Åkermark till hagar?

ElPerdon

Trådstartare
Vi tittar på mark där det mesta just nu är åkermark. Har någon gjort om åkermark (nu snackar vi lerjord i Uppland) till bra hagar? Hur lång tid tar det om man tar över marken tills det går att använda den för hästar? Vad är bra att odla in?

Kolla jordarten på SGU. Är det som på många andra ställen postglacial lera i stort djup hade jag odlat och sen plöjt ner någon form av baljväxt med stort rotsystem för att stabilisera jorden samt grävt ur och preppat med markduk och grusfraktioner vid grindar/mat/vatten. Och haft hagar att växla mellan. Lerfritt i Uppland är nog en utopi 🙈 men man kan iaf försöka stabilisera jorden!

Det är inte roligt att ha bra, lerig åkermark till hästhagar. Ett ständigt pass men lyxigt i november när jag knappt behöver tilläggsfodra pga växttillväxten.

Vad/ om/ hur mycket som behöver göras beror även på hur högt belastning det kommer vara på marken. Lite skillnad på 4 hästar/hektar eller 1 häst på 2 hektar. Ska marken bara används på sommaren eller även på vintern?

Vad/ om/ hur mycket som behöver göras beror även på hur högt belastning det kommer vara på marken. Lite skillnad på 4 hästar/hektar eller 1 häst på 2 hektar. Ska marken bara används på sommaren eller även på vintern?
Det är ca 20ha (ev ca 10ha först) som ska räcka till 8-10 hästar. Tanken är att mark också ska kunna vila mtp parasiter. Det finns även stora åkeröar, totalt ca 4 ha av dessa 20, som jag tänker att man borde kunna röja upp och göra fina hagar av.

Kolla jordarten på SGU. Är det som på många andra ställen postglacial lera i stort djup hade jag odlat och sen plöjt ner någon form av baljväxt med stort rotsystem för att stabilisera jorden samt grävt ur och preppat med markduk och grusfraktioner vid grindar/mat/vatten. Och haft hagar att växla mellan. Lerfritt i Uppland är nog en utopi 🙈 men man kan iaf försöka stabilisera jorden!
Taack! Det ska jag kolla! '
Jag vet att grannen har varierat mellan åker och hage, men jag är absolut inte där än att jag kan fråga dem om det.

Vi har hagar på åkermark i Skåne, till hästar som kan äta en hel del utan att bli alltför tjocka. Vi stängslar bort de mesta av åkerpartierna på vintern, och har lagt markraster vid grindarna. Det funkar toppen. Det bästa är om man dessutom kan rotera hästarna lite - vi har två stora beteshagar. Vissa år kan vi ha alla tillsammans, då växlar vi (men växla på tre hade varit ännu bättre). Vissa år har vi hästarna i två grupper och då går de förstås hela tiden. Även det funkar, men jag upplever att gräset växer bättre om det växlar mellan bete och vila. Vi har en vinterhage i skogsmark och en grusad "rasthage". Vi får ju sällan tjäle så det är bra att kunna spara mark på det sättet.

Vi har hagar på åkermark i Skåne, till hästar som kan äta en hel del utan att bli alltför tjocka. Vi stängslar bort de mesta av åkerpartierna på vintern, och har lagt markraster vid grindarna. Det funkar toppen. Det bästa är om man dessutom kan rotera hästarna lite - vi har två stora beteshagar. Vissa år kan vi ha alla tillsammans, då växlar vi (men växla på tre hade varit ännu bättre). Vissa år har vi hästarna i två grupper och då går de förstås hela tiden. Även det funkar, men jag upplever att gräset växer bättre om det växlar mellan bete och vila. Vi har en vinterhage i skogsmark och en grusad "rasthage". Vi får ju sällan tjäle så det är bra att kunna spara mark på det sättet.
Det är dock väldigt annorlunda markförutsättningar. Uppländsk lera gjordes det tegel av förr, den är så lerig. Ingen sand i sikte nånstans.

Lera-slit, står det. Samma som även grannen har både som åker och som hagar. Marken ligger till stor del i backe det bör ske en avrinning. Hästarna står också nu på samma, såg jag.
Tack! Hur lång tid tror du det kan ta att få ok hagar?

Lera-slit, står det. Samma som även grannen har både som åker och som hagar. Marken ligger till stor del i backe det bör ske en avrinning. Hästarna står också nu på samma, såg jag.
Tack! Hur lång tid tror du det kan ta att få ok hagar?
Jag tänker att det är ett ständigt arbete. Ett ständigt pass. Man slipper aldrig fundering på grön tillväxt och ev sjukdomar. Ett alternativ som jag brukar fundera på är asfaltera och måla grönt och det är ju populärt bland hästfolk alltså ta bort matjord och byggasmå grushagar och Skrittmaskin fast var är charmen i det? Näe stora hagar hjälper och det låter det som ni har och sen får man engagera sig i det man har tillgång till.

Tak över foderbord och grusat och använd foderbord. Fixa till ingångar och sen får ni ta det som det kommer. Det blir nog bra, det blir väl kallare kanske?

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 951
Senast: sthu
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 517
Senast: EZMK
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: tara
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 384
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025