Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd
Det förstår jag!!
Håller tummarna att det inte hänt ngt med Callis!!
kl
Jag har sinnessjuk träningsvärk efter att ha utkämpat tredje världskriget på ridbanan med Batman i måndags. Det + huvudvärk och allmän trötthet gör att jag inte är direkt super-pepp just nu... BLÄÄÄ!! Jag längtar till våren. Och jag älskar Batman, men jag längtar till han åker. Jag blir helt slut av att ta hand om 3 hästar varje dag.
Det hade varit sin sak om stallet varit något sånär lättjobbat, men det är det verkligen inte och min rygg håller på att gå av! Boxarna är ojämna i golvet, så allt kiss rinner ner i ojämnheterna och gör att hela boxen blir skitig, även till mina extremt renliga damer. Hela gårdsplanen är lervälling/översvämmning efter ett något misslyckat försök att göra den mer väldrenerad, vilket snarare resulterade i att den blivit värre än någonsin. Lagom kul att behöva vada genom lera upp till anklarna till gödselstacken som mer liknar Mount Everset än en gödselstack, väl där får man bestiga Mount Mockhög som säkerligen mäter 6-7m på en väldigt kort, hal och brant planka, för att sedan försöka ta sig upp på toppen, tippa och sprätta ut, och därefter köra "hoppdansen" för att undvika att berget växer sig ännu högre. Detta gör jag alltså gånger 3 om jag har tur, oftast har jag inte det och det blir gånger 5...
Sen får man ju fylla på halm i princip varje dag, det får man ta från en rundbal som ligger i en gammal lösdriftsdel, där är det oftast väldigt svårt att få loss halm, tar ca 15 min att fylla ett gammalt påslakan som man får bära det i... Smidigast är att bära det på ryggen och då får man gå vinklad typ 90 grader, se framför er en gammal jultomte med en gigantisk julklappsäck... inte snällt för ryggen... gånger 3 som sagt...
Höet tar man oxå i rundbal, och det är väl lika jobbigt oavsett hur man gör, så där kan jag väl inte direkt gnälla, men man står ju inte i någon arbetsvänlig ställning direkt. Och så kraftfoder till 3 välddigt svårfödda hästar = mycket mat... Står man i någon bra abetsställning då? Nix...
Jag har iaf funderat ut en massa bra lösningar till hur jag ska spara på min stackars rygg när jag skaffar eget stall! Grep med längre handtag, foderbord där jag har förvaring av kraftfoder i lagom höjd för att kunna stå rätt upp, och ett högre bord där jag har hinkarna, så inget böjande på ryggen alls. Halm på loftet som man puttar ner genom luckor ovanför varje box, smart lösning med gödseln, gärna som jag hade det förut där man kan köra upp med traktor på plattan och putta upp, så man bara kan tippa utan att behöva klättra i skiten, slang till vattenhinkarna så jag kan ta ner dem, tömma, tvätta hänga tillbaka och sedan fylla när de är på plats så man slipper hänga upp dem fulla...
Min rygg är kass som den är, jag behöver inte göra den värre
två hästar märker jag inte det på direkt, men tre blir en för mycket helt enkelt...
SÅ! Nu har jag gnällt färdigt
Thank you for your time!