån har hållt på att jaga honom,eller varit elaka,så det måste bara vara vid dessa tillfällen när han vägrar flytta på sig,att dom lessnar och sparkar tillslut. Och det blir ju inte bättre av att han går med nån annan,då skulle det vara nån som är sjukt låg i rang,och nån sån finns inte i dagsläget.

Han går själv nu tills benet är bra iallafall,för nu är han ju inte så snabb i rörelserna,sen får vi se... Det är ju inte värt det att behöva åka till veterinären hela tiden heller,och han står och har jätteont,då lider han nog mindre av att gå själv på hösten/vintern. Vi har ju så dom kan hälsa på varandra över staketerna iallafall så. Men som sagt,det visar sig. Nu känns det ju som jag vill ha han ensam när jag ser hur ont han har,men när han är frisk igen så kommer jag ju tycka synd om han när han går själv så,ja....

Sitter o smygläser och lider med dig :( Kan komma upp med Nessi om han behöver snäll kompis. Hon är så jävla puckad så hon är from som ett lamm.

Var ett tag sedan sist löshoppningen nu så det börjar bli dags, men vet inte om jag vill slita iväg henne från betet för att löshoppa eller om jag ska vänta till hösten ;)
Sadeln utprovades till mig och hennes mor, och till min lycka så fick hon "samma" rygg som henne :D

Jag håller tummarna att allt löser sig med orvar, jag hade problem i hagen i början av sommaren när 1 åringen kom. Då blev min 6 åring helt tokig och sprang bara och jagade henne runt runt i hagen tills hon jagade ut henne genom dubbla staket. Tyckte så synd om henne då, men tur i oturen så klarade hon sig med endast ett litet sår.
Då skickade jag iväg 6åringen till mina kusiner där hon stod tills i söndag, och nu när hon kom hem igen så vaktar Norpan 1 åringen så hon inte kan komma åt henne. :D

Usch jag lider verkligen med både dig och Orvar, mitt förra sto var en riktig olycksfågel och vi besökte klinik nästan en gång i månaden under ett års tid. Det är hur jobbigt som helst att varje dag åka till stallet och nästan räkna med att hitta en skadad häst.
Vet en vallack som alltid varit hack-kyckling och han funkade bra om han fick gå med ston av någon konstig anledning. Förstår verkligen ditt dilemma mellan att ha en häst som riskerar att skada sig allvarligt eller ha en olycklig häst ensam i hagen. =(

Maja - vad skönt att han verkar bättre i alla fall! Jag hade blivit livrädd av att se så konstigt bajs.! Har förövrigt funderat på om våra hästar kan vara släkt långt tillbaka, för visst heter dina på k? Räkan eller Kuusama som hon heter egentligen stammar från en gammal (Trakhenner tror jag) k-stostam. hon har karisma- karima - kortau- koronis- korvetta och sen fortsätter det med ston som är döpta på k ända till 1902.

Kul med er nykomlingar -Rolex- tycker också att sadeln och hästen är sjukt snygga båda två!

Nej men! Vad roligt! Kaptenen har Kandi - Karola - Katinga - Kalypso har jag för mig, och sen en lång radda med ston på K, alla trakehner! :laugh:

Fibusen: Usch då, förstår dilemmat... Hoppas det löser sig!

Herregud!!

Idag när jag kom ut till hästarna möttes jag av en väldigt fin häst :rofl: Antingen så har hon åkt omkull mitt i en lervälling eller så har hon legat ner i en alt rullat sig i det. För HERREGUD hur hon såg ut på ena sidan... Ingen idé att ta den fröken med upp för att borsta av (vilket jag hade tänkt mig)...

Det var inte torr lera direkt heller :eek:
Jag tänkte aldrig på att fota henne men jösses.. Hemskt var det!

Hoppas på att regnet håller sig ifrån nu för det ska vara uppehåll med ev lite sol i två dagar nu *hoppas*. Det behövs verkligen för det är vatten rakt igenom hagen, den är helt sönder regnad :(

Får hem hösilage nu om någon dag och då tas dom upp till lilla hagen så den kommer dom få gå i sedan i minst 2v tid för och låta gräset växa i den stora hagen som vi delat av detta år.

Jävla skitväder!!

kl.
Nu kommer lite gamla bilder, måste fixa lite nya bilder en dag, men regnar ju alltid :(

Men iaf:

Niewienna: (fasaner är farliga kan jag ju nämna ;))
32979994.jpg

32980003.jpg

32979993.jpg

forts. blev lite bildbomb

Jelly:
När hon var liten
32304622.jpg

Förra sommaren:
32520195.jpg

33161560.jpg

I vintras
33161561.jpg

En liten bonusbild på hennes lillasyster född i maj :)
33161563.jpg

Hur var det med kaptenen när du kom hem? Hoppas han hade skitit som en häst! :D

Orvar rörde sig bättre i dag,fortfarande JÄTTEsvälld,tror t.o.m hans knä är större än den tjusiga ardennerns knä... :cool: Så ja,det ÄR stort,från knä och hela vägen upp. I går vart det ju släpmärken av honom inne i boxen för han fick inte upp benet nog,i dag vart det inte det,men han går ju inte bra än på långa vägar.. Han fick ut i liten hage själv ett tag och tyckte svullnaden minskade lite av att han gick något varv i den och strosade runt. Nu står han på box igen,sen får vi se hur det ser ut i morgon bitti igen.

Hade med kameran i dag,men noll batteri (såklart) så jag ska ta bilder i morgon istället.

kl-

åå stackars liten orvar, håller tummarna för att han snart ska bli bättre!

:love: Ardennerfölet måste ju vara bland det sötaste som finns! tävlar t.o.m. med ove i den kategorin!

Så träningen med vagnen. Fyllde på luft i det punkterade däcket i förrgår men det hade pyst ut en del när jag skulle öva igår kväll. Så nu är frågan om jag ska laga det? (gammalt bildäck) eller om jag ska fylla på luft inför varje övningspass och köra som det är eftersom jag ändå måste uppgradera både sele och vagn om jag med gott samvete vill köra regelbundet sen. Köpte rockarden och travselen superbilligt av en bekant och eftersom jag är student så hade alternativet varit att vänta helt med inkörning etc. tills jag har ett jobb. Vill ju inte ut på vägar med den här vagnen sen eftersom det inte finns baksele eller broms. hmm svårt att veta vad som är värt att göra...

Jag upprepade lite från i förrgår vilket gick bra. Sen parkerade jag Räkan och lade på skaklarna ungefär som de kommer sitta sen i framtiden. Hela tiden klia och gosa medan jag tryckte skaklarna mot hennes sidor. Det svåraste var att rikta in henne så hon stod rakt framför vagnen, skaklarna brydde hon sig inte alls om! Tog lite pauser med ledövningar så att det skulle framstå som extra mysigt och behagligt att bara vila och bli kliad mellan skaklarna. Som vanligt när jag är själv så blir det ju tunt med bilder =/

Spännande! Snart sitter vagnen där! :D

Är det ett "normalt" bildäck så kanske du kan få tag på ett beg. på skroten för en hundring? Gör ju inget om det inte är så mycket mönster kvar.

Det är klart tat dte funkar ju till det ni gör nu,men om (när) du vill sätta dig i så skulle då jag vilja ha däcket helt,ifall det skulle bli punka,kan ju låta lite konstigt,och bli svårdraget,tråkigt om det skulle se till så det hände något så inkörningen går bakåt igen...

Det finns ju även nån punkteringsskum du kan spruta in i pyspunkedäck,men vet inte om det funkar som en längre tids lösning,men åk till nån mack och fråga vet jag! :idea:

Nu ska jag packa mig iväg till lill-korven och ge all medicin och se hur han mår,hoppas hoppas att det ser lite bättre ut i dag!!!!

Kl
Kom hem nu i morse efter jobbet och sprang bara in och bytte om innan jag rusade ut i stallet. Där mötte jag en vaken Kapten som ville ut! Tog ut honom på gången och kollade tempen, 37.6! Weey! Han fick på sig täcke då det är regnrisk hela dagen, jag är hellre lite säker i överkant ett tag. Pigg och glad var han på väg ut, och när han kom ut i hagen galopperade han ut och lekte med brorsan direkt! :bump:

Så nu är jag GLAD! Vi får se hur vädret blir. Jag kanske klemar bort honom en natt till och låter honom sova inne. :)

Men ååh! Glömde ju det viktigaste! Han hade ju bajsat tre fina normala högar! :banana:

Den där ardennern är ju bara så läcker! :love: Har lite förkärlek för såna stora nallebjörnar! :D

Åhh va skönt att allt verkar ordnar sig för er med sjuka och skadade hästar!

Imorgon ska jag få träffa min! Träffar ju henne 2-3 gånger i månaden och det är lika kul varje gång såklart! Hon måste ju skriva inköpslista till mig till Falsterbo i helgen :D Imorgon ska jag prova träns också och se om jag ska köpa full eller cob till henne. Tror det blir full. Ska köpa en lädergrimma till henne med, har en i storlek full men den ser så groteskt stor ut. Ska väl prova den och se hur den sitter. Hon har ju ganska smalt huvud. Undra vad hon mer önskar sig.....

Har ni några täcken till era? Min har inget. Köpte ett för 30 kr för att öva att slänga på henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar