Inte eget rum?

Johanna1988

Trådstartare
Ni som har barn som inte har eget rum, Hur har ni löst det? Har ni förvaring och leksaker i vardagsrummet? Sover barnen tillsammans med er?

Här delar mellanpojkarna (8 och 11 år) rum så de har sina egna leksaker i lådor under sängen samt olika förvaringshyllor. Dottern på 3 år delar rum med mig så där har hon sitt dockhus men hennes leksaker är mest i vardagsrummet eller i brödernas rum :laugh:

Än så länge har barnen inga egna rum, de är 3 och 5. Leksaker förvaras en del i vardagsrummet och en del i allrummet på övervåningen. De har några lådor var för kläder i vårt sovrum. Barnen sover med oss, även om 5-åringen har en egen säng på övervåningen som hon sov i en period i somras/höstas. Hennes rum är på gång att bli klart, sen får vi se när hon faktiskt börjar sova där (när hon själv känner sig redo).

Ni som har barn som inte har eget rum, Hur har ni löst det? Har ni förvaring och leksaker i vardagsrummet? Sover barnen tillsammans med er?
Min snart sjuåring har eget rum men inte treåringen. Båda sover dock med mig. Mellan sovrummen finns ett allrum med sjuåringens garderob, treåringen har sina kläder på toaletten då jag fortfarande hjälper henne med kläderna. Leksakerna är överallt :p Nä, skämt åsido så har de spel och duplo i vardagsrummet, mycket av dotterns leksaker är i mitt rum eller allrummet och sonen har sitt i allrummet och sitt eget rum. Under våren ska de båda få varsitt nytt rum (renovering) och då är planen att det mesta ska förvaras där.

Våra fyraåringar delar rum, de har haft alla leksaker i vardagsrummet tills alldeles nyligen när vi ställde in en trofasthylla från ikea på deras rum som de nu har kanske hälften av sina saker i. De är där uppe rätt sällan dock, fortfarande är den mesta leken i vardagsrummet men jag tyckte ändå det var skönt att kunna bli av med en del grejer därifrån 😅.

Mina två äldsta barn delade rum fram tills i höstas, då var de 9,5 och 7 år. De har egentligen aldrig efterfrågat egna rum i sig. Anledningen som gjorde att det blev egna rum var att de mer och mer ville vara själva på rummet när de har kompisar hemma. Och då vill de inte ha syrran eller brorsan där, men det är ju även syskonets rum.

Vi har en del av nedervåningen (del av vardagsrummet men avskild ändå) som är lek/pysselhörna. Det är verkligen nu senaste året som de varit mer på sitt och sina rum, annars var de alltid där. De saker de haft på sina rum har de burit ner och använt på nedervåningen ändå.

Vi har en 3-åring också som har en alkov med rumsavdelare som "rum" på övervåningen så lekhörnan kommer nog leva kvar ett tag till. Hans säng används också mest för tvättsortering eftersom han tycker att det är en himla onödigt inköp när mammas och pappas säng ändå är skönast :p

Eftersom barnen varit så ointresserade av egna rum och vi jobbar hemifrån mycket prioriterade vi att ha kvar arbetsrum så länge som möjligt.

De två äldsta sover i sina egna rum rum men det är fortfarande ovant. Helst skulle de nog sova i samma rum och sen ha varsitt rum på dagtid. Eller nä, allra helst skulle de vilja att hela familjen sov i samma rum. De älskar det när vi är i sommarstugan där arrangemanget ofta är så.

Vi hade inte eget rum till barnet tills det var 3. Vi hade en yta med leksaker osv i vardagsrummet.
Oavsett ganska praktiskt, menar barn i den åldern gillar ändå att hänga med föräldrarna. Själv hade jag eget rum som liten men ändå ett skåp i köket med leksaker :D (som jag minns än idag, för det var nice).

Liknande trådar

Småbarn Flummig frågeställning jag vet. Men enkla frågan är hur får man barnen att leka hemma? Dvs vi har supermycket leksaker (alldeles för...
2
Svar
22
· Visningar
1 347
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 022
Senast: Dunet
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 260
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 199
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar