Ridskoleryttare

Fick byta häst i torsdags till herr R som jag hade i början av terminen. Det kändes som jag red ganska kasst men R var duktig. Känns som det hänt lite under terminen, att han utvecklats och kommit längre i sin utbildning :). Så ska det väl vara också, men ändå trevligt när det märks sådär.

Mitt kanske största problem när jag rider R är att jag har en tendens att fastna i vänsterhanden, i båda varven. Det måste jag verkligen försöka låta bli.

Det jag är mest nöjd med denna lektion är att vi fick till några fina galoppfattningar. Även åt vänster. Blir lätt höger galopp även när jag vill fatta vänster.

De senaste två lektionerna har vi bara varit tre i gruppen. Får hoppas att vi inte är nio efter nyår, då kommer jag få lite panik tror jag, är så van att ha gott om plats nu 😅

Lektion i går på Bullen.
Fina fina Bullen!

Det stod julkadrilj på schemat och jag blev som vanligt besviken för att jag inte har några roliga prylar att smycka ut hästen och mig med. Kanske ska hålla koll i mellandagarna efter billiga julprylar? Skulle i alla fall vilja ha en tomteig tröja. Har sån där tomteluva man sätter på hjälmen.

Vi fick i alla fall ansvara själva för uppvärmningen i ca tio minuter. Jag fokuserade direkt på det där med bromsen så klart, men var även tvungen att snabbt klämma in det där med att öka utan att det blir omöjligt att minska sen.
Jag körde hela uppvärmningen på lite längre tyglar och fokuserade väldigt mycket på att vara följsam. Mot slutet hann jag med ett par fattningar också och han lyssnade toppenfint faktiskt. Både på gas och broms.

Sedan delade ridläraren in oss i våra par och vi fick trava något varv med våra par, med målet att komma så nära varandra vi kunde utan att hästarna ballade ur. Min andra parhäst var Krullen som ju vanligtvis är en lite ängslig själ, men Bullen är en stoisk valack som är bra vän med precis varenda ponny och som dessutom har en väldigt lugnande effekt på alla varelser han möter.
Så jag, Bullen, Krullen och Krullens pilot kunde till och med klinka i varandras stigbyglar :up: Dock blev Krullen lite ministressad främst i svängar, så vi valde att rida ca 10 cm från varandra - då var Krullen helt avspänd. För Bullen kvittade det, med honom kan man lätt rida så att hans kropp nuddar andra hästars kroppar utan att han gör någon som helst notis om det hela. Han är så vansinnigt snäll och trygg i sig själv!

Själva kadriljen var en sådan klassisk. Vänd rätt upp, serpentiner, snett igenom med varannan häst, volter med mera. Lite galopp men det mesta var i trav, ingen skritt. Vi hade lite unghästar med som för första gången var med om kadrilj och dessutom första gången de var utspökade - så inga av de mer avancerade kadriljsrörelserna.

Herr Bulle skötte sig hur fantastiskt som helst. Absolut inte stark en enda gång och lyssnade toppenbra. Vetefan om det var min förtjänst - kändes som att han hade en riktigt bra dag. Visst blev han riktigt riktigt taggad och ville rusa på men det var rätt så enkelt att reglera ner tempot (men man kände hur kugghjulen gick på högvarv där inne).
Vid några tillfällen var han så pass taggad när vi hamnade i innerled och var tvungna att dra ner tempot att han studsade på stället. Ridläraren och jag skrattade mest åt det.

Rolig lektion, och jag tror jag kom till en bra insikt med det här med att "klara uppvärmning på tio minuter sedan ska hästen klara en kadrilj". Tror det gjorde att jag blev bättre effektiv i uppvärmningen och fick bättre resultat på kortare tid. Det är något att ta med mig till nästa år. Bli bättre på att vara ännu mer effektiv i uppvärmningen.
Sen- jag säger det igen för att han förtjänar det. Bullen :love: Helt fantastisk!

I dag blir det ridning igen! (igenridning). Jag gissar på kadrilj igen. :p

Å har inte ridit kadrilj på evigheter. Minns den gången min häst och ridkompisen häst började "stajla" inför varandra och vi bara satt och fnissade tills ridläraren tyckte vi skulle skärpa oss, då bröt vi ut i gapskratt istället :rofl:

Lektion i går på Bullen.
Fina fina Bullen!

Det stod julkadrilj på schemat och jag blev som vanligt besviken för att jag inte har några roliga prylar att smycka ut hästen och mig med. Kanske ska hålla koll i mellandagarna efter billiga julprylar? Skulle i alla fall vilja ha en tomteig tröja. Har sån där tomteluva man sätter på hjälmen.

Vi fick i alla fall ansvara själva för uppvärmningen i ca tio minuter. Jag fokuserade direkt på det där med bromsen så klart, men var även tvungen att snabbt klämma in det där med att öka utan att det blir omöjligt att minska sen.
Jag körde hela uppvärmningen på lite längre tyglar och fokuserade väldigt mycket på att vara följsam. Mot slutet hann jag med ett par fattningar också och han lyssnade toppenfint faktiskt. Både på gas och broms.

Sedan delade ridläraren in oss i våra par och vi fick trava något varv med våra par, med målet att komma så nära varandra vi kunde utan att hästarna ballade ur. Min andra parhäst var Krullen som ju vanligtvis är en lite ängslig själ, men Bullen är en stoisk valack som är bra vän med precis varenda ponny och som dessutom har en väldigt lugnande effekt på alla varelser han möter.
Så jag, Bullen, Krullen och Krullens pilot kunde till och med klinka i varandras stigbyglar :up: Dock blev Krullen lite ministressad främst i svängar, så vi valde att rida ca 10 cm från varandra - då var Krullen helt avspänd. För Bullen kvittade det, med honom kan man lätt rida så att hans kropp nuddar andra hästars kroppar utan att han gör någon som helst notis om det hela. Han är så vansinnigt snäll och trygg i sig själv!

Själva kadriljen var en sådan klassisk. Vänd rätt upp, serpentiner, snett igenom med varannan häst, volter med mera. Lite galopp men det mesta var i trav, ingen skritt. Vi hade lite unghästar med som för första gången var med om kadrilj och dessutom första gången de var utspökade - så inga av de mer avancerade kadriljsrörelserna.

Herr Bulle skötte sig hur fantastiskt som helst. Absolut inte stark en enda gång och lyssnade toppenbra. Vetefan om det var min förtjänst - kändes som att han hade en riktigt bra dag. Visst blev han riktigt riktigt taggad och ville rusa på men det var rätt så enkelt att reglera ner tempot (men man kände hur kugghjulen gick på högvarv där inne).
Vid några tillfällen var han så pass taggad när vi hamnade i innerled och var tvungna att dra ner tempot att han studsade på stället. Ridläraren och jag skrattade mest åt det.

Rolig lektion, och jag tror jag kom till en bra insikt med det här med att "klara uppvärmning på tio minuter sedan ska hästen klara en kadrilj". Tror det gjorde att jag blev bättre effektiv i uppvärmningen och fick bättre resultat på kortare tid. Det är något att ta med mig till nästa år. Bli bättre på att vara ännu mer effektiv i uppvärmningen.
Sen- jag säger det igen för att han förtjänar det. Bullen :love: Helt fantastisk!

I dag blir det ridning igen! (igenridning). Jag gissar på kadrilj igen. :p
Åh, detta fick mig att minnas jul-(eller Lucia)- kadriljen jag red på min Iantho för 2?år sedan. Han gick så fint bredvid den andra hästen och vi gjorde någon galopp där man möttes omlott på mitten av kortsidan och han rörde inte en fena. En av de där tillfällena som gjorde att jag var så tacksam att jag behöll honom (ni som vet vet). Tyvärr fick jag ta bort den fina herren på vårvintern efter det. Vet inte varför, men han dök också upp på YouTube helt utan förvarning (Iantho upplagd av Kvicksilver10 inför försäljning som jag sedan ångrade).

Lektion i går på Gosmotorn

Det var vikarie, så inte ordinarie ridlärare - inte för att jag någonsin ridit för den ridläraren heller :D

Vi började med att rida övergångar på lång tygel. Gosmotorn var rätt seg och jag fick verkligen peppa på honom.
Vikarien var lite av en sitsnörd så medan vi red övergångarna på lång tygel fick vi kommentarer på våra sitsar. Jag fick dock ingen kommentar förutom "Bra. Superhänder!". Hade önskat att jag hade fått någon liten förbättringskommentar, men icke.
Det är definitivt inte för att jag har en bra sits - det finns att förbättra.

Vi fick sedan ta tyglarna och red lite serpentiner. Gosmotorn var lite stel i sidorna så jag fick jobba på lite med att få någon ordning på det. Plus då bjudningen framåt som var rätt så obefintlig. Tror jag fick någon slags ordning på det till slut.
Gosmotorn var verkligen inte på hugget, han kändes ganska trött.

Vi gick sedan in på volterna och efter en skrittpaus fick vi förklara för ridläraren hur man gjorde en galoppfattning. Det kändes så konstigt :D Typ sånt man får göra som nybörjare. Men det är faktiskt bra att påminna sig någon gång i bland :up:
Sedan gjorde vi ett gäng galoppfattningar. Gosmotorn lyssnade lite dåligt de första två fattningarna men sen hade han taggat igång lite och då blev det rätt och bra.

Sedan bled det kadrilj igen. Inte mig emot, jag tycker kadrilj är vansinnigt kul. Den här gruppen gjorde så att de själva diskuterade vilka moment de ville göra och sedan red vi utan hjälp från ridläraren. Det var kul det med, men blev lite förvirrat och vi red fel flera gånger innan det blev helt rätt. Gruppen var dessutom inte riktigt lika bra på att hålla ihop leden och paren - så det blev fel för det med och många små situationer där vi jag blev tvungen att paniklösa situationer.
En av gångerna blev någon häst rädd för något och det blev en situation där alla hästarna skenade iväg en bit. Gosmotorn vände om i en halvstegring men jag lyckades hålla mig kvar utan problem och stoppa honom fort. Är superstolt över mig själv för min reaktion var mest "jahopp", och sedan var jag lugn och därmed var Gosmotorn ochså lugn direkt.

Det var i alla fall vänd rätt upp, dela på leden och rida varannan i snett igenom, mötas upp igen och vända rätt upp, volta 10m, hjärta tillbaka, varannat par höger och vänster, vända rätt upp och skänkelvikning ut på spåret, och sedan avsluta med uppställning på rad mot läktaren. På läktaren stod förvånansvärt mycket fler än vad som brukar vara på måndagar, och det blev applåder och jubel :p
Eftersom vi red några gånger och det blev fel fick vi nog applåder typ 4 gånger. Inte illa för en vimsig kadrilj :angel:

Rolig lektion med Gosmotorn. Ridlärarens kommentarer till mig var att jag hade fin och balanserad sits och att jag var superduktig på att lösa situationer på ett fint sätt när det blev fel och kaos. Det kändes fint att höra :) Jag brukar alltid tänka att jag är usel på att rida när det kommer till att lösa "situationer", men jag kanske är lite bättre än vad jag tror.

Årets sista dressyrlektion ikväll. Fick inte samma häst som sist, utan den jag hade förra perioden. Han kändes lite piggare än jag kom ihåg, men fortfarande inte pigg. Fick rida fram ordentligt i trav och galopp i lätt sits. Han är ju gammal och stel men en trotjänare. Vi fick en övning som gick ut på att vi inte skulle veta vad som skulle komma utan hela tiden vara beredda. Vi började i skritt, flyttade några steg i skänkelvikning från och till spåret, gjorde halter, ryggningar, övergångar trav, skritt och framdelavändningar, bakdelsvändningar volter och volt tillbaka och öppna i trav, skänkelvikningar i trav till galopp fattningar. Galopp till skritt till galopp på volterna, samlad galopp och så trava av. Sånt här är väldigt tacksamt på denna gamla herre som gör allt man ber om om man bara har fått igång honom. Det var kul! Fick egentligen bara lite påminnelser om att inte lägga ner handen och att komma ihåg att hålla en energisk trav och att lirka loss lite då och då.

Varit på avslutningslektion för terminen ikväll 😊. Jag red herr R, samma häst som förra veckan. På egen önskan fick jag rida barbacka :D. Mjuk trav och rund rygg är uppskattade egenskaper barbacka och dessa egenskaper har herr R ☺️. Jag tror inte han är så van att ridas barbacka och han var lite fundersam vid uppsittningen, men sedan var det inga problem. Tycker jag fortfarande känner värmen från hästen mot benen fast jag är hemma i sängen nu.

Vi hade working equitaton-tema på lektionen och efteråt utvärdering av terminen. Jag lyckades kanske inte vara så konstruktiv, men jag är nöjd och trivs. 9/1 börjat vårterminen, så jag ska se om jag kanske kommer igång med att träna lite innan dess.

Ni som rider på ridskola, har ni stalljour?
Där man tar ut ridskolehästar och mockar på helgen. Hur är upplägget på era ridskolor?

När jag gick i ridskolegrupp hade vi ingen stalljour men däremot skulle man mocka, torka ur krubban och byta vatten samt torka av överliggaren på boxen för sin häst i samband med varje ridlektion. Red man sista lektionen skulle man göra rent utrustningen och putsa av den.

Hyrde man häst skulle man mocka en kärra i hagen utöver att sköta om sin häst, göra rent utrustning och putsa efter ridningen och mocka rent box samt byta vatten när man red. Tog också in hästen och släppte ut den till och från hagen.

När vi gick kurs lade vi upp maten till hästen på morgonen och fodrade med hö mellan de två ridlektionerna innan lunchpausen utöver ovanstående. Var också självklart med och tog in hästen från hagen och släppte ut på eftermiddagen.

Där man tar ut ridskolehästar och mockar på helgen. Hur är upplägget på era ridskolor?
Inget sådant.

Jag rider i sista gruppen och min grupp brukar hjälpa ridläraren sopa stallet, se till att det är rent i stallgången, att alla hästar är okej och ingen grimma hänger i boxen, fodra, se till att sadelkammaren ser okej ut. När det är okej underlag etc i hagen och de ska gå ut tar vi ut dem. Men det gör vi för att det är ganska mysigt och går snabbt när man är ett gäng.

Vi har stalljour cirka 3 dagar om året (lördagar och söndagar). Kl. 8-15.30. Våra hästar går ute dygnet runt året om så det är inte så mycket ut- och insläpp. Man kan avboka jouren för 400 om det görs senast 2 veckor innan.

Jag har stalljour imorgon på ridskolan.
Vi ska vara på plats klockan 7 (jag har nyckeln så måste vara först)
Ge kraftfoder till alla och hälften hö till ridlärarnas hästar. Lägg ut hö i hagarna till ridskolehästar och sen leda ut alla (2 hagar, en stohage och en valackhage)
Sen mocka till alla ridskolehästar, göra höpåsar till lunch, kväll och nästa morgon.
Sen är det lunch vid 12-13 och intag om det är dåligt väder. Annars är intaget till kvällen när det är ljust ute och vid 15 den här årstiden.
Sen ska hagarna mockas.
Sen på kvällen är det hö och låsa överallt.
Så man är där minst 3 gånger på en dag.

Jag har ca 40-45 minuter till stallet så det blir en hel del körning.

Inget sådant.

Jag rider i sista gruppen och min grupp brukar hjälpa ridläraren sopa stallet, se till att det är rent i stallgången, att alla hästar är okej och ingen grimma hänger i boxen, fodra, se till att sadelkammaren ser okej ut. När det är okej underlag etc i hagen och de ska gå ut tar vi ut dem. Men det gör vi för att det är ganska mysigt och går snabbt när man är ett gäng.
Jag rider också i sista gruppen så vi har kvällsfodring varannan gång (gruppen före oss fodrar veckan vi inte har)

Ingen stalljour. Kvällsfosring och låsning sköts av de som har uppstallade privathästar och även allt helgarbete.
Här har dom gjort om så privathästarna skötes helt av dom uppstallade så ridskoleelever har inte tillgång till det stallet alls. Bara ridlärarnas hästar i ridskolestallet men dom tas inte ut av elever utan fodras bara.

Idag var jag och red igen. Hade samma häst som förra veckan och han är ju lite äldre, har säkert ont men gör saker och ting väldigt bra ändå för mig.
Tänk om han kunde få pensioneras istället och bli ordentligt kollad i ryggen (han är ändå nästan 22 år) och om inget egentligen är större fel på honom få bli jobbad från marken, en sadel som passar och sedan lite ryggmuskler ❤️ jag vill ju gärna rida honom men det skaver lite för jag tror inte han är helt 100.

Vi fortsätter i alla fall med samma övning, skänkelvikningar på båge på ena långsidan och 7m volter i hörnen på andra långsidan, avvikande idag var bommar på medellinjen.
Fina farbror, han och jag kämpar på med kommunikationen och trots att jag ska lägga ner kraven så är jag där och ber lite för mycket och gör honom lite spänd och stressad. Han hade en sämre dag idag, protesterade lite mer och de gjorde en av ridkompisarnas häst också (också en farbror), kanske vädret? Kallt och fuktigt. Lite mer ont i lederna som vi människor kanske?

Idag var jag och red igen. Hade samma häst som förra veckan och han är ju lite äldre, har säkert ont men gör saker och ting väldigt bra ändå för mig.
Tänk om han kunde få pensioneras istället och bli ordentligt kollad i ryggen (han är ändå nästan 22 år) och om inget egentligen är större fel på honom få bli jobbad från marken, en sadel som passar och sedan lite ryggmuskler ❤️ jag vill ju gärna rida honom men det skaver lite för jag tror inte han är helt 100.

Vi fortsätter i alla fall med samma övning, skänkelvikningar på båge på ena långsidan och 7m volter i hörnen på andra långsidan, avvikande idag var bommar på medellinjen.
Fina farbror, han och jag kämpar på med kommunikationen och trots att jag ska lägga ner kraven så är jag där och ber lite för mycket och gör honom lite spänd och stressad. Han hade en sämre dag idag, protesterade lite mer och de gjorde en av ridkompisarnas häst också (också en farbror), kanske vädret? Kallt och fuktigt. Lite mer ont i lederna som vi människor kanske?
Vad får dig att tro att han har ont? Hemskt om ridskolan låter hästar som har ont gå i verksamheten.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 731
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10