Ekonomisk bärighet - inackorderingar och annat

ElPerdon

Trådstartare
Vi sitter och tittar på mark där vi gärna skulle starta upp en hästverksamhet. Det kluriga är att veta vad man kan räkna med för inkomster för att kunna täcka räntekostnader och slitage.
Jag skulle tro att det blir max 10 hästar (7-8 inackorderingar, 2-3 egna), ca 18 ha.
Vad tar ni för era inackorderingar? Vad ingår? Går det att få en ekonomisk bärighet?

Ska verksamheten täcka inköp av marken, med de räntekostnaderna tänkte du?
Finns det inget stall idag, utan allt måste byggas?
Jag tror du har svårt att räkna hem TB på en nyinvestering.

Ska verksamheten täcka inköp av marken, med de räntekostnaderna tänkte du?
Finns det inget stall idag, utan allt måste byggas?
Jag tror du har svårt att räkna hem TB på en nyinvestering.
Det finns lada men måste byggas stallinredning i den. Det finns ytterligare en lada där man skulle kunna hyra ut ställplatser för typ husvagnar m.m.

Det finns lada men måste byggas stallinredning i den. Det finns ytterligare en lada där man skulle kunna hyra ut ställplatser för typ husvagnar m.m.
Då får du räkna på investeringskostnader, avskrivningstid och tja, jag har svårt att se kalkylen gå ihop.
Du får inga miljoner för att hyra ut husvagnsplatser, beroende på storlek har du större nytta av den som ridhus.

Generellt krävs ridhus och fina faciliteter (stor sadelkammare - uppvärmd, fikarum, torkrum osv) för att kunna ta ut en hög hyra enligt min erfarenhet.

Vi sitter och tittar på mark där vi gärna skulle starta upp en hästverksamhet. Det kluriga är att veta vad man kan räkna med för inkomster för att kunna täcka räntekostnader och slitage.
Jag skulle tro att det blir max 10 hästar (7-8 inackorderingar, 2-3 egna), ca 18 ha.
Vad tar ni för era inackorderingar? Vad ingår? Går det att få en ekonomisk bärighet?
Får nog räkna med fler inackorderingar om det ska bära sig.

Tack för era svar, jag förstår att det låter helt befängt. I mina kalkyler går det ihop rätt bra (bra läge, bra ridvägar, tanken är bra ridbana, ridhus hyfsat nära, storstad, en hel del service) men jag är rädd att jag missar något. Skulle gärna se hur det förhåller sig för er som har inackorderingar - vad ingår, vad är den faktiska kostnaden för stallägaren per häst, vad tar ni för hyra?

Tack för era svar, jag förstår att det låter helt befängt. I mina kalkyler går det ihop rätt bra (bra läge, bra ridvägar, tanken är bra ridbana, ridhus hyfsat nära, storstad, en hel del service) men jag är rädd att jag missar något. Skulle gärna se hur det förhåller sig för er som har inackorderingar - vad ingår, vad är den faktiska kostnaden för stallägaren per häst, vad tar ni för hyra?
Det är väl generellt ganska svårt att få inackorderingsstall att gå runt, om du också ska kunna plocka ut lön för tiden du lägger ner. Mycket slitage och mycket arbetstid är väl det som kostar..

Jag hyr ut med kallhyra men det är skitsvårt att räkna på slitage (jag har även egna hästar), el (vi bor på gården, allt på samma elräkning), uppvärmning, vatten.
Service, dvs arbetstid, är oftast det som är dyrast.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 870
Senast: lizzie
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 934
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 616
Äldre Välkomna till årets första officiella ESC tråd! :banana::banana::banana: För er som inte vet vad ESC är, så är det förstås Eurovision...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 792
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025