10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Uppdatering från mig då...

Har en kompis här i helgen som kan hästar, och det går ju inte att bortse från det tillfället, så vi plockade in Kaptenen! Han har inte gjort nånting på typ en månad, alltså inget alls, men han är så otroligt cool så det var inga problem nånstans. På med schabrak, noll reaktion, på med sadel, ingen reaktion. Hittade en lagom gjord som inte spände åt alls i början men ändå satt, super! Sen tränsade vi och letade rätt på min delta - ut och gå! Han har ju haft sadel flera gånger förut på promenader, så han är van vid den och har aldrig brytt sig. Men han har inte haft stigläder på så vi gick med honom ett tag för att se om han skulle bry sig, men ingen reaktion. Han var mest jätteirriterad på alla flugor. Jag sprang lite med honom också så han fick känna att det flaxade och "slog" emot men han brydde sig inte alls!
Sen drog jag en massa i stigbyglarna på båda sidor, hängde och skakade om hela sadeln - han stod helt stilla och brydde sig inte alls. Försökte bara få komma undan flugorna nån gång ibland.

Efter ett tag ställde jag mig på en hink och tyngde i stigbygeln, ingen reaktion.

Uppsittning057.jpg

Uppsittning068.jpg

Och vips så satt jag där!

Uppsittning091.jpg

Han såg såklart lite förvånad ut i början men vi tog det lilla lugna och bara klappade och pratade och berömde, och sen tog vi ett par steg framåt också. Han tyckte det var lite läskigt när det gick lite nerför (vi höll till i en hage) så då tog han några större steg framåt, och min kompis hängde inte riktigt med så det blev ett litet ryck i munnen, varpå han började backa istället och fick ännu mera tryck i munnen. Där var det underbart att ha E med, hon höll tills jag sa släpp för jag visste att det bara var trycket i munnen som han inte gillade, och då vände han bara runt i en fin liten piruett och stod stilla tills E kom ikapp igen. När han var helt lugn och avslappnad tog vi några steg framåt igen och stannade och berömde - sen var vi klara!

Uppsittning117.jpg

Min DUKTIGA BÄSTA UNDERBARA lilla pålle! :banana: :love: :love: :love:

Jag hade egentligen planerat att sitta in honom slutet av augusti/början på september, men nu när jag hade så bra hjälp hemma var det bara att ta tillfället i akt! Har så svårt med den biten i vanliga fall. Jag satt på i MAX två minuter, sen var det av och beröm och av med grejerna igen. Han var såååååå duktig! Efteråt gick det runt i hjärnkontoret vill jag lova, han rörde inte en fena på gången och bara tänkte och tänkte och tänkte. :p

Lite nyfiken på hur det går med hans fötter. Hjälper tillskottet något? det var Steeljoint va?

Lite nyfiken på hur det går med hans fötter. Hjälper tillskottet något? det var Steeljoint va?

Det är som natt och dag med fötterna! Nu är det inte en spricka nånstans, man har sett randen gå neråt från där han började få tillskott - det är inte samma fötter! Förut när man drog med raspen bara smulades det sönder men nu är det hårda fina hovar! Kan bara rekommendera det, SteelJoint är SUPER! :laugh:

Fibusen: Ja jag läste nån gång att det visst var bildkrav på första sittningen. ;) :p Och det var SUPERKUL! :bump: Och jag blev så glad för han kändes faktiskt inte så himla stor heller, jag vill inte ha nån stor pålle! :D

Grattis vad roligt! Han ser precis lagom ut till dig.

Här har vi sorg idag. :cry: Fendis mamma Ninni fick åka akut till Helsingborgs djursjukhus igår pga kolik och vid buköppningen konstaterades att hon hade spridda tumörer i hela buken så det fanns inget att göra tyvärr :cry:

Hon blev bara 7 år, det är ju inte klokt. Vi som var iväg och tävlade hoppning i torsdags och jag var så stolt över henne hon skötte sig kanonbra. Och två dagar senare i svåra plågor :cry:

Har inte sett denna tråden men jag har ju faktiskt också en 10:a :laugh: En Kallblods/appaloosa-korsning med ett öga för att skada sig :grin: Jag hoppas att han kan få vara skadefri nu så att han kan växa ikapp sig lite grann.

Vad roligt det är att läsa om vad ni har åstadkommit med era 10:or, jag måste säga att jag är väldigt sugen på att lastträna och åka till ett ridhus för att bara släppa honom lös och leka lite med honom. Jag låter honom dock ha sommarlov tills första september, sedan kör vi i gång! :)

+ Aida Tack så mycket.

Känner mig helt förstörd faktiskt. Även om man vet att kan hända tror man ju inte att det ska göra det, hon har aldrig haft kolik förut. Men tiotalet tumörer på tarmen och en utväxt stor som ett människohuvud långt upp i ljumsken :eek: Arma häst :cry:

Förstod aldrig om det var tumörerna som orsakade själva förstoppningen för det var ju den hon hade ont av men troligtvis var det väl så. Höll om hennes stora svarta huvud när hon fick avlivningsvätskan, fast då var hon ju redan nersövd, men det kändes bäst att göra så.

Men fy vad hemskt! :cry: Vet inte vad jag ska säga,finns liksom inga ord,men jag beklagar verkligen... *Kramar om*

Du ser alldeles jättelagom ut på Kaptenen! :bow:

Jag har en liten innre oro för korven.... Känns som något inte stämmer i kroppen på honom. Har hört knak/knaster ett par ggr när han böjer på halsen,när han äter ur krubban och ska vrida om huvudet så hoppar halsen till åt sidan,ser ut som nån muskel eller något. Knastret i halsen är jag inte säker på att det finns,eller om ljudet uppkommer fråm att hovarna vrids om lite i gruset,har inte lokaliserat vart ljudet kommer ifrån,men har hört det två ggr,när vi står på grus,och han vrider om huvudet jättemycket.

Och i går när han sprang lite i hagen så snubblade han till,såg ut som bägge bak bara låste sig! :eek: Jag tycker även att han känns så hård i ena sidan i bland över höftbenet,känns nästan som om ena höftbenet sticker ut mer än det andra. Eller inte sticker ut kanske,men känns tydligare,inte mycket,men lite.

Jag vet inte om det är inbillning alltihopa,men när jag såg det där konstiga i hagen i går så kan jag inte släppa det!

Hur går man vidare? Han är helt ren i alla gångarter,och rör sig normalt.

Han gick ju ner i spagat i vintras när han halkade,men han var aldrig halt/öm/varm/svullen efter det någonstanns.

Han kan resa sig,lägga sig,höja och sänka huvudet utan problem. Har aldrig märkt något konstigt med honom så.

Kan han ha nån låsning efter han gick omkull? Har hört att man inte ska knäcka unghästar,men om han har en jättelåsning så lär den ju knäckas till,eller? Och vad är det som knastrar (OM det kommer därifrån) från halsen? Kan det vara något trasigt/pålagringar?

Senast ändrad:

Härligt Maja!! Och bild dessutom! Du får högsta poäng! :D

Sassiball - jag beklagar verkligen :( Läskigt med alla tumörer!!

Fibusen - knaster skulle jag inte oroa mig för så mycket faktiskt. Se om du kan titta igen när han springer, men är du orolig så hade jag tagit ut/ringt/åkt till veterinär (det måste man göra innan man tar ut någon annan behandlare) och veterinären kan ju säga att du ska ta ut en massör eller liknande och då har du gått den "riktiga vägen".

Jag funderar på att ringa och rådfråga veterinären iallafall.

Jag är säker övernojjig bara,för jag ser ingen hälta/att han rör sig konstigt,mannen ser inget,stallkamraterna ser inget...

Kan vara att han växer mycket just nu? Ger du honom olja? Gör gärna det annars, kan hjälpa att smörja lederna.

Tänker du röntga honom innan inridning?

Idag fyller min lille skrott 2 år.
Får ta mig ut till ön där han sommarbetar i morgon då det blåser ordentligt idag och sjösjuk vill jag inte bli.
Så bilder på nyfödd och nu kommer då :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 839
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 003
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18