Ridskoleryttare

Jag tycker det är dessa hästarna, som liksom inte har det så enkelt och man får klura mycket på, som är de allra roligaste och mest självförtroendehöjande. Visst man kanske inte får självförtroendet direkt, men sen sitter man plötsligt där och har hundratals nya verktyg att jobba med för att man själv klurat fram dem... och plötsligt inser man att något man gör enkelt med hästen nu var jättesvårt för en tid sedan.

Nu har jag ridit Krullen i nästan 3 år tror jag, ganska så regelbundet. Med tanke på att jag knappt kunde trava och inte fick galopp alls första kanske 5 lektionerna och nu kan dansa i trav och fatta fina galopper 95% av gångerna gör i alla fall att jag sträcker på mig :)
Samma med Bullen, jag blev negativ varje gång jag såg att jag fick honom för jag visste att det betydde att springa runt okontrollerat och få ont i händerna typ :p Nu dansar vi på med lätt kontakt i händerna, kontroll 95% av tiden, och jag blir lycklig av att se mitt namn i hans rad.

Jag gillar absolut att i bland rida de där okomplicerade hästarna också, bara få slappna av och tänka på sig själv och dansa runt utan större ansträngning. Men det har alltid varit en större upplevelse med knepiga knashästar.

Sedan tror jag att en grej som är lite "otacksamt" med ridning är att man alltid höjer förväntningarna på sig själv. Jämför jag mig nu med mig för bara 4 månader sedan ser jag stora förbättringar, men samtidigt kan jag sitta där och tänka att "kan jag inte bättre än så här?"
Eller som när man ändrar något hos sig själv i ridningen. Exempel jag har flyttat bak underbenet, vilket gjort att jag fått en annan balanspunkt, vilket betyder att jag är mer vinglig som gör att jag inte riktigt kan använda lika mycket power i kroppen. Man offrar några steg tillbaka för att låsa upp en ny dimension och därmed ta sig fler steg framåt - men det tar tid.
Min förr förra ridning med stoet så flöt det väldigt fint tillsammans (när vi inte red själva bogen in-övningen utan det självständiga) så det finns ju där låååångt därinne 😅 då hette det att det var precis vad stoet behövde att få aktivera sina muskler och det var fint att se osv men ja, då kändes det ju väldigt nice i kropp och själ.
Men de gånger det inte går lika bra som igår och ridläraren typ rakt ut säger att de förväntat sig bättre/mer så är det inte bra för självförtroendet 😅

Jag har ridit henne totalt fem gånger nu, en gång förra terminen, tre gånger denna samt en privatlektion så det är ju långt kvar att hinna klura ut henne. Men hon är så mysig ändå och jag är förtjust i henne trots allt. Riktig pussgurka ❤️

Min förr förra ridning med stoet så flöt det väldigt fint tillsammans (när vi inte red själva bogen in-övningen utan det självständiga) så det finns ju där låååångt därinne 😅 då hette det att det var precis vad stoet behövde att få aktivera sina muskler och det var fint att se osv men ja, då kändes det ju väldigt nice i kropp och själ.
Men de gånger det inte går lika bra som igår och ridläraren typ rakt ut säger att de förväntat sig bättre/mer så är det inte bra för självförtroendet 😅

Jag har ridit henne totalt fem gånger nu, en gång förra terminen, tre gånger denna samt en privatlektion så det är ju långt kvar att hinna klura ut henne. Men hon är så mysig ändå och jag är förtjust i henne trots allt. Riktig pussgurka ❤️
Det är ju det viktiga, att man trivs med hästen och får pussa på den :love:

Lektion i går på Skäcken.

Det var lääänge sedan. Mindes mest första lektionen med henne när jag inte kunde varken skritta, trava eller galoppera och allt var kaos. Men även att det blivit bättre, att hon är som att rida två olika hästar beroende på varv, och att hennes exteriör är ungefär som att någon klippt och klistrat ihop kroppen från flera olika hästar :angel:

Hon gick innan så jag tittade lite och det såg väl helt okej ut. Hon verkade dock aldrig ramla in i någon form utan stretade mest emot. Däremot verkade hon väldigt "lydig". Alla övergångar skedde när de skulle och utan knussel, svängar likaså.

Tog över henne och skulle sitta upp men fick genast ett bett i höften. Tänkte att ehm okej? Du hade öronen fram och var intresserad och nosade för en sekund sedan. Kom verkligen från ingenstans. Testade tre gånger till och hon blev så vansinnigt Upprörd. Började då kolla sadel osv, ridläraren kom över i samma veva och hjälpte till men sa att förmodligen är det inte sadel osv. Hon är lite egensinnig mot människor hon inte känner igen så bra (därför brukar hon slippa byta så ofta) samt är mitt inne i början av brunst vad det verkar och fäller. Så, lite tjurig minst sagt. Satte upp efter det, gick bra.

Skrittade iväg och började som jag brukar på "nya" hästar med att testa gas, broms och svängning. Sedan testade jag lite böjning och sidförande. Hon var väldigt duktig, lite seg i reaktionerna när det kom till gas och broms men det tog inte lång tid att kalibrera om till en lite mer ferrarrikänsla. Böjningarna var som jag mindes, lättast i vänster och nästan omöjligt i höger.
Sidförande var även det knepigt men jag gav mig inte och testade ut en rätt bra metod för att få henne att flytta helt okej.

Den stora övningen för dagen var böjningar. Tyckte det var lite skönt efter ett par veckor med lite mer rakriktande övningar. Men undrade hur i hela friden det skulle gå med Skäcken :D
Vi red två stora bågar med koner. En kon vid början av bågen, en lite längre upp i bågen, kanske bara fem meter från den första bågen så själva svängen upp till bågtoppen blev kort. Det blev en halvgrund båge.
Vi red först i skritt och skulle vid första konen in i bågen rakrikta, sedan tänka att bogen stretchas utåt i toppen av bågen, fast vi går ganska så rakt fram eftersom bågen blev ganska grund, sedan rakrikta igen vid slutet av toppen, ner mot kortsidan rakrikta, sedan ställa om till böjning åt andra hållet och rida kortsidan så.
Det var svårt för skäcken. Hon la huvudet nästan på sidan och stretade emot när jag bad henne att ställa i nacken och jag kände att hon inte riktigt lyssnade på när jag bad henne forma om bogen lite. Det är inte ofta jag känner så men det kändes lite som att hon försokte se hur mycket hon verkligen behövde anstränga sig.
Så jag använde spöt som en extra skänkel för att peta till henne och försöka få henne att förstå att jag vill ha mer av henne än så. Det tog ändå inte så lång tid innan hon började jobba på mer och då fick hon så klart massa beröm och klapp. Det gjorde susen för efter det jobbade hon på fint med mig hela lektionen, även om hon fick kämpa med sin kropp.

Vi utökade till trav på bågen och då ramlade hon på plats mycket bättre, verkar som att skritt är hennes sämsta gångart kanske. Det kändes iaf mycket enklare med allt så fort vi kom igång i traven. Vi lade även till fattning vid kortsidan, första fattningen blev jättekonstig och galoppen kändes som tralopp, men efter det fick vi bättre fattningar. I fattningarna stretade hon också emot massor, men jag höll bara kvar och lät henne "figure it out", och jag kände ändå att det blev mjukare och mindre stretigt för varje fattning.

Vi ändrade sedan så att vi inte skulle tänka att stretcha bogen så mycket, utan i stället stretcha vid magen. Fick tipset att flytta bak skänkeln något för att komma åt hennes rumpa så inte den vinglade iväg och det gjorde stor skillnad. Skäcken frustade massor när vi jobbade där.

Rent generellt blev vänstervarv väldigt fint till slut, medan höger var kämpigt som f-n men till slut bättrade vi på oss där också.

Sedan rullade vi på i galopp på volt. Först i höger varv och konstigt nog hittade jag någon form av sweet spot där och hon gick mycket fint, inte helt i form men på god väg, och kändes fin. Tappade ibland men hittade tillbaka ändå.
I vänster varv började hon bli väldigt pigg och jag hittade inte riktigt lika bra som i höger varv. När det var bra ramlade hon dock in i en bra form och gick fint men jag tappade det oftare och det tog lite längre tid att komma tillbaka till formen.

Efter det fick vi öva på den svåraste övningen egentligen... trav och galopp på spåret :D Det är alltid svårt när det liksom inte händer något. Men det gick faktiskt rätt bra för mig och Skäcken! Jag fick dick kämpa mycket med att rida ordentligt för att hålla henne i form och inramad.

Efter lektionen när jag skulle säga hur hon kändes sa jag uppriktigt att jag inte riktigt vet eftersom jag inte rider henne ofta, men att hon var ojämn, och att hon var lite seg i början men sen blev pigg och fin.
Ridläraren sa att hon har ridit skäcken mycket under en period och vet hur svår och ojämn hon är och hur svårt det är att hamna i rätt läge med henne. Men hon tyckte att det inte såg ojämnt och svårt ut när jag red utan att det sett ganska så enkelt ut. Och iom att hon vet hur det är att rida henne så är det ett bra betyg.
Då fick jag sträcka lite på mig :) Kändes fint att få till det så bra! Jag tycker ändå hon är rätt kul att rida, skäcken.Nu var hon ju ingen glad prick direkt vid uppsittningen, men under ridningen kändes hon positiv och glad och öronen var klistrade framåt hela tiden.

Markarbete igår på dressyrlektionen. Samma sto som förra gången. Hon var pigg från början och som vanligt egen uppvärmning/framridning. Vi var bara tre där så det fanns gott om plats att rida enskilt.

Övningen sedan var en "evighetsbana" med början i vänster varv med 4 travbommar precis innanför spåret i slutet av ena långsidan, precis före kortsidan vid A. Vid A in på volten och över 3 travbommar som låg på medellinjen (dessa höjdes senare upp på sockerbitar, varannan sida), sedan skulle man strax innan hörnet efter A svänga med rak häst och göra halt med rak häst mellan två koner som stod placerade lite snett innanför hörnet. Här byggdes det på med att vi skulle rygga några steg också. Sedan direkt till trav och in på stora mittvolten, men direkt rida igenom mittvolten mellan två koner som stod på medellinjen och på bortre sidan låg det typ 6 st travbommar i bågfromation och sedan ny vändning igenom mittvolten och konerna och ut igen där volten påbörjades. Galoppfattning och in på volten vid C. Där låg det tre bommar utplacerade där man skulle fokusera på att få en jämn flytande galopp emellan och över. Avbrott till trav efter C och sedan skänkelvikning förbi "bågbommarna" och tillbaka nästan till spåret och så började banan om med de 4 travbommarna. Detta var jättekul! Och eftersom vi bara var tre flöt det på ganska bra utan alltför mycket krockar. Min häst var lite seg emellanåt och tvekade över några av bommarna och jag fick jobba med att hålla igång och att understödja mycket med innerskänkeln vid "bågbommarna". Annars blev hon jättemjuk och fin av rida igenom volten. Tyckte själv inte att skänkelvikningarna blev så bra, men fick inte så mycket kommentarer på just det. Första varven på galoppvolten blev också lite sega och det blev hela 5 galoppsprång emellan. På slutet fick vi lite mer fart och red på 3 språng. Jag hade lite problem med att hålla kvar stigbyglarna i galoppen ibland och fick höra att OM hästen hade skuttat stort eller åt sidan så hade jag inte varit så följsam (eller, inte följsam alls!). Vi bytte ju varv också och gjorde allt i omvänd ordning. Tänk var svårt det var att komma ihåg ordningsföljden! Jag glömde att gå in på mittvolten flera gånger! Suck!

Detta var en väldigt rolig övning, jag önskar fler sådana!

Markarbete igår på dressyrlektionen. Samma sto som förra gången. Hon var pigg från början och som vanligt egen uppvärmning/framridning. Vi var bara tre där så det fanns gott om plats att rida enskilt.

Övningen sedan var en "evighetsbana" med början i vänster varv med 4 travbommar precis innanför spåret i slutet av ena långsidan, precis före kortsidan vid A. Vid A in på volten och över 3 travbommar som låg på medellinjen (dessa höjdes senare upp på sockerbitar, varannan sida), sedan skulle man strax innan hörnet efter A svänga med rak häst och göra halt med rak häst mellan två koner som stod placerade lite snett innanför hörnet. Här byggdes det på med att vi skulle rygga några steg också. Sedan direkt till trav och in på stora mittvolten, men direkt rida igenom mittvolten mellan två koner som stod på medellinjen och på bortre sidan låg det typ 6 st travbommar i bågfromation och sedan ny vändning igenom mittvolten och konerna och ut igen där volten påbörjades. Galoppfattning och in på volten vid C. Där låg det tre bommar utplacerade där man skulle fokusera på att få en jämn flytande galopp emellan och över. Avbrott till trav efter C och sedan skänkelvikning förbi "bågbommarna" och tillbaka nästan till spåret och så började banan om med de 4 travbommarna. Detta var jättekul! Och eftersom vi bara var tre flöt det på ganska bra utan alltför mycket krockar. Min häst var lite seg emellanåt och tvekade över några av bommarna och jag fick jobba med att hålla igång och att understödja mycket med innerskänkeln vid "bågbommarna". Annars blev hon jättemjuk och fin av rida igenom volten. Tyckte själv inte att skänkelvikningarna blev så bra, men fick inte så mycket kommentarer på just det. Första varven på galoppvolten blev också lite sega och det blev hela 5 galoppsprång emellan. På slutet fick vi lite mer fart och red på 3 språng. Jag hade lite problem med att hålla kvar stigbyglarna i galoppen ibland och fick höra att OM hästen hade skuttat stort eller åt sidan så hade jag inte varit så följsam (eller, inte följsam alls!). Vi bytte ju varv också och gjorde allt i omvänd ordning. Tänk var svårt det var att komma ihåg ordningsföljden! Jag glömde att gå in på mittvolten flera gånger! Suck!

Detta var en väldigt rolig övning, jag önskar fler sådana!
Den lät väldigt kul! Dock skulle den nog bli svår med min grupp på 12 ekipage :D
Även om vi ibland rider övningar där man korsar varandras väg blir det nog för många sådana moment på ett "varv" med den övningen.

Den lät väldigt kul! Dock skulle den nog bli svår med min grupp på 12 ekipage :D
Även om vi ibland rider övningar där man korsar varandras väg blir det nog för många sådana moment på ett "varv" med den övningen.
Ja, skulle tro det! Vi fick några ”trafikstockningar” vid mittvolten bara. Men vi var 3 i ett 22x60 m ridhus.
Vi är egentligen 5-6 i gruppen, men några har privathästar och en av dem är skadad och så var någon bortrest.

Äntligen var jag på min andra lektion på nya islandshästridskolan!
Det har tillkommit en elev så nu är vi tre!
Fick en liten svartvit skäck på 21 år. Kom dit med andan i halsen efter ett dåligt vägval (har en timmes bilkörning dit) men fick hjälp av de andra att borsta och fixa ordning så jag kunde andas och lugna ned mig.
Hade stiglädren på sista hålet (och de var ändå snudd på för långa!). Undrar hur långa alla andra som rider är? (Jag är 168 cm).
Märkte direkt att denna häst var asymmetrisk och ville gärna böja halsen till vänster. Efter lite skritt på lösa tyglar skulle vi ställa och böja lite inåt (typ bogen in, liten öppna). Det funkade bra, men som sagt lite lättare i ena varvet och lite svårare i andra. Sedan skulle vi gå in i en snett igenom, göra en liten volt runt en kon i mitten och då flytta bakdelen lite, fortsätta med rak häst på diagonalen, göra en halv volt på kortsidan, byta varv med en framdelsvändning och komma fram i tölt, göra en volt vid andra kortsidan och flytta bakdelen lite, bryta av till skritt och börja om igen. Och sen åt andra hållet. Första gången i första varvet ville han bara förnöja sig i volten och i frsmdelsvändningen, men jag fick kläm på hur mycket yttertygel och innerskänkel och drivning på ytterskänkeln samt eftergift på innertygeln som krävdes efter ett par försök. I tölten gick han i lite för fri form, men jag fick ställa inåt och göra halvhalter och fick till både takten och formen och det blev riktigt bra på volten. Andra varvet flöt på bra från början med bara ”normala” små hjälper. Sedan töltade vi lite mera och skulle försöka länga ut dem, men min häst växlade då till trav och det fick han lov att göra.
En sak som jag noterade var att jag hela tiden kom ikapp de andra två och fick bända över och lägga in volter lite då och då. Det behövde jag även förra gången, men då hade jag en av de andra hästarna (som jag kom ikapp hela tiden den här gången). Jag vet inte om det är jag som omedvetet driver på eller om det är de andra som bromsar??

Äntligen var jag på min andra lektion på nya islandshästridskolan!
Det har tillkommit en elev så nu är vi tre!
Fick en liten svartvit skäck på 21 år. Kom dit med andan i halsen efter ett dåligt vägval (har en timmes bilkörning dit) men fick hjälp av de andra att borsta och fixa ordning så jag kunde andas och lugna ned mig.
Hade stiglädren på sista hålet (och de var ändå snudd på för långa!). Undrar hur långa alla andra som rider är? (Jag är 168 cm).
Märkte direkt att denna häst var asymmetrisk och ville gärna böja halsen till vänster. Efter lite skritt på lösa tyglar skulle vi ställa och böja lite inåt (typ bogen in, liten öppna). Det funkade bra, men som sagt lite lättare i ena varvet och lite svårare i andra. Sedan skulle vi gå in i en snett igenom, göra en liten volt runt en kon i mitten och då flytta bakdelen lite, fortsätta med rak häst på diagonalen, göra en halv volt på kortsidan, byta varv med en framdelsvändning och komma fram i tölt, göra en volt vid andra kortsidan och flytta bakdelen lite, bryta av till skritt och börja om igen. Och sen åt andra hållet. Första gången i första varvet ville han bara förnöja sig i volten och i frsmdelsvändningen, men jag fick kläm på hur mycket yttertygel och innerskänkel och drivning på ytterskänkeln samt eftergift på innertygeln som krävdes efter ett par försök. I tölten gick han i lite för fri form, men jag fick ställa inåt och göra halvhalter och fick till både takten och formen och det blev riktigt bra på volten. Andra varvet flöt på bra från början med bara ”normala” små hjälper. Sedan töltade vi lite mera och skulle försöka länga ut dem, men min häst växlade då till trav och det fick han lov att göra.
En sak som jag noterade var att jag hela tiden kom ikapp de andra två och fick bända över och lägga in volter lite då och då. Det behövde jag även förra gången, men då hade jag en av de andra hästarna (som jag kom ikapp hela tiden den här gången). Jag vet inte om det är jag som omedvetet driver på eller om det är de andra som bromsar??
Jag var en sån som gärna red långsamt förut. Nu rider jag hellre i ett friskare tempo. Känner ingen det där med att hästen verkar gå lite snabbare än de andra.
Jag brukar välja lite. I bland ser jag det som ett tecken på att jag kanske bör göra en halvhalt och varva ner ett snäpp, i bland rider jag över/lägger volter så att vi kan fortsätta ha kvar den fina bjudningen framåt.
För övrigt händer det oftare när det är färre ekipage att jag hinner ikapp andra... av någon anledning :cautious:

Ikväll blev det ridning en timme tidigare än vanligt så jag har redan hunnit duscha och gå och lägga mig. I vanliga fall har jag knappt kommit hem den här tiden 🙃. Än så länge tycker jag det är värt tröttheten på fredagar.

Det var hoppning idag och jag fick rida herr R, den gula valacken. Jag trivs väldigt bra på hans rygg, det är något som tilltalar med de lite grova hästarna. Och så är det alltid lika trevligt med någon som är lite lägre i mankhöjd! För omväxlings skull.

Först värmde vi upp lite enkelt i skritt och trav och jobbade därefter med travbommar (två serier) och galoppfattningar. I höstas hade jag problem med att fatta vänster(?) galopp men ikväll gick det lika bra att fatta bägge galopperna, kul.

Den andra bomserien gjordes sedan om till hinder så det var bomserie i trav, rakt fram till hindret, travhoppa, landa i galopp, ev. rätta galoppen.

Därefter gjordes även första bomserien om till hinder. Anridning i galopp och så ett avslutande hinder som stod på snett igenom.

Herr R hoppade jättefint. Var absolut inget snubbeltrubbel utan han bjöd och tog tag i hindren och hoppade utan problem, även när vi travhoppade. Det har hänt en hel del med den här hästen sedan första gången jag red honom. Bra saker :up:. Störde mig inte på dressyrsadeln heller utan tyckte det funkade bra med den. Kanske värre med större hinder :rolleyes:.

Egentligen gick det bra passet igenom, var som inga problem. Mer än att jag missuppfattade ett par instruktioner som bl.a. hade att göra med hur ekipagen skulle förhålla sig till varandra. Har varit en del såna grejer på sistone, att jag missuppfattar.

Var roligt ikväll, herr R var duktig och jag red helt okej.

Godnatt.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 403
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 011
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
3 012
Senast: Ceta
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Spegelreflekterande fönsterfilm
  • Mata inte Trollen
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka