Vad gör vi del CLXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som gående inne i stan kan jag ju säga att flertalet cyklister inte heller kör vettigt eller lagligt. Man ser en del som fotfolk. Cyklister som kommer på cykelbana och helt plötsligt svänger in på gångbanor eller korsar övergångsställen, slänger sig ut i bilfil för att köra om en annan cyklister på cykelbana, struntar i att stanna för rött och bara blåser på rakt in i folk på övergångsstället, kör rakt in mellan människor som står på busshållplatsen etc.
Elskoteråkare är precis lika illa, de brukar dessutom köra fullt blås på gångbanan trots att det finns tomma cykelbanor bredvid.

Och det är sällan barn eller ungdomar utan snarare 20+ till 50 år som ålder på "föraren/cyklisten".
 
IMG_20220925_102256.jpg

Husse laga Trules Vagn igår med lite hjälp 💪 Jäklar vilken skillnad det blev när skalmarna blev svetsade och tillfixade. Sen att Trule hade en drake i näsan idag det kan man bara fnissa åt. Han fick löpa 7 km idag och verkade inte bekomma honom ett dugg. Han var lika pigg när han kom hem och trippa ut i hagen.
Nu fixar jag middagen till ikväll och ska dricka kaffe 😊 Kankse drar igång morgon dagens middag också på en gång..
 
Jag cyklar också mycket och tycker bilister generellt sätt har en helt otrolig attityd.
Så mycket lagbrytande som är vardagsmat - att köra om utan tillräckligt avstånd (jag har flertalet gånger knackat i sidan på bilar som kökrt om med dm i avstånd..), att köra om på övergångsställe, fippla med mobilen när man kör, köra mot rött, svänga vänster framför cyklist (vänstertrafik), men som cyklist ska jag ge mig ut med hjälm, relexväst och knäskydd för att inte få skylla mig själv om jag blir överkörd typ.
(Jag har faktiskt tänkt att retoriken från bilister gentemot cyklister har liknande paralleller med våldtäcktskulturen som skuldbelägger offren istället för förövarna...)

aah, jag har mycket frustration mot bilister, som ni kanske märker :p

Som gående inne i stan kan jag ju säga att flertalet cyklister inte heller kör vettigt eller lagligt. Man ser en del som fotfolk. Cyklister som kommer på cykelbana och helt plötsligt svänger in på gångbanor eller korsar övergångsställen, slänger sig ut i bilfil för att köra om en annan cyklister på cykelbana, struntar i att stanna för rött och bara blåser på rakt in i folk på övergångsstället, kör rakt in mellan människor som står på busshållplatsen etc.
Elskoteråkare är precis lika illa, de brukar dessutom köra fullt blås på gångbanan trots att det finns tomma cykelbanor bredvid.

Och det är sällan barn eller ungdomar utan snarare 20+ till 50 år som ålder på "föraren/cyklisten".
Den eviga frågan: Vilka är värst, cyklister eller bilister? 😁

Som bilist har jag ingenting emot att det tar längre tid att köra om cyklister på ett vettigt sätt, åtminstone inte om det inte finns cykelbana utan cyklisten helt enkelt måste använda vägen. Jag har sällan bråttom i trafiken utan kör lugnt, har gott om avstånd till bilen framför och gör inga omkörningar om jag inte har väldigt god marginal. Jag tycker att det är läskigt att köra nära något eller någon oavsett om det är ett räcke, en cyklist eller en gående.

Det jag däremot är otroligt less på är att alla cyklister verkar ha fått för sig att de automatiskt har samma rätt som gående och att alla bilar måste stanna för dem på obevakade övergångsställen. Hur många cyklister stannar för bilarna egentligen? Jag tycker att det är bedrövligt många som bara kör rätt ut, tar för givet att alla bilar hinner se och stanna trots att de ofta kommer i rätt hög fart.

Jag har sett en del cyklister försvara det med att "det går mycket fortare att cykla över så bilisterna behöver inte vänta lika länge som när man leder cykeln över". För egen del väntar jag hellre betydligt längre på gående som jag hinner se i god tid och hinner stanna utan att behöva panikbromsa än någon som plötsligt kommer från sidan och som förvisso snabbt tar sig över men där jag inte alls har samma möjligheter att hinna uppfatta situationen.
 
Som gående inne i stan kan jag ju säga att flertalet cyklister inte heller kör vettigt eller lagligt. Man ser en del som fotfolk. Cyklister som kommer på cykelbana och helt plötsligt svänger in på gångbanor eller korsar övergångsställen, slänger sig ut i bilfil för att köra om en annan cyklister på cykelbana, struntar i att stanna för rött och bara blåser på rakt in i folk på övergångsstället, kör rakt in mellan människor som står på busshållplatsen etc.
Elskoteråkare är precis lika illa, de brukar dessutom köra fullt blås på gångbanan trots att det finns tomma cykelbanor bredvid.

Och det är sällan barn eller ungdomar utan snarare 20+ till 50 år som ålder på "föraren/cyklisten".
Som gående med blindpinne är cyklister ett aber. Bilister visar bra hänsyn, men cyklister är hemska på det. Elskoternissar är inom samma kategori som cyklisterna.
 
Skulle renbädda sängen men det fastnade en hund där så kunde inte trä på lakanet................ Bara att vänta tills djuret får för sig att lämna för att spana en stund på balkongen! Har moppat golv och plockat hundleksaker, jisses vad mycket päls han fortfarande fäller!! Ska dammsuga sedan, men bättre att moppa upp pälsen först än att fylla dammsugaren med den.
 
Den eviga frågan: Vilka är värst, cyklister eller bilister? 😁

Som bilist har jag ingenting emot att det tar längre tid att köra om cyklister på ett vettigt sätt, åtminstone inte om det inte finns cykelbana utan cyklisten helt enkelt måste använda vägen. Jag har sällan bråttom i trafiken utan kör lugnt, har gott om avstånd till bilen framför och gör inga omkörningar om jag inte har väldigt god marginal. Jag tycker att det är läskigt att köra nära något eller någon oavsett om det är ett räcke, en cyklist eller en gående.

Det jag däremot är otroligt less på är att alla cyklister verkar ha fått för sig att de automatiskt har samma rätt som gående och att alla bilar måste stanna för dem på obevakade övergångsställen. Hur många cyklister stannar för bilarna egentligen? Jag tycker att det är bedrövligt många som bara kör rätt ut, tar för givet att alla bilar hinner se och stanna trots att de ofta kommer i rätt hög fart.

Jag har sett en del cyklister försvara det med att "det går mycket fortare att cykla över så bilisterna behöver inte vänta lika länge som när man leder cykeln över". För egen del väntar jag hellre betydligt längre på gående som jag hinner se i god tid och hinner stanna utan att behöva panikbromsa än någon som plötsligt kommer från sidan och som förvisso snabbt tar sig över men där jag inte alls har samma möjligheter att hinna uppfatta situ.ko.ppåationen.


Jag tänker såhär. Bilister framför 1.5 ton tunga fordon med stark motor. DS har ett betydligt q
Den eviga frågan: Vilka är värst, cyklister eller bilister? 😁

Som bilist har jag ingenting emot att det tar längre tid att köra om cyklister på ett vettigt sätt, åtminstone inte om det inte finns cykelbana utan cyklisten helt enkelt måste använda vägen. Jag har sällan bråttom i trafiken utan kör lugnt, har gott om avstånd till bilen framför och gör inga omkörningar om jag inte har väldigt god marginal. Jag tycker att det är läskigt att köra nära något eller någon oavsett om det är ett räcke, en cyklist eller en gående.

Det jag däremot är otroligt less på är att alla cyklister verkar ha fått för sig att de automatiskt har samma rätt som gående och att alla bilar måste stanna för dem på obevakade övergångsställen. Hur många cyklister stannar för bilarna egentligen? Jag tycker att det är bedrövligt många som bara kör rätt ut, tar för givet att alla bilar hinner se och stanna trots att de ofta kommer i rätt hög fart.

Jag har sett en del cyklister försvara det med att "det går mycket fortare att cykla över så bilisterna behöver inte vänta lika länge som när man leder cykeln över". För egen del väntar jag hellre betydligt längre på gående som jag hinner se i god tid och hinner stanna utan att behöva panikbromsa än någon som plötsligt kommer från sidan och som förvisso snabbt tar sig över men där jag inte alls har samma möjligheter att hinna uppfatta situationen.

Jag tänker såhär - bilister sitter i en skyddad stålram, I ett 1.5 tin tungt fordon med en stark motor som gör att de kan färdas otroligt snabbt
de är välskyddad och kan osamka otrolig skada till både människa och byggnader.

Därför har de ett oändligt större ansvar gentemot andra trafikanter, definitivt oskyddade sådana.

När bilister klagar på cyklister tycker jag det oftast handlar om irritationsmoment, medan för cyklister handlar det om hot mot deras fysiska säkerhet.
Jag stöter ofta på bilister som inte verkar bry sig om jag överlever eller ej, sålänge de kommer förbi så fort som möjligt.

Det här är ingen "båda sidor har lite fel och är lika skyldiga" debatt - det bekräftar datan om antalet skador i trafiken som respektive grupp står för.
 
Jag tänker såhär. Bilister framför 1.5 ton tunga fordon med stark motor. DS har ett betydligt q


Jag tänker såhär - bilister sitter i en skyddad stålram, I ett 1.5 tin tungt fordon med en stark motor som gör att de kan färdas otroligt snabbt
de är välskyddad och kan osamka otrolig skada till både människa och byggnader.

Därför har de ett oändligt större ansvar gentemot andra trafikanter, definitivt oskyddade sådana.

När bilister klagar på cyklister tycker jag det oftast handlar om irritationsmoment, medan för cyklister handlar det om hot mot deras fysiska säkerhet.
Jag stöter ofta på bilister som inte verkar bry sig om jag överlever eller ej, sålänge de kommer förbi så fort som möjligt.

Det här är ingen "båda sidor har lite fel och är lika skyldiga" debatt - det bekräftar datan om antalet skador i trafiken som respektive grupp står för.
Och jag tänker såhär: sitter man på ett färdmedel där man är väldigt oskyddad samtidigt som det är enkelt att komma upp i höga hastigheter bör man vara ännu mer noga med att följa faktiska trafikregler. Det vill säga, vara beredd på att stanna vid obevakade övergångsställen eftersom man faktiskt har väjningsplikt gentemot bilister.
 
Och jag tänker såhär: sitter man på ett färdmedel där man är väldigt oskyddad samtidigt som det är enkelt att komma upp i höga hastigheter bör man vara ännu mer noga med att följa faktiska trafikregler. Det vill säga, vara beredd på att stanna vid obevakade övergångsställen eftersom man faktiskt har väjningsplikt gentemot bilister.

Du pratar ju enbart om ett väldigt specific scenario här. Naturligtvis ska alla trafikanter följa trafikreglerna - min poäng är att bilisternas transgressioner överlag är allvarligare då bilar och andra tyngre fordon är farligare.

*ändrat efter omläsninh
 
Du pratar ju enbart om ett väldigt specific scenario här. Naturligtvis ska alla trafikanter följa trafikreglerna - min poäng är att bilisternas transgressioner överlag är allvarligare då bilar och andra tyngre fordon är farligare.

Undertonen här om att "är de dumma förtjänar de fysisk skada" är för övrigt obehaglig.
Men jag har liksom inte något att invända mot att bilister självklart ska visa hänsyn mot cyklister, att inte köra för nära, göra farliga omkörningar, etc. Som jag sagt tidigare, jag har inte något alls emot att det tar längre tid att köra om cyklister i trafiken.

Det jag argumenterar för är att jag som bilist inte får en vettig chans att visa hänsyn just vid obevakade övergångsställen eftersom så ofattbart många cyklister skiter i sin väjningsplikt och kör ut ändå. Som bilist ser jag den situationen dagligen och även om det är ett specifikt scenario så är det också ett otroligt vanligt sådant.
 
En kyckling sprider ljuvlig doft från crockpotten till hela huset... Och crockpotten värmer upp köket.... :up: Jag har precis tagit mig igenom 3 av 11 moduler i en online-kurs som jag gör i jobbet. Så nu ska jag ge mig ut och mata hästar samt plocka med mig lite ved in. Får se om maken är pigg nog (förkyld) för att komma med på en hundpromenad idag, annars får jag fixa det själv. Lite trist bara för hunden blir motsträvig - han tycker att vi båda ska följa med såklart :) !!
 
Den eviga frågan: Vilka är värst, cyklister eller bilister? 😁

Som bilist har jag ingenting emot att det tar längre tid att köra om cyklister på ett vettigt sätt, åtminstone inte om det inte finns cykelbana utan cyklisten helt enkelt måste använda vägen. Jag har sällan bråttom i trafiken utan kör lugnt, har gott om avstånd till bilen framför och gör inga omkörningar om jag inte har väldigt god marginal. Jag tycker att det är läskigt att köra nära något eller någon oavsett om det är ett räcke, en cyklist eller en gående.

Det jag däremot är otroligt less på är att alla cyklister verkar ha fått för sig att de automatiskt har samma rätt som gående och att alla bilar måste stanna för dem på obevakade övergångsställen. Hur många cyklister stannar för bilarna egentligen? Jag tycker att det är bedrövligt många som bara kör rätt ut, tar för givet att alla bilar hinner se och stanna trots att de ofta kommer i rätt hög fart.

Jag har sett en del cyklister försvara det med att "det går mycket fortare att cykla över så bilisterna behöver inte vänta lika länge som när man leder cykeln över". För egen del väntar jag hellre betydligt längre på gående som jag hinner se i god tid och hinner stanna utan att behöva panikbromsa än någon som plötsligt kommer från sidan och som förvisso snabbt tar sig över men där jag inte alls har samma möjligheter att hinna uppfatta situationen.
Det här håller jag med om.
Jag skulle vilja lägga till att det spelar ingen roll om man har rätt till företräde eller inte om bilisten inte kan se en. Oavsett vilken rätt man har så gör det lika ont att bli påkörd och risken för en allvarlig skada är också lika stor oavsett ens rätt. (gäller både cyklister och fotgängare)

I torsdags höll jag på att köra på en tonåring som kom farande på en elscooter rätt ut bakom ett hus. Alltså, det är 30-väg och det kommer en cykelväg bakom det huset så jag körde väl i 20 men ändå var det på centimetern att han inte blev påkörd. Så sjukt obehagligt.
 
Min närmaste kollega/bästa vän påstår att jag måste vara född utan skamben.

Tidigare i veckan hade vi en utbildning på jobbet. Jag hade så mycket annat att göra att jag bara lyssnade lite som hastigast. Jag uppfattade dock att utbildaren (en av våra kollegor som jobbar på en annan avdelning) sa till gruppen att hans avdelning bjöd på lunchen.

10 minuter innan lunchpausen passade jag därför på att smita in på kursen igen så att jag kunde haka på bjudlunchen. Väl framme på lunchstället såg jag plötsligt en vän till mig så jag bestämde mig för att äta med henne istället för mina kollegor :laugh:

Min närmaste kollega skrattar fortfarande åt det.
"-Hur jävla girig får man vara?! Du hoppar över utbildningen men kommer lagom till lunchen, låter företaget betala för din mat och sen sätter du dig inte ens vid samma bord! Du har då fan ingen skam i kroppen!" 😂😂

Tur att jag är bra vän med utbildaren, han skrattade också åt det hela 😅
 
Varit på visning med min mamma. Så fin lägenhet bara 500 meter från där vi bor. Nu bor mamma ca 20-25 minuters bilresa bort så det vore underbart att ha henne närmare. Dessutom perfekt för henne när hon blir äldre då lägenhetens läge är nära tre tunnelbanestationer inom 10 minuters radie, busshållplats precis utanför dörren. Huset ör dessutom 55+ så inga unga som stökar och spelar hög musik eller barn som springer, skriker och dunsar i väggar och golv. Flera affärer, fik, restauranger, vårdcentral, gym etc inom gångavstånd. Hiss, bra plats i lägenheten om hon skulle behöva rullator längre fram, bottenplan med fin inhägnad uteplats mot den lummiga och lugna gården. Trots bottenplan är lägenheten väldigt ljus och härlig. Tillhörande förråd på samma våningsplan, källsortering i husets soprum, cykelavstånd till hennes jobb med mera.
Hoppas hon vågar buda och att den inte går upp för mycket!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
65 66 67
Svar
1 338
· Visningar
37 271
IT & mobiler Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier...
Svar
5
· Visningar
481
Senast: Svartkatt
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 746
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp