Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!
*kl*
Nu har jag inte varit här och uppdaterat på ett tag även om jag spanar och läser lite
Sedan sist har jag ridit en lektion till på den häst jag senast kände att jag inte alls kunde kommunicera med. Den här gången gick det klart bättre, kunde slappna av ordentligt, vilket gör honom avslappnad och lyckades även få bra tölt på honom! Tydligen vill han i vanliga fall bara köra pass av ett eller annat slag, så jag är klart nöjd
Sedan blev det ingen trav istället utan bara tölt, men man kan inte alltid få allt.
Jag har även haft teori när vi pratade mkt om kroppsmedvetenhet, det var intressant, en del som inte var så nytt men ändå värt att tänka på och påminnas om. Lektionen förra veckan skulle vi försöka återknyta till teorin och skulle bl a styra utan att använda tyglarna, flytta hästarna i skänkelvikning och öka-minska volten med "tankekraft". Dvs vi skulle bara tänka oss ett energiklot, som drog oss åt det håll vi ville istället för att sitta och göra för mkt. Det där med energiklotet var kanske lite flummigt, men samtidigt så ger man/jag iaf ofta onödigt mkt hjälper och om man bara tänker vart man ska så ger man ju (oftast) mer eller mindre omedvetet de hjälper som behövs. Det fungerade rätt bra! Och det är lite roligt när man märker hur lite som behövs för att få hästen att lyssna, men jag märker superskillnad på när jag verkligen sitter rätt och sitter PÅ sittbenen och när jag inte gör det
för då stämmer det plötsligt och hästen svarar kanon! Hästen jag red har jag inte ridit innan, men jag tror att vi kan komma bra överens, hon var känslig och lyhörd, men hade ganska mkt egna idéer
Ska bli roligt att rida henne på onsdag igen!
Tänkte förresten se om jag kan vara med på sista lektionen med min gamla hoppgrupp, dels för att känna efter hur det kändes med stora hästar och hoppning, förhoppningsvis även märka att jag har utvecklats i min ridning, för det känns det verkligen som jag gör varje lektion numera, och dels för att hoppgruppen kommer gå i graven till våren.