Sv: 10rna del 3
Snyggingen!!!
Hippocampus: Härliga namnval! Gillar också hennes bakbensmekanik i traven!
Snyggingen!!!
Hippocampus: Härliga namnval! Gillar också hennes bakbensmekanik i traven!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Delvis kl.
Denna fråga har säkert kommit upp men jag har kasst minne
Men den är alltid lika spännande att få svar på
Läste för ett tag sedan om någon som tydligen rider sin 2åring vilket för min del är helt sinnessjukt! Men folk finns tydligen till allt! (Jag själv kunde inte låta bli att kommentar om det)
Reagerade också väldigt starkt på det. Ush!
I vilket fall, det fick mig och tänka en massa på hur jag ska göra själv, våra småttingar börjar bli stora och före/efter nyår så får vi börja smått med våra om man vill. Speciellt för er som ska gå 3års antar jag, ni lär väl ha en ridbar häst då.
Hur har ni andra tänkt?
Jag hade tänkt att ev betäcka henne i vår, men efter lite "påhopp" om att istället rida in henne först och sen betäcka för att hon ska ha något och visa inför avkomman tex eftersom det förmodligen ska säljas.
Jag vet inte alls jag.
Jag har alltid hört att araber utvecklas saktare än andra raser och att man ska vänta och rida in dom året dom blir 4 istället.
Men det kanske är olika från individ till individ också...
Så jag vet ej, så snälla hur har ni tänkt er alla??
Här kommer två nya bilder på mitt sto e.Baltimore - Blue Talk**, blev 2 år 30 maj. Börjar se ut som en "riktig" häst nu.
Jag har varit i kontakt med två inridare,den ena har sett oss ganska mycket,den andra har jag bara haft mejlkontakt med.
Person 1 säger att han bör ridas in ganska tidigt då han är ganska tuff när han ifrågasätter,och sånna hästar är det bättre att rida in tidigt innan dom hunnit bygga upp för mycket styrka osv. Hon erbjöd sig att ta emot han redan nu under sommaren.
Person 2 som jag mejlat lite med sa att hon hade plats för oss i Augusti-September (ska vara borta i två månader).
Jag var väldigt kluven,dels för att pers. 1 verkligen sett oss ganska mycket,och även själv jobbat med Orvar. Hon rider in många hästar,och jobbar mycket med att lösa problem,både stora och små,så det känns som om hon verkligen vet vad hon pratar om,men så är jag av den sorten som anser att hästen ska ridas in tidigast när den är tre.
Men, mycket stämmer av det hon säger,Orvar blir vääääldigt tuff när det är något han inte gillar,och det är klart det är lättare att lirka med en 2-åring kanske som inte "orkar" lika mycket som en 3-åring,men endå känner jag att han kanske hinner mogna så pass mycket under ett extra år att han inser att det är ingen ide att "explodera" och bli stentuff när det inte går som han vill,för han kommer inte undan för det.
När även pers. 2 sa att hon gärna tar emot den här hösten så vart jag verkligen att fundera,att dom kanske föredrar att rida in tidigare,det kanske går lättare då?
Men,nu har det iaf kommit en massa massa saker ivägen,så det finns ingen chans att det blir inridning det här året,så jag slapp ju fundera något mer på det. Det kommer bli TIDIGAST Mars-April 2013,då hoppas jag att det har ordnat upp sig för oss......