Lektion i går på Bullen.
Fina fina Bullen!
Det stod julkadrilj på schemat och jag blev som vanligt besviken för att jag inte har några roliga prylar att smycka ut hästen och mig med. Kanske ska hålla koll i mellandagarna efter billiga julprylar? Skulle i alla fall vilja ha en tomteig tröja. Har sån där tomteluva man sätter på hjälmen.
Vi fick i alla fall ansvara själva för uppvärmningen i ca tio minuter. Jag fokuserade direkt på det där med bromsen så klart, men var även tvungen att snabbt klämma in det där med att öka utan att det blir omöjligt att minska sen.
Jag körde hela uppvärmningen på lite längre tyglar och fokuserade väldigt mycket på att vara följsam. Mot slutet hann jag med ett par fattningar också och han lyssnade toppenfint faktiskt. Både på gas och broms.
Sedan delade ridläraren in oss i våra par och vi fick trava något varv med våra par, med målet att komma så nära varandra vi kunde utan att hästarna ballade ur. Min andra parhäst var Krullen som ju vanligtvis är en lite ängslig själ, men Bullen är en stoisk valack som är bra vän med precis varenda ponny och som dessutom har en väldigt lugnande effekt på alla varelser han möter.
Så jag, Bullen, Krullen och Krullens pilot kunde till och med klinka i varandras stigbyglar
Dock blev Krullen lite ministressad främst i svängar, så vi valde att rida ca 10 cm från varandra - då var Krullen helt avspänd. För Bullen kvittade det, med honom kan man lätt rida så att hans kropp nuddar andra hästars kroppar utan att han gör någon som helst notis om det hela. Han är så vansinnigt snäll och trygg i sig själv!
Själva kadriljen var en sådan klassisk. Vänd rätt upp, serpentiner, snett igenom med varannan häst, volter med mera. Lite galopp men det mesta var i trav, ingen skritt. Vi hade lite unghästar med som för första gången var med om kadrilj och dessutom första gången de var utspökade - så inga av de mer avancerade kadriljsrörelserna.
Herr Bulle skötte sig hur fantastiskt som helst. Absolut inte stark en enda gång och lyssnade toppenbra. Vetefan om det var min förtjänst - kändes som att han hade en riktigt bra dag. Visst blev han riktigt riktigt taggad och ville rusa på men det var rätt så enkelt att reglera ner tempot (men man kände hur kugghjulen gick på högvarv där inne).
Vid några tillfällen var han så pass taggad när vi hamnade i innerled och var tvungna att dra ner tempot att han studsade på stället. Ridläraren och jag skrattade mest åt det.
Rolig lektion, och jag tror jag kom till en bra insikt med det här med att "klara uppvärmning på tio minuter sedan ska hästen klara en kadrilj". Tror det gjorde att jag blev bättre effektiv i uppvärmningen och fick bättre resultat på kortare tid. Det är något att ta med mig till nästa år. Bli bättre på att vara ännu mer effektiv i uppvärmningen.
Sen- jag säger det igen för att han förtjänar det. Bullen
Helt fantastisk!
I dag blir det ridning igen! (igenridning). Jag gissar på kadrilj igen.