Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

*kl*

Nu har jag inte varit här och uppdaterat på ett tag även om jag spanar och läser lite :)

Sedan sist har jag ridit en lektion till på den häst jag senast kände att jag inte alls kunde kommunicera med. Den här gången gick det klart bättre, kunde slappna av ordentligt, vilket gör honom avslappnad och lyckades även få bra tölt på honom! Tydligen vill han i vanliga fall bara köra pass av ett eller annat slag, så jag är klart nöjd :) Sedan blev det ingen trav istället utan bara tölt, men man kan inte alltid få allt.

Jag har även haft teori när vi pratade mkt om kroppsmedvetenhet, det var intressant, en del som inte var så nytt men ändå värt att tänka på och påminnas om. Lektionen förra veckan skulle vi försöka återknyta till teorin och skulle bl a styra utan att använda tyglarna, flytta hästarna i skänkelvikning och öka-minska volten med "tankekraft". Dvs vi skulle bara tänka oss ett energiklot, som drog oss åt det håll vi ville istället för att sitta och göra för mkt. Det där med energiklotet var kanske lite flummigt, men samtidigt så ger man/jag iaf ofta onödigt mkt hjälper och om man bara tänker vart man ska så ger man ju (oftast) mer eller mindre omedvetet de hjälper som behövs. Det fungerade rätt bra! Och det är lite roligt när man märker hur lite som behövs för att få hästen att lyssna, men jag märker superskillnad på när jag verkligen sitter rätt och sitter PÅ sittbenen och när jag inte gör det :D för då stämmer det plötsligt och hästen svarar kanon! Hästen jag red har jag inte ridit innan, men jag tror att vi kan komma bra överens, hon var känslig och lyhörd, men hade ganska mkt egna idéer :) Ska bli roligt att rida henne på onsdag igen!

Tänkte förresten se om jag kan vara med på sista lektionen med min gamla hoppgrupp, dels för att känna efter hur det kändes med stora hästar och hoppning, förhoppningsvis även märka att jag har utvecklats i min ridning, för det känns det verkligen som jag gör varje lektion numera, och dels för att hoppgruppen kommer gå i graven till våren.

ridit idag å nu börjar det äntligen lossna!
supernöjd med skänkelarbetet, och han var underbart lyhörd idag!!!
Jag är så underbart nöjd, testade öven mina nya shortchaps idag å vilken skillnad! jag längtar till nästa pass!
:)

Vad kul det där med teorilektionen! Och jag tycker det är så bra när man verkligen får prova det sen som man pratade om, annars gör det ju knappt nån nytta. Och ja, man behöver oftast inte göra så mycket som man tror och det är rätt häftigt de gånger man får till det och det funkar med supersmå hjälper :)

Härligt! Det är ju så himla kul när det lossnar och bara fungerar :laugh: Då sitter man där och bara ler och vill inte att lektionen ska ta slut.

zassoo: Ja, det var väldigt bra med en teorilektion som återknöt till en del saker vi pratat om innan och även att vår ridlärare återknöt till teorin lektionen efter. Jag har ofta varit med om att teorin varit iofs intressant, men inte satt i något sammanhang till de vanliga lektionerna. Då ger det ju inte alls lika mycket.

Jag längtar till imorgon, för då är det riddags! Men vi ska komma med önskemål för sista lektionen (nästa vecka redan :(). Jag har försökt komma på vad som är lite "roligt" men det går trögt, all ridning är ju rolig :) men det är ju kul att gör något lite ovanligare. Vad tycker ni andra är lite extraroligt att få göra sista lektionen?

Knapplån

Kul för alla det går bra för, och för de som det går lite trögare för just nu; det är nu ni utvecklas!

Igår skulle jag rida, var helt övertygad på att jag skulle rida "min" häst, men jag fick rida en häst som heter Viola istället. I vanliga fall så tävlar min kompis henne så jag har knappt ridit henne alls, det blir så att vi rider i samma ridgrupper och då rider vi inte "varandras" hästar.

Det var i alla fall väldigt roligt, man märker mer hur man har utvecklats när man rider andra hästar. Viola har sjukt mycket humör, och när jag fattade galopp med enbart innerskänkeln blev hon jättesur på mig, men när jag sen gjorde rätt så var hon nöjd! Det är bra att få rida hästar med humör så man lär sig hur långt man kan pressa innan de blir sura.

Det har gått jättebra att rida de sista gångerna så nu är jag jättesugen på att rida, tyvärr missar jag ridningen imorgon då jag ska jobba och har ingen möjlighet att rida på torsdag heller. Tråkigt!

viola.jpg

En bild på damen

Haha oj :eek: Tycker inte det är så snyggt, men det är väl egentligen bättre för hästarna än engelsk (har jag fått för mig iaf?). Båda mina favorithästar har också remont :p

Igår hoppade jag på samma häst som förra veckan. Hon var jättejobbig i markarbetet, tjafsig i munnen och bogarna var väl över hela ridhuset ungefär. Dock var hon väldigt, väldigt taggad på att hoppa så jag tror att det var lite därför. Jag tror jag har skrivit det typ tusen gånger innan men förra året, innan hon gick sönder i benen, var hon mycket segare i hoppningen så jag tar det lite som ett sundhetstecken och låter henne hållas lite när hon är pigg. Hon drar ju inte iväg eller så men man känner att hon är väldigt laddad hela tiden och hon försöker fatta galopp när det är trav och sånt.

Hoppningen gick riktigt bra tycker jag, börjar lära mig att se avstånden på henne och då blir allting så mycket lättare. Dock hoppar hon väldigt annorlunda mot smokey. Smokey hoppar inte med så mycket rygg på träning men den här hästen hoppar med massa rygg och sträcker liksom fram halsen, så jag måste vara kvar i eftergiften längre samtidigt som jag måste räta upp mig tidigare och bromsa med sitsen. Lite klurigt men det blir bättre och bättre :)

Kul var det iallafall, gillar att hoppa hästar som är taggade :bump:

Hehe, jag tycker inte alls om när de är sådär astaggade :p beror nog mycket på att jag inte är så duktig på hoppning.

Red Zenia igår igen och det gick till och med ännu bättre än förra gången :love: vi passar som handen i handsken till varandra! Fick jättemycket beröm hela tiden, så det var en egoboost x). Det var markarbete så vi skuttade några småhinder, Zenia blir helt övertänd då, och sladdrig liksom, för när vi dressyrar är hon som sirap :love: och sen när vi ska skutta blir det liksom inget bra eftersom jag inte är bra på hoppning och inte kan ge henne stabiliteten hon behöver då?

Ska hoppträna med henne på söndag, lär väl få lite bra tips och hjälp då iallafall.

kl

hoppning om ca 1 ½ timme! Wiiiihoo, där är Domino faktiskt riktigt duktig (fast han tappar fart i alla svängar, eftersom han kämpar allt vad han kan för att göra dem snävare än han riktigt klarar...) :D:D :bump:

*kl*

Usch, jag red ett riktigt katastrofpass igår. Red samma häst för tredje gången på raken, och hon är knepig, jag vet att det inte bara är jag som tycker det. Ett litet halvblod ganska rejält byggd med lågt ansatt hals. Hon är ganska framåt men blir tung i huvud och hals och känns stum i munnen. Jag jobbade på att få henne att ta mina förhållningar, korta upp sig och hålla sig mellan mina skänklar. Det gick bra i början och jag var på god väg men sen måste hon ha tyckt att jag ställde för höga krav på henne för hon blev halvt okontaktbar. Antingen rusade hon eller så släppte hon stödet på bettet och började trippa i sidled. Eftersom jag haft henne tre gånger blir det en annan häst nästa vecka, gudskelov! Jag har sagt upp mitt ridabonnemang där så jag har bara tre gånger kvar. Den här terminen har jag kommit hem och varit nöjd (haft en bra känsla) efter kanske 3-4 lektioner. Av 19! Det är inte bra. Och nej det gäller inte Ågesta, utan den andra riskolan jag rider på.

Åh! Härligt med en sån riktig ego-boost!! Det är verkligen härligt när man känner att man stämmer med hästen. Hoppas hoppträningen på söndag går bra med!

Jag red lektion igår! Superkul! Det blev lite annorlunda eftersom det blivit kallt och padocken frusit sig stenhård och knölig, bara ena volten gick att använda någorlunda. Så vi hade halva lektionen från backen och fick testa att kommunicera med hästen genom kroppsspråk! Ovanligt och kul! Men inte helt lätt. Sedan var det voltarbete och lite skänkelvikningar med fokus på att få hästen lösgjord och mjuk i innersidan, slappna av och jobba mot en bra form.

Det gick riktigt bra och jag känner verkligen att jag utvecklas och lär mig! Igår kändes det som att jag gick flera små steg åt rätt håll! Samtidigt som jag verkligen kände hur lite jag kan. Hästen jag rider nu, Lykka, är en liten ursöt fux med en massa egna åsikter! Typisk liten fuxmärr :D på det sättet att så fort jag inte gör exakt rätt så slutar hon att lyssna helt och skiter fullkomligt i mig. Får hon en chans så går hon gärna på konerna och välter dem istället för att gå runt dem (och då är det ganska höga koner, jag slår i fötterna i dem när vi kommer för nära). Men skärper jag till mig, sitter som jag ska och inverkar rätt så lyssnar hon och det går kanonbra! Så det är lätt att känna när jag gör rätt, även om jag får kämpa rätt mkt med henne mellan :) En perfekt lagom utmaning! Hon är min nya lilla favorit, efter Erja :)

Tror att ett av mina problem just nu är att jag behöver hitta balansen mellan att tänka och känna, för jag sitter och tänker alldeles för mkt när det ibland räcker att bara känna efter. Och så måste jag bli bättre på att våga låta bli att greja och pilla och peta preciiiis hela tiden utan bara inverka när det behövs och låta bli när det inte behövs, skitsvårt tycker jag! :)

Hihi ja det var underbart :love: det är inte så många som lyckas rida henne bra heller av någon anledning, vilket jag tycker är rätt konstigt eftersom hon går så himla fint när det är hon och jag, hon vill göra rätt, hon tycker det är roligt och hon tar åt sig beröm som om det vore godis. Antagligen är det för att hon är så pass känslig och folk håller i henne samtidigt som de driver, och att de inte vågar släppa fram henne, har sett henne göra lite otäcka saker typ knocka ryttare och så, det kan nog vara därför, blir nog en ond cirkel för en del. Hon knockade mig en gång när vi skulle fatta galopp och jag hade ett spö mellan tummarna så jag kunde inte riktigt lätta på innertygeln... vilket resulterade att det blev liksom stopp och frammåt i samma veva = gillades inte x).

Låter som om du fått en rätt perfekt häst att lära dig på! Min medryttarhäst är liknande och hon lärde mig i princip att rida på riktigt, det är sånt där instruktörer inte riktigt kan förmedla -känslan. Det är så himla bra när de kräver att man gör rätt hela tiden utan att direkt bråka förståss ;P.

Prova att sitta helt still emellanåt, tänka på att hela sitsen från händer till tår, när hästen gör rätt för då ska man ju egentligen inte göra något, först när de gör lite fel igen får man pilla igen :p Men det är som du säger svårt! Man får ha det i bakhuvudet hela tiden :D

Ja precis! Bara göra ingenting ibland när det känns bra, det är nog det jag är sämst på :D Men jag har alltid fått höra att man ska hela tiden aktivera, peta och lirka, vara konstant rörlig i handen osv. Så det har väl satt sig lite väl bra tyvärr. Det är först på det nya stället, där jag började nu i höstas, som jag har fått höra något annat, men det är aldrig försent att lära sig nytt och bli bättre! Jag trivs verkligen med tänket min nuvarande ridlärare har, det är ju så här jag velat rida hela tiden :laugh:

kl

Lektion i morse, fick tyvärr bulldozern Lavendel som jag inte riktigt går ihop med. Typ 40 minuter av lektionen gick åt till att få henne att lyssna på framåtdrivande och förhållande hjälper.. Annars lallar hon bara på i sitt eget - ofta alldeles för höga - tempo. Sista 20 minutrarna var helt okej, vi gjorde lite öppna och sluta på medellinjen som faktiskt blev riktigt bra :)
Fick beröm för min sits också, jag har börjat lära mig att kunna använda en del i taget utan att resten av sitsen påverkas :D

En bild på mig och Lavendel från en hoppning i våras:
29965626.jpg

Hon är som en bulldozer där också :p Vägrar aldrig, men kommer hon fel så kan det ryka med lite bommar och hinderstöd hej vilt..
Min sits är lite konstig på bilden men på Lavendel kan man inte vara med för mycket framåt, efter varje hinder går det ofta väldigt fort.. :crazy:

Låter lite som en ponny vi har :D Jättesvårt med såna hästar verkligen, det är så mycket man måste fa tag på :crazy:

Angående diskussionen att man ska "låta hästen vara". Vet inte riktigt om jag resonerar likadant faktiskt. Visserligen ska man ju låta hästen vara korta stunder och för mig och Smokey framförallt i skritten då han lätt blir spänd, men jag tycker att man hela tiden ska jobba hästen mer eller mindre. Halvhalter, tempoväxlingar, ställa lite, böja lite, flytta lite. allt för att få hästen aktiv, uppmärksam och få den bättre mellan hjälperna. Eftergift ger jag på annat sätt än att låta hästen vara.

Igår red jag en halvrolig lektion. Red på ungponnyn Zan som jag red för ett par veckor sen. Det var ju första kalla dagen så alla hästarna var jättepigga. Det blev lite springigt och han blev lite stark och ville ta fram näsan när jag gjorde halvhalter och övergångar. Vissa grejer var dock bra, vi skulle rida en linje med väldigt svag tvärning och tänka ganska mycket framåt. Jättesvårt för han ville gärna tvära för mycket så jag var verkligen tvungen att hålla koll på mina mothållande hjälper.

Han blev lite tröttare den här gången än förra, började skaka på huvudet och frusta så jag skrittade när vi galopperade i ena varvet. Andra galoppen var dock mycket bättre än förra gången, om de berodde på att jag red honom bättre eller att han utvecklats vet jag inte riktigt :) Även stora framsteg vad gäller hanteringen, han kunde stå stilla den här gången trots att det fanns så mycket att titta på i stallet.

Ja verkligen, jag tycker det är jättesvårt.

halvt kl
Jag tycker väl inte heller att man ska sitta och göra ingenting, för att hästen ska bli uppmärksam måste det hända saker, typ halvhalter, tempoväxlingar, övergångar. Men däremot ska man försöka ge så få ofrivilliga hjälper som möjligt, dvs inte störa hästen mer än nödvändigt. Vill man göra en halvhalt så gör man den, sen är man stilla igen. Man ska sitta stilla, men inte vara passiv :)

Det är då man vill rida i två timmar :D

Men precis, det var lite så jag menade. Man arbetar hästen hela tiden och ska inte bara sitta och åka när det känns bra, samtidigt ska man inte sitta och "pilla" som någon uttryckte sig. En halvhalt, eftergift, tempoväxling, eftergift osv. Lättare sagt än gjort dock :p

Eller hur! De sista fem minutrarna känns det bäst, då vill man fortsätta för man har ju just kommit på hur man ska göra :p

Det är verkligen lättare sagt än gjort! Ibland blir jag lite frustrerad för att det inte går men då får man ta ett steg tillbaka och ta det från början på nåt sätt. Men det är så härligt när man verkligen får till det och det blir det här finliret :)

Den här terminen har jag kommit hem och varit nöjd (haft en bra känsla) efter kanske 3-4 lektioner. Av 19! Det är inte bra.

Så kände jag det på den ridskola jag red på förra hösten (där jag började igen efter mitt fleråriga uppehåll från ridskolelivet). Det är verkligen inte roligt, då känns det helt meningslöst att rida på ridskola överhuvudtaget. :( Jag bytte ridskola efter en termin.

Jag och min kompis har nog bestämt oss för vad vi ska vara på maskeradhoppningen på julshowen :D Ängel och djävul :devil:
Men när vi kommer in så ska vi ha något form utav spex, typ säga någonting och sånt. Men vi har ingen aning om vad vi ska göra :confused:
Har ni några förslag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 131
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar