Hård nacke

Användare86

Trådstartare
Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären.
Har en äldre vbl valack, är inte överviktig känner revbenen väl, inga fettdepåer. Går på lösdrift och fri tillgång på hö. Räknar jag på genomsnittet så äter de 15-16 kg/dag och då det är rätt blött är behovet 14 kg/dag.
Idag när han kom in var han stenhård i mankammen, när jag masserar tyckte han det var jätteskönt och ville få den kliad.
Inga svullna ben, ingen förhöjd puls eller varma hovar.
Kan det vara påbörjan till fång?
Kan det va att han spänt sig pga kyla? Han har halstäcke men ofodrad hals å det har blåst/snöat endel sista dagarna.

Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären.
Har en äldre vbl valack, är inte överviktig känner revbenen väl, inga fettdepåer. Går på lösdrift och fri tillgång på hö. Räknar jag på genomsnittet så äter de 15-16 kg/dag och då det är rätt blött är behovet 14 kg/dag.
Idag när han kom in var han stenhård i mankammen, när jag masserar tyckte han det var jätteskönt och ville få den kliad.
Kan det va att han spänt sig pga kyla? Han har halstäcke men ofodrad hals å det har blåst/snöat endel sista dagarna.
Vad bra att du märkte hans nacke. Orsaken kan vara svår att bena ut. Vad är det för analys på grovfodret? Det säger egentligen mer än hur många kilo de får i sig. Vilket väder har i? Där jag bor har det skiftat mellan plusgrader och minusgrader nu ett tag vilket gör gräset farligt för hästar som är känsliga för socker. Finns det möjlighet att stalla in honom för att se om svullnaden i nacken blir bättre av den förändringen?

Har inte analysen här men när jag räknade på den så gav det en giva på 14 kg, ej högt socker.
Vi har snö sedan mitten på december så gräset ehöver jag inte bekymra mig över ännu 🤣.
Hade gärna ställt in honom ett par nätter men då river han stallet då han hatar att stå på box 🙈

Kan ju vara lite vad som helst, han kan ha sträckt sig och skadat muskler, eller så är det ett tidigt tecken på fång. Dom kan ha fångnacke även utan att vara tjocka i övrigt. Fång kan ju triggas av kyla och hårt underlag också.

Att ställa in honom är nog ingen dum ide för att inte förvärra något, iallafall se om det kan bli bättre.

Har inte analysen här men när jag räknade på den så gav det en giva på 14 kg, ej högt socker.
Vi har snö sedan mitten på december så gräset ehöver jag inte bekymra mig över ännu 🤣.
Hade gärna ställt in honom ett par nätter men då river han stallet då han hatar att stå på box 🙈
Blir det bättre om du tar med en kompis och ställer jämte? Jag tänker att om du ställer in honom och du snabbt märker att nacken blir mjukare så vet du vilka åtgärder du behöver göra. Troligen behöver du hitta ett annat alternativ till uppstallning vilket kan ta tid.

Vid PPID kan dom få hård nacke samtidigt som dom i princip är magra. Den hårda nacken är inte fett, det är vätska! Jag vet inte om det är lymfatisk eller interstitiell vätska, men när man får det som orsakar reaktionen under kontroll så brukar den mjukna fort.

Jag hade börjat ge begränsad giva hö, inga kraftfoder/tillskott, och tagit ut veterinär för PPID-prov.

Om det inte är så att det bara är nackmuskeln som blivit spänd? Har han en "crest" liksom extra nacke ovanför nackmuskeln? Bild?

Tack, tog tyvärr ingen bild. Han har ingen större nacke utan den är lika smal som vanligt hade den blivit tjock eller något större hade det varit enklare.
Han stod inne på box utan mat i 3 timmar idag utan resultat.
Kraftfoder får de inte utan enbart mineraler.
Men begränsar maten fram till jag pratat med veterinären på måndag men skillnaden blir inte så stor då han ska ha 14 kg enligt uträknad foderstat 🤷‍♀️

Tack, tog tyvärr ingen bild. Han har ingen större nacke utan den är lika smal som vanligt hade den blivit tjock eller något större hade det varit enklare.
Men begränsar maten fram till jag pratat med veterinären på måndag men skillnaden blir inte så stor då han ska ha 14 kg enligt uträknad foderstat 🤷‍♀️
Men det behöver inte vara utlöst av maten, det finns många orsaker till fång tyvärr. Det kan vara kylan och underlaget också,

Det går inte på 3 timmar, men kanske 3 dygn till 3 veckor.

Men låter osannolikt att det är fodret då, om dom bara får mineraler och lågsocker-hösilage? Hur många procent socker?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka