10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Här kommer två nya bilder på mitt sto e.Baltimore - Blue Talk**, blev 2 år 30 maj. Börjar se ut som en "riktig" häst nu. :laugh:

img_0630_205882145.jpg

pussmrra_206013238.jpg

Kul, kan du inte lägga upp ngn exteriörbild på henne? Hur är hon mentalt? Jag är lite småkär i Baltimore :P Funderar lite på om man kanske kan lägga honom på mitt sto nästa år :D

Ser jättefin ut! Mera bilder!!! :laugh:

KL
Kaptenen har blivit tjock! :D Han är på god väg att bli fet om han fortsätter såhär ända tills i höst. :grin: Blir så bra att ha honom med bredvid nordisen sen när lillen åker! :D

KL
Jättefin Baltimore-avkomma! Är också förtjust i den hingsten!

Idag var jag på tävling och blir man sugen eller! Tänk första tävlingsstarten på våra 10or! :D

Jättetack till er alla som tyckte att min Mårra var fin! :bow: Man blir ju så himla glad som matte och uppfödare. :banana: Ska absolut ta lite mer bilder och ladda upp. :bump:

Temperamentet är jättetrevligt på henne, nyfiken och väldigt sällskaplig. Jag har redan fått önskemål om framtida avkommor. ;) Men så har mamma hennes bara lämnat trevliga avkommor ska tilläggas, tror hon nedärver det och uppfostrar dem så. Eller så är det vi som gör det. :p

Jag skulle absolut använda Baltimore igen. Är så väldigt nöjd och nu känns det extra kul att man vågade sig på ett oprövat kort när han tävlas av MBJ och utvecklas så väl. En vän har en hingstunge Baltimore - Robin Z till salu som jag hade köpt på en gång om jag hade råd och plats. Men ibland är det kanske tur att man har ett litet stall, annars är det lätt att dem blir fler och fler. :rofl:

För skoj skull så postar jag en bild på henne när hon endast var 1-2 dagar.

mrran-fl_199082957.jpg

Delvis kl.

Denna fråga har säkert kommit upp men jag har kasst minne :o

Läste för ett tag sedan om någon som tydligen rider sin 2åring vilket för min del är helt sinnessjukt! Men folk finns tydligen till allt! (Jag själv kunde inte låta bli att kommentar om det) :o

I vilket fall, det fick mig och tänka en massa på hur jag ska göra själv, våra småttingar börjar bli stora och före/efter nyår så får vi börja smått med våra om man vill. Speciellt för er som ska gå 3års antar jag, ni lär väl ha en ridbar häst då.

Hur har ni andra tänkt?

Jag hade tänkt att ev betäcka henne i vår, men efter lite "påhopp" om att istället rida in henne först och sen betäcka för att hon ska ha något och visa inför avkomman tex eftersom det förmodligen ska säljas.

Jag vet inte alls jag.
Jag har alltid hört att araber utvecklas saktare än andra raser och att man ska vänta och rida in dom året dom blir 4 istället.
Men det kanske är olika från individ till individ också...

Så jag vet ej, så snälla hur har ni tänkt er alla?? :)

Jag kommer sitta in Kaptenen i augusti - september. Sen rida in i november - december. Det beror lite på när jag har hjälp. :) Han kommer få gå mycket som handhäst med nordisen så han får motion utan att jag sitter på också. Sen ska vi hålla en plan upplogad också som jag tänkte försöka sätta nån form av staket runt. Kanske bara ett par stolpar och en bredare tråd, vi får se! Tanken med det är att kunna tömma och framför allt löshoppa på hemmaplan så jag slipper köra iväg för minsta lilla. :)

Jag följer Jens Fredricsson (ungefär) som jag lärt mig från början och som står lite i unghästböcker (med lite drag hur vi gjorde där jag jobbade innan).
Målet är 3års test i Maj nästa år.

Hästen kommer komma hem från betet i början av september (hon kanske går kvar på bete men isåfall hemma hos mig), jag har ju inte gjort något med henne. Så tömköra (grunder start, stopp, svänga), samt lära sig att bli longerad (med grejer). Tömkörning måste jag få hjälp med men jag har bra folk runt mig.

Sitta in, rida i alla gångarter (. Om hon inte är trött mentalt innan lär det ta 5-8 veckor max, ca 2-3 gånger i veckan korta stunder). Sen får hon vila november, december, kanske januari/feb, sen ta upp att kunna "rida" i alla gångarter i slutet av feb/mars, vila april och sen test.

Svårt att säga egentligen man vet ju inte hur de reagerar, men min häst verkar vara väldigt intresserad av att göra saker och hon är snabblärd så jag tragglar aldrig.

Under viloperioden får hon löshoppa lite och så. Däremot har jag lärt mig av de bästa att aldrig löshoppa mindre än 2 veckor fram till provet, dvs i mitten av april är absolut den senaste gången innan testet.

Jag kommer göra allt med henne utomhus, tömköra, longera och rida in. Hellre det och att det blir normalt att rida i skogen än att tråka i ett ridhus och så blir det en stor grej när man kommer ut därifrån. Jag kommer också "arbeta" henne i alla väder så hon lär sig att det kvittar om det snöar, regnar, blåser eller är solsken, vi kan ut på äventyr iallafall :D

Lasta är något jag måste öva på, hon är ju inte lättlastad precis.

Men dit jag ska flytta nu i sommar är perfekt, där finns massor av bra folk (OS-ryttare, landslagstränare, unghästryttare, ridlärare) som kan hjälpa mig. Jag kommer säkert göra mycket själv.

OM det mot alla odds skiter sig totalt, då låter jag Eamon Hickey rida in. Han är den enda i Sverige (+2 till möjligtvis) som jag skulle låta sitta på min häst i inridningsfasen.

Efter 3 års testet vill jag betäcka och då kommer hon få en låååång betessommar och semester till hösten (det kommer hon få fast hon inte betäcks).

Delvis kl.

Denna fråga har säkert kommit upp men jag har kasst minne :o

Men den är alltid lika spännande att få svar på :D

Läste för ett tag sedan om någon som tydligen rider sin 2åring vilket för min del är helt sinnessjukt! Men folk finns tydligen till allt! (Jag själv kunde inte låta bli att kommentar om det) :o

Reagerade också väldigt starkt på det. Ush!

I vilket fall, det fick mig och tänka en massa på hur jag ska göra själv, våra småttingar börjar bli stora och före/efter nyår så får vi börja smått med våra om man vill. Speciellt för er som ska gå 3års antar jag, ni lär väl ha en ridbar häst då.

Hur har ni andra tänkt?

Jag hade tänkt att ev betäcka henne i vår, men efter lite "påhopp" om att istället rida in henne först och sen betäcka för att hon ska ha något och visa inför avkomman tex eftersom det förmodligen ska säljas.

Jag vet inte alls jag.
Jag har alltid hört att araber utvecklas saktare än andra raser och att man ska vänta och rida in dom året dom blir 4 istället.
Men det kanske är olika från individ till individ också...

Så jag vet ej, så snälla hur har ni tänkt er alla?? :)

Har också för mig det ang araber, men du känner ju din individ bättre än någon på andra sidan datorn så gå efter magkänslan när du anser hon känns mogen :) Så tänker jag själv göra. Samma sak med islandshästar.

Rigel är alldeles för mager just nu och växer så det knakar så jag får vänta ut honom ett bra tag. Jag bara hoppas att han lyckas lägga på sig snart! Går han inte upp mer kommer jag överväga kastrering. Men om det går som planerat hoppas jag kunna börja med han så smått nästa vår med insittning till sommaren och sen lägga grunderna till nästa höst. Jag hade hoppas på att han skulle köras in först men i dagens läge verkar han inte vara en häst för körning då han börjar bli mer och mer hingst. Jag får se, inget är ritat i sten :) Det är ju det som är så spännande med unghästar!

Har tänkt sitta in i augusti om jag hinner med jobb och troligtvis flytt (börjar plugga). Min lille har haft träns, är lite löshoppad och promenerad med, men det är väl allt. Så vi har lite att göra men jag känner ingen stress :)

Planen är sedan att skritta, trava och galoppera innan nyår, beroende på hur han växer, sen vila fram till februari då vi börjar öva på riktigt, med lite mer seriös löshoppning och sådär.

Jag har som mål att visa på treårs eftersom gråpapprade också är välkomna nuförtiden, om än i mån av plats, men det får vi ju hoppas att det finns! Plats alltså! Kul att vara med och visa Nintenders första årgång här i Sverige!

Jag har varit i kontakt med två inridare,den ena har sett oss ganska mycket,den andra har jag bara haft mejlkontakt med.

Person 1 säger att han bör ridas in ganska tidigt då han är ganska tuff när han ifrågasätter,och sånna hästar är det bättre att rida in tidigt innan dom hunnit bygga upp för mycket styrka osv. Hon erbjöd sig att ta emot han redan nu under sommaren.

Person 2 som jag mejlat lite med sa att hon hade plats för oss i Augusti-September (ska vara borta i två månader).

Jag var väldigt kluven,dels för att pers. 1 verkligen sett oss ganska mycket,och även själv jobbat med Orvar. Hon rider in många hästar,och jobbar mycket med att lösa problem,både stora och små,så det känns som om hon verkligen vet vad hon pratar om,men så är jag av den sorten som anser att hästen ska ridas in tidigast när den är tre.

Men, mycket stämmer av det hon säger,Orvar blir vääääldigt tuff när det är något han inte gillar,och det är klart det är lättare att lirka med en 2-åring kanske som inte "orkar" lika mycket som en 3-åring,men endå känner jag att han kanske hinner mogna så pass mycket under ett extra år att han inser att det är ingen ide att "explodera" och bli stentuff när det inte går som han vill,för han kommer inte undan för det.

När även pers. 2 sa att hon gärna tar emot den här hösten så vart jag verkligen att fundera,att dom kanske föredrar att rida in tidigare,det kanske går lättare då?

Men,nu har det iaf kommit en massa massa saker ivägen,så det finns ingen chans att det blir inridning det här året,så jag slapp ju fundera något mer på det. Det kommer bli TIDIGAST Mars-April 2013,då hoppas jag att det har ordnat upp sig för oss......

kl. Jag har också haft tanken att de ska ridas in så sen som möjligt och att en häst som är "sent tagen" är något bra.. Men ju mer jag läst på inför att jag köpte Räkan som föl så sa all litteratur på ämnet (gällande halvblod) som jag läste igenom att de blir hållbarare av att belastas lagomunder tillväxten och att hösten som två-åring ofta är en bra tid att sitta in dem. Då har man tid att verkligen gå långsamt fram och ge dem flera viloperioder samtidigt som skelett och ligament belastas lite i lagom tid för att kroppen fortfarande ska kunna anpassa sig det lilla extra för ett framtida liv som ridhäst. Så det är så jag har tänkt med Räkan, ungefär som hippocampus' plan med Annie, med det tillägget att Räkan redan är tömkörd och ska sättas framför vagn ett par gånger innan jag sitter in henne. Sen under hösten så ska hon mest promeneras med ryttare på ryggen kanske 10 min 1 dag i v. , löshoppas ngn gång i månaden och köras ngn gång i veckan. Vintervila och sen kommer hon få lära sig alla gångarter under våren med några veckors vila här och var. Löshoppningen ska vi försöka åka runt till olika anläggningar och göra så att hon är van att komma till nya ställen inför 3 års.

Två bilder från helgen då vi övade med släpan =)

534419_10151845006360545_859394468_n.jpg

185052_10151845007645545_449233759_n.jpg

Senast ändrad:

min pojk går på sommarbete i en underbar hage, välkupperad, går en bäck genom hagen så de får lära sig gå genom vatten, lite stockar och stenar. Och hagen är enorm! man får gissa lite vilket håll man ska gå åt när man ska tittat till dem :p

Planen i höst att han får komma tillbaka till stallet under september och då forstätta med sadelinvänjning och sådant. Har en del bra folk i stallet som kan vara en extra hand här och där där det behövs. :)

Tänkte också satsa på treårstest till våren, om han nu inte sätter fart och växer en massa eller någonting annat inte känns hundra. :)

Jag har varit i kontakt med två inridare,den ena har sett oss ganska mycket,den andra har jag bara haft mejlkontakt med.

Person 1 säger att han bör ridas in ganska tidigt då han är ganska tuff när han ifrågasätter,och sånna hästar är det bättre att rida in tidigt innan dom hunnit bygga upp för mycket styrka osv. Hon erbjöd sig att ta emot han redan nu under sommaren.

Person 2 som jag mejlat lite med sa att hon hade plats för oss i Augusti-September (ska vara borta i två månader).

Jag var väldigt kluven,dels för att pers. 1 verkligen sett oss ganska mycket,och även själv jobbat med Orvar. Hon rider in många hästar,och jobbar mycket med att lösa problem,både stora och små,så det känns som om hon verkligen vet vad hon pratar om,men så är jag av den sorten som anser att hästen ska ridas in tidigast när den är tre.

Men, mycket stämmer av det hon säger,Orvar blir vääääldigt tuff när det är något han inte gillar,och det är klart det är lättare att lirka med en 2-åring kanske som inte "orkar" lika mycket som en 3-åring,men endå känner jag att han kanske hinner mogna så pass mycket under ett extra år att han inser att det är ingen ide att "explodera" och bli stentuff när det inte går som han vill,för han kommer inte undan för det.

När även pers. 2 sa att hon gärna tar emot den här hösten så vart jag verkligen att fundera,att dom kanske föredrar att rida in tidigare,det kanske går lättare då?

Men,nu har det iaf kommit en massa massa saker ivägen,så det finns ingen chans att det blir inridning det här året,så jag slapp ju fundera något mer på det. Det kommer bli TIDIGAST Mars-April 2013,då hoppas jag att det har ordnat upp sig för oss......

Det du själv tänker är så jag tänker. Han är ju väldigt ranglig fortfarande.

Precis. Och man har väldigt mycket gratis när man har stora kuperade hagar, hästarna håller sin kondition och styrka. Annie har alltid haft kuperade stora hagar och hon springer ju som bara den och leker. Det har stäkt henne. Det är A och O för att få en hållbar häst.

KL
Det som jag glömde säga är ju att jag ska ha tandkontroll på henne innan jag sätter in bett, jag ska röntga henne i höst (enligt tips från en veterinär som anser att alla bör röntga sina 1.5 åringar, jag gjorde inte det förra året) och ta ut en equiterapeut så att allt klart innan uppsittning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 839
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 007
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar