Gamla trotjänare

Min gröna symaskin från 40-talet, Husqvarna, mormors gamla. Den är superduper :).

Mammas trampmaskin Singer (köpt på myrorna på 70-talet) fick vi igång igen i julas och de är ju så underbara. Mamma brukade sy på den när jag var liten och skulle ha ngt sytt som ärtpåse till skolan. Vet inte om det är sent 1800 eller tidigt 1900. Men så fantastiskt att kunna sy utan el. (när jag ser dem omgjorda till Cafébord och annat så är det som en sorglig begravningsplats).

Bild på en likadan

Visa bifogad fil 160475
Är det en Singer går det att ta reda på när den är ifrån, det går att söka på serienumret. Jag har en som liknar den på bilden, den är tillverkad i Skottland 1910. Den är så gammal att den har en avlång spole som undertråd. Jag har även kvar avbetalningsboken till den!

Är det en Singer går det att ta reda på när den är ifrån, det går att söka på serienumret. Jag har en som liknar den på bilden, den är tillverkad i Skottland 1910. Den är så gammal att den har en avlång spole som undertråd. Jag har även kvar avbetalningsboken till den!
Vi har rund spole för undertråd :) har den inte här hemma så vet inte serienr, var står det?

Vi har rund spole för undertråd :) har den inte här hemma så vet inte serienr, var står det?
Minns inte men någonstans på själva maskinen har jag för mig. Har du rund spole är den troligtvis yngre än min. Trampmaskinerna gjordes under en ganska lång period. Jag har även haft en jättefin Husqvarna som var yngre, tror den var från 20-talet. Den hade ett måttband i intarsia i själva bordet, jättefin. Själva maskinen var likadan som singern, svart gjutjärn med målad dekor. Jag sålde den när jag skulle flytta långt, valde att bara släpa med en... tyvärr visade det sig att hon som köpte skulle slakta den och ta bordet. Så synd.

Jag tycker att många av er nämner väldigt unga saker. Jag tänker i detta nu på min dammsugare av märket Nilfisk. Jag fick den med mig när jag flyttade hemifrån, år 1983. Jag tror att den är något år äldre än jag. (Alltså över 60.) Jag fick med mig den för att mina föräldrar av någon anledning hade två stycken. Deras ex håller också.
Jag har äldre saker också. Min mamma arbetade i början av 60-talet på ett ställe som bland annat tillverkade grytor. De anställda fick köpa andrasortering till bra pris. Ett par av dessa grytor finns kvar än i dag. Den ena använder jag flera gånger i veckan när jag lagar mat och den andra har fått hänga med mig till jobbet och blivit leksak åt barnen utomhus. Det verkar den klara av galant :D !

Jag har äldre saker också. Min mamma arbetade i början av 60-talet på ett ställe som bland annat tillverkade grytor. De anställda fick köpa andrasortering till bra pris. Ett par av dessa grytor finns kvar än i dag. Den ena använder jag flera gånger i veckan när jag lagar mat och den andra har fått hänga med mig till jobbet och blivit leksak åt barnen utomhus. Det verkar den klara av galant :D !
Ja jösses. Jag har emaljerade grytor i fullt bruk som kommer från min mormor och morfar. De dog ganska exakt samtidigt som jag flyttade hemifrån, så jag fick en del från deras hem.

Jag gissar att de skaffade emaljgrytorna när de gifte sig, vilket jag tror var runt 1934.

Kommer på om jag har nått hemma, skriva gör det. Men jag på jakt efter riktig trotjänare. Mamma har köksassistent från 80-talet, åtminstone typ när hon fick sin första skatteåtbäring. En Electrolux, som startar troget och riktig bra maskin. Efter sett kompis ha en mordernare köksassitent så såg ut som höll på dö med en deg som mammas köksassitent knåda lätthet, är jag på jakt efter en gammal Electrolux. Men svårt hitta här och folk vet med sig vad dom har 💸
Som min mamma sa, deras sämsta affär - skiten går inte sönderm byt en rem så puttrar den på igen 🤣

IMG_6817.webp

Min paletå som min morfar troligen inköpte på 1940-talet. För en tid sedan fick jag lämna den till skräddaren för att laga foder och fickor. Nu är den i gott skick igen. Om inget oförutsett inträffar lär jag kunna ha den livet ut. Det är så skönt, när det är kallt, att ha en rock som går ned över knäna.

Jag undrar hur många av dagens klädesplagg som hänger med år 2100.

Kommer på om jag har nått hemma, skriva gör det. Men jag på jakt efter riktig trotjänare. Mamma har köksassistent från 80-talet, åtminstone typ när hon fick sin första skatteåtbäring. En Electrolux, som startar troget och riktig bra maskin. Efter sett kompis ha en mordernare köksassitent så såg ut som höll på dö med en deg som mammas köksassitent knåda lätthet, är jag på jakt efter en gammal Electrolux. Men svårt hitta här och folk vet med sig vad dom har 💸
Som min mamma sa, deras sämsta affär - skiten går inte sönderm byt en rem så puttrar den på igen 🤣

Är du möjligen lokförare? Regina kanske ännu inte kan betecknas ”gammal trotjänare”, men tids nog brukar järnvägsfordon kunna kallas så. Det första Rc-loket byggdes 1967 och X2 (”X2000”) började byggas 1989.

Visa bifogad fil 160499

Min paletå som min morfar troligen inköpte på 1940-talet. För en tid sedan fick jag lämna den till skräddaren för att laga foder och fickor. Nu är den i gott skick igen. Om inget oförutsett inträffar lär jag kunna ha den livet ut. Det är så skönt, när det är kallt, att ha en rock som går ned över knäna.

Jag undrar hur många av dagens klädesplagg som hänger med år 2100.
Så stilig :) !

- Min bil från 1985 😍
- Dessa tofflor som jag köpte i Vietnam för 9 år sen. Dom är skitfula, men extremt sköna, sulan går att ta ut så man kan rengöra dom och dom är väldigt lätta, har alltid med dessa på vandring!
1000075001.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka