Barn som inte sover

et_flickan

Trådstartare
Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista.

Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han vaknar allt från fyra gånger per natt till en gång i timmen, jag börjar bli knäpp. När han vaknar är han ledsen/arg. Erbjuder alltid att han får amma men nu på senare tid vill han bara ligga och sparka på mig. Upplever att han är med, alltså detta är inget han gör i sömnen.

Vissa säger att det är för att vi samsover, han känner min lukt och blir orolig och vaknar då oftare men han har sovit med pappan ett par gånger och blir lika då. Vissa säger att det är tänder/utveckling/etc etc. Jag ser inget mönster. Nu har han tre tänder på g samtidigt och i natt vaknade han precis lika ofta som han brukar. Dessutom låg han vaken mellan halv fem och sex och var arg, men väldigt trött.

Vet inte vad jag vill med tråden egentligen. Kanske är det någon som har/har haft lika jobbigt med sömnen och kan säga att det typ snart går över eller bara få gnälla tillsammans hur jobbigt det är? :arghh: börjar bli trött här.

Ska tillägga att det inte spelar någon som helst roll ifall han får gröt innan läggdags eller välling (brukar få välling i sugrörsmugg då och då). Han vaknar alltså ändå. Jag har försökt att vyssja/vagga i famnen, sjunga, white noise, lugn godnatt musik på Spotify. Han skriker tills han däckar eller vill amma igen. Jag hade inte tyckt det varit jobbigt om han vaknade ett par gånger på nätterna fortfarande men det börjar bli väldigt jobbigt.

För oss löste det sig inte förrän vi uteslöt mjölk och ägg ur kosten.
De överkänsligheterna har växt bort nu.

Ska tillägga att det inte spelar någon som helst roll ifall han får gröt innan läggdags eller välling (brukar få välling i sugrörsmugg då och då). Han vaknar alltså ändå. Jag har försökt att vyssja/vagga i famnen, sjunga, white noise, lugn godnatt musik på Spotify. Han skriker tills han däckar eller vill amma igen. Jag hade inte tyckt det varit jobbigt om han vaknade ett par gånger på nätterna fortfarande men det börjar bli väldigt jobbigt.
Jag har en son som sov oroligt ända tills han blev 3. Han somnade vid åtta och vaknade vid 12 tiden och var vaken några timmar. Jag var verkligen jätteorolig för hans utveckling ( detta var många år sedan och det pratades mycket i media att många barn sover för lite). Fick prata med en barnpsykolog som bara sa, pojken har mindre behov av att sova, lägg honom senare.

Jag blev naturligtvis lättad men det var tufft. Sonen var lika pigg på dagen trots lite sömn. Ta hand om er och försök att alternera så att nån av er får sova.

För oss löste det sig inte förrän vi uteslöt mjölk och ägg ur kosten.
De överkänsligheterna har växt bort nu.

Hade barnet några andra symptom? Har tänkt på det men försökt förtränga att det kan vara ett alternativ. Jag som älskar mjölk. Då får jag nog överväga att sluta amma.

Hade barnet några andra symptom? Har tänkt på det men försökt förtränga att det kan vara ett alternativ. Jag som älskar mjölk. Då får jag nog överväga att sluta amma.
Nej inget annat. Jag fick sluta med det men ammade inte superlänge efter det. Ni kan ju testa, för oss blev det en markant förbättring dag 3, och tvärtom de gånger vi testade att börja igen.

Jag har en son som sov oroligt ända tills han blev 3. Han somnade vid åtta och vaknade vid 12 tiden och var vaken några timmar. Jag var verkligen jätteorolig för hans utveckling ( detta var många år sedan och det pratades mycket i media att många barn sover för lite). Fick prata med en barnpsykolog som bara sa, pojken har mindre behov av att sova, lägg honom senare.

Jag blev naturligtvis lättad men det var tufft. Sonen var lika pigg på dagen trots lite sömn. Ta hand om er och försök att alternera så att nån av er får sova.

Våran grabb lägger jag runt halv nio/nio på kvällen. Har försökt lägga tidigare men då är han vaken en stund runt midnatt han med. Han sover dessutom bara en gång på dagen nu och idag började inskolningen för honom också så det är mycket nu som händer. Dessutom håller han på att lära sig gå.

Tack. Maken hjälper till så gott han kan. Han tog honom någon natt nu under jullovet så jag fick sova men då ligger jag ju och lyssnar efter honom i stället och kan inte sova ordentligt på grund av det i stället.

Det går förhoppningsvis över. Mitt ena barn sov max en timme i sträck men plötsligt vid 16 månader bara vände det och hen sov sig igenom allt.

I övrigt, rutiner rutiner, samma sak varje dag och börja gärna timmar innan med samma rutin så ställer kroppen in sig på vad som ska hända. Prova dämpa ljus, inga skärmar en timme innan, boa med kuddar, sovsäck, tyngdtäcke eller vad som passar.

Det går förhoppningsvis över. Mitt ena barn sov max en timme i sträck men plötsligt vid 16 månader bara vände det och hen sov sig igenom allt.

I övrigt, rutiner rutiner, samma sak varje dag och börja gärna timmar innan med samma rutin så ställer kroppen in sig på vad som ska hända. Prova dämpa ljus, inga skärmar en timme innan, boa med kuddar, sovsäck, tyngdtäcke eller vad som passar.

Vi har samma rutiner varje kväll i stort sett. Han vet direkt när det är dags att sova och somnar fort. Aldrig någonsin varit problem att lägga. Med storasyster kunde vi få kämpa i timmar. Men hon sov bra förutom att hon hade nattskräck.

Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista.

Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han vaknar allt från fyra gånger per natt till en gång i timmen, jag börjar bli knäpp. När han vaknar är han ledsen/arg. Erbjuder alltid att han får amma men nu på senare tid vill han bara ligga och sparka på mig. Upplever att han är med, alltså detta är inget han gör i sömnen.

Vissa säger att det är för att vi samsover, han känner min lukt och blir orolig och vaknar då oftare men han har sovit med pappan ett par gånger och blir lika då. Vissa säger att det är tänder/utveckling/etc etc. Jag ser inget mönster. Nu har han tre tänder på g samtidigt och i natt vaknade han precis lika ofta som han brukar. Dessutom låg han vaken mellan halv fem och sex och var arg, men väldigt trött.

Vet inte vad jag vill med tråden egentligen. Kanske är det någon som har/har haft lika jobbigt med sömnen och kan säga att det typ snart går över eller bara få gnälla tillsammans hur jobbigt det är? :arghh: börjar bli trött här.

Vår son är likadan, han fyller 2 i april. Man kan nog testa lite olika saker, och ibland kan man ju hitta orsaker till sömnproblemen. Men i vårt fall är det enda som har hjälpt acceptans. Här, som föräldraskapet i stort upplever jag. Att inte försöka forcera någonting som inte är, eller slå knut på sig själv för en lösning som inte finns. När han var bebis försökte vi växeldra och sova ikapp på dagen, och ibland gick jag och la mig tillsammans med honom på kvällarna. Under föräldraledigheten sov jag med honom nästa varje vila han hade. Då vaknade han varje timme i över ett år. Vi träffade en barnpsykolog i våras men råden kändes inte bra. Nu låter vi det bara vara, och det blir lite bättre med tiden. Han vaknar fortfarande mycket men mindre än för ett halvår sedan och några nätter har vi till och med fått sova igenom.

Det kanske inte är en stor tröst, men det kommer bli bättre. Ingenting är för alltid. Sänk ribban, plåstra om er, se om den som sov med sonen kan komma undan och sova på dagen om möjligt. Men jag vet, fy tusan vad knäckt man är :heart

Liknande trådar

Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
879
Senast: tomte
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 870
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?
  • Valp 2024

Hästrelaterat