Känner mig helt slut som artist. Sabla väder! Ömsom kallsvettats, ömsom varmsvettats och nu tänker jag lägga mig för jag fryser. Kommer drömma om varma bad!
Åkte tidigt i morse för att hämta ett släp, kommer fram och det är helt översnöat men jag köper ett par presenningar och stressar iväg för att hämta ett ton hö. Väl framme, håller tiden och allt frid och fröjd. Jag sopar av snön som är i släpet med armar och händer, plaskvåta handskar som resultat.
Breder ut presenningen, får höet lastat, på med spännband och en halvspännande resa hem via moddiga vägar men tack och lov lite trafik. Var ända nere på 25 km/h stundtals för att inte modden skulle styra mig av vägen i kurvorna.
Väl hemma körde vi in 500 kg i grannens maskinhall och de andra 500 kg skulle in i hagen. En massa dåligt ensilage i foderbordet kastades ut och sen skulle höet in istället. Grannen är ofärdig så han satt mest i traktorn. Balen är för stor för att kunna lyftas in som den är, så efter att jag slitit med att kasta ut ensilaget fick jag slita med att lasta in höet. Höboss överallt, känns som jag andats in en höbal i lungorna innan jag var klar. Allt fick inte plats utan det kördes upp till stallet och jag fick släpa in det där medan jag skickade hem grannen med traktorn och tackade så mycket för hjälpen.
Hästarna blev glada över att få lite hö att knapra på medan jag körde tillbaka släpet och sålde tillbaka presenningen jag inte behövde. Hämtade upp lite mat på vägen hem. Klädde på hästarna vintertäckena och sen trevade vi oss ner till hagen i mörkret där de fick morötter och sedan sprang de iväg medan jag samlade ihop resterna av mig själv och körde hem. Nu har vi alla ätit, jag och hundarna har delat på lite pepparkakor, kollat film och som sagt, jag är slut som artist och ska lägga mig med värmefilten. Stått utomhus och borstat igenom håret för att få bort det sista av höet innan sängen.
Jäklar var all denna blötsnö tar på krafterna att halka runt i.