Ridskoleryttare

Lektion i går på Bullen.
Revanchtillfälle!

Jag taggade till mig rejält innan och tog mig extra tid för gos. Det var mysigt tyckte både han och jag.

Satt upp och masserade manken en liten stund innan vi skrittade iväg. Bullen är så gullig när man sitter uppepå och klappar osv, han liksom vänder bak huvudet för att titta på en flera gånger.
Skrittade iväg och tänkte att nu tar jag revanch, nu ska Bullen få se att jag inte är någon himla usel ryttare som bara vimsar runt.

Började direkt med att installera broms. Det gick rätt fint. Bullen kändes lite så där stel som sist och i stället för att vimsa runt med honom på böjt spår valde jag att denna gången se till att rama in och rida honom spikrak. Både jag och Bullen är rätt bra på det så det kändes rätt. Han började genast komma ihop i kroppen lite bättre och när jag kände att jag lyckats rätt bra med det började jag med lite småböjningar.
Jag hade precis börjat med det när vi började lektionen, men jag kände redan då att jag hade kommit längre än förra lektionen.

Vi red en övning som vi red när vi var nybörjare också. Då kallades det för "pingpong". I princip rider man på fyrkanten, sen bestämmer man sig för någon punkt någonstans på sargen, svänger och rider så rakt man kan till den punkten. När man kommit dit ska man direkt hitta en ny punkt på sargen och rida spikrakt dit osv. Resultatet blir en massa ekipage som liksom studsar av väggarna från sargen lite planlöst. Det finns inget rätt varv utan det ser verkligen ut som ett virrvarr.
Här skulle vi dock också svänga mitt i banan. Fokus på så skarpa svängar som möjligt så man inte böjde hästen utan red rakt även i svängen, och sedan rida spikrakt.
Rida rakt är ju lite av min paradgren och Bullen är riktigt bra på det också, så jag utmanade oss med att i bland göra riktigt skarpa svängar på upp till 180 grader och se till att det nästan i princip blev framdels eller bakdelsvändning, så rakt och skarpt som möjligt.
Det gick faktiskt rätt bra. Bullen är en bra trevlig prick, så himla tillmötesgående när man ger honom en utmaning.

Efter det red vi stora bågen. Det är en båge som går från hörnet, upp nästan hela vägen till långsidan på andra sidan, och så tillbaka till andra hörnet. Här skulle vi jobba lite mer med böjningar och emellan rakrikta. Den andra långsidan skulle vi fokusera på tempoväxlingar.
Det gick toppen för mig och Bullen, men han var lite orolig med huvudet stundtals, men så kände jag att han började bli riktigt pigg också. Det var lite halvdåligt med bromsen så tempoväxlingarna blev väl inte superduper, men ändå bra för att vara Bullen när han börjar tagga. Han började så smått faktiskt komma ihop sig speciellt inne i bågen här och kändes som att han var på riktigt god väg.
Vi utökade övningen med en fattning vid sista hörnet och skulle bara galoppera till ungefär halva kortsidan. Stackars bullen taggade ännu mer här men höll sig ganska bra på mattan ändå. Det tog mig kanske halva långsidan innan jag fick tillbaka honom i en trav som inte andades krutdurk, men när jag sedan fick honom att lugna sig gick det ännu bättre i bågen :up:
Försökte berömma honom så fort han vände om sin energi till att liksom ta i och samla ihop kroppen, när han blev orolig i huvudet och bara sprang försökte jag bara lugnt lotsa tillbaka honom till att samla sig lite igen.

Efter det red vi bogen in på långsidorna. Alltså? så många övningar i samma lektion som jag är bra på 🙈 Undrar om ridläraren tänkte på det...
Eftersom Bullen också är duktig på bogen in flöt vi på fint med bogen in på långsidorna. Det var verkligen vara för mig att ställa in hans kropp på hur mycket bogen in jag ville ha, och sedan sitta kvar så, så skötte han resten själv.
Massa med klapp och förtjusta berömrop från mig så klart. Den enda nackdelen var att vi liksom flöt på lite för bra, så vi fastnade lite bakom långsammare hästar. Men det löste vi fint båda två också. Jag bad honom bara att fortsätta i det lite lugnare tempot - vilket jag märkte blev svårare för honom, men han gjorde det ändå entusiastiskt :love:
Vilken skillnad från förra lektionen när han till och med protesterade i skänkelvikningen.

Efter det gick vi in på tre serpentiner och skulle jobba med att inte svänga med innertygel, utan med sits, skänkel. Det gick också fint för mig och Bullen, han var rätt taggad här men började komma ner i varv med att självmant lägga enegin på att jobba rätt i stället för att bara springa.
Vi fattade sedan i sista hörnet och galopperade hela kortsidan. Bullen var taggad så det gällde att vara smart och lägga två halvhalter innan fattningen kom. Annars blev det rätt bra fattningar och bra galopp. Men lite stelt även där?

Vi galopperade sedan på volterna och jag tyckte det gick fint men kändes lite stelt. Tills ridläraren sa att jag skulle testa att lyfta rumpan från sadeln bara typ 3 cm eller något. Då jäklar ramlade Bullen in i en ostel fin galopp med fin form.
Ridläraren förklarade att något jag gör i "sitta till" momentet i galoppen gör att han liksom skjuter upp huvudet något och det blir lite stelt i sidorna, vilket gör att vi inte kommer helt till vår rätt i galoppen.

Vi bytte volt och skulle galoppera även där - så jag försökte se till att liksom följa med och sitta upp på ett annat sätt i "sitta till" momentet. Det blev stor skillnad när det blev rätt!

Efter det varvade vi ner hästarna. Det var väldigt trevligt att flyta runt på Bullen här. Han hade verkligen fått komma ner i varv nu och börjat jobba fint. Han är så himla trevlig.

Pratade med ridläraren som tyckte det var en himla skillnad sedan sist men att hur jag red sist ju inte riktigt är hur jag brukar rida.
Sedan pratade vi om galoppen och hon tyckte att på Krullen så sitter jag liksom stadigt men följsamt precis som man ska men på Bullen blir det stadigt men lite spänt vilket gör att jag tappar det stadiga och då blir det någon form av motvalls-skump, vilket gör att Bullen blir lite spänd, vilket gör att han blir svårare att sitta på, vilket förvärrar det jag gör och så blir det en ond cirkel.
Så det ska bli min nya grej tror jag. Förutom att se till att vinkla bak underbenet lite så skänkeln hamnar rätt, ska jag försöka bli bättre på följsamhet och lätthet i galopp. Jag kan ju på Krullen (annars skulle han ju stanna och/eller inte ens fatta galopp), nu ska jag bara bli lika bra på det på hästar som inte har så bekväm galopp som Krullen har.
Såååå skönt med revanch också!

Lektion i går på Bullen.
Revanchtillfälle!

Jag taggade till mig rejält innan och tog mig extra tid för gos. Det var mysigt tyckte både han och jag.

Satt upp och masserade manken en liten stund innan vi skrittade iväg. Bullen är så gullig när man sitter uppepå och klappar osv, han liksom vänder bak huvudet för att titta på en flera gånger.
Skrittade iväg och tänkte att nu tar jag revanch, nu ska Bullen få se att jag inte är någon himla usel ryttare som bara vimsar runt.

Började direkt med att installera broms. Det gick rätt fint. Bullen kändes lite så där stel som sist och i stället för att vimsa runt med honom på böjt spår valde jag att denna gången se till att rama in och rida honom spikrak. Både jag och Bullen är rätt bra på det så det kändes rätt. Han började genast komma ihop i kroppen lite bättre och när jag kände att jag lyckats rätt bra med det började jag med lite småböjningar.
Jag hade precis börjat med det när vi började lektionen, men jag kände redan då att jag hade kommit längre än förra lektionen.

Vi red en övning som vi red när vi var nybörjare också. Då kallades det för "pingpong". I princip rider man på fyrkanten, sen bestämmer man sig för någon punkt någonstans på sargen, svänger och rider så rakt man kan till den punkten. När man kommit dit ska man direkt hitta en ny punkt på sargen och rida spikrakt dit osv. Resultatet blir en massa ekipage som liksom studsar av väggarna från sargen lite planlöst. Det finns inget rätt varv utan det ser verkligen ut som ett virrvarr.
Här skulle vi dock också svänga mitt i banan. Fokus på så skarpa svängar som möjligt så man inte böjde hästen utan red rakt även i svängen, och sedan rida spikrakt.
Rida rakt är ju lite av min paradgren och Bullen är riktigt bra på det också, så jag utmanade oss med att i bland göra riktigt skarpa svängar på upp till 180 grader och se till att det nästan i princip blev framdels eller bakdelsvändning, så rakt och skarpt som möjligt.
Det gick faktiskt rätt bra. Bullen är en bra trevlig prick, så himla tillmötesgående när man ger honom en utmaning.

Efter det red vi stora bågen. Det är en båge som går från hörnet, upp nästan hela vägen till långsidan på andra sidan, och så tillbaka till andra hörnet. Här skulle vi jobba lite mer med böjningar och emellan rakrikta. Den andra långsidan skulle vi fokusera på tempoväxlingar.
Det gick toppen för mig och Bullen, men han var lite orolig med huvudet stundtals, men så kände jag att han började bli riktigt pigg också. Det var lite halvdåligt med bromsen så tempoväxlingarna blev väl inte superduper, men ändå bra för att vara Bullen när han börjar tagga. Han började så smått faktiskt komma ihop sig speciellt inne i bågen här och kändes som att han var på riktigt god väg.
Vi utökade övningen med en fattning vid sista hörnet och skulle bara galoppera till ungefär halva kortsidan. Stackars bullen taggade ännu mer här men höll sig ganska bra på mattan ändå. Det tog mig kanske halva långsidan innan jag fick tillbaka honom i en trav som inte andades krutdurk, men när jag sedan fick honom att lugna sig gick det ännu bättre i bågen :up:
Försökte berömma honom så fort han vände om sin energi till att liksom ta i och samla ihop kroppen, när han blev orolig i huvudet och bara sprang försökte jag bara lugnt lotsa tillbaka honom till att samla sig lite igen.

Efter det red vi bogen in på långsidorna. Alltså? så många övningar i samma lektion som jag är bra på 🙈 Undrar om ridläraren tänkte på det...
Eftersom Bullen också är duktig på bogen in flöt vi på fint med bogen in på långsidorna. Det var verkligen vara för mig att ställa in hans kropp på hur mycket bogen in jag ville ha, och sedan sitta kvar så, så skötte han resten själv.
Massa med klapp och förtjusta berömrop från mig så klart. Den enda nackdelen var att vi liksom flöt på lite för bra, så vi fastnade lite bakom långsammare hästar. Men det löste vi fint båda två också. Jag bad honom bara att fortsätta i det lite lugnare tempot - vilket jag märkte blev svårare för honom, men han gjorde det ändå entusiastiskt :love:
Vilken skillnad från förra lektionen när han till och med protesterade i skänkelvikningen.

Efter det gick vi in på tre serpentiner och skulle jobba med att inte svänga med innertygel, utan med sits, skänkel. Det gick också fint för mig och Bullen, han var rätt taggad här men började komma ner i varv med att självmant lägga enegin på att jobba rätt i stället för att bara springa.
Vi fattade sedan i sista hörnet och galopperade hela kortsidan. Bullen var taggad så det gällde att vara smart och lägga två halvhalter innan fattningen kom. Annars blev det rätt bra fattningar och bra galopp. Men lite stelt även där?

Vi galopperade sedan på volterna och jag tyckte det gick fint men kändes lite stelt. Tills ridläraren sa att jag skulle testa att lyfta rumpan från sadeln bara typ 3 cm eller något. Då jäklar ramlade Bullen in i en ostel fin galopp med fin form.
Ridläraren förklarade att något jag gör i "sitta till" momentet i galoppen gör att han liksom skjuter upp huvudet något och det blir lite stelt i sidorna, vilket gör att vi inte kommer helt till vår rätt i galoppen.

Vi bytte volt och skulle galoppera även där - så jag försökte se till att liksom följa med och sitta upp på ett annat sätt i "sitta till" momentet. Det blev stor skillnad när det blev rätt!

Efter det varvade vi ner hästarna. Det var väldigt trevligt att flyta runt på Bullen här. Han hade verkligen fått komma ner i varv nu och börjat jobba fint. Han är så himla trevlig.

Pratade med ridläraren som tyckte det var en himla skillnad sedan sist men att hur jag red sist ju inte riktigt är hur jag brukar rida.
Sedan pratade vi om galoppen och hon tyckte att på Krullen så sitter jag liksom stadigt men följsamt precis som man ska men på Bullen blir det stadigt men lite spänt vilket gör att jag tappar det stadiga och då blir det någon form av motvalls-skump, vilket gör att Bullen blir lite spänd, vilket gör att han blir svårare att sitta på, vilket förvärrar det jag gör och så blir det en ond cirkel.
Så det ska bli min nya grej tror jag. Förutom att se till att vinkla bak underbenet lite så skänkeln hamnar rätt, ska jag försöka bli bättre på följsamhet och lätthet i galopp. Jag kan ju på Krullen (annars skulle han ju stanna och/eller inte ens fatta galopp), nu ska jag bara bli lika bra på det på hästar som inte har så bekväm galopp som Krullen har.
Såååå skönt med revanch också!
Härligt med en så bra lektion! 😊

Jag har ju bytt ridgrupp, och i den förra fick jag rida hästar med mycket motor medan jag nu får rida lugnare hästar (vilket är fullt förståeligt).

Nu behöver jag era tips! Hur rider ni filbunkarna? Försöker så klart hitta på lite lagom mycket från start för att väcka och peppa, men tycker att det är svårt. Senast blev hästen mycket piggare efter att vi hade fått lägga in galopp, men just det kan jag inte göra riktigt när som helst. Riskerar att bara göra/försöka "för mycket" av ren frustration, eftersom jag oftare har ridit pigga hästar och även föredrar just det.

Var alltid alert och få den att lyssna, jag skulle rekommendera att göra mycket övergångar och liksom gå den att alltid vara beredd, typ. Men annars kan du ju fråga tränaren om du får rida lite piggare hästar :)

Igår var det ridning igen med hoppning på schemat.
Vi hoppade en liten bana på fyra hinder och det är ju alltid roligt att få hoppa det, att prova på tempo mellan hinderna och få ut vägarna ordentligt.
Hade inga större förhoppningar då min ridlärare hade sagt att hoppning inte är hästens starka sida men det gick ju kalas! ❤️ tappade stigbygeln på sista linjen men red ändå mot kombinationen så det blev tyvärr lite trav över det sista hindret. Fick ta om den linjen och som då gick mycket bättre när stackaren hade mig i bättre balans. Dumt av mig att göra anridning istället för lägga en volt och ta stigbygeln men men han var en duktig kille och vi hade fått till en sån bra väg, tänkte att hinderna var så små att det nog skulle gå bra.

Känner mig nöjd och klar med den här hästen, ridläraren sa att hon var jättenöjd med honom igår så jag antar hon var nöjd med mig också då 😅
Hästbyte på söndag, blir spännande och se vad det blir för jag har inte önskat mig någon specifik. Hon nämnde en jätte (han är nog över 170 i manke) så jag kommer kanske få svindel på söndag :nailbiting: jag som gillar små hästar 😅 dottern undrade om jag skulle ens få upp sadeln om jag får den hästen. Sicken förolämpning jag som är av svensk medellängd och allt ;)

Lektion i går på skäcken.

Det blev lite dramatiskt innan med en liten ponny som la sig ner på lektionen. Men det verkar gått bra, hoppas det fortsatte gå bra efter det.

Upp på skäcken, och så red jag iväg... trodde jag. Noll reaktion på framåtdrivande.
Fick verkligen driva fram henne för att få henne att gå. Testade ganska snart broms också men det var också dåligt installerat där.

Så naturligtvis började jag med det där med gas och broms. Det är tråkigt att rida när det krävs typ 10 skänklingar för att få reaktion framåt och en halv lånsida för att få en halt. Sedan när hon väl gjort halt var hon som i konstant framåtlut och släppte jag på tyglarna det minsta skrittade hon iväg.
Så tog mig lite tid med att renodla hjälper, fick gå på henne nästan lite för mycket för min smak i början men jag tror det var bra att jag till slut sa till lite ”på skarpen”. Tycker det är svårt ibland det där med att avgöra och väga för och emot. Ska jag riskera att bli sittandes nötandes detta, vilket inte är så najs för hästen – eller ska jag vara lite skarpare en eller två gånger och slippa sitta och nöta men att jag då kan rida mjukare resten av lektionen.
Det blev dock bra på skäcken, jag tror kanske hon blir så då hon ofta går nybörjarlektioner och bara ibland med erfarna. Efter att jag varit lite skarpare en gång kunde jag finlira lite med inställningarna på hur mycket reaktion jag ville ha från henne så var det ur vägen och vi kunde fokusera på att jobba med kroppen och slappna av.

Vi red först två stora bågar på långsidan men samtidigt skar vi av halva hörnen, så man skar av hörnet från C och A. Då blir det aldrig riktigt så att man fastnar i spåret på något vis. Fokus först på rakrikting. Skäcken är ju väldigt oliksidig, med lite underlig exteriör och därför är hon sned och vind. Men jag tyckte ändå det gick toppen att peta tillbaka diverse rumphalvor som vimsade iväg eller bogar som drev bort. Fick skritta på ganska bra framåt för att göra det lite enklare för henne. Klappade när jag märkte att hon själv försökte rama in sig själv. Det var lite nosen jättelångt fram och bakbenen jättelångt bak dock, så inte det vackraste kanske men jag tänkte att det kommer nog att lösa sig.

Vi fortsatte i trav och nu skulle vi sluta skära av kortsidorna och i stället göra volter på kortsidan och i toppen av bågen. Då skulle vi även börja ställa och gymnastisera hästarna och se till att vi travade på ordentligt framåt när det blev raksträckor. Skäcken hade ganska stora problem i ena varvet, men blev fin i andra. Nästan som två olika hästar i de olika varven. Men det lossnade successivt så jag fortsatte bara som jag gjorde med att be henne att böja och ställa även om det var lite svårt. Märkte någon gång då och då att hon kändes lite upprörd/spänd, men ju mer det lossnade desto mer slappnade hon av vilket gjorde att hon kunde böja bättre osv.

Nästa övning var skänkelvikningar. Nej tack sa skäcken och backade iväg så fort jag bad om skänkelvikning. Ridläraren sa att nu får du liksom se till att du sätter henne där hon ska vara och att det går framåt i skänkelvikningen. Lyckades med det efter ett litet morr och hon gick i en riktigt usel skänkelvikning men det var framåt och det var åt sidan. Så det blev en klapp trots att det inte var korrekt alls.
Sedan kunde jag nästa varv se till att hon tvärade bättre och bättre. Märktes att det var jobbigt för henne, men jag märkte även att sen när vi kom ur skänkelvikningen frustade hon och slappnade av på en helt annan nivå. Började hitta sina bakben och bar upp sig lite vilket gjorde att nosen kom in.
Hon gick faktiskt jättefint där ett tag. Superfint och koncentrerat och inramat, kändes ganska mjuk även i den svåra sidan. Vi red några ridvägar innan vi red in på nästa övning.

Efter det galopperade vi lite. En typisk rulla på på fyrkanten, in på volter, iväg på fyrkanten igen osv. Jag vet inte varför men det blev lite svårt för mig här och jag fick inte riktigt den där fina formen att hålla ihop, den kom då och då några steg och försvann sen. Jag tror kanske att jag behöver jobba vidare på det där med att vara mer följsam i galoppen. Vet ju att galoppen är min sämsta gångart.

Sedan travade och skrittade vi av hästarna. Skäcken gick superfint. Jag var väldigt nöjd med min insats!

Kul lektion med skäcken. Tror jag gillar henne skarpt. Ridläraren sa att hon såg min renodling av hjälperna och tyckte det var toppen gjort, och att jag verkar vara naturligt duktig på att rida rakt. Det är lite kul att jag är duktig på något tycker jag. Ävem om det bara är att rida rakt fram.:D

Jag fick jätten :D så sjukt stor, en bra bit över 170 i mankhöjd (tveksamt om det stoppar vid 175) men så när jag kom upp på ryggen så kändes han inte så himla stor! Väldigt glad och positiv överraskning på det :up: Och som grädde på moset så fick jag rida i dressyrsadel 😍

Väldigt okomplicerad men mycket att rida, stort register i gångarterna och väldigt känslig på de små hjälperna. Oj vad han var rolig att rida! Kändes verkligen att mina muskler i kroppen hade jobbat men jag kände mig inte alls trött. Ska bli så roligt att rida på söndag igen nu när jag vet lite vad jag har att förvänta mig ❤️

Lektion i går på Krullen. Han var mycket gosig innan.

Satt upp och skrittade iväg och han hade noll "go" i sig. Så jag jobbade fram honom, men det blev så att jag fick tjata nästan konstant på honom under hela lektionen. Han knölade ihop kroppen och kunde inte länga den alls så det blev konstig ihopknölad symaskin av det hela. Jag vet ju att han behöver det, men jag fick verkligen kämpa hela lektionen med framåtbjudningen.

Vi red inga direkta övningar utan det blev ett par olika ridvägar, och lite in på volter, minska dem, och sedan rida volt tillbaka ur volterna.
Herr Krull hade jättesvårt att slappna av alls. Det var nästan som att så fort jag bad om något knölade han ihop sig. Det var mycket bättre i trav så jag jobbade honom rätt mycket där i traven. Krullen var också väldigt besvärad av en annan häst som var med. Ett sto med rätt mycket humör på våren. Det är bakåtslickade öron och sura småkickar åt höger och vänster :p
Men av någon anledning spände han sig ännu mer när hon kom nära och blev irriterad tillbaka. Kanske att de har haft en dispyt i hagen nyligen. Han brukar inte bry sig så mycket om henne när hon är på sitt o-humör.

Iom att jag inte lyckades få honom att slappna av lite fick jag inte heller särskilt bra galopper. De första var katastrof men sedan fick jag fina då och då, och halvbra då och då.
Försökte galoppera fram fram fram för att få det att lossna för honom men icke.

Det som hjälpte till slut var att testa lite bogen in på raksträckor. Då lyckades han slappna av och komma fram fint med nosen och jobba mer under sig. Så jag jobbade vidare med det och mindre med framåtbjudningen och till slut, tyvärr när det bara var 10 min kvar av lektionen, lossnade det.
Fin form, mjuk, precis så reaktiv på hjälper som jag ville, och allmänt trevlig.

Nej inte den bästa lektionen på Krullen. Men som ridläraren sa, då lärde jag mig något nytt att det där med att rida fram Krullen funkar 95% av gångerna - men inte alltid, och då kan jag testa bogen in till exempel för att se om det blir bättre av det. Nya lärdomar är alltid värt mycket! Men lite trist att det inte blev en så finfin lektion det brukar vara med fina Krullen.

Igår var jag och red på jätten igen för vikarie, en av dem som jag red privatlektion för vid nyår och jag skulle vilja rida för henne jämt!
Alltså hon ser allt och kommenterar allt och är så jäkla ärlig att man känner sig ganska kass (och ibland lite dum) under lektionen (det är kanske inte jättepositivt att man får den känslan) men så utvecklande att rida för henne. Fast jag vill iofs ha min ordinarie instruktör också så jag vill väl både ha kakan kvar och äta den.

Samma övning denna gång som förra (volter i alla gångarterna) och jätten sköter sig fint. Denna gång tyckte jag det var tydligare att han är lite stelare till vänster och mjukare i höger. Man behöver ju tydligen några lektioner på sig att känna in hästen ordentligt.

Denna vecka ingen ridning men vi ska på clinic och få lära oss hur man får fram det bästa ur lektionshästen. Ska bli så intressant och se vilka hästar de väljer.

Igår var jag och red på jätten igen för vikarie, en av dem som jag red privatlektion för vid nyår och jag skulle vilja rida för henne jämt!
Alltså hon ser allt och kommenterar allt och är så jäkla ärlig att man känner sig ganska kass (och ibland lite dum) under lektionen (det är kanske inte jättepositivt att man får den känslan) men så utvecklande att rida för henne. Fast jag vill iofs ha min ordinarie instruktör också så jag vill väl både ha kakan kvar och äta den.

Samma övning denna gång som förra (volter i alla gångarterna) och jätten sköter sig fint. Denna gång tyckte jag det var tydligare att han är lite stelare till vänster och mjukare i höger. Man behöver ju tydligen några lektioner på sig att känna in hästen ordentligt.

Denna vecka ingen ridning men vi ska på clinic och få lära oss hur man får fram det bästa ur lektionshästen. Ska bli så intressant och se vilka hästar de väljer.
Låter som en väldigt spännande clinic!

Lektion i går på Bullen.

Hade lyxen att bara vara 3 stycken. 🤩

Eftersom vi var så få var jag lite orolig för att herr Bulle skulle tagga ordentligt med all space men han klarade sig fenomenalt. Jag bestämde mig redan innan att jag skulle rida riktigt avslappnad och mjukt och se om det kanske kunde vara en bra metod. Det värsta som kan hända när det är så få är ungefär att det går fort och att jag måste in på små volter - när det är mycket fler på banan riskerar man mycket mer att vara ivägen och störa om det händer.

Satt upp på en ganska så glad Bulle. Han ville gosa när jag hade satt upp så vi stod stilla en stund och han fick kli osv. Mys.
Red iväg och han kändes ganska så lugn ändå, tänkte att bra då ska jag ändå hålla mig till planen och se till att vara extra mjuk i dag. Vi gjorde som vanligt lite halter och han var urduktig på att lyssna på bara sitsen. Fick klapp och beröm.
Sen jobbade jag mycket med tempoväxling och red mycket kringelikrok i mitten nu när det fanns så mycket plats. Bullen svarade superfint på det med! Var faktiskt väldigt nöjd med framskrittningen, det kändes som att både han och jag var fokuserade på varandra.

Gjorde några travövergångar efter det och började märka att han var riktigt stark och stel i höger sida. Nästan så att jag undrade om tygeln ens satt fast där :p

Vi började sedan så smått komma in på övningen som var de där stora bågarna igen. Men nu skulle vi skära av kanske 30-40 cm på kortsidorna. Målet var att aldrig hamna på spåret. Vid kortsidan skulle vi skänkelvika hela vägen, sen in på bågen där vi skulle se till att hästarna marscherade på och blev bra ställda och böjda. Det gick sisådär för mig och Bullen med skänkelvikningen i början. Han ville inte riktigt lyssna på yttertygeln när jag försökte rama in där. Det kan ha varit för att jag höll mig till mitt mål att förbli mjuk och avslappnad. Till slut hade jag kalibrerat mig rätt och då gick det helt okej där på kortsidorna med skänkelvikningar. Sedan var det bara det där med att böja fint i hörnet, rakrikta upp i bågen, böja fint på, rakrikta, böja, och sen skänkelvikningen igen.
Det gick verkligen toppen! Förutom det att Bullen var så där stel/stark i höger och att jag ibland missade att rama in med yttertygeln ordentligt i skänkelvikningen och fick korrigera medan vi gjorde övningen.

Vi gjorde sedan samma i trav. Det gick nästan bättre än i skritt tyckte jag. Bullen gick jättefint. Jag fortsatte vara så där mjuk och avslappnad och då började Bullen jobba lite bättre med kroppen och det blev bara bättre och bättre.
Jobbade vidare med övningen med att lägga till att efter två eller ett steg skänkelvikning fatta galopp och rida en väldigt kort samlad galopp till början av nästa båge. Fina Bullen gjorde finfina fattningar (det brukar ju ofta bli fina fattningar ur skänkelvikningar) men framför allt lyssnade han väldigt fint på när jag bad om kort och samlat. :)Han kändes verkligen superfin att rida och bjussade mycket på sig.

Under tiden vi gjorde övningarna bröt vi ibland av för att göra diverse ridvägar. Det var egentligen bara när vi hamnade i snett igenom som Bullen dundrade på lite väl, säkert för att jag inte red ordentligt. För när jag märkte att han dundrade på och såg till att rida lite mer lugnade han sig ganska direkt. Fint!

Efter ett tag behöll vi galoppen vi fattade på kortsidan och gick in på volterna för att galoppera på lite mer ordentligt. Inte heller dessa volter skulle nudda spåren alls. Här lyckades jag få in Bullen i en jättefin lunk, så jag ignorerade faktiskt övningen (korta galoppen två steg vid medellinjen annars öka galoppen något). Bullens "lunk" är nämligen de andra hästarnas något ökade galopp. Så kunde jag jobba lite med min nya grej - att bli mer följsam i galoppen.
Bullen är perfekt att göra sådant på - iaf när man får in honom i en jämn fin lunk. Han galopperar själv, och man ser direkt på hans huvud när man studsar eller går emot, och när man är följsam och trevlig.
Så där fick jag träna ganska bra på min egna sits. Jag måste fortsätta så att det blir naturligt för mig!
Kan knappt komma över hur fint han bara rullade runt på volten med mig, det är så ofta han blir pigg, stark och så. Tack, fina Bullen!

Vi gjorde alltsammans i båda varven och sedan skulle vi trava av hästarna en stund.
Fick fin lotsning från ridläraren kring en mängd saker. Bland annat trevliga sätt att få Bullen att lugna sig bara liiite till så att han hamnar i work mode (små volter - men ridläraren sa också att de små volterna blir värdelösa om man inte först har etablerat resten hos Bullen. Då blir det att han direkt piper iväg så fort man går ur volten)
Samt timing i tygeltag och hur lätta de tygeltagen faktiskt kan bli hos honom när man väl jobbat fram lite workmode.

En rolig och givande lektion. Bullen får som vanligt 11/10 poäng :) Jag fick förutom att rida en fin häst, jobba lite på min fölsamhet i galoppen, lite extra "next level" aha-upplevelser, och jag tyckte dessutom att jag lyckades väldigt bra med mitt mål att vara extra avslappnad och mjuk i min ridning. Dessutom verkade det vara en riktigt bra strategi på Bullen i slutändan. Toppen!

1000003166.webp

Fick inte till någon bra bild men det här är valacken jag ridit senaste veckorna och också mest totalt sett. Han är ganska gullig väl? :D

Kravlade mig upp på hästryggen i går igen efter ett kort uppehåll. Har skyllt på förkylning och ryggont samt har haft del möten uppbokade onsdagar. Men rent krasst har jag inte haft jätte inspiration rida lektion på Dressyrjätten.
Men så tänkte jag måste ju prova rida EN gång för nya instruktören innan jag ger upp. Så sagt och gjort släpade jag mig till stallet (var en riktigt dålig dag egentligen men WTF)
Jag kom upp på hästen, ridningen gick utan jag fick allt för ont och jag kom också av. Väl avsutten gjorde det grönjävligt ont i höften att jag haltade in i stallet.
Men ridningen gick hyfsat bra, fixade till och med sitta ner i traven. Fick galopp i bägge varven men fegade ur och galopperade bara på volten.
Övningen gick ut på rida både höger- och vänstersluta varierat även om man red i samma varv, för att sen analysera vilken sida som var stark resp svag och hur man behövde korrigera hjälperna därefter. Mycket intressant faktiskt..

Fick ta värktabletter för att somna men idag känns det faktiskt bättre i höften än på länge.

Lektion i går på Gungan. Det var mer än ett år sedan, jag var tvungen att kolla. Då hade jag stora problem att fatta galopp och att trava. Jag var missnöjd med 90% av lektionen. 🙈
Superduperkänslig för ryttaren, på gott och ont då hon reagerar på saker ryttaren gör som hon ogillar med att typ stå stilla och bocka, eller bara bocka och springa.

Nu var det ganska annorlunda men samtidigt lite samma. Jag satt upp på Gungan och hon stod så fint som ett ljus. Det har varit en urusel vår för henne och hon har varit rätt så upprörd på... allt och alla. Mycket stokänslor med vårkänslor och inte världens nöjdaste häst helt enkelt. Har hört ganska mycket om hur ridskolan har försökt hjälpa henne med massor med olika åtgärder och de har hittat lite lösningar men inte lyckats hela vägen sas.

Skrittade iväg på Gungan som visade ganska starkt vad hon tyckte om att jag ens existerade där uppe genom att swisha irriterat med svansen. Försökte sätta mig jämnt och i en mer positiv framåtposition så blev hon mycket mer positiv till att promenera med mig. Gott så.
Försökte under framskrittningen jobba på lite böjda spår och med lite tempoväxlingar och halter som jag brukar. Det gick bra förutom när jag skulle ställa Gungan som då genast la huvudet på sned åt det hållet jag ville ställa 😅 Till slut fick jag någorlunda bukt med det men att köra fram mulen och liksom lägga hela huvudet på sned för att en ryttare ber om att ställa lite var definitivt en rätt kul reaktion.

Vi travade igång och Gungan började "krångla" lite. Väldigt mycket handbroms och swishande med svans. Det var väl egentligen jag som krånglade, något jag gjorde lirade inte med att vara följsam, oklämmig och framåt i sitsen. Jag fick dock ordning på mig själv efter ett tag och Gungan travade på helt ok. Kunde i alla fall jobba på med henne ganska fint, emellanåt hamnade hon i irritationsläge men det var bara för piloten att justera sin kropp i rätt position och sedan kunde vi trava på fint.

Vi körde övningen med den stora bågen och skänkelvikningarna på kortsidan igen. Jag vet inte riktigt hur det gick för att vara ärlig. Ganska medelmåttigt om man lägger ihop det? Det blev lite ojämnt för satt jag rätt var allt plättlätt och inga problem, satt jag fel blev det uruselt. Fick i alla fall läget att bli bättre och bättre där i skritten och lyckades bättre och bättre med skänkelvikningarna. Ville inte hamna i bråkläge eller i något läge där jag råkade pressa på henne utan att ha min egen kropp helt i ordning. Jag vet sedan sist att om man sitter fel och då samtidigt försöker pressa på henne att göra övningen blir det väldigt mycket att hon stannar och står och sparkar och har sig. Hellre då hitta flyt fram och min egen position och få en positiv upplevelse tycker jag!

Vi gjorde även övningen i trav, där gick det lite bättre delvis tror jag för att jag ganska mycket stå två sitt en för att störa så minimalt som möjligt. Då kunde jag skänkelvika fint på kortsidorna till kanske 90% av gångerna. Annars fokuserade jag ganska mycket på att så fort jag kände på Gungan att hon spände eller swishade eller något att i stället för att hamna i konflikt rätta mig själv. Det var ett vinnande koncept verkade det som för det gick ju toppen direkt när jag "skärpte mig".

Vi utökade med att i stället för att skänkelvika hela kortsidan, skänkelvika ca 2-4 steg, sen fatta galopp och bryta av vid början av långsidan igen. Här blev jag nervös för att det skulle bli som sist eller som jag sett hända många gånger. Sur Gunga som bara bockar och sparkar och noll galopp. Men! Det gick helt ok första galoppen. Fick galopp, klappade direkt, och även om det inte var en superfin och bärig galopp blev jag glad och fick lite extra självförtroende där.
Under hela övningen tror jag att jag fick galopp 99% av gångerna (det var en gång hon bara spände kroppen och swishade svans, jag satt väl som en kratta). Av dem var nog 50% bra fattningar med helt ok kvalitet på galoppen efter. Resten var varierande ganska bra fattningar och galopper. :up:
Då och då fick jag faktiskt be henne vänta med att fatta för hon var lite ivrig, och de bästa fattningarna gjorde vi med hjälp va att jag bara ändrade vikt några gram.
Det är jag ändå nöjd med faktiskt. Hon är en riktigt knepig häst som nästan alla ryttare har problem med. Till och med ridläraren tycker hon är knepig. Jag hade inte ridit henne på mer än ett år, och sist gick det uselt. Nu gick det ju ändå bra (när jag satt rätt...)

Efter det galopperade vi lite på spåret med fokus att hålla kvar den fina inramningen man får av övningen med bågen och skänkelvikningarna. Stundtals fick jag en himla snits på Gungan! Hon gick superfint och flöt på himla trevligt i galoppen då! Sen gjorde jag väl något och hon tröttnade på att jag inte kunde sköta mig och bröt av. Jag brydde mig inte om att bråka med henne då för att bibehålla galoppen utan ordnade till min kropp, och fattade igen i stället. Den metoden gick finfint.
Det blev någon småbock i fattningarna (igen satt jag väl illa...) men jag fick ändå ordning på fattningarna varje gång.

Vi red även in på volterna sedan. Det gick helt ok. Vi hade några avbrott, några bockar, men på det stora hela gick det helt ok. Jag hade önskat att jag kunde sitta bättre på henne. Jag kallar henne Gungan av en anledning - det är en VÄLDIGT gungig och rörlig galopp för att vara en liten ponny. Jag fick ställa mig stundtals när jag kände att det blev att jag satt emot osv.

In i övningen sedan en sista stund bara för att känna lite på dem innan vi skulle trava och skritta av dem...
Då sa det plötsligt pang någonstans i toppen av bågen och Gungan tvärstannade och vägrade göra något alls. Lyckades "få loss" henne genom att bara svänga iväg, så funkade det bra ett tag innan pang - inget gick igen.
Då kom ridläraren och stöttade. Inte jagade men det räcker med att man går mot bakdelen på Gungan för att hon ska komma loss. Dock tyvärr, blev det väldigt mycket bockar och i bland blev det att hon rusade iväg från ridläraren med efterföljande bockar och efter att jag nästan ramlat av några gånger och jag kände att nej alltså vad jag än gör löser det sig inte. Det är inte heller konstruktivt för varken henne eller mig och jag kände att jag började bli osäker. Bad ridläraren att sluta försöka få igång oss och i stället skulle jag göra något enklare de sista 10 minuter som var kvar

Så det blev skritt innanför spåret för mig men inte ens skritta lyckades jag med. Tvärstopp, ilskna sparkar mot mina skänklar, även när jag försökte styra henne i en sväng och liksom flytta igång hennes ben för att få fram henne blev det bara en häst som stod som en ostbåge och sparkade och bockade. Till slut frågade ridläraren om det var ok om hon satt upp och fick sista ordet. Det var det så klart.
Det tog 1 minut så blev det en stor skillnad på Gungan. 5 minuter senare galopperade hon, och 2 minuter efter det var hon superfin och framåt osv.
Frågade "vad gör du då?" fick till svar "Jag vet inte! Jag är inte så kompatibel med den här..."
Nähe... hur kommer det sig att Gungan går som en klocka då? :D Men till slut blev det någon form av svar när hon fått fundera lite. Hon sitter stadigt men mjukt och följsamt hela tiden, och hon sitter mer "framåt ditåt" ... vad det nu betyder men jag tror jag på sätt och vis förstår ändå.

Ridläraren tyckte att det ändå gått bra tills det där på slutet, och hon hade själv lite problem med att kunna säga mig om det var att jag gjorde något annorlunda, eller om Gungan bara... tjurat ihop, eller sista alternativet som jag undrar om kan vara sant - tänk om jag hela tiden gjort någon liten grej "fel" och Gungan bara var snäll och gick ändå, men till slut tröttnade hon och protesterade?
Så, ändå fram till sista tio minuterna faktiskt en bra lektion där jag fick mer och mer självförtroende på en häst jag tycker är ganska jobbig och ganska läskig när hon tjurar ihop. Men jag har riktigt svårt att skaka av mig det där allra sista.
Gungan är trots allt detta en superfin häst med jättefin inställning tycker jag! Alltså när man gör rätt så säger det bara klick och hon går genast superfint, automagiskt i form och är villig och taggad på allt. Gör man fel blir det fel.
Jättebra att lära sig på tänker jag, men det är synd att hennes reaktion på fel i bland blir så himla explosiv. Annars hande hon varit fullständigt guld att lära sig rida ordentligt på! Jag önskar bara att jag var bättre. :heart

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 639
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 695
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 347
Senast: Ceta
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka