Gamla trotjänare

En vindtygsjacka som jag tog från jobbets "kvarglömt" låda efter att den bott där i ett år. Det är nog säkert över 10 år sedan, och jag har tänkt att jag borde köpa en ny, men den verkar inte gå att slita ut. Den har blivit degraderad till vardagsjacka och den oömma man tar till när man t.ex. ska stapla ved och annat smutsigt, men det är bara att tvätta den så ser den ut som "ny" igen.

Vår micro. Vet inte exakt hur gammal den är eftersom jag fått ta över den av en annan, men inte senare än 1998 är den tillverkad i allafall.

Ett pannband jag fiskade upp ur en reakorg för 2 euro för flera år sedan. Det är fortfarande mitt go-to pannband när jag ska göra något pullshöjande i svalare temperaturer.

IMG_7306.webp

Min gamla gjutjärnspanna från Norrahammar. Ärvde den för länge sedan efter mormor. Vet inte hur gammal den verkligen är. Har ärvt ett gammalt plättjärn från Skeppshult av henne med. Älskar båda.

(Vilket himla konstigt ord egentligen; ärvt… :laugh: )

Ah! Har en gammal, gul evisp från 70-talet (gissar jag) också. Den bästa elvisp jag någonsin varit i närheten av. Har köpt en ny nu, men den gula slår den nya med hästlängder (och den nya kommer garanterat INTE att hålla lika länge). Enda problemet är som synes (😬) att sladden börjar ge med sig lite…

IMG_7307.webp

Min kaffebryggare. Jag fick den när jag flyttade hemifrån för ca 15 år sedan, en billig sak från typ Rusta. Går som smort trots noll kärlek.

En av mina Kyra-jackor. Inköpt på rea på Sharpmans när jag for förbi där för säkert 25 år sedan. Degraderar den ungefär vartannat år men tar fram den igen. Blixtlåset till mobilfickan är paj och tejpen till de tejpade sömmarna ligger nere vid fållen. Men skön och har de perfekta fickorna.
Tittar man inte närmare ser den fräsh ut fortfarande :D

används i vardagssammanhang. År efter år.

Min gamla nokia fritidstelefon. Är en knapptelefon som jag numera använder som väckarklocka. På sommaren brukar jag köpa kontantkort och använda i stallet då min smartphone är för stor för att få plats i ficka i ridbyxorna när jag inte behöver jacka för att det är varmt. Då är den en perfekt telefon att ha om något skulle inträffa och jag kan bära enkelt på även med t-shirt. Att alltid ha telefon i stallet särskilt om jag är ensam ser jag som en säkerhetsåtgärd som jag inte gör avkall på.

Det första jag tänker på är mikrovågsugnen jag vann på en skrap-julkalender när jag var typ 12. Vad jag vet om jag inte missat något är det fortfarande den som går och går i köket hemma hos pappa och jag fyllde 38 häromdagen.

Min cykel: Köpt begagnad i en affär som tog hand om renoverade de cyklar som blev över efter polisens cykelauktioner för 1000kr för 12-13 år sen när min cykel blev stulen. Den rullar på bra med regelbunden service.

Mina kockumsgrytor: Okänd ålder, outslitliga.

Nya Cyklon handvisp från Nils Johan, tror mamma eller pappa hade den innan de träffades.

Vi sparkade igång vår Wii under helgerna, funkade bra men lite pixligt på större TV. Kul!
Jag är ju en Super Mario nörd av rang och har spelat mängder i mina år, har vunnit över barnen tusentals gånger och varit en superstjärna på just Super Mario. Nu kan jag säga att i och med min grava synnedsättning suger jag på att spela! :angel1: :meh: Det är visserligen kul fortfarande och när jag och min syster som ser nästan lika dåligt, spelar ihop så garvar vi ihjäl oss nästan. Vi har så himla kul! Nu är det tyvärr två år sedan hon och jag spelade ihop pga min flytt som kom och störde, men senaste gången blev hennes ena dotter skitarg på oss för att vi dog hela tiden och bara skrattade åt det, vi "vann" ju inte, varför var det så roligt?! Men jo testa att spela super mario utan att se :D Tex med felaktiga glasögon på så allt är suddigt, alltså, det ÄR kul :D Speciellt om man är två samtidigt, glor på fel gubbe ständigt, råkar hoppa på varandra och tjuter "men var är jag, var är jag" ofta :D Jag vet inte varför barnen inte förstod, men vi har kul i alla fall! :D <3 Och varje gång vi ska hoppa med gubbarna så rycker det i händerna liksom, barnen bara "Man behöver inte röra händerna för att gubben ska hoppa...." :angel1: Vi vet, men tja, hjärnan och händerna sitter ihop när vi spelar :D

1736429231305.webp
Den här tröj-jackan från North 66 köpte jag 2010. Jag tvekade en hel del för jag tyckte den var dyr. Det var i och för sig 50% rabatt, men jag gav ändå 1400, vilket jag då tyckte var tokmycket. Men efter att ha provat den i affären och insett att jag inte ville ta av den köpte jag. Den går alltså in på sitt femtonde år nu och det är nog det plagg jag använt i särklass mest under de åren. Den är alltså helt vindtät och andas fantastiskt bra, så på vintern är den perfekt att rida i. På vår och höst fungerar den bra som övergångsjacka.
En annan trotjänare är den elvisp min mamma köpte på 60-talet när hon flyttade hemifrån och som jag fick överta när jag flyttade hemifrån på 80-talet. Sladden är bytt, men i övrigt är den helt i original. Den är väldigt stark och pålitlig, en riktig arbetshäst.

Efter allt ni har skrivit så inser jag hur många gamla trotjänare jag har som inte fick någon uppmärksamhet 🥺 Min gamla knappmobil som fortfarande används för att spela musik, dammsugaren som jag ärvt från mamma som är någonstans mellan 25-30 år gammal, orange köksprylar ärvda från mormor, brödrosten, mackjärnet och stavmixern köpta på gekås när jag flyttade hemifrån 2004, den första kjolen jag köpte ca 2003, en jättefin kjol från 50-talet som jag fick av en vän (men den vågar jag bara använda vid mycket speciella tillfällen för spetsen börjar bli skör). Jag saknar min gamla mikro från 70-80-talet som jag ramlade med när jag skulle flytta den så den gick sönder i dörren för den hade garanterat varit bättre än den jag har nu. Fast den är också rätt gammal, ca 20år, för den ärvde jag från mormor. Jag har säkert glömt ännu fler 😅

Vill också hylla min hårfön som nog också har en 20 år på nacken, mycket bra!
Visa bifogad fil 160415

Jag har en likadan hårfön som fortfarande används 😄

Annars har jag retro tv-spel som fortfarande fungerar och används, det äldsta är ett NES från - 86 eller - 87. Mitt gamla PS2 behöver tyvärr en ny laser. Förhoppningsvis kan jag lösa den operationen på egen hand men blev så besviken när konsolen vägrade läsa skivor under julledigheten, trots rengöring och snällt lirkande 🙁

Våffeljärnet från 70-talet och en älskad Husqvarna Zig Zag från samma decennium förtjänar också att nämnas här.

Sedan har jag en hel del köksprylar i billig plast (elvisp, kaffebryggare, vattenkokare mm) från när jag flyttade hemifrån, för snart 20 år sedan, som jag egentligen hade velat byta ut men eftersom de fungerar felfritt så får de väl hänga med ett tag till 😅

Det som kommer först till mig är den klänning som min mor hade på 50talet, jag har bildbevis på det. Jag tror faktiskt att hon sytt den själv också då hon var duktig på att sy.
Jag har haft den en hel del under åren och fått mycket beröm för att den passar så bra på mig. (extra roligt eftersom jag inte kunde ha andra kläder från henne). När jag sedan sagt hur gammal den är blir de flesta häpna. Nu har jag gått upp i vikt så pass mycket (eller preciiis för mycket) så att den inte passar längre. Då klänningen är av ren bomull har tyget börjat bli lite nött så den är inte riktigt lika fräsch längre. Undra på det, så många danser och roligheter den varit med om under åtskilliga årtionden. Men den kommer jag aldrig att lämna ifrån mig.

Jag har en likadan hårfön som fortfarande används 😄

Annars har jag retro tv-spel som fortfarande fungerar och används, det äldsta är ett NES från - 86 eller - 87. Mitt gamla PS2 behöver tyvärr en ny laser. Förhoppningsvis kan jag lösa den operationen på egen hand men blev så besviken när konsolen vägrade läsa skivor under julledigheten, trots rengöring och snällt lirkande 🙁

Våffeljärnet från 70-talet och en älskad Husqvarna Zig Zag från samma decennium förtjänar också att nämnas här.

Sedan har jag en hel del köksprylar i billig plast (elvisp, kaffebryggare, vattenkokare mm) från när jag flyttade hemifrån, för snart 20 år sedan, som jag egentligen hade velat byta ut men eftersom de fungerar felfritt så får de väl hänga med ett tag till 😅
Jag var så tanklös att jag skänkte bort mitt NES från -86 till ett loppis 2014 när jag skulle flytta. Fullt fungerande, tre kontroller, "pistol" till ankspelet och många och många fler spel... Lycklig människa som la vantarna på det, ångrar mig djupt gör jag och vill än i dag ha ett sådant. Vad tänkte jag med ens?! Inte hjärnan i alla fall!

Jag var så tanklös att jag skänkte bort mitt NES från -86 till ett loppis 2014 när jag skulle flytta. Fullt fungerande, tre kontroller, "pistol" till ankspelet och många och många fler spel... Lycklig människa som la vantarna på det, ångrar mig djupt gör jag och vill än i dag ha ett sådant. Vad tänkte jag med ens?! Inte hjärnan i alla fall!

Åh nej, vad tråkigt så här i efterhand! Jag gjorde samma med ett fullt fungerande Gameboy Color och ett dussin spel till, önskar så att jag hade behållit det istället.

Gav även bort en iPod shuffle, den första varianten som var avlång och vit, när jag skaffade en iPod Classic. Misstänker att den kanske inte blivit särskilt använd idag men jag hade gärna velat höra vad som fanns på den back in the day 😄

Åh nej, vad tråkigt så här i efterhand! Jag gjorde samma med ett fullt fungerande Gameboy Color och ett dussin spel till, önskar så att jag hade behållit det istället.

Gav även bort en iPod shuffle, den första varianten som var avlång och vit, när jag skaffade en iPod Classic. Misstänker att den kanske inte blivit särskilt använd idag men jag hade gärna velat höra vad som fanns på den back in the day 😄
Tänk om vi kunde tänka efter- före ibland! :)

Musiken jag har på min ipod (är inte shuffle den pyttelilla utan skärm alls och den avlånga vita är den jag la ut bild på) är gammal och rätt dålig jämfört med vad jag skulle välja i dag, men det duger ibland :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka