10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

*kl*
Nu blir det "hård" träning för Ove :p Lutar mot att han följer med och ställs ut på en internationell Dansk utställning... man ska börja stort eller vad säger man :angel:

33150531.jpg

Sötove!!! Länge sen man såg er!

Brukar åka förbi ett ställe i bland med miniatyrer (du vet säkert vem,Tina tror jag hon heter?) ,man blir ju MEGAsugen! :love: Varje gång tänker man man: Men guuuud,är dom verkligen SÅ små! :D

Ja han har gått och haft det lugnt på bete så har inte varit mycket att skriva om :p
Tina vet jag vem det är. Var hon som fixade hit Ove från Holland och åker ihop med
henne och några andra till utställningen i Danmark :)

Tack! Hon är störtfin ;) Hon ligger kvar på runt 156-158 cm och jag börjar tro att det är stopp där, men det vore lite konstigt...Pappan är 170cm och mamman 163-164cm.
Jag ska väl mäta henne mer vetenskapligt när hon kommer hem från betet.

Hej hej alla :)

Kör en liten update från min sida, inte mycket att komma med som vanligt men eftersom jag inte haft internet i och med flytt och strul med fiberdosan (antagligen sönder) så passar jag på nu...

Lilla Miraz frodas och mår bra, lika social och go som vanligt om inte ännu mer :angel: Blev verkt häromdagen också vilket hon var lite smådryg vid faktiskt, dryghäst.

Storborstade henne dessutom den dagen och det gick över förväntan, gick ruskigt bra och borsta HELA henne inkl nedanför knäna :bump: Jag berömde en väldans massa medans jag borstade där nere och det funkade väldigt bra. Och givetvis fick hon lite godis för det.

Man blir mer och mer sugen på att hänga/sitta på dom sötisarna nu, speciellt när alla andra kommit så långt och är så himla duktiga med sina.

Min är dock mer vildhäst än tam, ok kanske inte men ibland känns det så!
Så vi behöver hösten på oss lite innan jag kan hänga på henne tror jag, men jag har börjat slänga armarna om henne när man står på ena sidan, sedan lägga huvudet på rygg/rumpa ni vet.. Det kanske man inte kan räkna in iof men det är något ;)

Tänkte faktiskt ta upp henne i veckan och borsta och ta en promenad, just för att hon tigger om uppmärksamhet så en dag sen i början av maj skadar nog inte. Tänkte ev lägga på bomlösa sadeln och spänna för beroende på hur hon reagerar.

Vi får se, bildbebis kommer isåfall såklart!

Jag har inte bråttom alls, men hon verkar vara likadan som mina andra två som gillar att bli aktiverade på något sätt för att hålla sig något lugnare ;)

Gratttiss!!! gud vad spännande med en bebis!!

Jag skulle också tipsa om Eamon, har läst om honom och sett klipp på youtube där han sitter upp på helt ohanterade hästar på nolltid - och de är lugna under hela processen! Jag har jobbat lite Eamon-inspirerat med Räkan när jag har vant henne vid nya saker och trots att jag inte är i närheten av lika kompetent så har jag fått en lugn och sansad häst som accepterat allt nytt. (hittills "tvi tvi tvi och ta i trä")

Sen med inridaren som håller på med western, om hon har ridit engelskt förut så kanske du kan be henne att lära honom engelska grundhjälper?

Sen skulle jag inte oroa mig för att Orvar inte är helt färdig i kroppen, snarare tvärtom. Dels för att den lilla belastningen de utsätts för inte skadar dem. Dels för att det mesta av den nyare forskningen jag kommit över på ämnet visar på att om de belastas lite medan de fortfarande utvecklas så blir de starkare och hållbarare. Dels för att Orvar är som han är. En häst är alltid stor men det är lättare att hantera en som inte hunnit utveckla lika mkt muskelmassa och balans än om man ska ta tag i en explosiv häst som har full styrka och balans.

Själv bor jag nu 100 m från räkans hage, passar ett hus, en hund, 3 katter 4 kattungar, 3 höns och 2 tuppar i ca 1,5 v. till. Har varit ute och klappat lite varje dag men mest skrivit på min examensuppsats... Ska ta tag och försöka köra in henne nu =) kanske sätta i vagn nästa helg om allt går bra =)

Och vet ni? Jag klarade uppkörningen!! Nu har jag e-kortet! Så vi har anmält oss till utställning 12 augusti!!!

KL

Nu lär jag spy ur mig lite och "outa" mig,känner mig verkligen så..förvirrad,förväntansfull,rädd,orolig,allt på samma gång.....

Jag är nämligen gravid. Inte alls planerat,låååångt ifrån,men nu är det som det är. Helt galet fel i planeringen om vi säger så. Vi har iallafall beslutat att behålla efter många om och men,men alla tankar som kommer och går,*suck*... Hur ska man lösa det med allt?

Detta missade jag helt när jag skrev inlägget igår (det var mest för att jag inte gick igenom allt innan då jag är bortrest). Men nu kikade jag och måste såklart säga GRATTIS!

Jag håller med dom andra, det är nästan den perfekta tiden för en bebis eftersom killen själv är bebis och det gör egentligen ingenting om han får vara häst helt även tills våren om det inte skulle bli iväg skick för inridning redan i höst.

För min del hade det inte spelat någon större roll för inridning i höst och/eller i vår. Tycker det låter smart oavsett och sen vila över vintern samt sommaren.

Lycka till med allt :banana:

Och vet ni? Jag klarade uppkörningen!! Nu har jag e-kortet! Så vi har anmält oss till utställning 12 augusti!!!

Och även här vill jag säga GRATTIS!
Gud så kul, lycka till på utställningen..

Tack så mycket,och tack Molin också! Och GRATTIS till E-körkortet! :bump:

Jag hoppas det blir bra nu med bebis och allt,men är redan neeeeervös. På något konstigt sätt så känner man sig inte en dag äldre än 16-17,och att bli förälder redan nu känns ju galet. Sen inser man att man är ju faktist 26 år,mannen 30,så det kanske inte är så galet endå. Lite tidigt kanske kan tyckas,men var ju låååångt ifrån planerat så det vart ju som det vart,och när man mådde illa som en gris så visste man att det berodde på bebis,så då kunde vi verkligen inte ta bort det,den hade redan visat sin existens.

Vi har stabil ekonomi,fasta jobb osv,så varför inte liksom. Sen att vi håller på att sälja huset mitt i allt är en annan femma,nu hoppas vi att det kommer bli sålt innom en snar framtid innan jag blir för stor och tung,men legat ute sen mitten av Mars,inte så mycket har hänt,står rätt stilla på bostadsmarknaden...

Orvar underhöll sig själv i hagen igår,jag stog i vinterhagen och mockade ur den,hörde på andra sidan häcken hur det dundrade i marken,sen kom stallkompisen nästan direkt i bilen,hon sa att Orvar såg ut som en skenade ko där ute,var mer i luften än på marken! :rofl:

Grattis!! Det kommer att gå bra med både Orvar och bebis!

*kl*
Här har det hänt grejer! Vi har hunnit med både hovslagare, utställning och utsläpp på sommarbete, allt på 3 dagar.
Äntligen har det fungerat med hovslagare, senaste gången var i januari och då gick det inte så bra men nu efter idogt arbete, stod Järven helt still och tog det hela mycket bra! Så skönt!!

Sen var vi iväg på årets utställning, som gick så där poängmässigt men de fick mycket bra kritik av domaren för temperamentet (och det var nog på det vi tappade en del poäng, de hade inte nog "hingstkaraktär"). Mård gick 2:a i klassen och Järv 5:a.

Dagen efter utställningen promenerade vi upp till betet, ca 2 km förbi 2 hagar med hästar, 3 hingstar i den ena och två gamla madammer i den ena. Det var spännande tyckte grabbarna!

Snabb sammanfattning av vad som hänt sen sist, nu blir det bete fram till september eller så och sen blir det kastration, vargtandsborttagning och fortsatt inkörning till hösten.

Ja, det är skitkul med utställningar!
Tja, poängmässigt gick det sämre än förra året, men kritiken var ok! Mård hade som ettåring 38p och Järv 39p.
Fick ett mail precis nu med resultatet:

2. MÅRD 30-10-0256
F-10 hingst e Lego-Lasse 603 u Corint 3304 e Inter 380
uppfödare Börje Johansson, Hemse
”Något kompakt av en god rastyp, ännu svagt utvecklad könskaraktär. Vackert huvud, välformad hals, välvinklad bog, gott djup, välformat kors med god längd. Harmoniskt benad, väl markerade ledgångar, obetydligt tåvid fram. Taktmässig skritt med något svagt bakbensarbete. Framåtgripande trav med svagt påskjut.”
Trevligt temperament!
78877=37 p, silver

5. JÄRV 30-10-0274
F-10 hingst e Lego-Lasse 603 u Töa 4514 e Junisorken 484
uppfödare Björn Johansson, Hemse
”Välutvecklad, god rastyp, ännu något svagt utvecklad könskaraktär. Vackert huvud, välansatt men rak hals, bra bog och djup, något kort och sluttande kors. Harmoniskt benad. Avspänd skritt, något kort. Taktmässig trav med svagt påskjut.”
Visar prov på trevligt temperament!
77877=36 p, silver

Det enda jag funderade lite på var Mårds trav: "Framåtgripande med svagt påskjut"? Kan den vara framåtgripande med svagt påskjut? Eller tänker jag fel bara?:angel:

Vad roligt att läsa om allas pållar, projekt och framgångar :) Här hos oss så har hästarna semester för hela slanten. Bromsarna och insekterna har verkligen vaknat till liv och suger och biter oss så mycket de hinner.

Pirayan är för tillfället halt, det är en hovböld som spökar.. Han har också väldigt mycket hormoner i kroppen och verkar totalt ha glömt att han är kastrerad. Skriker gapar och blåser upp sig så fort han får syn på ett sto, han är helt klart hingst, störst bäst och vackrast tycks han tydligen bestämt sig för.. Inte kul alls :(
men vi tycker nog om honom endå, och han har helt klart sina mysiga stunder :) Vilken dag som hellst så borde han få ett halvsyskon också, det väntar vi på med stor spänning

Pirayans söta komps cobrah

Nä stackaren, men han ser då inte ut ha det så fy skam trots lite boxvila som jag antar att han ev har? (I och med bilden).

Dina hästar har det så sjukt bra, som du skrev i andra tråden!
Stora fina hagar med massor utav kompisar, så hade jag gärna velat ha det också.

Jag har igår kväll kommit hem igen men det blev ingen titt ut till småttingarna då för det hanns ej med och idag regnar det bara så jag är inte pepp på det alls plus att det snart är dax för att tvätta med :/ Usch!! haha

Sista semesterveckan nu också och jag gruvar mig som attans!

Jo de har det superbra, är glad att jag kan erbjuda dem det de har, hoppas jag alltid kan ha dem kvar där de bor nu :)

Det förstår jag!

Jag stortrivs där jag står nu eftersom jag SJÄLV hyr det!
Men saknar såklart fler hästkompisar åt dom. Blir alltid en kvar om man rider två tex (då blir ju det lillan). Känner mig så taskig då :o

Men jag ska försöka mig på handhäst i höst igen, får se hur det går.. Lillan har en förmåga att bli VILD!

Ja,regnar är väll det MINSTA man kan säga! :eek: Tror huset flyter bort snart,stackars pållar,för herregud vilka skurar det kommer,larmet har tjutit på bilen 2-3 ggr nu av trycket.... :cool: Är som vågor på vägen..

Tur det finns lite skog för hästarna att gå in i iallafall.

Hoppas att trycket lättar ute nu,för i går kväll gick det ju knappt att andas,det stog ju helt still,vart helt illamående ju... :crazy:

Det var nog kvaft över hela sverige tror jag, för det var det i Örebro och sen när vi kom hem till Falun var det fan likadant här, men det kom en liiiiten åska här igår kväll, haha

Nu öser det ner igen ja, igår var det fruktansvärt alltså :eek:

Jag måste få fråga er om en sak, jag tänkte köpa hem en eller två balar med hö och ställa ut i hagen snart för det behövs. En åt gången såklart!

Bal funkar bäst för våran del då ingen kan åka ut och fodra på dagen osv...

Men vad är bäst, höbal eller hösilage? Tänkte på ev värmen, mina käkar upp en bal på 4-6dgr beroende på stl av den. Så det går väldigt snabbt med andra ord, dom går då på fri tillgång och vi kan inte ha skydd för balen så den kommer stå öppet.

Jag hoppas på hösilage för då kunde min leverantör komma ut med 1 lr 2 stycken till mig ganska snart till och med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar