Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Vilkenhund

Trådstartare
Hej,

Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på.

Jag har själv växt upp med både stora och små hundar, golden, shetland, labrador, new foundland. Även greyhound och mellanpudel i direkt närhet. Jag gillar hundar och jag gillar att löpträna och vara hyfsat aktiv. Dock är vi ingen familj som är ute och vandrar eller sover i tält osv. Vår dotter är 10 och har ett Väldigt stort hundintresse med fast hand, lånar grannars hundar och har själv mycket energi, hunden blir (bland annat) ett sätt för henne att stimuleras, säkert genom agility eller annat. Min sambo och syskonet har inte lika stort hundintresse utan är mer kattpersoner även om vi är eniga.

vi vill ha en mellanliten/stor hanhund, ca 35-50cm mankhöjd, 10-20kg. Vill ha minimalt med dregel, skällande, hundlukt, päls/hår som hamnar på golvet. Vi jobbar flexibelt men hunden behöver (när den är äldre och efter träning) klara av att vara några timmar själv. Den behöver gå bra ihop med existerande katt samt med andra hundar eftersom många i släkten har både stora och små hundar.

Något som varit uppe för diskussion är lagotto och cavapoo etc. Men efter att ha läst här så är de kanske inte rätt hundar pga osäkerheten hos Lagotto och just osäker blandning av cavapoo. Någon skrev också att om man inte kan tänka sig den ena eller andra så är blandning inte rätt, vilket jag tycker var en bra slutsats. Själv tycker jag Thai ridgeback dog (troligtvis för stor) basenji och andra mer egensinniga urhundar är spännande.

Förslag?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka