Jag har tvillingar och är ganska bortskämd med att de leker bra med varandra, men i perioder ligger de också på golvet och säger ”vad ska jag gööööööra” eller börjar bråka med varandra så fort jag lämnar rummet. Jag har nog, tvärtom mot många svar här, insett att det blir svårare för dem om jag är med och startar upp en lek, då vill de att jag ska fortsätta vara med och verkar liksom se mig som nån slags huvudperson i leken, så för mig funkar det bäst att säga ”jag kan kommer och vara med om en liten stund, jag ska bara koka potatis/duka/plocka ur maskinen” typ, då kanske de gnäller en stund men ofta kommer sen en av dem på en lek och sen glömmer de bort att jag skulle vara med .
Jag upplever lite samma. Jag tycker inte engagemanget blir lika stort om det är vi som startar upp aktiviteten som om det är deras igen idé. Mina barn tappar ofta intresset för den aktivitet jag startar upp innan jag själv tröttnar
Hittar de på en egen lek/aktivitet kan de hålla på länge med den. Ibland får vi göra inhopp och de gillar verkligen om vi också sitter och ritar eller pysslar med dem.