Gamla trotjänare

Lyan

Trådstartare
Någon mer som har någon gammal trotjänare du vill hedra?

Jag har min 2000kr laptop från 2014 som har fått nya plåster och en spjäla så nu går den både att stänga och öppna och behöver inte längre hållas ihop med hjälp av byggklämmor. Den har inget batteri, är full av utspillt nagellack och sladden är valptuggad så den sitter löst 😅 Jag borde pensionera den, men jag har inte lust att köpa en ny för det lilla jag använder dator till.
Den rosa i bakgrunden duger tyvärr inte till mycket för den är 20 år gammal, men jag har inte hjärta att göra av med den
IMG_4519.webp

Jag har också dessa skorna. Jag minns inte exakt när de är köpta, men om jag går efter foton så någon gång mellan hösten 2018 och våren 2019. De kostade 149kr och användes först som vanliga skor, blev sedan nedgraderade till promenadskor och när ena sulan blev helt genomsliten så fick de ytterligare en nedgradering till jobbeskor och där har de nu bott ett bra tag. Så jag fick väldigt många mils användning för de 149 kronorna! Jag passade dessutom på att köpa de sista tre paren när jag såg hur bra de första var och eftersom det var skopunkten så fick jag tre för två så för dessa 4 par kanonskor betalade jag sammanlagt 447kr för 😁
IMG_4518.webp

Min stationära dator från 2008. :love: Visst, cd-romen funkar inte och internet slutade abrupt fungera för ett par år sen. Men den startar troget och låter mig jobba med min släktforskningsdatabas när jag vill.

63000 individer är inte fy skam att ha i sin hårddisk. :heart

Upptäckte i fjol att skyddsplasten satt kvar också…

Min Ipod. Har en ipod touch men också en Ipod mini tror jag det är, den har ingen touchskärm, som jag kan läsa mig till att ipod Nano har? Så ser den ut och å vad jag har älskat denna tingest djupt! Man kan inte längre se på skärmen då den inte fungerar och jag minns inte hur man för över låtar, men den fungerar. Jag kan ladda den och lyssna på musik jag har på den fortfarande. Jag har lyssnat så mycket på den medan jag jobbade mina timmar som städerska och när jag tågpendlade varje dag. Skulle vilja få den lagad, men det är väl som med så mycket annat, de som kan sådant här har gått ur tiden och allt i dag är slit och släng. Har aldrig velat ha musik på mobilen, första smartphonen fick jag 2012 av min syster då hon tyckte att det var dags att jag också skaffade en och inte var så efter... och jag har i dag musik och ljudböcker på min surfplatta och inte min mobil. Hade med andra ord gärna haft en ipod i stil med ipod mini i dag!
MP-VR-1017_1-newphones.webp

Äggkokare från början av 80-talet, den funkar ff.
Kom på att jag även har en elvisp i orange ,den är sen urminnes tider.

Vill nog nämna mina thermobyxor. Har haft dem sedan minst 20 år tillbaka, lika bra än! Jag kanske inte riktigt kan knäppa dem nu, men till mitt försvar är de storlek 160 😂
I veckan satte jag i ett bälte istället för hängslena som gett upp.

• Min dammsugare, en Philips som jag köpte våren -97 när jag flyttade hemifrån. Fungerar än men filtret är inget vidare (bytt det många ggr såklart men det är inget bra filter). Har köpt en skaftdammsugare men är inte redo att göra mig av med gamla dammsugaren riktigt än. :heart
• Eltandborsten som är drygt 7 år gammal, har börjat tappa laddning snabbt nu så har köpt en ny.
• Microvågsugnen som förra hyresgästen lämnat kvar när jag flyttade in 2003. Plattan snurrar inte så bra men annars funkar den. En enkel micro utan en massa finesser. (Inte blå).

Jag har ganska många äldre saker, t.ex. kastruller och husgeråd som jag fick när jag flyttade från föräldrarna för drygt 30 år sedan och som de i sin tur skaffade när de flyttade ihop.

Nyligen pensionerade jag en ”sömsprättare” som hade över 50 år på nacken eftersom det sista av plasten smulades sönder.

Annars är jag glad över kaffebryggaren som sambon och jag köpte för 25 år sedan. Jag har också en fullt fungerande MacIntosch Classic II från något av åren 1991-1993.

Jag köper ju väldigt mycket på loppis och gillar gamla grejer, men sett till vad som köpts nytt och fortfarande är going strong är det absolut min micro! Jag fick den i julklapp 2003 när jag skulle flytta hemifrån och den har följt med genom alla mina hem sen dess. Funkar perfekt! Ska byta kök i vår men micron tänker jag faktiskt behålla så länge den funkar.

Jag är notorisk återbrukare och begagnatköpare så vårt hem är fullt av grejor som används hela vägen in i kaklet. Inte trasiga eller särskilt slitna, men vi köper sällan eller aldrig nytt "bara för att". Därför har jag litet svårt att peka ut någon särskilt hyllningsvärd trotjänare... men bland de nominerade kan jag lyfta fram:
  • Min motorcykel, byggd 1991, importerad från Tyskland av mig 2001.
  • Min häst, född 1998.
  • Ett par Dr Martens kängor som jag fick, lätt använda, av min dåvarande svåger(!) runt 1994. Fortfarande det bekvämaste jag äger att gå långt i.
  • Min ena cykel, en Crescent Trekking citybikehybrid som jag fick i födelsedagspresent av mina föräldrar 1994.
  • Min symaskin, en Husqvarna 2000 från sent 60-tal, dock bara ägd av mig i tio år.

Just ja, inte bara min älskade Saab ska hyllas utan också
Min 20 år gamla tvättmaskin från Siemens, snurrar på!
Min TV från 2007, fungerar felfritt
Mina överdragsbyxor, köpta för ca 30 år sen. En dragkedja har gett upp men byxorna funkar ändå
Överhuvudtaget köper vi oftast secondhand om vi måste byta våra prylar. Nytt är verkligen inte alltid bäst. 😀

Vinterjakken min! Kjøpt i 2012, begynner å bli litt tynn enkelte steder, og slitt nederst på ermene, men klarer ikke legge den bort.
Hodelaget jeg kjøpte til min første hest, kjøpt i 2006, fortsatt et godt hodelag. Kostet minimalt da budsjettet var brukt opp på hesten som jeg brukte 10 000,- mer på enn jeg egentlig hadde tenkt. 😂

Jag har ju ett Nintendo Wii från 2011 också <3 Den förtjänar sin plats! Fast behöver nya handkontroller känner jag, ena är seg.

åh finns ett antal till exempel:
- får väl räkna alla bilarna (alla BMW) till äldre även om det är skillnad på dem; 2004, 2001 och 1995- den äldsta (sambons främst, den är dessutom ganska ovanlig modell numera) gjorde att jag gick från SAAB till BMW :) och hästtransporten från 2002

- sambon har ett flertal traktorer från 50- och 60-tal (de jag växt upp med är 65, 79 och 84- köpte morfar fabriksnya en gång i världen)

- en fleecejacka jag inte vet när den producerades- men färgerna säger nog 70-tal tror jag! Fick den efter morfars döda syster när de rensade ur huset och den är funktionell än! Har bara sett gårdsägaren där jag har hästen, hans fru med likadan hahaha.

- gammal gjutjärnspanna jag fick ta över när morfar och hans syster sålde torpet

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka