Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Jag har ridit i ridhuset 2 dagar i rad nu och första dagen gick hyfsat, igår var hästen brunstig och bara hatade grannens häst så varje gång vi mötte den i ridhuset hoppade hon 2 m rätt upp typ. Lagom avslappnat då ;)

Jag fortsätter väl min monolog här (är jag den enda som rider eller har alla gått i ide redan? ;) )

:p

Idag var vi ute i skogen en sväng och hittade världens vattenpöl som min häst förtjust kastade sig ut i och landade mitt i med ett plask. Bra vattenträning får man väl kalla årstiden, även om jag helst hade sett lite frusen mark och lagom med snö nu. Hagarna är sjukt trista.

Red sedan ena 3-åringen i ridhuset. Hon var jätteduktig och ganska pigg och vi hade massa småtjejer från ridskolan som publik när vi skuttade runt över vårt lilla räcke på typ 50 cm :D

Hoppar in lite här fast jag är ny :)

Jag tränar också på lite halvfart med de äldre hästarna, mest i ridhuset men lite terräng också faktiskt över de små och få hindren som finns här i närheten :laugh:
Har också en treåring som har fått träna vattenhinder i en enorm vattenpöl på utebanan :D Hon är så himla duktig, går över bommar och hoppar små hinder som hon aldrig gjort annat :laugh: Nu ska vi ska bara öva lite mer på form och sånna jobbiga saker som att kunna bromsa och inte springa runt i full fart...

Längtar enormt mycket till säsongen börjar, ska bli kul att se vad bebis säger om att bli fälttävlanshäst. Hoppas hon tycker det är så kul så att hon kan gå breeders i höst. Hoppas också det blir fler tävlingar nu med nya stil/terränghäst tävlingarna :bump:

Jag rider också numera faktiskt! :D

Tröttnade på att inte ha något att rida på i väntan på att min älskade Kamel ska bli frisk igen, så för en månad sen slog jag sönder spargrisen och köpte ett litet gulligt djur till :idea:
Denna lilla sötnos är 6 år e.Cosmopolite S, med tre bra gångarter och en himla härlig arbetsvilja, helt ljuvlig att rida :love:
Har än så länge inte hoppat något här hemma, men han hoppade väldigt glatt när jag provred, så så snart jag lyckas lura med mig någon att bygga lite hinder så...
Just nu kör vi annars hårt med dressyren, försöker lära lilla vännen att man faktiskt får gå i förvänd galopp (han har förmodligen blivit lärd att sakta av och rätta så fort han har fattat fel tidigare).
Tror att det kommer att bli en liten ft-häst av honom också, han gillar att springa fort ute, är klok och ser sig för och har en allmänt trevlig inställning till allt. Längtar till våren :)

Jag har faktiskt oxå ridit. Två gånger denna veckan på samma häst. :)Provridning av ett 7-årigt sto och går hon bara igenom besiktningen så flyttar det hem en Agda till mig!

Va roligt!! Håller tummarna!!

Jag rider som fan, så har lite dålig tid att uppdatera er :D Hopptränade med Z i torsdags, var... intressant... 2 nya hästar i gruppen vilket gjorde henne väldigt stressad men tillsut fick vi till det och hon rullade på mer avslappnat. Imorgon är det dressyrträning med henne oxå.

Batman jobbar på bra på hemmaplan, rider honom när jag hinner, vilket blir ca 4-5ggr/vecka, så han går på halvfart.

Lina vilar, hon har varit lite dsvullen i sitt ena bakben, ingen hälta eller värma och det gick ner bra men har ändå låtit henne vila, och kommer inte sättai gång henne förrän efter jul/nyår. Hon har varit med om så mycket nytt iår så hon behöver mental vila.

Och fölis har flyttat till sitt nya hem hos Anna Nilsson där han förhoppningsvis kommer bli en fin FT-häst om några år! :) Fullt ös! Men det är ju så det ska vara :D

Senast ändrad:

Jag rider på så mycket jag hinner mitt i tentaplugg och körkortstagande, så det har inte blivit mer än 3 gånger i veckan. Tur att lille bebis är snäll och man kan hoppa upp och rida iväg i storm fast han vilat 2 dagar :love:

Har film från senaste hoppträniningen som jag ska fixa nu när körkortet fixades i tordags och årets sista tenta skrevs i fredags. :banana:

Hade ju tänkt att Flip skulle få gå på vila om en vecka eller två, men är egentligen dags att sko om honom nu, och igår hade han tappat en sko. Men fattig student som man är känns det onödigt att sko om för att rida på hästen kanske 5 ggr till :angel:, så jag tror jag rider på så gott det går utan.

Vad tycker ni förresten om de här nya stilbedömda terrängtävlingarna som de ska börja med nästa år? Jag tycker det verkar super, hoppas de kommer igång med det så att man kan starta nån sån med unghästarna innan man ger sig på hela konceptet :bump:

Kul att ni andra dök upp i tråden, kändes lite ensamt :p

Jag har inte kollat upp vad de här stilbedömningarna innebär så jag har noll koll. Kan någon uppdatera mig? :)

Skönt med coola unghästar, min ena 3-åring har det gått 2 v mellan gångerna jag red och hon sköter sig ändå superfint. Nu måste jag dock försöka ha tid att rida regelbundet under 'jullovet' så vi kommer igång och får lite flås och rutin känner jag.

Det är ju just eftersom min har ganska bra kondition och flås nu som jag är glad att han fortfarande är snäll :angel:

Jag är inte heller så insatt i nya stilbedömningarna, inte mer än vad som stod i Ridsports artikel. Men lite kort:

*Bara en förkortad terrängritt

*Kan bedömas antingen som Stilterrängritt (ryttarens inverkan bedöms) eller Terränghästprov (bedömning av hästens lämplighet för terrängritt)

*Domare kommer vara auktoriserade tränare som utbildats i bedömningen

Mer info

Utdrag ut TR

Protokoll Stilterrängritt

Protokoll Terränghästprov

Senast ändrad:

Grattis till körkortet :D

Jag tycker ju mer terräng desto bättre :D haha!

Kl

Jag tränade dressyr igår med svarta madam. Hon skötte sig bra. Är mycket bättre i ridhus än ute, hon är så spänd utomhus... Fick iaf beröm för att vi lyckats med målen sedan förra gången, dvs sänka nacken ca 5cm och få henne mer stadig på bettet. Till nästa gång ska vi jobba mer med att aktivera bakbenen och få henne att "sätta sig" mer. Det ska vi göra genom att träna mycket tempoväxlingar och övergångar. Korta steget men bibehålla samma tempo.

Är jättenöjd med träningen! Z kändes fin och det märks att hon blir starkare för varje dag, även om det är en lång resa kvar tills vi är riktigt stadiga. Fick dock lite mindervärdeskomplex, tränares dotter red i ridhuset samtidigt på sin fina häst och tränade piaff och passage samt byten i varje... Vi har ju en bit kvar dit :D Haha!

Här kommer en liten filmsnutt!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WkHMdPd_aE8

Senast ändrad:

Vad fin han är!!
Och han ser så himla "färdig" ut i kroppen?
Jag jämför med -08an vi har i stallet som är så himla bebisaktig. Hur hög är han?

Vilken skillnad mot den andra filmen jag såg!
Längtar ännu mer efter "min" fölunge:D:angel:

Haha tack! Ja det händer saker och det är jättekul :) Det är ju en fin liten häst där under det spända yttret :)

Hennes fölunge flyttade förresten i fredags! Skötte sig kanon!! Nu hoppas vi på att han blir en fin fälttävlanshäst! Kan knappt vänta till han är 3 och det är dags för inridning!! :)

KL
Och jag har varit väääldigt dålig på att uppdatera:angel: Är så himla mycket just nu....

Idag när jag åkte ut till stallet så var pålle halt:cry: Inte jätte mycket men jag märkte det direkt när jag kom ut i hagen. Han är inte svullen eller varm någonstans, möjligtvis någon grad varmare strax under kotan, på framsidan av benet... Kikade i hoven, liten, liten reaktion när jag tryckte med hovkratsen under snösulan på ett ställe. Hästmassören som var i stallet just då, rekomenderade att skruva av tå broddarna... (Då han på stallgången med alla broddar i hamnade i en något bakåtlutande vinkel med hovarna. Dock står han ju mest i hagen i lera eller i boxen med torv under fötterna.) Fick av dem på det högra frambenet som han har ont i, men inte på det vänstra, ville absolut inte stödja med hela vikten på höger fram:cry:

Det är första gången han inte har varit fräsch på hela tiden jag har haft honom! Hoppas, hoppas att det bara är en reaktion på att han har haft 4 broddar i framfötterna (brukar bara ha traktbrodd) eller något skit under skon eller liknande...

Ideér någon??

Tack! :)
Har har sett ganska färdig ut i kroppen länge.

Såhär såg han ut sommaren som 1-åring
DSC01130.jpg

och sommaren som 2:
IMG_0118.jpg

Mättes till 166 på treårstestet men tror han är större nu.

Kanske är en hovböld?? Hoppas iaf att det inte är ngt allvarligt iaf!! Kan ju trösta dig med att det iaf är rätt tid på året för sådana dumheter :(

Ja, jisses! Härligt att vara så "rätt" från början! :-D

Elin, låter onekligen som en hovböld.....

*KL*

Ja, just när vi är som mest på G drar sig min madam givetvis av sig en förbannad sko. Ni som "känner" henne vet hur känslig hon är och det kändes som bäddat för en j*vla hovböld. (Vi har kämpat med bärrandsröta i snart ett halvår + två f d hovbölder - blir bättre och bättre, och det kändes som EN skoning till så är hon helt okej i fötterna.)
Hovis var bokad till 29e och jag hade lite smått panik.... Som tur är så kunde hon komma redan som idag kl 13 - det betydde 1,5 dag utan sko i hagen. Fram med silvertejp! Tejpa som saaaatan. Döm om min förvåning - igårkväll när jag kom fram till stallet och tog in madam från hagen så satt det kvar! :)

Nu ska jag snart åka ut, hovis kommer som sagt kl 13. HOPPAS verkligen att hoven inte tagit mer skada och att vi kan få väck den sista skiten i hovarna!!!!

Efter hovis ska jag besiktiga mitt släp, sen ska jag åka och dressyra lite med en kompis! :D

Förhoppningsvis får jag min hoppsadel innan jul - jag är så TRÖTT på all denna dressyr!!! ;-)

Det förstår jag!!

Håller tummarna att det inte hänt ngt med Callis!!

kl

Jag har sinnessjuk träningsvärk efter att ha utkämpat tredje världskriget på ridbanan med Batman i måndags. Det + huvudvärk och allmän trötthet gör att jag inte är direkt super-pepp just nu... BLÄÄÄ!! Jag längtar till våren. Och jag älskar Batman, men jag längtar till han åker. Jag blir helt slut av att ta hand om 3 hästar varje dag.

Det hade varit sin sak om stallet varit något sånär lättjobbat, men det är det verkligen inte och min rygg håller på att gå av! Boxarna är ojämna i golvet, så allt kiss rinner ner i ojämnheterna och gör att hela boxen blir skitig, även till mina extremt renliga damer. Hela gårdsplanen är lervälling/översvämmning efter ett något misslyckat försök att göra den mer väldrenerad, vilket snarare resulterade i att den blivit värre än någonsin. Lagom kul att behöva vada genom lera upp till anklarna till gödselstacken som mer liknar Mount Everset än en gödselstack, väl där får man bestiga Mount Mockhög som säkerligen mäter 6-7m på en väldigt kort, hal och brant planka, för att sedan försöka ta sig upp på toppen, tippa och sprätta ut, och därefter köra "hoppdansen" för att undvika att berget växer sig ännu högre. Detta gör jag alltså gånger 3 om jag har tur, oftast har jag inte det och det blir gånger 5...

Sen får man ju fylla på halm i princip varje dag, det får man ta från en rundbal som ligger i en gammal lösdriftsdel, där är det oftast väldigt svårt att få loss halm, tar ca 15 min att fylla ett gammalt påslakan som man får bära det i... Smidigast är att bära det på ryggen och då får man gå vinklad typ 90 grader, se framför er en gammal jultomte med en gigantisk julklappsäck... inte snällt för ryggen... gånger 3 som sagt...

Höet tar man oxå i rundbal, och det är väl lika jobbigt oavsett hur man gör, så där kan jag väl inte direkt gnälla, men man står ju inte i någon arbetsvänlig ställning direkt. Och så kraftfoder till 3 välddigt svårfödda hästar = mycket mat... Står man i någon bra abetsställning då? Nix...

Jag har iaf funderat ut en massa bra lösningar till hur jag ska spara på min stackars rygg när jag skaffar eget stall! Grep med längre handtag, foderbord där jag har förvaring av kraftfoder i lagom höjd för att kunna stå rätt upp, och ett högre bord där jag har hinkarna, så inget böjande på ryggen alls. Halm på loftet som man puttar ner genom luckor ovanför varje box, smart lösning med gödseln, gärna som jag hade det förut där man kan köra upp med traktor på plattan och putta upp, så man bara kan tippa utan att behöva klättra i skiten, slang till vattenhinkarna så jag kan ta ner dem, tömma, tvätta hänga tillbaka och sedan fylla när de är på plats så man slipper hänga upp dem fulla...

Min rygg är kass som den är, jag behöver inte göra den värre :D två hästar märker jag inte det på direkt, men tre blir en för mycket helt enkelt...

SÅ! Nu har jag gnällt färdigt :D Thank you for your time!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 723
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat