Ridskoleryttare

Vad får dig att tro att han har ont? Hemskt om ridskolan låter hästar som har ont gå i verksamheten.
De flesta hästarna har ju tyvärr sadeltvång och jag har för vana att dra handen framtill under sadeln och känner efter hur sadeln ligger. Då har jag bland annat fått reaktion från honom att det rycker i huden och att han blev supersur. Det gick inte över förrän jag lyfte sadeln och lade tillbaka den igen.
Sedan när du sitter upp vänder han sig om och markerar mot dig. När du hoppar av vänder han huvudet också mot dig och markerar.
Igår när jag satt på medellinjen och väntade så tänkte jag inte så mycket utan pratade med den som stod bredvid mig och jag satte in fingrarna under schabraket vid framvalvet och fick återigen reaktion med att han ryckte i huden.
Däremellan är han superfin men saker som får mig att tro att han skulle må bra av att slippa gå som ridskolehäst.

Idag var jag och red igen. Hade samma häst som förra veckan och han är ju lite äldre, har säkert ont men gör saker och ting väldigt bra ändå för mig.
Tänk om han kunde få pensioneras istället och bli ordentligt kollad i ryggen (han är ändå nästan 22 år) och om inget egentligen är större fel på honom få bli jobbad från marken, en sadel som passar och sedan lite ryggmuskler ❤️ jag vill ju gärna rida honom men det skaver lite för jag tror inte han är helt 100.

Vi fortsätter i alla fall med samma övning, skänkelvikningar på båge på ena långsidan och 7m volter i hörnen på andra långsidan, avvikande idag var bommar på medellinjen.
Fina farbror, han och jag kämpar på med kommunikationen och trots att jag ska lägga ner kraven så är jag där och ber lite för mycket och gör honom lite spänd och stressad. Han hade en sämre dag idag, protesterade lite mer och de gjorde en av ridkompisarnas häst också (också en farbror), kanske vädret? Kallt och fuktigt. Lite mer ont i lederna som vi människor kanske?
Oj, men är ryckningarna inte bara att han är känslig u huden? De känner ju när en fluga landar.
Men alla hästar har sadeltvång?

Vår ridskola har också problem med hästmaterialet. Finns tre äldre trotjänare som man måste vara lite försiktig med och som behöver lång uppvärmning. Jag får oftast två av dem. Har mer än en gång sagt till ridläraren att hästen känns oren och får till svar att den är gammal och stel och trava på lite så får vi se om det värmer ur. Det gör det oftast men de hästarna vill gärna fuska och dra sig undan arbete om de kan. Det är sånt som har fått mig att fundera på vad jag gör. Jag vill inte tvinga en häst eller hota (med spö), utan vill samarbeta och ha kul. Hellre ett skrittpass ute än att kämpa för att hästen ska ta några korrekta steg i skänkelvikning.

Oj, men är ryckningarna inte bara att han är känslig u huden? De känner ju när en fluga landar.
Men alla hästar har sadeltvång?

Vår ridskola har också problem med hästmaterialet. Finns tre äldre trotjänare som man måste vara lite försiktig med och som behöver lång uppvärmning. Jag får oftast två av dem. Har mer än en gång sagt till ridläraren att hästen känns oren och får till svar att den är gammal och stel och trava på lite så får vi se om det värmer ur. Det gör det oftast men de hästarna vill gärna fuska och dra sig undan arbete om de kan. Det är sånt som har fått mig att fundera på vad jag gör. Jag vill inte tvinga en häst eller hota (med spö), utan vill samarbeta och ha kul. Hellre ett skrittpass ute än att kämpa för att hästen ska ta några korrekta steg i skänkelvikning.
Jag vet egentligen inte för han reagerar inget när jag borstar, stryker med handen eller klappar men trycket reagerar han på.
Nej alla hästar har inte sadeltvång men många av dem har det och det är ju förståligt när hästarna ser ut som de gör efter sadlarna. Många sadlar är ju ”good enough” med paddar i varierande tjocklek och ryggarna saknar oftast muskler där sadlarna ligger för de blir hämmade av sina sadlar. Nu är min sadellära kanske lite utdaterad men jag ser ett problem.

Den här farbrorn går helt rent men han är stel i hela sig och lite svag. När jag har värmt upp honom och han blir lösgjord så börjar han däremot att snubbla med bakbenen när han skrittar. Det gör han inte i vanliga fall när han lallar runt som han själv vill med sina spänningar i kroppen.

Men som du säger att man funderar ju lite om det verkligen är etiskt med ridskola. Vi behöver lära oss rida, alla har inte råd med egen häst (där är även jag inräknad) och en del hästar passar ju riktigt bra som ridskolehästar så det är ju inte helt av ondo heller 🤷‍♀️
Så det är svårt och klurigt. Men jag förstår samtidigt att ridskolan vill behålla sina trotjänare så länge det går även om de kanske skulle vara välförtjänt med pension när man nästan är 22 år gammal.

Jag var på privatlektion idag på förmiddagen och red det lilla tinkerstoet 😍 alltså hon är ju för gullig, skrämde bla sig själv när hon sparkade upp en liten sten på sargen 😅

Idag var det fokus på mig och mina händer. Jag hade det som önskemål eftersom jag vet hur jag ser ut när jag rider och de där händerna lämnar ju en del att önska.
Jag fick rida med ridspöt mellan händerna och jädrar vad svårt det var 😂 kändes lite sisådär för jag kände mig så hård i handen när den blev låst men nu fick jag verkligen hålla handen stilla även om jag försökte leda runt hästen ändå. Nyttigt för mig att fokusera på mig själv och låta hästen gå lite fult ibland istället för rida fult och hästen går fint 😁

Så var terminen igång igen :love: jag har iofs inte haft något uppehåll utan red ännu en privatlektion i måndags tillsammans med min dotter och den lektionen var supernyttig för mig. Jag red återigen tinkerstoet ❤️ och vi red ganska självständigt och jag fick precis det jag behövde och jag har verkligen försökt tänka på det idag på dagens lektion.

Idag var jag tillbaka på min fina gamla fuxfarbror och han var på bra humör idag ❤️ kändes ganska fin direkt. Inte speciellt stel och kändes positiv i framridnigen men jag får honom lite bakom hand då och då.
Tycker just det är lite knepigt för jag har aldrig haft en häst som går bakom handen förut så jag haft lite svårt att förstå att det där glappet som blir i tygeln är att han går bakom min hand. Jag har tänkt att tygeln har glidit i handen och höjer handen lite istället för att kompensera. Men nu har jag förstått att det jag behöver är få fram hans huvud istället för att kompensera tygellängden :up: dagens övning i sig var inga konstigheter. Bommar och volter. Men jag har annat jag behöver ventilera om min ridning känner jag…;

Det jag tycker är trist med mina ridlektioner är att jag ”får” liksom inte utvecklas. Det blev så tydligt särskilt på måndagens privatlektion för jag fick precis det jag ville ha. Jag rider verkligen inte perfekt, fullt medveten om mina brister, och jag fick rida för en som var på mig typ hela tiden om min handställning och hand och hur jag själv faktiskt sabbar samarbete mellan mig och hästen. Varje gång jag får det lilla tinkerstoet där jag vill ha henne så bromsar jag henne tex på innerhanden och jag får börja om exakt hela tiden istället för att bara kunna rida runt och njuta av arbetet. Det blev så tydligt i måndags verkligen att ”Shit, inte bra. Det där måste jag verkligen sluta med”. Så lärorika 45 minuter i måndags och väl investerade pengar, fick naturligtvis beröm också men wow henne vill jag rida för flera gånger!
Så idag på lektionen så tänkte jag på allt tränaren sa i måndags, jag försökte för mig själv få en mycket bättre sits, bröstade/sträckte upp mig lite mer än vanligt och tänkte på tummen överst, vart har jag min hand, spänna magmuskulaturen, driva hästen till handen och inte bromsa upp honom omedvetet med min innertygel.
Men idag på ridlektionen så det enda jag egentligen har hört riktat till mig är ”jättefint” och ”klappa lite med innerhanden för nu är han lite bakom hand, försök få honom att söka sig framåt igen”. Men allt annat då? Jag vill också få lite mer direktiv, jag vill också känna att jag har något att öva på.
Jag tror knappast det beror på hästen jag sitter på (de andra rider ju samma hästar som jag) att andra får mer hjälp utan för att min ridlärare ”prioriterar bort” mig för att de andra behöver mer hjälp än jag. Jag kan rida en volt, jag kan rida en skänkelvikning, framdelsvändning osv. jag har mina hästar i form, de bär sig själva och mig etc men jag vill också utvecklas!
Nu är jag nästan tillbaka på mina tankar innan jag började i augusti om att ridskolan inte är något för mig. Men jag funderar istället på att mejla ridskolan och be om att få stå i kö till dressyrspecial (eller allroundspecial). Då är det bara 6 st i gruppen och då borde jag ju få lite mer uppmärksamhet och kunna utvecklas jag också? Det är ju ändå ganska stor skillnad på 6 och 10 ryttare som rider samtidigt. Samtidigt så tycker jag ju om både min ridlärare och den positiva andan i gruppen i helhet men är det verkligen det jag vill? Att under 60 minuter höra endast två olika meningar när jag istället kan få rida på riktigt och utvecklas? Jag fick extremt med blodad tand i måndags för jag kände direkt att denna typ av ridning har jag saknat.
Jag vet egentligen svaret men det är grymt praktiskt att rida lektionen efter dottern med tanke på att jag har barnen varannan vecka och jobbar 1,5h timme från hemmet samt pendlar med tåg dit.

Jag ska byta ordinarie grupp :nailbiting:
Blir gruppen en timme tidigare bara, men annan ridlärare! Väldigt spännande. Blev övertygad av de jag känner i gruppen, men tänker att jag provar en termin. Kan vara nyttigt med lite annan input.

Annars fortsätter jag rida mycket extra i öppna grupper/entimmeskurser på ridskolan osv. Pepp på 2025! :bump:

Så var terminen igång igen :love: jag har iofs inte haft något uppehåll utan red ännu en privatlektion i måndags tillsammans med min dotter och den lektionen var supernyttig för mig. Jag red återigen tinkerstoet ❤️ och vi red ganska självständigt och jag fick precis det jag behövde och jag har verkligen försökt tänka på det idag på dagens lektion.

Idag var jag tillbaka på min fina gamla fuxfarbror och han var på bra humör idag ❤️ kändes ganska fin direkt. Inte speciellt stel och kändes positiv i framridnigen men jag får honom lite bakom hand då och då.
Tycker just det är lite knepigt för jag har aldrig haft en häst som går bakom handen förut så jag haft lite svårt att förstå att det där glappet som blir i tygeln är att han går bakom min hand. Jag har tänkt att tygeln har glidit i handen och höjer handen lite istället för att kompensera. Men nu har jag förstått att det jag behöver är få fram hans huvud istället för att kompensera tygellängden :up: dagens övning i sig var inga konstigheter. Bommar och volter. Men jag har annat jag behöver ventilera om min ridning känner jag…;

Det jag tycker är trist med mina ridlektioner är att jag ”får” liksom inte utvecklas. Det blev så tydligt särskilt på måndagens privatlektion för jag fick precis det jag ville ha. Jag rider verkligen inte perfekt, fullt medveten om mina brister, och jag fick rida för en som var på mig typ hela tiden om min handställning och hand och hur jag själv faktiskt sabbar samarbete mellan mig och hästen. Varje gång jag får det lilla tinkerstoet där jag vill ha henne så bromsar jag henne tex på innerhanden och jag får börja om exakt hela tiden istället för att bara kunna rida runt och njuta av arbetet. Det blev så tydligt i måndags verkligen att ”Shit, inte bra. Det där måste jag verkligen sluta med”. Så lärorika 45 minuter i måndags och väl investerade pengar, fick naturligtvis beröm också men wow henne vill jag rida för flera gånger!
Så idag på lektionen så tänkte jag på allt tränaren sa i måndags, jag försökte för mig själv få en mycket bättre sits, bröstade/sträckte upp mig lite mer än vanligt och tänkte på tummen överst, vart har jag min hand, spänna magmuskulaturen, driva hästen till handen och inte bromsa upp honom omedvetet med min innertygel.
Men idag på ridlektionen så det enda jag egentligen har hört riktat till mig är ”jättefint” och ”klappa lite med innerhanden för nu är han lite bakom hand, försök få honom att söka sig framåt igen”. Men allt annat då? Jag vill också få lite mer direktiv, jag vill också känna att jag har något att öva på.
Jag tror knappast det beror på hästen jag sitter på (de andra rider ju samma hästar som jag) att andra får mer hjälp utan för att min ridlärare ”prioriterar bort” mig för att de andra behöver mer hjälp än jag. Jag kan rida en volt, jag kan rida en skänkelvikning, framdelsvändning osv. jag har mina hästar i form, de bär sig själva och mig etc men jag vill också utvecklas!
Nu är jag nästan tillbaka på mina tankar innan jag började i augusti om att ridskolan inte är något för mig. Men jag funderar istället på att mejla ridskolan och be om att få stå i kö till dressyrspecial (eller allroundspecial). Då är det bara 6 st i gruppen och då borde jag ju få lite mer uppmärksamhet och kunna utvecklas jag också? Det är ju ändå ganska stor skillnad på 6 och 10 ryttare som rider samtidigt. Samtidigt så tycker jag ju om både min ridlärare och den positiva andan i gruppen i helhet men är det verkligen det jag vill? Att under 60 minuter höra endast två olika meningar när jag istället kan få rida på riktigt och utvecklas? Jag fick extremt med blodad tand i måndags för jag kände direkt att denna typ av ridning har jag saknat.
Jag vet egentligen svaret men det är grymt praktiskt att rida lektionen efter dottern med tanke på att jag har barnen varannan vecka och jobbar 1,5h timme från hemmet samt pendlar med tåg dit.

Vad tycker din dotter ger mest delade privatlektioner med dig eller grupp? I en viss ålder ger ju gruppridningen mycket socialt med kompisar o.s.v. Man kanske är ett alternativ annars att bara ha delade privatlektioner med henne istället för gruppridningen för båda med tanke på resväg etc.? Om gruppridningen är något som hon uppskattar mycket utifrån det sociala så kanske dina egna behov och önskemål får stå tillbaka några år framöver för hennes skull.

Vad tycker din dotter ger mest delade privatlektioner med dig eller grupp? I en viss ålder ger ju gruppridningen mycket socialt med kompisar o.s.v. Man kanske är ett alternativ annars att bara ha delade privatlektioner med henne istället för gruppridningen för båda med tanke på resväg etc.? Om gruppridningen är något som hon uppskattar mycket utifrån det sociala så kanske dina egna behov och önskemål får stå tillbaka några år framöver för hennes skull.
För dotterns ridning är det inga problem det är mest det praktiska (för mig) att hon rider timmen innan mig och att vi rider på söndagar när jag inte pendlar med risk för att missa lektionen pga tex inställda tåg.
Det är mer om jag byter grupp så kommer jag byta dag och det är väl egentligen inga problem men det tar emot för mig att lämna barnen ensamma hemma bara för att jag ska ut och roa mig. Jag har tydligen lite svårt att inse att lillebror fyller 10 år om två veckor och dottern blir 15 under våren så jag har ju inga småbarn direkt 😅 men tiden tillsammans med dem är dyrbar för mig. Och det känns som att vi har ridningen mer tillsammans när vi rider samma dag.

Att bara rida privatlektion på vår ridskola är svårt. Oftast lyckas jag bara boka sånt på loven när de flesta andra är bortresta så vanliga lektioner är nästan ett måste om vi vill rida kontinuerligt.

Terminsstart ikväll.

Fick rida skäckvalacken vilket kändes lite humoristiskt då jag fick honom på första lektionen på den här ridskolan för precis ett år sedan (och det är enda gången jag haft honom innan idag).

Nu är vi bara tre i gruppen 😅. Skulle nästan behöva börja någon fler.

Vi red ett ganska lugnt pass med mycket övergångar. Skäcken hade lite stjärnkikarstil, och jag blev lite för passiv i början då jag inte ville råka bli orolig i händerna, vilket jag minns att jag blev för ett år sedan. Men efter ett par instruktioner hittade vi riktigt rund och trevlig arbetsform. Hade svårt att hålla formen stadig i övergång från trav till skritt. Från galopp till trav och trav till galopp gick det mycket bättre.

Det är så svårt att rida skritt bra :crazy:. Men det blev bättre i skritten också.

Får jag skäcken nästa vecka ska jag försöka skärpa till mig lite mer och anstränga mig att rida bra hela tiden.

Det var roligt att rida igen. Riktigt nöjd med hur det gick delar av lektionen.

Hoppning på schemat idag! :)
Hoppade typ fem och halvan men med tre hinder. Travbom, hinder, ett galoppsprång, hinder, två galoppsprång, hinder. Min supertaggade fuxfarbror tyckte att trava är för mesar så fram till travbommen kunde han hålla sig till trav men så fort ena hoven var över travbommen tog han resten i galopp :angel:

Idag gick han lektionen innan och han kunde inte stå still i väntan på sin tur osv och såg allmänt pigg ut så jag tänkte att jag lämnar spöet utanför ridbanan lär ju knappast behöva den idag (annars brukar jag av princip alltid ha med mig den ändå).
Alltså Herr Ögontjänare eller något sånt 😅 kunde knappt få fram honom i trav och han var supertrög. Bad om att få låna ett litet spö av ridläraren och vips så var farbror lika snäll som vanligt. Jag har aldrig använt spöt på honom utan bara haft det i handen och ja tydligen så tycker farbror att finns det ingen pinne med i leken så kan man stanna på medellinjen 😂 det trodde jag faktiskt inte om honom. Han är ju alltid så pass framåt och aldrig försökt komma ifrån arbete genom att stanna så nej det var en helt ny sida han visade. Spännande ändå.

Överlag mycket nöjd med lektionen. Han var fin och rolig att hoppa ❤️
Nästa vecka är det dags att byta hästar. Har önskat mig ett sto istället för fuxfarbrorn (dock är hon inte en fux men också en stel gamling) men jag har honom som reservönskan. Blir spännande att se vem det blir, kanske blir ett wildcard som ridläraren tycker jag ska ha istället.

Lektion i går på fina "lilla" Bullen! Jag har saknat ihjäl mig efter lektionerna och hästarna!

Han gick innan så jag spionerade. Rätt frustrerad Bulle som gärna ville springa men piloten var rätt duktig på att få honom att tagga ner.

Satt upp efter att jag hade pratat fint med honom och klappat. Justerade även sadeln litegrann, tyckte den satt aningen långt fram kanske.

Skrittade iväg på en Bulle som var mycket framåt. Jag satt med långa tyglar och beundrade honom lite i spegeln innan jag insåg att jag nog ska rida också 😅 Hade lätt kunnat bara titta på honom dock.

Som vanligt började jag med bromsen, Vi gjorde halt några gånger på lång tygel och Bullen fick klapp när det blev rätt. Jag tycker det är roligt att jag fått så bra knix på halter med bara sitsen. Inte för att det funkar direkt första halten - jag får ta i tygeln i början. Men jag märker på hela hans kropp att han fattar vad jag menar direkt... hela hästkroppen hamnar i bromsläge fast han fortsätter skritta vidare.
När jag fått en halt med sitsen jobbade jag och Bullen lite med volter och tempoväxlingar medan ridläraren förklarade att vi ska nörda ner oss i sitsen ett tag framöver.
Hon förklarade att vi alla egentligen har en fin sits, men att hon vill att vi ska lära oss av med att trampa ner hälen. Några av oss hamnar lite i stolsits pga det tänket, några får lite "sladdriga" underben, och några får svårt att påverka med sitsen pga det. Vi ska även utforska lite vad som händer med våra händer i olika sitsar, och hur alltsammans påverkar hästen.

Detta resulterade så klart att jag tittade i spegeln mycket när jag red mina volter. Vi fick skritta självständigt medan ridläraren berättade om hennes tankar kring det hela och vanliga fel och hur man kan ändra det och hur det bör kännas etc. Jag hade stolsits, blä. Ingen katastrof alls men 5-10cm bak skulle foten minsann. Justerade och tyckte det kändes knäppt men kämpade med att hålla kvar foten där. Jag kände det som ridläraren sa att hon ville att vi skulle. Lite att det stramade i vaden och att själva stigbygelplattan kändes mer stabil under foten.
Det är ju ganska lätt att dra bak benet men sen ska man ju lyckas komma ihåg att den ska vara där också.

Ridläraren pratade med mig en stund och förklarade att jag oftast inte har stolsits, men att vissa av sadlarna jag rider i gör så jag hamnar där, däribland Bullens sadel. Att jag förmodligen kommer ha det lite kämpigt senare när Bullen blir springig och stark - för jag kommer att vilja bromsa då och då, och då kan det bli så att jag blir i bakvikt och alltså då hamnar framåt med benen igen. Sen är Bullen inte den enklaste då han kan få mycket rörelse i kroppen i framförallt trav och galopp och där gäller det för mig att hitta den rätta balansen. Kort sagt inte den enklaste hästen att jobba med detta på :D
Men jag gillar utmaningar.

Vi fick sedan rida självständiga travövergångar. Vi skulle alternera mellan att rida lätt och att sitta en stå två. Vi skulle även se till att tajma så att vi ställer oss exakt när travövergången sker och att vi när vi saktar av inte bara sätter oss utan att vi ger hästen lite luft i övergångssteget och sedan sätter oss försiktigt och mjukt. När jag red förbi speglarna tyckte jag att jag hamnade bättre i sitsen i trav nästan automagiskt. Det var dock lättare sagt än gjort att få ihop alltsammans och samtidigt se till att jag inte red på ett sådant sätt att Bullen blev för pigg. Jag upptäckte ganska snart att ibland när jag red sitt en stå två blev det galopp. Väldigt intressant. Funderade då på hur jag rider och om jag inte sitter och bromsar aningen litegrann hela tiden. Experimenterade lite med det och i bland fick jag ihop det bra och i bland var Bullen lite för rörlig och jag hamnade bara i obalans och fick börja om.

Vi gjorde samma med galoppfattningar. Självständiga fattningar på fyrkanten och volterna där vi skulle fokusera på att ställa oss i nästan fältsits när övergången kom och sedan sjunka ner försiktigt i sadeln men samtidigt fortsätta att hela tiden ha tryck på stigbygelplattan.
Även här tyckte jag att jag hade automagiskt bättre sits, men jag fick ändå kämpa ihjäl mig för att fokusera på det där med att plattan skulle kännas under foten. Av någon anledning är det alltid så i galoppen att trycket där försvinner för mig och jag tappar helt ärligt stigbyglarna ibland på Bullen. Sen blev han pigg och lite stark så det blev lite körigt minst sagt :p

En bra lektion! Bullen skötte sig superfint ändå. Han gick på fint och blev bara pigg och stark vid några tillfällen, annars höll han sig på mattan och lyssnade på förhållningar och allt superfint. Jag tyckte att det kändes att jag kom en bit på vägen och det kommer bli super att vi fokuserar på det här ett tag nu. Ridläraren sa att hon sett stora skillnader, och att nästa utmaning när underbenet är på plats är just det där att rida mellan hand och skänkel och fortsätta vara i balans. För även om vi kan det just nu när vi har den sitsen vi har, behöver kroppen justera sig efter nya balanspunkter osv.
Det ska bli kul!

Jag fick rida skäckvalacken igen igår kväll. Fokus under lektionen var (sits) och inverkan.

Precis som förra veckan gick han lektionen innan och det ger nog en fördel med den här killen att han redan är ordentligt varm i kroppen.

Ansträngde mig för att vara stadig i sits och hand under uppvärmningen och hittade en trevlig form ganska fort.

Vi jobbade med övergångar, både mellan gångarterna och med att minska och öka. Det gick väl lite trögt först 🙃. Herr skäck lydde men på det där långsamma sättet som jag tror många speciellt ridskolehästar kan lägga sig till med 😅. Meningen var ju att få kvicka svar och det blev bättre också allt eftersom, både i övergång uppåt och neråt. Nu är jag inte så kvick i mig själv så på det viset är det lite utmanande att lyckas med det hela. Måste liksom väcka mig själv först! Men som sagt så blev det ju bättre 🙂.

Trots att jag har mycket ridvana och faktiskt svarar ja på frågan om jag är bra/duktig på att rida (nåja, möjligen lite beroende på vem som frågar) så kan jag tycka att det är lätt att tappa takt och form i t.ex. övergång från galopp till trav. Men det gick faktiskt jättebra med skäcken. Riktigt nöjd med de övergångarna faktiskt.

Behöver fortfarande bli ännu stadigare i handen och bättre på att ha jämn kontakt i båda tyglarna. Och titta dit jag ska kanske, för jag såg själv nosen vicka lite från sida till sida, och då undrar jag om jag verkligen hade blicken där jag skulle 😅.

Skulle säga att jag är jättenöjd med lektionen. Stor del av passet lyckades vi hålla en rund och trevlig form och jag tyckte hästen kändes ganska mjuk. (Red dock inga mindre volter eller tajtare böjda spår.) Han är rätt styv av sig, så det känns bra att han ändå kändes rätt mjuk. Snäll och duktig häst 🧡. Fick några frustningar också vid ett par tillfällen i alla fall så hoppas det fortfarande betyder avspänd häst 😊.

Jag hade lektion igår på önskehästen. En söt tant på 20+ (tror att hon är 22 år gammal) som är så galet stel i sin högersida 😅 alltså det är natt och dag, helt ojämförbart mellan hennes sidor. Kul med en utmaning efter att ha lallat runt på fuxfarbrorn.

Hur som haver, igår var det självständig framridning och sedan var övningen volt i hörnet in mot långsidorna och när man kom ut ur volten skulle vi rida bogen in längst med långsidorna. Höger varv behöver vi egentligen inte tala om :angel: Vi fick jättefina volter men sedan längst långsidan fick vi verkligen kämpa tillsammans. Bitvis hade jag henne ganska fint på två spår sedan blev det jobbigt och hon försvann iväg lite så vi spårade runt lite där ett tag.
Sedan bytte vi till vänster varv och nu tyckte hon att livet lekte igen och gick väldigt fint. Hon är ju som sagt gammal och stel men väldigt välskolad så hon kan allt. Kan säkert tänka mig att det är som att försöka skriva med vänster hand när man är högerhänt. Helt hopplöst så jag förstår ju att hon blev väldigt mycket mer arbetsvillig när vi bytte till hennes bra sida 😍

Jag tycker ändå efter de förutsättningarna som finns att hon är väldigt trevlig att rida. Önskar bara att hon hade varit lite mer lättformad och inte tappa den fina formen hon håller i skritten när vi kommer upp i trav.
Tror att det skulle vara roligare att rida henne enskilt så att man kan rida i åttor och ofta byta varv och tempoväxlingar utan att riskera att krocka med någon.

Lektion i går på Krullen!

Han gick innan så jag spionerade, såg att han verkade ha det lite kämpigt med precis allt. Kroppsligt och mentalt "instängd" och lite stressad. Hon som red brukar vara duktig på honom men inget hände liksom.

Kom ner och tog över herr Krull. Han ville gosa på momangen så i stället för att börja med att be om startsignal gosade jag, så klart. Han fick pussar och kramar och kli och verkade tycka att det var toppen :love: Sen när jag skulle sitta upp tittade han hela tiden bort från mig så jag kunde inte riktigt be om startsignal. Men hela hans kroppspråk var väldigt avslappnat så jag satte i foten i stigbygeln, ingen reaktion, och sedan satt jag upp på en lugn och avspänd Krull.
Nu i efterhand tror jag att han mitt i goset gav startsignal flera gånger :p Vi människor är bra korkade.

Nå vi skrittade iväg och Krullen var precis så där instängd kroppsligt och mentalt som jag sett innan.
Ridläraren nämnde att han verkade ha det lite svårt, och att hon rekommenderade att jag dels fick lite fart i honom och dels att jag berömde mycket. Nu brukar jag alltid göra det ändå, men jag bestämde mig för att vara lite extra entusiastisk.

Så jag skrittade på framåt. Tyckte det var lite konstigt för han var väldigt "lydig" och med på tåget eller vad man ska säga. Bad jag honom traska på mer så gjorde han det. Ville jag göra halt gjorde han det. svängar likaså. Men det fanns absolut noll entusiasm. Han fick iaf klapp och ett "braa" varje gång han gjorde minsta lilla rätt. Då och då, främst i svängar var det som att han kröp ihop med kroppen och spände sig. Så jag jobbade med ganska milda svängar och försökte få honom att slappna av litegrann.
Jag har nog aldrig ridit en häst som så tydligt visar, och att det känns så tydligt att den liksom kryper ihop och spänner sig på det sättet. Han verkar inte ha ont heller, jag är 1000% säker på att det är kollat många gånger på Krullen. Sen blir han ju en helt annan häst när han blir lite mer "positiv" och spänner av, när han känner sig duktig.
Det är snarare som att han säger "Nej.. det går inte jag kan inte" för att han blir som stressad och spänd vilket resulterar i mer stressad och spänd och då blir det så klart ännu svårare för honom att utföra det man ber om.
Nåja. Tålamod och anpassa lagom mycket och massa klapp.

Vi började ganska snart på två stora bågar på långsidorna. Där skulle vi ställa och rida in i bågen, uppe i bågen skulle vi ställa tillbaka, men i slutet när det var kanske 5 steg kvar börja flytta bogen mot hörnet. Sedan räta ut.
Krullen hade stora problem med det först. Det blev mycket att han stannade och spände kroppen. Men jag backade och fulflyttade bogen lite svagt först och sedan fortsatte jag utveckla det med massa beröm när han vågade ta i lite till. Han började så smått komma ur sitt skal här så jag kände att jag var på rätt väg med honom.
I själva bågarna hade jag i bland lite svårt att hålla honom i framåttänk, men även de blev bättre och bättre. Experimenterade lite med tygellängden där också, och hittade till slut en längd han verkade bekväm med.

Vi utökade övningen med galoppfattningar. Krullen hade svårt den första gången, jag tror att jag satt relativt rätt? Men kan ha varit mitt fel också. Fick i alla fall några mellanmjölkfattningar och några riktigt fina. När vi fick fina fattningar tror jag att det berodde på att jag satt rätt, men också på att jag lyckades få honom i rätt läge i kroppen.

Vi red sedan lite volter med blandat galopp och trav. I vänster varv tappade Krullen bakdelen i bland i galoppen. Blev lite bekymrad där, det var som att han spände till i rumpan och då tappade takten i bak. Jag fattade bara om och efter andra gången bestämde jag mig för att försöka med att rama in och verkligen hjälpa honom hitta en ram att vara i och det hjälpte fint och vi kunde fortsätta galoppera på där. Nu var Krullen verkligen på g!
Han blev pigg, positiv, framåt och slappnade av. Plötsligt satt jag på en annan häst.

Nästa övning var att rida öppna. Vi fick "fuska" lite genom att korta av ena hörnet på kortsidan och flytta bogen som vi hade gjort i början, och sedan bara ramla in i öppnan och rida den på långsidan.
Men alltså.... Krullen? :love: Wow vad han gjorde öppnor. Jag klappade typ varannat steg och talade om för honom hur otroligt duktig han var. Till och med ridläraren sa "Wow... det där är supersvårt för honom, han tar verkligen i. Klappa mer!"
Jag satt och njöt och berömde. Krullen blev mallig och jobbade på stenhårt. Superduperfin!
Dessutom i båda varven (lite lite svårare i vänster kanske). Dessutom med bjudning framåt för det mesta även om jag fick fylla på då och då med energi. Men det känns nästan lite som att när han tappade bjudningen var det mitt fel för jag hamnade lite i obalans eller något.

Under hela lektionen jobbade vi vidare på trampet i stigbygeln och underbensläget. Det var både lättare och svårare på Krullen än på Bullen. Tyckte det var lite svajigt i början men att jag kom in i det lite fortare än förra gången. Bara att kämpa på!

När vi skulle skritta av dem tog jag faktiskt en fattning i båda varven, bara för att Krullen var så otroligt fin där. Superfina fattningar med fin galopp efter. Kilovis med beröm. Sedan en ökning i trav eftersom jag vet att han tycker såna är superroliga - den blev ochså fin. Sen fick han skritta och jag tror jag klappade och berömde ett helt varv för jag var så nöjd med honom. Fina fina Krullen :love:

Ridläraren tyckte att jag gjort ett fint jobb med att locka fram honom "ur skalet" så att säga. Hon hade sett att det satt ganska långt in. Hon brukar rida honom då och då (tror faktiskt att han är en favorit) och hon berättade att han blir så ibland för henne också och att det verkar som att det händer när han är lite extra osäker på sig själv. Då får man övertyga honom att han ju visst är en fin och kompetent ponny. :D Fick lite extra beröm igen för öppnorna.
Det var en kul lektion. Jag önskar att Krullen inte blev så där osäker i bland bara.

Började året med att ställa in två ordinarie lektioner och en fredagskurs pga sjukdom.
Kom iallafall upp i sadlen i fredags, blev den Svarta Prinsen iom att min nuvarande ordinarie häst Dressyrvalacken står i karantänbox pga feber. Blev erbjuden prova Hoppjätten men kände att jag inte riktigt var i form för den utmaningen :o
Lektionen gick iallfall kanon och Prinsen kändes glad och framåt. Lektionen gick ut på lösgörande så efter uppvärmning (vänster galopp fick 5/5 galoppsprång, höger däremot bara 2 pga stök på volten)

Därefter red vi öppna i trav på långsidan, 10 metersvolt vid E, ut i öppna på långsidan, avbrott till skritt vid A, skänkelvikning in på kvartslinjen, rakriktning, skänkelvikning ut på spåret, igångsättning i trav.

Jag gillar verkligen de här typerna av övningar. Man själv och hästen hinner liksom inte tröttna för det händer saker hela tiden. Perfekt träning även inför ev programridning/Klubbdressyr.

Jag hade sån j-vla träningsvärk på lördagen så det likna ingenting :eek::rofl:.
Kände liksom inget efter tisdagens 45 minuters hårda Corefit-pass så fattade ingeting när jag vakna lördag morgon och knappt kunde röra mig.:eek:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 190
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 043
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 752

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka