Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Man får gnälla på vinterhalvåret, för det ÄR jobbigt i stallet då om man inte har stallslavar... :p

De som inte har häst skulle aldrig förstå varför man trots allt orkar.. :crazy:

Jag har det ganska lättjobbad i stallet, men ändå är man lite lätt trött och motivationen är inte den bästa när man är klar och borde rida 1, 2 eller 3 hästar vilket oftast resulterar i 1, eller ingen om det är en dålig dag :p

KL
Quinny: Hoppas att det "bara" är en hovböld, hovslagaren kommer och kikar imorgon kväll. Hon har egentligen semester, men eftersom jag har en underbar hovslagare så kommer hon ut ändå:love:

Rebecca: Jag förstår dig precis!! Stallet jag står nu är väldigt lättarbetat och jag har ju, tack och lov, bara en häst! Stallet på jobbet är mindre smidigt, och där står det nästan 40 hästar:crazy: Men jag tycker att man ska vara rädd om sig! Jag har precis som du redan problem med ryggen. Men även om man är "frisk" så ska man alltid försöka tänka på hur man lyfter osv. Vi har bara en kropp och den måste vi vara rädda om! Jag trodde för ett par år sedan att jag aldrig skulle kunna jobba med hästar igen, då min rygg var så dålig. Nu har jag med hjälp av naprapat, sjukgymnast och massage börjat få det hela under kontroll. Även om jag får erkänna att jag inte gör mina övningar som jag borde....:o Måste skärpa mig!

Alla som gör sina träningsövningar så som sjukgymnast el liknande sagt till dig, räcker upp en hand...

Det var inte många händer uppe i luften, precis som jag trodde: Elin, du är inte ensam!:D Inte ens nu när jag är hästlös och borde ha tid till ryggövningarna blir det av... :o

*räcker upp en hand.....*
Jag gör faktiskt mina, men det beror nog framförallt på min sjukgymnast som är världens bästa! Gör övningarna typ i bilen, vid skrivbordet på jobb etc etc.

*KL*

Idag ringer jag klinik, det är något som inte stämmer med min Evighetsmaskin och jag vill inte längre. Jag vill ha svar på vad som felas!

Jag har precis börjat rida min häst som jag "fick" för 6 v sedan. Är medryttare 7 dagar i veckan hihihih:D
vi bygger konditon just nu ,intervall träning 2 g veckan, hoppning 2, dressyr 2g. blir blandat i ridhuset och ute, beroende på väder och vind.

Hon är rätt otränad så vi håller det på låg nivå :)

men kurs på runsten första helgen i feb men Uffe. Innomhus terräng. ska bli såååå roligt.

hejhopp!!!

Det verkar inte som om det blir någon Höna i mitt stall trots allt. Hon fastnade i sin box i måndags och jag "tvingade" igenom en besiktning idag även om hon varit halt då och svullen i benet i veckan. Svullnaden har gått ner, men hon var tvågradigt halt vid longering. De fick Metacam till henne och tidigast v 2 kan hon besiktas igen. Det vet jag inte om jag är så intresserad av - jag vet ju faktiskt inte vad som har hänt i hennes knä, även om det inte finns varken puls eller svullnad. Hästar kan ju bli skadade ändå, så det verkar ju rätt dumt att köpa på sig problem från början... *suck*

Tråkigt! Du får se det som så att det var helt enkelt inte den hästen du var menad att köpa :)

KL
Haha ja jag vet att det är lätt att "fuska" med sin övningar:angel: Problemet är ju bara att den enda som förlorar på det är en själv...

Här är allt mer eller mindre kaos just nu, och jag är så speedad att jag vet inte vad jag ska ta vägen. Min underbara hovslagare kom iaf ut ikväll (på sin semester!!):love::love: och tack och lov var det "bara" en hovböld!! Jag hade ju starka misstankar om det men man börjar ju oroa sig för allt möjligt:eek:

Så nu blir det jodopaxomslag på den uppskurna bölden ett par dagar, (låter väldigt brutalt, men den var verkligen minimal:angel:), sedan får han nog ett torrt omslag någon dag. Sedan kommer hon ut i nästa vecka och slänger på skon igen, nu med hel sula.

Vilka härligt nyheter!!! Hovbölder är ett jävla skit att hålla på med, men oj vad glad man blir när dom hittas!

*kl*

Jag ringde klinik igår och beställde tid - har en tid den 12 januari.
Fick ett plötsligt infall på eftermiddagen runt 15 och ringde en kiroprakter som jag hört talas om från många olika håll. Pratade lite, berättade om Evighetsmaskinens symptom. Han sa direkt - jag vet vad det är!
Vi fortsatte prata och jag frågade om han kunde titta på henne och när han skulle ha tid. Det visar sig att han var på väg till mitt "område" när vi pratade och om jag körde henne till gården han skulle vara på (typ 15 min från mig) så kunde han ta henne direkt!!
Jag packade in Maskinen i transporten och åkte - jag säger bara VILKEN HÄSTKARL!!! :love::love:
Han tittade lite på min lilla häst, sen tog han sats från väggen och kastade sig på henne - det sa knak och hela ryggen höjde sig 1 dm! Han bytte sida, tog igen sats från väggen - och ytterligare ett knak. Evighetsmaskinen drog en lättnadssuck....
Sen gick han igenom hela henne, böjde, drog och klämde. Hittade inget mer än denna gigantiska låsningen i SI-leden. Han sa: Jag kan i princip garantera att du kommer märka skillnad på din häst, men avboka inte kliniktiden förrän du verkligen känt och ridit igenom henne ordentligt

Kan Ni förstå hur detta känns i en hästmammas hjärta??? :D :D

Åhh va skönt! Hoppas att det "bara" var den "tillknäckningen" som behövdes!

Ska bli spännande och se hur stor skillnad det är när du ska upp och rida:)

Jag hoppas verkligen att jag får tillbaka den drömhäst jag köpte.....

Härligt, hoppas det gjorde susen! Vi var många som kände skillnad på våra hästar när vi hade haft en kiropraktor på besök i stallet.

Nu är min häst på vintervila, det har gått två (2!) dagar av 28, och jag är redan redo att klättra på väggarna!!! Vad ska man göra med all tid??
TRÅK!

Vi avslutade med en hoppträning som gick bra initialt, men sen blev vi bägge lite trötta och då blev det svårt... Dagen efter en dressyrträning där hon gick betydligt bättre än sist och jag fick henne att jobba på rätt bra.

men kurs på runsten första helgen i feb men Uffe. Innomhus terräng. ska bli såååå roligt.

Jag har sneglat på den där kursen men inte vågat anmäla mig för då blir väl hästen halt eller något. (Vi har inte gjort något vettigt under oktober och november pga diverse skador, och börjar så långsamt komma igång igen, men jag har inte riktigt vågat tro på att vi kommer någonstans...) Men kanske man skulle, ändå. Om jag inte berättar det för hästen... ;)

Vem är han? Jag vill ju ha ut någon som kan gå igenom Herr Greve.

kl

Idag har jag varit ute på ridtur med världens bästa 3-åring som hoppade stockar så fint så och galopperade på längs grusvägarna. Hon är så okomplicerad och snäll, med glimten i ögat :love:

Sedan red jag hennes muppiga morsa i ridhuset och efter att hon gjort diverse akrobatiska övningar gick hon riktigt trevligt :D

Min häst har snart gjort sin första vecka av 4 i vintervilan.

Igår hade hon terrängträning för sig själv i hagen, min stallkompis berättade att hon hade stått och tittat och sen plötsligt dragit järnet, helt själv, och hoppat det nedfallna trädet i hagen. :D Sen stannat och fortsatt stå och titta. :rofl:

kl

Min jäkla rygg har strulat till det ordentligt för min del... :( Jag skulle varit på 3-dagars kurs för Anna Nilsson i skrivande stund, men jag kan inte rida och hästarna har fått en veckas ofrivillig vila i väntan på att min rygg ska bli bättre... Mina stackars päron och min sambo har fått dra det tunga lasset i stallet, jag har hjälpt till så mycket ryggen mäktat med, men det har ju inte varit jättemycket direkt... Jäkla skit är vad det är!

Har i den här hästabstinensen funderat ut både det ena och det andra och jag har bestämt mig för att ge mig på ett helt galet projekt under 2012! Mer om det får ni veta senare :D

I går red vi ut på ett konditionspass och bara njöt av vädret och mjuka sköna grusvägar. Det blev 1,5 timme i ganska högt tempo så matte blev trött men Orkis blev bara piggare och piggare. Jag måste nog träna på min kondition om jag ska orka en hel bana till sommaren.

I förra veckan drog jag med en rund ponny med tillhörande ryttare på lite cantring i ridhuset. Alltid roligare om man inte är ensam. :D Undrar om ponnyryttare tycker man är en galen drssyrtant som galoperar runt i bra tempo i ridhuset.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 723
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat