Ridskoleryttare

Vad får dig att tro att han har ont? Hemskt om ridskolan låter hästar som har ont gå i verksamheten.
De flesta hästarna har ju tyvärr sadeltvång och jag har för vana att dra handen framtill under sadeln och känner efter hur sadeln ligger. Då har jag bland annat fått reaktion från honom att det rycker i huden och att han blev supersur. Det gick inte över förrän jag lyfte sadeln och lade tillbaka den igen.
Sedan när du sitter upp vänder han sig om och markerar mot dig. När du hoppar av vänder han huvudet också mot dig och markerar.
Igår när jag satt på medellinjen och väntade så tänkte jag inte så mycket utan pratade med den som stod bredvid mig och jag satte in fingrarna under schabraket vid framvalvet och fick återigen reaktion med att han ryckte i huden.
Däremellan är han superfin men saker som får mig att tro att han skulle må bra av att slippa gå som ridskolehäst.

Idag var jag och red igen. Hade samma häst som förra veckan och han är ju lite äldre, har säkert ont men gör saker och ting väldigt bra ändå för mig.
Tänk om han kunde få pensioneras istället och bli ordentligt kollad i ryggen (han är ändå nästan 22 år) och om inget egentligen är större fel på honom få bli jobbad från marken, en sadel som passar och sedan lite ryggmuskler ❤️ jag vill ju gärna rida honom men det skaver lite för jag tror inte han är helt 100.

Vi fortsätter i alla fall med samma övning, skänkelvikningar på båge på ena långsidan och 7m volter i hörnen på andra långsidan, avvikande idag var bommar på medellinjen.
Fina farbror, han och jag kämpar på med kommunikationen och trots att jag ska lägga ner kraven så är jag där och ber lite för mycket och gör honom lite spänd och stressad. Han hade en sämre dag idag, protesterade lite mer och de gjorde en av ridkompisarnas häst också (också en farbror), kanske vädret? Kallt och fuktigt. Lite mer ont i lederna som vi människor kanske?
Oj, men är ryckningarna inte bara att han är känslig u huden? De känner ju när en fluga landar.
Men alla hästar har sadeltvång?

Vår ridskola har också problem med hästmaterialet. Finns tre äldre trotjänare som man måste vara lite försiktig med och som behöver lång uppvärmning. Jag får oftast två av dem. Har mer än en gång sagt till ridläraren att hästen känns oren och får till svar att den är gammal och stel och trava på lite så får vi se om det värmer ur. Det gör det oftast men de hästarna vill gärna fuska och dra sig undan arbete om de kan. Det är sånt som har fått mig att fundera på vad jag gör. Jag vill inte tvinga en häst eller hota (med spö), utan vill samarbeta och ha kul. Hellre ett skrittpass ute än att kämpa för att hästen ska ta några korrekta steg i skänkelvikning.

Oj, men är ryckningarna inte bara att han är känslig u huden? De känner ju när en fluga landar.
Men alla hästar har sadeltvång?

Vår ridskola har också problem med hästmaterialet. Finns tre äldre trotjänare som man måste vara lite försiktig med och som behöver lång uppvärmning. Jag får oftast två av dem. Har mer än en gång sagt till ridläraren att hästen känns oren och får till svar att den är gammal och stel och trava på lite så får vi se om det värmer ur. Det gör det oftast men de hästarna vill gärna fuska och dra sig undan arbete om de kan. Det är sånt som har fått mig att fundera på vad jag gör. Jag vill inte tvinga en häst eller hota (med spö), utan vill samarbeta och ha kul. Hellre ett skrittpass ute än att kämpa för att hästen ska ta några korrekta steg i skänkelvikning.
Jag vet egentligen inte för han reagerar inget när jag borstar, stryker med handen eller klappar men trycket reagerar han på.
Nej alla hästar har inte sadeltvång men många av dem har det och det är ju förståligt när hästarna ser ut som de gör efter sadlarna. Många sadlar är ju ”good enough” med paddar i varierande tjocklek och ryggarna saknar oftast muskler där sadlarna ligger för de blir hämmade av sina sadlar. Nu är min sadellära kanske lite utdaterad men jag ser ett problem.

Den här farbrorn går helt rent men han är stel i hela sig och lite svag. När jag har värmt upp honom och han blir lösgjord så börjar han däremot att snubbla med bakbenen när han skrittar. Det gör han inte i vanliga fall när han lallar runt som han själv vill med sina spänningar i kroppen.

Men som du säger att man funderar ju lite om det verkligen är etiskt med ridskola. Vi behöver lära oss rida, alla har inte råd med egen häst (där är även jag inräknad) och en del hästar passar ju riktigt bra som ridskolehästar så det är ju inte helt av ondo heller 🤷‍♀️
Så det är svårt och klurigt. Men jag förstår samtidigt att ridskolan vill behålla sina trotjänare så länge det går även om de kanske skulle vara välförtjänt med pension när man nästan är 22 år gammal.

Jag var på privatlektion idag på förmiddagen och red det lilla tinkerstoet 😍 alltså hon är ju för gullig, skrämde bla sig själv när hon sparkade upp en liten sten på sargen 😅

Idag var det fokus på mig och mina händer. Jag hade det som önskemål eftersom jag vet hur jag ser ut när jag rider och de där händerna lämnar ju en del att önska.
Jag fick rida med ridspöt mellan händerna och jädrar vad svårt det var 😂 kändes lite sisådär för jag kände mig så hård i handen när den blev låst men nu fick jag verkligen hålla handen stilla även om jag försökte leda runt hästen ändå. Nyttigt för mig att fokusera på mig själv och låta hästen gå lite fult ibland istället för rida fult och hästen går fint 😁

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 731
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka