Ridskoleryttare

Lektion i går på Krullen.

Jag har äntligen börjat fatta att han ger mig startsignalen att sitta upp direkt nu. Startsignalen jag använt har varit att hålla upp ett lillfinger och om han duttar på det betyder det ja. Nu är det så att så fort vi ställer oss på medellinjen eller jag tar tyglarna från piloten innan om han gått innan duttar han till på lillfingret nästan omärkligt. Han är ganska så grejig med mulen annars oxå och vill gärna dutta med den och nosa rent allmänt så om han duttar lillfinger och sedan direkt går över till att nosa på mitt lår eller vill ha pussar eller annat gos är jag som människa för korkad för att fatta :bag:
När jag då börjar vimsa runt och fråga igen så blir han osäker och då blir det fel. Men nu fattar jag :angel:

Krullen var riktigt seg och tog inte ut stegen alls. Väldigt mycket stjärnkikare och urskålad ostbåge i ryggen. Spänd rumpa och bog. Så som vanligt framåt framåt framåt. Det känns ganska bra när man känner att man förstår hästen och vet hur man kan hjälpa den faktiskt. Tror även att hästen kan förstå det på något plan att okej den här piloten är lite jobbig men när piloten rider brukar mina spänningar släppa så nu gör jag mitt bästa.
Det gick så där, jag fick vara väldigt mycket tjatigare än jag brukar och till och med jaga fram honom lite tillslut för det var så mycket broms och bakåttänk. Efter det gick det lite bättre men han tog så korta snabba steg att han snubblade på sig själv vid tre tillfällen. Fick dock uppmuntrande från ridläraren att det var på väg åt rätt håll så jag fortsatte.

Första övningen var i alla fall att självständigt rida bågar och volter. Det gick halvbra - Krullen var inte fram för skänkeln och spände sig mycket i framförallt volterna och tappade sin rumpa i bland så jag fick jobba mycket med att rakrikta och hålla ihop hans kropp för att hjälpa till.

Andra övningen gick vi tillbaka till stora bågen. Fokus skulle vara på att hålla hästarna raka i raksträckorna och i böjarna försöka fokusera på att ställa hästen och även leda fram bogen så den liksom "gick först" i böjen. I början och slutet på varje båge skulle vi även skritta två tre steg. Det gick ganska dåligt för mig och Krullen. Det blev lite en kamp att hjälpa Krullen med kroppen och hålla honom framåt. Skritten i varje båge förstörde varje gång jag kände att vi började få lite flow, så jag gjorde inte så många såna. Men på det stora hela kämpade vi båda två men resultatet var ändå ganska knackigt och ojämnt.

Vi tog sedan bort skritten och lade till fattning i slutet på bågen och galopp genom kortsidan. Jag tror att jag har hamnat i en annan balans som Krullen gillar ännu bättre än den jag har jobbat fram innan. Det blev nämligen mycket bra fattningar varje gång. De första två rev han av två-tre rejäla bocksprång innan han fattade galopp, men det kändes lite som att de var pga någon spänning någonstans som han liksom behövde sprattla lite för att få loss? Det var inga frustrerade "det går inte du sitter fel!" bockar (de känner jag mycket väl till) eller att det gjorde ont. Efter de små sprattlingarna fick vi nämligen en mycket bättre känsla båda två och han kunde sträcka ut sig mer och slappna av i rumpan och bogen fint. Vi fick till trevligare bågar och Krullen började nöjt frusta, suga på bettet och öronen var ännu mer spetsade framåt än de brukar :love:
Var nästan så det var svårt att hålla honom i trav...

Efter det rullade vi vidare i galopp och in på volterna. Här började jag känna att Krullen laddat upp mycket energi som han gärna ville bli av med. En av hästarna som var med på lektionen är extremt tjurig när hon börjar fälla, vilket hon hade nu. Hon som red brukar rida henne fint och bra trots att den hästen är extremt knepig (jag har ridit den och kan lugnt säga att det inte är min typ av häst). Men i dag var den hästen mer i mitten på volterna och backade och sparkade ilsket omkring sig. Vi skulle galoppera på i typ mellangalopp i volterna och jag är ganska övertygad om att ridläraren hade andra planer än att vi bara skulle rulla runt i galopp, men hon behövde (förståeligt) hjälpa piloten på tjuriga hästen att reda ut situationen. Det innebar tyvärr (eller kanske turligt) att hon ställde sig i mitten av min volt med ett längre dressyrspö - tjuriga hästen är väldigt bra på att backa mot den som "pushar" henne och sparka mot den, så spöt var för att få en förlängning av ridlärarens kropp mer än straff eller driva på.
Krullen blev dock lite upprörd av knepiga hästen och att ridläraren stod där med spöt och rusade iväg i bland, gjorde några småbockar och hoppade åt sidan för några random läskiga saker. Nu var han framåt i alla fall :angel: Jag försökte bara inte störa för mycket och hålla farten till en vettig nivå.
När ridläraren gick ifrån vår volt blev han dock livrädd över att ridläraren var på väg bort :crazy: och brallade iväg en bit med mig :angel::D

Efter det kan man lugnt säga att han var framåt. Hela Krullens kropp kändes liksom ospänd, urblåst och... ridbar eller hur man ska förklara. Hela han kändes glad och som att han tyckte det var skönt att jobba och ta i nu. Vi red lite olika ridvägar på slutet där med snett igenom i ökad trav (Krullen tog i så han sprack och kändes urglad där) och serpentiner. Piloten fick känna sig som OS nästa :love:

På det stora hela en mycket bra lektion. Krullen blev ju fin tillslut och hans livskris med att tro att han är 6 år igen är bevisiligen lite mer dämpad men fortfarande där. Ridlärarens teori var att hans kropp släpper fram honom snabbare nu och att han blivit starkare - vilket gjort att han är lite mindre hämmad, vilket gör att han känner sig ungdomligare och lite mer tjoho. Tyckte jag hade fått till det superfint och att jag är duktig på att reda ut Krullens småkrångliga kropp och hjälpa honom till avspändhet och rördelseglädje. Det var väldigt fin beröm tycker jag :)

Jag har inte kommit någon vart alls med mina tankar om ridskolan. För som sagt det är smidigt som sjutton att rida lektionerna efter varandra (jag och dottern) men jag trivs nog faktiskt inte i min grupp.
Nu har jag ridit en tant som är stel som en planka i sin högra sida och fått kämpa som en galning med den där jäkla ”bogen in”-övningen 😅 så då har det ju inte spelat så stor roll att jag inte riktigt har fått så mycket respons från ridläraren eftersom jag har haft fullt upp med mitt. Och i söndags hade vi hoppning för vikarie och fick hoppa en liten bana. Allt gick bra men hon hade ingen direkt egen bjudning mot hinderna så det kändes som om jag fick driva ordentligt hela tiden. Men det blev fina skutt och ridvägarna kändes väldigt bra.

Det är svårt när man själv ligger över den generella nivån i gruppen och det är dessutom väldigt stor spännvidd i min grupp på utbildningsnivå. Antingen lallar jag runt ett tag till eller ber om gruppbyte alternativt så slutar jag nog helt.
I början kände jag mig så prestigelös, tyckte mest det var roligt att rida igen och brydde mig att inte så mycket men ju varmare i kläderna jag blir desto tristare tycker jag det är att just lalla runt.
Men jag ska nog prova byta sen innan jag slutar. Det är ju kanske dumt att sluta när jag tycker om hästarna så mycket när det borde finnas alternativ.

Det är svårt när man själv ligger över den generella nivån i gruppen och det är dessutom väldigt stor spännvidd i min grupp på utbildningsnivå. Antingen lallar jag runt ett tag till eller ber om gruppbyte alternativt så slutar jag nog helt.
I början kände jag mig så prestigelös, tyckte mest det var roligt att rida igen och brydde mig att inte så mycket men ju varmare i kläderna jag blir desto tristare tycker jag det är att just lalla runt.
Men jag ska nog prova byta sen innan jag slutar. Det är ju kanske dumt att sluta när jag tycker om hästarna så mycket när det borde finnas alternativ.
Nu hör jag ju inte hemma i den här tråden länge, men just det fetade kan jag verkligen relatera till och det var en stor bidragande anledning till att jag slutade nu häromveckan. Nu hade jag inget annat alternativ eftersom jag redan red i den mest avancerade gruppen som erbjöds (och detta beror INTE på att jag är någon superfantastisk jätteduktig ryttare, verkligen inte, utan enbart på att nivån på ridskola är extremt mycket lägre här i UK, där de flesta går vidare till egen häst efter att de etablerat grunderna typ), men hade det funnits som alternativ hade jag nog gärna provat en annan grupp eftersom jag uppskattade många delar av ridskolelivet. Så jag tycker absolut att du ska testa en annan grupp, så har du i alla fall gjort vad du kan! Känner du sedan att du fortfarande inte tycker det är roligt kan du ta ställning till det och eventuella andra alternativ då.

Jag har inte kommit någon vart alls med mina tankar om ridskolan. För som sagt det är smidigt som sjutton att rida lektionerna efter varandra (jag och dottern) men jag trivs nog faktiskt inte i min grupp.
Nu har jag ridit en tant som är stel som en planka i sin högra sida och fått kämpa som en galning med den där jäkla ”bogen in”-övningen 😅 så då har det ju inte spelat så stor roll att jag inte riktigt har fått så mycket respons från ridläraren eftersom jag har haft fullt upp med mitt. Och i söndags hade vi hoppning för vikarie och fick hoppa en liten bana. Allt gick bra men hon hade ingen direkt egen bjudning mot hinderna så det kändes som om jag fick driva ordentligt hela tiden. Men det blev fina skutt och ridvägarna kändes väldigt bra.

Du kan inte byta ridskola då? Det finns ridskolor där man inte lallar runt alls, oavsett vilken nivå det är på gruppen. :)

Du kan inte byta ridskola då? Det finns ridskolor där man inte lallar runt alls, oavsett vilken nivå det är på gruppen. :)
Det kan ju räcka med att byta lärare. Vi har en ridlärare som bara har två lektioner i veckan och hon är superbra på att anpassa övningarna individuellt efter ryttarens/hästens nivå och förmåga. Samma övning, men på olika nivåer.

I närheten finns det en till ridskola men det har jag förstått det som att de byter häst inför varje lektion och jag gillar nuvarande upplägg med att rida samma häst fyra lektioner för att sedan byta (eller behålla samma som en del önskar).

Sedan är det nog inte ridskolan som är felet utan gruppen och som @Fabian In Memoria är inne på så är ju alla ridlärarna dessutom olika. Jag vet att det finns två som är väldigt populära var av jag red för den ena på jullovet på privatlektionen. Och jag gillar egentligen hon jag rider för nu, kunnig, hjälpsam och hon ser mig men hon ”hinner” inte ge mig respons under lektionen utan den kommer oftast efter uppvärmningen och efter ridlektionen (hon pratar med alla individuellt två ggr per lektion).

Så hur jag än vrider och vänder mig så har jag rumpan bak och jag vill ha min nuvarande lärare samtidigt som jag inte vill det. Och jag vill byta grupp men samtidigt inte (pga smidigheten) och jag vill sluta rida men jag vill det samtidigt inte. Så ja det är väl också en anledning att jag inte kommer till något beslut.

Nu hör jag ju inte hemma i den här tråden länge, men just det fetade kan jag verkligen relatera till och det var en stor bidragande anledning till att jag slutade nu häromveckan. Nu hade jag inget annat alternativ eftersom jag redan red i den mest avancerade gruppen som erbjöds (och detta beror INTE på att jag är någon superfantastisk jätteduktig ryttare, verkligen inte, utan enbart på att nivån på ridskola är extremt mycket lägre här i UK, där de flesta går vidare till egen häst efter att de etablerat grunderna typ), men hade det funnits som alternativ hade jag nog gärna provat en annan grupp eftersom jag uppskattade många delar av ridskolelivet. Så jag tycker absolut att du ska testa en annan grupp, så har du i alla fall gjort vad du kan! Känner du sedan att du fortfarande inte tycker det är roligt kan du ta ställning till det och eventuella andra alternativ då.
Tycker alla kan skriva i tråden oavsett aktivitet på ridskola eller inte om man har något man vill framföra :) jag tycker det är bara bra :up:

Kanske jag ska fråga om jag kan provrida i en grupp utan att sluta i min nuvarande. Bara för att känna hur det känns 🤔

Tycker alla kan skriva i tråden oavsett aktivitet på ridskola eller inte om man har något man vill framföra :) jag tycker det är bara bra :up:

Kanske jag ska fråga om jag kan provrida i en grupp utan att sluta i min nuvarande. Bara för att känna hur det känns 🤔
Eller så slutar det som för mig. Jag skulle ju sluta på storhästridskolan och börja på islandshästridskolan, men av någon konstig anledning fortsatte jag på storhästridskolan OCH började på islandshästridskolan. Terminen efter skulle jag definitivt säga upp storhästridskolan och bara fortsätta på islandshästridskolan. Men jag sa upp platsen på storhästridskolan och bokade en medryttarhäst och bokade också av islandshästridskolan. Men det gick åt skogen med medryttarhästen, så jag bokade storhästridskolan igen. Och så råkade jag köpa en liten islandshäst, så jag bokade ridning varannan vecka på en (annan) islandshästridskola. Och nu har jag missat en massa lektioner pga omt knä och jobbmöten!

Eller så slutar det som för mig. Jag skulle ju sluta på storhästridskolan och börja på islandshästridskolan, men av någon konstig anledning fortsatte jag på storhästridskolan OCH började på islandshästridskolan. Terminen efter skulle jag definitivt säga upp storhästridskolan och bara fortsätta på islandshästridskolan. Men jag sa upp platsen på storhästridskolan och bokade en medryttarhäst och bokade också av islandshästridskolan. Men det gick åt skogen med medryttarhästen, så jag bokade storhästridskolan igen. Och så råkade jag köpa en liten islandshäst, så jag bokade ridning varannan vecka på en (annan) islandshästridskola. Och nu har jag missat en massa lektioner pga omt knä och jobbmöten!
Älskar att du råkade köpa en häst 😅
Här blir det definitivt inga hästköp och jag har tyvärr inte råd att rida flera gånger i veckan men det hade varit riktigt nice och rida iaf en gång till i veckan. Men det kan mycket väl hända att jag fortsätter och lallar i gruppen bara för att jag egentligen inte vill sluta med hästarna.

Älskar att du råkade köpa en häst 😅
Här blir det definitivt inga hästköp och jag har tyvärr inte råd att rida flera gånger i veckan men det hade varit riktigt nice och rida iaf en gång till i veckan. Men det kan mycket väl hända att jag fortsätter och lallar i gruppen bara för att jag egentligen inte vill sluta med hästarna.
Haha, ja, jag läste ju annonser, men hade inte riktigt tänkt köpa en ny häst just nu, men med medryttarhästen som aldrig blev av hade jag ju mentalt ställt in mig på att ha häst, lite grann iallafall. Och så dök Frasses annons upp och så blev det så. Jag la ett bud under deras pris och sa att jag kunde hämta före nyår. Fick ett motbud som jag accepterade och så lånade vi stallets transport och åkte och hämtade (min man fick motvilligt köra för min bil + transporten krävde BE). Och jag är så glad för att jag ibland är lite impulsiv!

Det går inte så bra för mig för tillfället. Rider sämre och sämre för varje gång trots att jag tänker att jag ska rida ordentligt. Kanske lika bra för det är viss risk för att jag inte har råd att fortsätta nästa termin.

Men ävenom jag rider kasst så är det roligt att rida och träffa hästarna. Idag fick jag rida stora K istället för skäckvalacken, p.g.a. avbokad ryttare i gruppen före oss. Han kändes pigg och positiv.

Testade att rida igår och det funkade hyfsat. Lite problem att hålla om ordentligt med högerskänkeln bara. Hade ett sto som jag inte har ridit på många år. Hon har ett väldigt kort steg i skritt, är jobbig att sitta på i trav men har en superfin galopp. Har dessutom artros i halsen så man får inte böja för mycket. Uppvärmning som vanligt, men utan för mycket böjning. Fick nästan lite ”skäll” i galoppen för att jag var för passiv när hon gick med huvudet för högt. Jag skulle leda med innertygeln, men utan att hon ställde sig eller vände inåt och hålla emot med yttertygeln och på med innerskänkeln. Det gick inte så bra i högervarv ( onda knät), men bättre i vänster. Fick veta att vänster var hästens sämsta sida.

Övningarna sen då var en fortsättning på det de tränat på tidigare. Så vi fick vända mitt på långsidan och så vända in på medellinjen i en sluta. Fick göra det i skritt en gång och sedan trav, med varvbyten så vi gjorde det flera gånger i varje varv. Hästen var lyhörd för skänkel och sits, så det gick bra, fast jag hade nog velat ha mer böjning men ridläraren sa att jag var på hästens max och fick inte begära mer. Sedan galopp då vi skulle minska på kortsidorna, öka på långsidan och ta tillbaka innan hörnet. Igen, hästen var lyhörd och längde och kortade i princip för sitsen. Sedan ökningar på snett igenom, minskning och avbrott till trav innan hörnet. Sedan fick vi vända rätt upp i galopp och vara noga med rakhet, bryta av till trav innan kortsidan och varvbyte och ny galopp. Sedan samma men avbrott till skritt, enkelt byte och varvbyte. Detta flöt på i några varv utan några problem eller så mycket kommentarer. Sista övningen hann vi bara en i varje varv och då skulle vi i galopp vända över ridbanan för E eller B, byta varv och fortsätta i förvänd galopp hela långsidan och ett hörn, ställa om vid A och byta galopp. Första gången bytte hästen före hjälpen i hörnet, men andra varvet var klockrent. Kul!

Testade att rida igår och det funkade hyfsat. Lite problem att hålla om ordentligt med högerskänkeln bara. Hade ett sto som jag inte har ridit på många år. Hon har ett väldigt kort steg i skritt, är jobbig att sitta på i trav men har en superfin galopp. Har dessutom artros i halsen så man får inte böja för mycket. Uppvärmning som vanligt, men utan för mycket böjning. Fick nästan lite ”skäll” i galoppen för att jag var för passiv när hon gick med huvudet för högt. Jag skulle leda med innertygeln, men utan att hon ställde sig eller vände inåt och hålla emot med yttertygeln och på med innerskänkeln. Det gick inte så bra i högervarv ( onda knät), men bättre i vänster. Fick veta att vänster var hästens sämsta sida.

Övningarna sen då var en fortsättning på det de tränat på tidigare. Så vi fick vända mitt på långsidan och så vända in på medellinjen i en sluta. Fick göra det i skritt en gång och sedan trav, med varvbyten så vi gjorde det flera gånger i varje varv. Hästen var lyhörd för skänkel och sits, så det gick bra, fast jag hade nog velat ha mer böjning men ridläraren sa att jag var på hästens max och fick inte begära mer. Sedan galopp då vi skulle minska på kortsidorna, öka på långsidan och ta tillbaka innan hörnet. Igen, hästen var lyhörd och längde och kortade i princip för sitsen. Sedan ökningar på snett igenom, minskning och avbrott till trav innan hörnet. Sedan fick vi vända rätt upp i galopp och vara noga med rakhet, bryta av till trav innan kortsidan och varvbyte och ny galopp. Sedan samma men avbrott till skritt, enkelt byte och varvbyte. Detta flöt på i några varv utan några problem eller så mycket kommentarer. Sista övningen hann vi bara en i varje varv och då skulle vi i galopp vända över ridbanan för E eller B, byta varv och fortsätta i förvänd galopp hela långsidan och ett hörn, ställa om vid A och byta galopp. Första gången bytte hästen före hjälpen i hörnet, men andra varvet var klockrent. Kul!
Kul att det funkade hyfsat :)

Det går inte så bra för mig för tillfället. Rider sämre och sämre för varje gång trots att jag tänker att jag ska rida ordentligt. Kanske lika bra för det är viss risk för att jag inte har råd att fortsätta nästa termin.

Men ävenom jag rider kasst så är det roligt att rida och träffa hästarna. Idag fick jag rida stora K istället för skäckvalacken, p.g.a. avbokad ryttare i gruppen före oss. Han kändes pigg och positiv.
Tvivlar på att du rider särskilt dåligt :heart

Varför tycker du att det går sämre och sämre? Jag har svårt att tro att du rider sämre, tänker mer att vi alla kan ju inte passa med alla hästar. Tror du inte att det har mer med det att göra? Att du inte matchar hästen du har ridit?

Stoet som jag har ridit är nog ingen perfekt match med mig egentligen även om jag gillar henne. Hon är gammal, stel och svankryggig och nej jag känner inte som jag rider mitt bästa jag när jag rider henne. Vi klarade knappt av bogen in övningen tillsammans och det var ju inte direkt självförtroendehöjande för mig men det var det bästa jag kunde åstadkomma tillsammans med henne.

Trist med ekonomin däremot. Finns risk att jag också kan hamna där men jag låtsas inte om det just nu.

Varför tycker du att det går sämre och sämre? Jag har svårt att tro att du rider sämre, tänker mer att vi alla kan ju inte passa med alla hästar. Tror du inte att det har mer med det att göra? Att du inte matchar hästen du har ridit?

Stoet som jag har ridit är nog ingen perfekt match med mig egentligen även om jag gillar henne. Hon är gammal, stel och svankryggig och nej jag känner inte som jag rider mitt bästa jag när jag rider henne. Vi klarade knappt av bogen in övningen tillsammans och det var ju inte direkt självförtroendehöjande för mig men det var det bästa jag kunde åstadkomma tillsammans med henne.

Trist med ekonomin däremot. Finns risk att jag också kan hamna där men jag låtsas inte om det just nu.
Visst är skäckvalacken möjligen lite svårare för mig eftersom han kräver lite mera pepp och drivning för att komma igång. Det är enklare med hästar som bjuder lite mer framåt av sig själva 🙂. Han är dock en mycket snäll och fin häst. Nu i torsdags red jag en annan häst som jag tycker att jag ridit bra förut...

Är som att jag inte riktigt har vare sig kropp eller huvud på plats.

Ja, det där med pengar alltså. Jag borde få en liten löneförhöjning då jag genomgått en utbildning men den kan vara just liten.

Igår red jag lite också, var med på en hoppning på ridskolan. Red en pigg häst som hoppade fint. Hade lite svårt att bromsa bara. Var lika i torsdags, hade mest gas och var lite si och så med bromsen.

Visst är skäckvalacken möjligen lite svårare för mig eftersom han kräver lite mera pepp och drivning för att komma igång. Det är enklare med hästar som bjuder lite mer framåt av sig själva 🙂. Han är dock en mycket snäll och fin häst. Nu i torsdags red jag en annan häst som jag tycker att jag ridit bra förut...

Är som att jag inte riktigt har vare sig kropp eller huvud på plats.

Ja, det där med pengar alltså. Jag borde få en liten löneförhöjning då jag genomgått en utbildning men den kan vara just liten.

Igår red jag lite också, var med på en hoppning på ridskolan. Red en pigg häst som hoppade fint. Hade lite svårt att bromsa bara. Var lika i torsdags, hade mest gas och var lite si och så med bromsen.
Kanske bara en formsvacka då :) blir nog bättre igen ska du se. Men ja det är ju lite lättare att rida hästar med egen motor förutsatt de inte springer ifrån ens hjälper istället 😅

Hoppas du får en bra löneförhöjning så att du kan fortsätta med hästarna!

Jag var och red det lilla stoet igår och jag är inte helt återställd efter min förkylning för tre veckor sedan och det märktes på min ridning/ork.
Och sedan funderar jag nästan på om min ridlärare har läst här för igår fick jag mer assistans i min ridning med det stela stoet 😅 så spännande när man egentligen inte vet vem som läser här men jag har tidigare inte varit speciellt anonym heller.

I alla fall, jag fick inte någon speciellt bra känsla igår alls. Framridningen var hon stel och jag kände mest att hon bara ville springa ifrån allt. Fick jobba med utåtställning och flytta in rumpan innanför spåret i galoppen. Men jag fick ändå inte till det att få henne att slappna av och forma sig. Fick några frustningar i skritten sen men det var väl typ det.
Själva övningen var en för mig superrolig övning, en evighetsövning där vi vände rätt upp på medellinjen, vände vänster vid A och red halva långsidan med tagen bakdel och sedan red vi ett S över ridbanan från B till E och red tagen bakdel i högervarv från E.
Vänster fin häst men ville bara springa ifrån jobbet, höger inte alls där också springa från och superstel. Att rida den här hästen är inte självförtroendehöjande, inte alls. Och ändå så sa jag att jag kunde tänka mig att fortsätta rida henne trots hästbyte 😅 ja jag vet inte hur jag tänkte men hon är väldigt mysig ❤️ får se vilken häst jag får om två veckor, min ridlärare kanske blev så besviken på min kassa ridning igår att jag får byta häst :o
Denna vecka är det dags för teori.

Jag var och red det lilla stoet igår och jag är inte helt återställd efter min förkylning för tre veckor sedan och det märktes på min ridning/ork.
Och sedan funderar jag nästan på om min ridlärare har läst här för igår fick jag mer assistans i min ridning med det stela stoet 😅 så spännande när man egentligen inte vet vem som läser här men jag har tidigare inte varit speciellt anonym heller.

I alla fall, jag fick inte någon speciellt bra känsla igår alls. Framridningen var hon stel och jag kände mest att hon bara ville springa ifrån allt. Fick jobba med utåtställning och flytta in rumpan innanför spåret i galoppen. Men jag fick ändå inte till det att få henne att slappna av och forma sig. Fick några frustningar i skritten sen men det var väl typ det.
Själva övningen var en för mig superrolig övning, en evighetsövning där vi vände rätt upp på medellinjen, vände vänster vid A och red halva långsidan med tagen bakdel och sedan red vi ett S över ridbanan från B till E och red tagen bakdel i högervarv från E.
Vänster fin häst men ville bara springa ifrån jobbet, höger inte alls där också springa från och superstel. Att rida den här hästen är inte självförtroendehöjande, inte alls. Och ändå så sa jag att jag kunde tänka mig att fortsätta rida henne trots hästbyte 😅 ja jag vet inte hur jag tänkte men hon är väldigt mysig ❤️ får se vilken häst jag får om två veckor, min ridlärare kanske blev så besviken på min kassa ridning igår att jag får byta häst :o
Denna vecka är det dags för teori.
Jag tycker det är dessa hästarna, som liksom inte har det så enkelt och man får klura mycket på, som är de allra roligaste och mest självförtroendehöjande. Visst man kanske inte får självförtroendet direkt, men sen sitter man plötsligt där och har hundratals nya verktyg att jobba med för att man själv klurat fram dem... och plötsligt inser man att något man gör enkelt med hästen nu var jättesvårt för en tid sedan.

Nu har jag ridit Krullen i nästan 3 år tror jag, ganska så regelbundet. Med tanke på att jag knappt kunde trava och inte fick galopp alls första kanske 5 lektionerna och nu kan dansa i trav och fatta fina galopper 95% av gångerna gör i alla fall att jag sträcker på mig :)
Samma med Bullen, jag blev negativ varje gång jag såg att jag fick honom för jag visste att det betydde att springa runt okontrollerat och få ont i händerna typ :p Nu dansar vi på med lätt kontakt i händerna, kontroll 95% av tiden, och jag blir lycklig av att se mitt namn i hans rad.

Jag gillar absolut att i bland rida de där okomplicerade hästarna också, bara få slappna av och tänka på sig själv och dansa runt utan större ansträngning. Men det har alltid varit en större upplevelse med knepiga knashästar.

Sedan tror jag att en grej som är lite "otacksamt" med ridning är att man alltid höjer förväntningarna på sig själv. Jämför jag mig nu med mig för bara 4 månader sedan ser jag stora förbättringar, men samtidigt kan jag sitta där och tänka att "kan jag inte bättre än så här?"
Eller som när man ändrar något hos sig själv i ridningen. Exempel jag har flyttat bak underbenet, vilket gjort att jag fått en annan balanspunkt, vilket betyder att jag är mer vinglig som gör att jag inte riktigt kan använda lika mycket power i kroppen. Man offrar några steg tillbaka för att låsa upp en ny dimension och därmed ta sig fler steg framåt - men det tar tid.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 408
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 013
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
3 012
Senast: Ceta
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka