Ridskoleryttare

Jag rider på! Har nog nästan bara ridit Prinsessan hela terminen, blir en del med ordinarie lektion och allt markarbete/hoppning jag kan klämma in 😅

Red henne också häromdagen då hon skulle filmas för ev annons. Nu blev det inget med filmningen men jag fick ett extra litet ridpass med henne iaf :love:
Tydligen stod en av dressyrtränarna och kollade också, fick höra efteråt att hen tyckte jag ska byta till en dressyrgrupp med fokus på tävling :nailbiting: Say what? Men vore kul att prova!

Missar min ridlektion ikväll pga ont i knät. Halkade omkull igår så att knät vek sig i en konstig vinkel utåt. Typ vänster fot gled iväg framåt men höger fot stod kvar så jag hamnade på rygg med benet utåt bakåt. Har inte bestämt om jag behöver söka vård, men jag har ont läser om menisk, korsband och ledband, men vill helst inte!

Missar min ridlektion ikväll pga ont i knät. Halkade omkull igår så att knät vek sig i en konstig vinkel utåt. Typ vänster fot gled iväg framåt men höger fot stod kvar så jag hamnade på rygg med benet utåt bakåt. Har inte bestämt om jag behöver söka vård, men jag har ont läser om menisk, korsband och ledband, men vill helst inte!
Aj! 😬

Hoppas det inte blir en allt för jobbig skada av det!

Jag blev också tvungen att avboka lektionen igår störigt nog. Hoppas att det finns möjlighet att rida igen den i nästa vecka. Lite halvnervöst om det blir för annan instruktör dock 😅

Ingen ridning för mig idag :( har fått bihåleinflammation efter en ganska så odräglig förkylning under veckan. Har istället satt min dotter på hästen som jag skulle rida. Ska bli roligt att höra vad hon tyckte om henne :)

Ridlektion i går på Krullen... Jag har nog aldrig skrattat så mycket på en lektion?

Satte upp och skulle skritta iväg. Krullen gick i slow motion och gärna lite krabbgång. Eh okej? Jag rakriktade och peppade på framåt och fick en kolaseg häst som gick någotsånär framåt. Nåja, han kanske var extra spänd (hans kropp var väldigt ihopklämd, som den kan vara i bland när han spänner sig i kroppen) Bästa medicinen mot det är alltid fram fram fram. Så det var det jag bad om.

Sedan vägrade han gå fram, för det var faktiskt livsfarligt! Vad som var livsfarligt var ytterst oklart. Men jag fick fram honom förbi "det läskiga" som han sedan halvtravade och småkickade mot (alltså i luften). Ridläraren sa typ "Jahapp är det spöken här eller vad?" Vi klämde igenom honom och kollade igenom utrustningen för säkerhets skull.
Upp igen på en Krull som var ganska så framåt nu.

Vi red som första övning mycket sicksack och rakriktade hästar. Det gick lite sådär då Krullen såg diverse spöken lite här och där och i bland gick som en banan eller tvärstannade/hoppade åt sidan över något. Jag funderade lite på om det var något fel med honom men jag litar på min ridlärare och vi hade ju båda kollat honom. Vad jag minns var han så här när han var yngre också, ganska osäker, tittig, väldigt reaktiv. Så han kanske trodde han var 6 år igen eller något :p Däruppe kändes inget konstigt alls han rörde sig så som han brukar.

Andra övningen fortsatte vi på skänkelvikningsarbetet från förra gången. Jag försökte få Krullen att "skärpa till sig" lite, inte hålla koll på precis allt omkring sig utan rikta om den energin till jobb. Efter lite om och men där han skenade åt sidan pga en annan häst swishade till med svansen (alltså? vad pågick i hans skalle i går :rofl: ) fick vi i alla fall ordning på hans tokiga hjärna och kunde göra riktigt fina skänkelvikningar :up:

Sedan red vi lite bogen in. Jag fick inte riktigt till det lika bra som sist på honom men ändå bra! Han har ju jättesvårt med bogen in ofta, men han kämpade på och jag kände att jag satt bra på honom bara störde bland så att han tappade det lite. Han gick jättefint och lagom framåt. Han fick klappar och sedan gjorde han jämfotahopp för det hängde en hängare i ena hörnet (den har varit där i minst 30 år... :rofl: han har aldrig reagerat på den.)

Efter det gjorde vi självständigt lite galoppfattningar. Herr Krull var så taggad att det var svårt att hålla honom i trav 🙈
Han blev rädd för något på läktaren och bock-rusade iväg till andra sidan av ridhuset. :cautious::p
Fortsatte bara vidare efter det och han gick så vansinnigt fint och det kändes som att alla fattningar blev fina och verkligen enkla för honom. Noll ihopklämmande av hals, bog eller spänning i rumpa osv. Ridläraren sa att jag satt lite extra rätt nu när mitt underben börjat hamna rätt och då blir det enklare för Krullen med fattningarna. Toppen! Kul att hära att det händer något med underbenen!

Vi fick sedan galoppera/trava självständigt i båda varven. Vi skulle hålla oss till två volter, där ena volten var i höger varv och andra i vänster. Byte av varv skedde genom byt om volt. Här blev Krullen superduperfin och sträckte verkligen på benen, bar upp mig och sig själv fint och kändes som en liten powerponny att rida. Men jag fick verkligen hålla in honom ordentligt så han inte galopperade iväg med mig :D Någon gång då och då när han bad om galopp "snääälla?" fick han dock dra iväg lite. Bara bra att han vill, och är taggad. Öronen var spetsade framåt och han kändes genuint glad.
Här kom våran andra brallning till andra sidan ridhuset. Den gången har jag ingen aning om vad det var heller 🙈

Sedan fick vi lägga ner hästarna. Jag travade en stund med långa tyglar och tänkte att brallar han iväg får jag ju... hålla i mig då? :p Han var jättejättefin.

Så, en lite lätt kaotisk lektion. Krullen gick dock riktigt riktigt vansinnigt bra emellan... livskriserna? Ridläraren skrattade bara åt det när vi pratade. Hon sa att hon kände igen honom från när han var ung. Jag tyckte nästan det var bra att han var så vansinnigt pigg för oj vad lätt det var att rida bra ;)
Har nog aldrig skrattat så mycket på en ridlektion innan, och jag är superduperstolt över att jag kände mig så trygg och inte blev rädd eller osäker. Det kändes mer som "jaha... men nu travar vi dit bort" efter en brallning. Vanligtvis hade jag nog blivit lite osäker och skrittat en stund efter.
Sen är jag supeglad över hur fint han gick mellan kaoserna. Superfin! Och att min sits nu känns som att den så smått börjar sätta sig. :up:

Fick ju ställa in fredagens dressyrkurs för jag hade så ont i höger ben att jag knappt kunde gå. Lyckades dock få tid för akupunktur på måndagen.
Hon fick sätta nåla från nacken ner till rumpan (den gjorde hysteriskt ont när hon satte :eek:)
Jag är fortfarande inte helt återställd och det kändes på gårdagens lektion. Han är ju extremt känslig för ryttarens sits och jag tror jag vidarebefodrade min stela snedhet så inget fungerade.
Vi red självständigt i samtliga gångarter och jag valde att rida mest i skritt och försöka hitta sitshjälperna. Blev bättre mot slutet.
Däremot höll jag knappt på komma av då högerben hade gett upp lite grann. Blev en extrem graciös avsittning 🤣
Var smart och tog en naproxen när jag kom hem så ryggen känns faktiskt bättre idag så satsar på att sitta upp på fredag igen

Jag har läst en hel del här men inte skrivit något på länge. Började rida på en ridskola i höstas men tyckte att det var lite sisådär. Jag är själv återfallsryttare men i min grupp var det många som börjat rida i vuxen ålder (och relativt nyligen) och jag kände ärligt talat att jag inte riktigt passade in där. Bl.a. fanns det väldigt många regler vi skulle förhålla oss och mycket lite självständighet. Missförstå mig rätt, jag är verkligen ingen duktig ryttare men upplevde att det jag behöver stöd i är något annat än vad som erbjöds där. Dessutom fick jag väldigt lite uppmaningar/feedback under lektionerna, så det var svårt att utvecklas.

Till slut hörde jag av mig till ridskolechefen och frågade om jag fick byta grupp. Det satt långt inne, eftersom jag faktiskt var tvungen att - om än försiktigt - uttrycka att jag var bättre än någon annan på att rida :o:eek:. Det var dock inga problem att byta grupp, och den här veckan red jag i min nya grupp för första gången.

Det var SÅ kul! Mer tillit till ryttarna, mer konkret feedback under lektionen och en (i mina ögon) jämnare grupp.

Tänkte på det när jag läste dina inlägg, @Michellan95, att jag känner igen mycket av det du skrev (bl.a. om att inte bli prioriterad av ridläraren) och tappa peppen ganska mycket. Mitt första intryck av att byta grupp (och ridlärare) var att det gjorde stor skillnad!

Igår red jag min sista lektion på ridskolan där jag började i somras. Min plan har hela tiden varit att rida där i några månader tills jag kom fram till hur jag ville göra med mitt hästliv (funderade på att sluta med hästar helt ett tag men kom på andra tankar). För två veckor sen tänkte jag att jag kan ju testa och se vad som händer om jag lägger ut en annons där jag söker medryttarhäst, kändes ganska läskigt men också kul! Jag fick massor av svar inom bara några timmar, så nästa vecka ska jag börja rida en vacker liten Welshdam 1-2 dagar i veckan :love: Hon är egentligen är snäppet mindre än vad jag letade efter men underbar att rida och har en ägare jag verkligen kommer överens med, och står på en anläggning där det finns både ridhus, paddock, privata ridvägar och stora kuperade gräshagar.

Det kändes lite vemodigt att säga hej då till alla igår, men samtidigt har lektionerna de senaste 2-3 månaderna verkligen inte varit värda pengarna. “Tyvärr” råkade jag just igår få rida min favorithäst, Kingsley, som nog alltid kommer att vara en av de finaste och trevligaste hästarna jag suttit på. Har inte fått rida honom på länge så det var ju typiskt att jag skulle få en så fin sista lektion eftersom det fick mig att vackla lite i mitt beslut, men jag vet ju att det är helt rätt sak att göra egentligen. Och lite fint var det att avsluta på samma sätt som det började, för Kingsley var en allra första hästen jag fick rida där :love:

20250205_204205.webp

Jag har läst en hel del här men inte skrivit något på länge. Började rida på en ridskola i höstas men tyckte att det var lite sisådär. Jag är själv återfallsryttare men i min grupp var det många som börjat rida i vuxen ålder (och relativt nyligen) och jag kände ärligt talat att jag inte riktigt passade in där. Bl.a. fanns det väldigt många regler vi skulle förhålla oss och mycket lite självständighet. Missförstå mig rätt, jag är verkligen ingen duktig ryttare men upplevde att det jag behöver stöd i är något annat än vad som erbjöds där. Dessutom fick jag väldigt lite uppmaningar/feedback under lektionerna, så det var svårt att utvecklas.

Till slut hörde jag av mig till ridskolechefen och frågade om jag fick byta grupp. Det satt långt inne, eftersom jag faktiskt var tvungen att - om än försiktigt - uttrycka att jag var bättre än någon annan på att rida :o:eek:. Det var dock inga problem att byta grupp, och den här veckan red jag i min nya grupp för första gången.

Det var SÅ kul! Mer tillit till ryttarna, mer konkret feedback under lektionen och en (i mina ögon) jämnare grupp.

Tänkte på det när jag läste dina inlägg, @Michellan95, att jag känner igen mycket av det du skrev (bl.a. om att inte bli prioriterad av ridläraren) och tappa peppen ganska mycket. Mitt första intryck av att byta grupp (och ridlärare) var att det gjorde stor skillnad!
Det är så viktigt med rätt nivå på grupp, märkte det själv i höstas.
Jag är ju också återfallsförbrytare, förlåt -ryttare som började rida efter 7 år och gick in i en nivå 5 grupp direkt (tog ett par privatlektioner också) Det var så kul och jag kände mig så duktig.
Sen efter ett halvår var jag tvungen att byta pga jobbet och hamnade i en nivå 3. Gruppen var jättetrevlig men lektionerna dötråkiga. Helt plötsligt tappade jag lusten.
När det meddelades att den gruppen skulle upplösas kände jag ingen större sorg. Hamnade åter i en nivå 5 och det är så mycket roligare igen.

Jag trivs bättre i en grupp på högre nivå, inte för jag är en så jätteduktig ryttare utan för att lektionerna blir mer varierade. Inget harvande runt fyrkanstpåret tills hjärnan säger upp sig i tristess.

Red i torsdags, vi har fortfarande samma hästar. Tror vi kanske byter efter hoppningen vecka 9.

Jag hade således skäckvalacken. Han gick lektionen innan också så han var uppvärmd, ändå så fick jag nog inte riktigt igång honom som jag borde. Vi red lite skänkelvikning och lite bommar i skritt och trav.

Det var väl något ögonblick här och där som det kändes bra. Skäckvalacken var snäll i alla fall.

Hittade för övrigt en ny ponny i stallet! En liten en som inte syntes inne i boxen. Perfekt storlek för de minsta att lära sig med 🥰.

Funderar på att anmäla mig till blåbärshoppning på lördag men måste bestämma mig nu i så fall. Och är lite tveksam om det är värt all tid som går åt, pengarna och att behöva hundvakt. Nog för att jag tycker om att hoppa... men som sagt, oklart om det är värt.

Det är så viktigt med rätt nivå på grupp, märkte det själv i höstas.
Jag är ju också återfallsförbrytare, förlåt -ryttare som började rida efter 7 år och gick in i en nivå 5 grupp direkt (tog ett par privatlektioner också) Det var så kul och jag kände mig så duktig.
Sen efter ett halvår var jag tvungen att byta pga jobbet och hamnade i en nivå 3. Gruppen var jättetrevlig men lektionerna dötråkiga. Helt plötsligt tappade jag lusten.
När det meddelades att den gruppen skulle upplösas kände jag ingen större sorg. Hamnade åter i en nivå 5 och det är så mycket roligare igen.

Jag trivs bättre i en grupp på högre nivå, inte för jag är en så jätteduktig ryttare utan för att lektionerna blir mer varierade. Inget harvande runt fyrkanstpåret tills hjärnan säger upp sig i tristess.

Men exakt så! Jag tappade också lusten, och nu är den tillbaka när jag får tänka mer själv. Hann liksom tänka att ridning på ridskola nog inte är något för mig (längre) innan jag bestämde mig för att försöka byta grupp.

Det har kommit en ny häst till min ridskola. En kallblodstravare och jag som är en riktig sucker för kallblod sen barnsben (hallå Emils Lukas?!) är förstås redan förälskad. 🥰

Hon har börjat gå så smått på vuxenlektionerna och jag har ridit henne två gånger. Men jisses så pigg och vilket energiknippe hon är?! Som ett ånglok som nästan trippar för att hon vill framframfram. Hur parerar jag detta bäst? Oklart hur hon ridits innan. Mycket beröm när hon slappnar av minsta lilla och försöka rida på så lätta tyglar som möjligt men när hon kommer igång är det svårt att få ner henne i varv. Hon känns väldigt snäll och lyhörd för vikthjälper, hon känns bara så oerhört arbetsvillig och taggad liksom.

Tog beslut i helgen bara rida en gång i veckan framöver, så bokat av fredagskurserna nu. Min kropp orkar inte sitta på Dressyrvalacken två ggr i veckan just nu och nån annan mer lättriden häst finns inte just nu.
Kommer lägga lite mer tid på avsutten träning ett tag för att komma i form igen.
Det känns tråkigt för fredagskurserna är roliga. Samtidigt har det varit ett stressmoment hinna till stallet i tid efter jobbet.
Onsdagar hinner jag åka hem byta om och slipper släpa med ridkläder till jobbet.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 459
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 095
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Ceta
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka