Ridskoleryttare

Efter två avbokningar pga tjänsteresa, höstlov, avbokning pga jobbmöte som drog ut på tiden och en inställd lektion pga snöstorm kunde jag äntligen vara med på ridlektionen i går. Men vad hände då? Jo, teorilektion (med kort varsel även för läraren som fick hålla en oförberedd lektion då vi bara satt och pratade lite).
På Tisdagens lektion på islänningarna hade vi hoppning. Så långt ifrån den hoppträning jag är van vid :laugh:. Det stod ett hinder mitt på medellinjen, ca 30 cm högt, och efter lite uppvärmning fick vi börja komma på det i trav eller tölt, svänga varannan vänster och varannan höger. Min häst gjorde något konstigt hopp över med frambenen och klev över med bak. Efter några varv höjdes det till 40 cm och vi gick ta det i galopp om vi ville. Fin galopp på hästen, men samma hopp-kliv. Och tvärbroms efter. Hoppade så några varv och så höjde ridläraren till 50 cm på ena sidan och 70-80 på andra. Jag styrde på höga sidan men då vek hästen undan. Fick lägga en volt och komma igen men på lägre delen. Fick till ett möjligen ok hopp. Sedan fick vi avsluta med att hoppa en i taget i stället för i ström och fick väl till ett par nästan ok hopp. Inte ens markarbete i jämförelse med hoppträningen jag gick på med fjordingen förra året.

Det är inte direkt islandshästars starkaste gren den hästen jag rider oftast kan hoppa över med frambenen och kliva över med bakbenen :D

Egentligen inte ridskolerelaterat, men provred en potentiell medryttarhäst idag. En äldre herre (som stod på ridskolan en period), lite bekväm men mysig och väl skolad. En sån häst som faller mig i smaken och det gick bra! Ska börja rida honom ett par gånger i veckan. Får rida hur mycket jag vill och när jag vill, så ett riktigt kap i mina ögon. Har avbokat dressyrlektionerna till nästa termin men ska fortsätta på islänningarna en termin till.

Egentligen inte ridskolerelaterat, men provred en potentiell medryttarhäst idag. En äldre herre (som stod på ridskolan en period), lite bekväm men mysig och väl skolad. En sån häst som faller mig i smaken och det gick bra! Ska börja rida honom ett par gånger i veckan. Får rida hur mycket jag vill och när jag vill, så ett riktigt kap i mina ögon. Har avbokat dressyrlektionerna till nästa termin men ska fortsätta på islänningarna en termin till.
Men vad roligt! Vilken dröm det låter som! 😊

Idag har jag hoppat på det lilla tinkerstoet 😍 haha låter ju mer märkvärdigt än vad det är när man inte ens hoppar högre än 50 cm 😅

Hoppade något som kallades hundben eller något sånt. Ut i hörnet, vänd upp snett igenom och hoppa ett skutt, på medellinjen vände man tillbaka ut mot det andra hörnet ut i samma varv och hoppade ett litet skutt. Så det blev som typ en kantig båge helt enkelt 🤷‍♀️
Framridningen var hon inte alls lika mjuk som förra gången, kändes redan i stallet att hon var lite mer spänd och lite ”ryckig”, men hon jobbade ändå på bra. I galoppen försökte jag verkligen hålla hennes form men herre gud. Häst att bli galet stark. Provade att fatta galopp från skritt några gånger också men det blev ingen skillnad. Hon tuffar på som ett litet lok i galoppen 😅

Hoppning tycker hon tydligen är väldigt roligt. Dagens övning var däremot inget för oss två. Vi tog oss över hinderna galant men inte ens ridläraren hade tydligen mer krav på oss än så, inget att rätta galoppen eller hoppa om och göra rätt som de andra ekipagen 😂
Jag är nöjd ändå. Mycket fin känsla även om vi inte red bågen helt korrekt.
Hoppas jag får henne nästa vecka igen men jag tror inte det. Hamnar säkert på något stort 😳

Lektion i går på fina lilla Gosmotorn.

Fick ta över honom från en annan ryttare och gullehästen tvärsomnade typ en sekund efter att jag hade tagit över :love: Så jag gav honom någon minuts powernap innan jag väckte honom med en liten klapp på halsen.

Skrittade iväg på en väldigt bromsig och seg gosmotor. Försökte väcka upp lite energi mjukt i början eftersom han uppenbarligen var trött. Sedan krävde jag mer och mer lite successivt. Försökte få någon vettig ställning och böjning i hans kropp i böjarna och hörnen men jag vet inte, det var lite svårt att få loss honom där.

Övning ett var precis som förra gången en båge på ena långsidan och en serie sockerbitar på den andra. Skritt mellan sockerbitarna, och in i bågen. Den här gången upplevde jag att Gosmotorn trots att han var aningen mer seg i kroppen, var lite mer med mig. Vi gick ganska snabbt in på en volt in i bågen och galoppfattning vid sista sockerbiten. Gosmotorn var väldigt med mig men också lite seg så där så jag fick kämpa lite för att få honom att hålla kvar energin jag ville ha. Han är så pass lydig i sitt sätt att han så klart hade gått i den gångart jag bett om osv - men det var det där med att man skulle vilja ha det lilla extra, den där extra energin och uppåtkänslan. Det var den jag jobbade för att få fram.
Det kändes fortfarande inte som att jag fick någon himla ordning på ställningen osv. Det var som att han var oförmögen att böja kroppen men samtidigt var sned :p Fick till det då och då, men i bland var det som förgjort. Funderar på om det var jag som satt knasigt eller så. 🤔

Vi la till galoppfattning i toppen av bågen och galoppera på volten. Tyckte inte jag fick någon energi alls i galoppen, och inte heller någon bra böjning. Det gick snarare segare. Det gick segare på långsidan med sockerbitarna med, men ändå inte. Han taktade massor när vi egentligen skulle skritta mellan sockerbitarna, och kom inte riktigt igång i trav som jag hade önskat mellan. Försökte rätta till och bli mer tydlig och upplevde lite förbättring men jag vet inte... upplevde inte riktigt att det blev superbra.

Sedan red vi in på två stora volter och där hade vi en övning som passade mig och Gosmotorn lite bättre för dagen. Halva skulle vara galopp, halva trav. Vi fick välja själva var halvan skulle börja och sluta, men när vi väl hade bestämt oss skulle vi vara supernoga med att fattningen hände exakt prick där den skulle och att avslutet hamnade exakt ett halvt varv efter.
Noga med välplanerade fattningar och övergångar till trav och det skulle synas exakt vad vi gjorde. Man skulle alltså kunna titta på ett ekipage och förstå var deras halva var och exakt när fattningen skulle komma och traven skulle komma. Även fokus på att mjukna direkt i övergångarna.
Gosmotorn började med att bara vara lydig. Det är väldigt lätt att göra rätt på honom i sådana här exakta övningar. Men jag försökte vara lite mer peppig och belöna med klapp och beröm när han tog i och därmed fick en lite bättre fattning och galopp. Resultatet blev att vi till slut fick en finare rundare galopp. Ingen supersensation, men en god förbättring!

Efter galoppen på volten hade jag en Gosmotor med bättre energi även i traven och skritten. Behövde inte påminna honom så mycket för att bibehålla den, utan kunde cruisa runt på det jag åstadkommit.

Är inte supernöjd med min prestation, men jag märkte ju en stor förändring i resultat. Jag vill gärna lyckas ännu bättre. Ridläraren höll med om båda delar, det hade gått mycket bättre än sist men fanns mer att hämta.
Det är lite intressant det här med när man kommer över trösklar i ridningen och får känna på en annan dimension. Det som man tidigare hade varit lyrisk över, blir plötsligt inte riktigt lika fantastiskt och man blir inte riktigt lika nöjd. Men det är bra! Det är väl tecken på en strävan att vilja framåt och bli bättre :up:

Att man kan gå från jättelycklig till jätteledsen på nolltid är något man måste lära sig att hantera om man är hästmänniska. Min jättefina medryttarhäst som jag hann rida en gång finns inte längre. Han fick tas bort i morse pga kolik. Vi som precis skulle börja lära känna varandra. Alla tankar till hans ägare, som naturligtvis drabbats hårt.:cry:

Att man kan gå från jättelycklig till jätteledsen på nolltid är något man måste lära sig att hantera om man är hästmänniska. Min jättefina medryttarhäst som jag hann rida en gång finns inte längre. Han fick tas bort i morse pga kolik. Vi som precis skulle börja lära känna varandra. Alla tankar till hans ägare, som naturligtvis drabbats hårt.:cry:
Usch så tråkigt!

Dressyrlektion ikväll. Hade samma valack som sist (en evighet sedan) och hittade knapparna lite snabbare. Lite bekväm av sig men kom igen bra efter uppvärmningen i galopp. Övningen bestod av mycket skrittarbete, hitta en lagom takt med framåt bjudning, flytta lite från och till fyrkantspåret. Sedan gå in i en öppna på långsidorna och efter det skänkelvikning på långsidan med rak häst med huvudet mot väggen och bakdelen innanför spåret. Min häst var hyfsat lydig, men fick jobba lite för att inte förnöja i öppnande och fick jobba för tvär ingen i skänkelvikningen. Sedan satte vi ihop det till öppna på halva långsidan, rakrktning och skänkelvikning. Sedan samma i trav. Här fick jag jobba en del med att inte tappa takt och framåtbjudning. Sedan skulle vi rida in på en båge och rakriktning över tre travbommar på medellinjen och ut till spåret på en båge åt andra hållet. Sedan var lektionen slut. Vi ska jobba på galoppen nästa gång ( men då är jag bortrest och kan inte vara med). Har också bestämt mig för att fortsätta nästa termin.

Jag har varit och ridit ikväll! Oj, vad det kändes längesedan. Egentligen bara tre veckor. Ledig personal/flyttad teori förra veckan och så rejält sjuk veckan innan. Den veckan hade tre av oss fyra i gruppen bokat av så den fjärde ryttaren fick rida en annan tid istället.

Red samma häst som sist. Mycket roligare idag! Kanske på grund av att jag inte hade hostan från h-vetet längre :laugh:. Han gick lektionen innan vilket passade rätt bra idag då vi hade obligatorisk trivselkväll med jobbet. Jag kom alltså lite senare till stallet.

Vi red mycket övergångar idag, mycket volter och lite förvänd galopp. Hästen jag red idag är så stadig och balanserad i sig själv och jättestadig i förvänd galopp så det gick riktigt bra. Det var mycket roligt! Jag har inte ens varit ridsugen i veckan... Känner mig så glad nu! Jag kan absolut leva med att det bara blir fem-fem och en halvtimmes sömn efter det här. Hade det inte varit timmar efter mitt vanliga sovdags hade jag kunnat skutta runt i ystra hopp :D.

Mycket tråkigt däremot är att ridskolan förlorade en ponny igår p.g.a. en hagolycka. En annan ponny står på boxvila med jättesvullna bakben... tror det också hänt i hagen.

Nu hoppas jag att alla övriga hästar fortsättningsvis håller sig lugna och att ingen mer gör illa sig!

Och så tänjer jag glädjas lite till av den roliga ridningen 😊

Så har det varit söndag och ännu en ridlektion ligger bakom mig. Nuförtiden ser jag verkligen framemot söndagar 😊
Jaja iallafall…

Jag hade egentligen blivit tilldelad en häst som beskrivs som att ”älskar fart och fläkt” och det vet jag är en hästtyp jag sällan lirar så bra med. Jag blir ofta spänd samt hård i handen med resultat att varken jag eller hästen får ett trevligt ridpass.
Velade ett tag fram och tillbaka hur jag ska skulle göra. Testa hästen eller fråga den som faktiskt hade önskat sig honom om hon ville byta med mig. Beslutade mig för att fråga och hon hade inget emot att byta och jag hamnade på en ny häst för mig. En valack och fux (har jag sagt att jag älskar fuxar? 😍), 164 i manke och rasande trevlig att rida. Det blev en väldigt bra matchning mellan mig och honom.
Lite speciell, försökte bita mig i fötterna när jag precis hade suttit upp och även i armen när jag hoppade av. Ont? Inlärt beteende? Trött på olika ryttare? Ingen aning faktiskt. Han blev lite sur på mig också när jag bad honom att trava första gången men sen ingenting.
Fick honom att vara mjuk, formbar och lösgjord nästan på en gång och så gick han sen resten av lektionen. I galoppen vet jag inte vad jag gjorde men jag tänkte att han skulle få jobba i galoppen också och det blev väldigt runda fina språng som att sitta på en pilatesboll ❤️ men så råkade jag be honom att byta galopp och tänkte inte på att han var så välriden att han kunde sånt. Blev så förvånad att jag började skratta, klappade om honom på halsen och bad om ursäkt till honom och sedan bad jag honom att byta tillbaka 😍
Lite skänkelvikningar idag igen på båge. Han flyttade sig fint men med rumpan före så det får vi jobba på nästa vecka. Ser framemot det. Så roligt när man har hittat fler hästar man klickar med och inte bara små söta tinkerston.

Uteritt på islandshäst i lördags. Fick en stor fuxvalack som jag med nöd och näppe lyckades sitta upp på utan pall. Det var sista lektionen för terminen (igenridning, så inte min ordinarie grupp). Vi fick en härlig uteritt i snöklätt landskap och ett par minusgrader. Vi varvade skritt, tölt och galopp och hästen jag hade var pigg och glad. Var genast med när läraren sa ”förbered för tölt/galopp”. Vaddå förbered? Tjoho, nu springer vi! Han hade en jättejämn tölt och bekväm galopp så jag var väldigt nöjd!

I fredags kom jag så upp på hästryggen igen.
Den här hösten har inte varit rolig ridmässigt. Gått från två ggr i veckan till 2 ggr i månaden typ :down:
Orsakerna har varit flera. Sjuk, ont i ryggen, uppbokad och det värsta, faktiskt många ggr ställt in pga jag inte känt för att rida

Iallafall så var det sista dressyrkursen innan jul och skolor stod på schemat. Var uppsatt på Dressyrvalacken (min kompis fick rida svarta prinsen i veckan och jag var sååååå jäääävla avundsjuk).
Nu är just skolor något som Dressyrvalacken är proffs på så det är ju bra.

Problemet har varit jag inte haft någon "känsla" när jag suttit på honom nu under hösten. Korta stunder här och där men annars bara jobbigt.
Det började iallafall bra med att jag fick tränsa :up:. Han var inte speciellt grinig när jag gjorde iordning öht.
Han kändes pigg från start, ja nästan glad.
Skrittade på bra, travade i trevlig form och när vi kom till galoppen, ja då satt fattningarna i bägge varven.
Var till och med så att efter sista blev han väääldigt pigg och tog en liten ofrivillig omfördelning av vikten som "ska vi galopperar mera, tjohoo" fast på ett snällt sätt.

Övningen gick ut på att rida in från bokstaven i hörnet till kvartslinjen i skänkelvikning för att sen övergå till öppna. Svårt men givande. På andra långsidan gjorde vi 10 meters volter.
Såna övningar är skitbra på Dressyrvalacken för han inte inte tröttna (och inte piloten heller, tror vi har samma diagnos han och jag)

När vi skrittade av frågade instruktören hur det kändes och jag sa att sån här bra känsla genom hela ridpasset har jag inte haft någonsin under hösten, var nästan euforisk.
Så nu ser jag faktiskt fram emot nästa lektion här i veckan :D

Idag har jag hoppat på det lilla tinkerstoet 😍 haha låter ju mer märkvärdigt än vad det är när man inte ens hoppar högre än 50 cm 😅

Hoppade något som kallades hundben eller något sånt. Ut i hörnet, vänd upp snett igenom och hoppa ett skutt, på medellinjen vände man tillbaka ut mot det andra hörnet ut i samma varv och hoppade ett litet skutt. Så det blev som typ en kantig båge helt enkelt 🤷‍♀️
Framridningen var hon inte alls lika mjuk som förra gången, kändes redan i stallet att hon var lite mer spänd och lite ”ryckig”, men hon jobbade ändå på bra. I galoppen försökte jag verkligen hålla hennes form men herre gud. Häst att bli galet stark. Provade att fatta galopp från skritt några gånger också men det blev ingen skillnad. Hon tuffar på som ett litet lok i galoppen 😅

Hoppning tycker hon tydligen är väldigt roligt. Dagens övning var däremot inget för oss två. Vi tog oss över hinderna galant men inte ens ridläraren hade tydligen mer krav på oss än så, inget att rätta galoppen eller hoppa om och göra rätt som de andra ekipagen 😂
Jag är nöjd ändå. Mycket fin känsla även om vi inte red bågen helt korrekt.
Hoppas jag får henne nästa vecka igen men jag tror inte det. Hamnar säkert på något stort 😳
Jäpp, dogleg. Det är en rätt vanlig väg, lite kul att rida tycker jag. Tränar en på att hålla den tänkta linjen, och vända upp i rätt ögonblick så man kommer rakt på båda.

Jäpp, dogleg. Det är en rätt vanlig väg, lite kul att rida tycker jag. Tränar en på att hålla den tänkta linjen, och vända upp i rätt ögonblick så man kommer rakt på båda.
Ja den var spännande och ganska enkel på ett litet sto på 150cm i manke. Problemet med henne är det bara finns två växlar i galoppen i hoppningen; full fart eller superfull fart 😁 så linjen var okej men jag red i fel galopp genom bågen.
De större hästarna behövde lite mer precision för att de ens skulle hinna svänga till nästa hinder så det hade ju varit mer tekniskt roligt att rida. Men jag får säkert en ny chans en annan gång på en annan häst :)

Lektion igår med Bullen! Fina fina söta Bullen.

Pratade med andra piloten som rider honom väldigt mycket innan om honom. Hon får som jag lite hjärtögon när hon pratar om Bullen och beskriver honom som "Mycket extra allt". Jag håller med. Mycket egen vilja, mycket stark, mycket rörelse, mycket glad, mycket energi... :p

Satt upp och av någon anledning känns alltid Bullen så bekväm för mig. Reflekterade lite över det medan jag satt en stund och klappade. Bullen ville bara gå någon himla gång, som sagt mycket energi :)
Sen fick han skritta iväg. Äntligen! Kändes det som att han sa.

Han var väldigt pigg på att ta sig framåt. Så vi gjorde många halter, och jag fokuserade på att genom så lätta medel som möjligt få till dem. Först med små förändringar i sitsen, typ sträcka upp mig, sedan tydligare och tydligare. Till slut lyssnade han fint på förhållningarna - men han kommer nog aldrig bli en sån som man kan göra halt på med enbart sitsen.
Efter det jobbade jag lite med böjningar. Bullen fattade inte riktigt poängen, men till slut fick vi till det någorlunda.

Första övningen var tusenmiljarder volt tillbaka. Vi skulle rida volt tillbaka på volt tillbaka självständigt och fokusera på att få ett flow i vändningarna och en trevlig böjning. Bullen var en stjärna här även om det märktes att han hellre ville springa. Vi fick till väldigt fina volter och han flöt på bra genom dem av sig själv utan att jag behövde göra något förutom att styra och be om att han böjde kroppen lite så det blev lite stretch.

Efter det red vi innanför spåret och skulle rida två små bågar på varje långsida. Det utvecklades sedan till att vi skulle skänkelvika bågarna och rakrikta mellan. Det blev då ganska brant men kort skänkelvikning. Bullen är riktigt svår att skänkelvika på i skritt, och jättebra på att fuska. han viker kroppen på ett sätt så det känns som att det är rätt, men i själva verket finns det ingen tvärning. Jag kämpade på där med att få till en bra tvärning. Vissa blev bra, andra dåliga.

Efter det tog vi bort den första skänkelvikningen och skulle spåra upp i en stor båge i stället, men en ganska grund båge så inte så toppig. Sedan skänkelvika ut och fatta ur skänkelvikningen, galoppera kortsidan och in på nästa båge. Här blev Bullen rätt så taggad, och i bland fick jag kämpa för att han skulle ta det lite lugnare. Men det gick alltid att ta tillbaka honom.
Här började han också bli fin i sidorna och lite smidigare. Vilket gjorde att han började gå mycket finare och bära sig bättre - innan var det lite att han paddlade med bakbenen för att få så mycket fart som möjligt typ :angel:

Vi fortsatte sedan rulla i galopp och in på volterna. Tyvärr blev han väldigt stark stundtals här, och tappade den fina formen vi började få. Men det fina med det var att han var kontrollerbar, och rusade inte iväg med mig, så det var ganska lätt för mig att fortsätta vara mjuk i handen trots att han var stark.
När vi sedan bröt av till trav kunde jag väldigt lätt reglera ner hans väldigt entusiastiska energi framåt och få tillbaka honom till att vara mindre stark. Då kom vi strax tillbaka till en fin form igen.

Efter det gjorde vi exakt samma i andra varvet.

När vi sedan travade av dem fick jag äntligen en fin känsla i handen från Bullen. Det är ofta lite spänt och glappigt på något vis. Men nu sög han tag och det kändes som att på något vis var nöjd och glad med sitt bett. Kanske lite lite för stark men jag berömde för hans fina kontakt med mig ändå. Samma med energin framåt som var aningen för entusiastisk - men han lyssnade fint på mina små förhållningar för att påminna honom att ta det lite lugnt. Han kändes i alla fall väldigt fin och jag behöver komma till den där känslan i handen snabbare när jag rider honom känner jag.

Pratade med ridläraren efter om att det hande känts bra men lite ojämnt. Det är så skönt att prata med ridläraren för hon är väldigt bra på att sätta ord på det man på något vis märker av men inte riktigt kan förklara i sitt eget huvud. Hon sa att det som är grejen med Bullen är att för det första tar det ett tag innan man lär sig honom, och innan man vågar vara så där supermjuk i handen som han behöver att man är. För det andra är han väldigt inlyssnande på piloten och det är väldigt lätt att det slår över och blir för mycket. Ber jag honom att öka i traven aningen för mycket blir det energiöverslag och han blir svår att ta tillbaka i energi, det tar ett tag att få tillbaka honom till det där fina lagom igen.
Andra hästar kan man hitta tillbaka med ganska fort, men inte Bullen.

Fin lektion i alla fall, var ett tag sedan jag red Bullen och han skötte sig toppenfint och jag tyckte vi fick till det fint tillsammans. :love:

Har haft vikarie senaste två lektionerna, som är A-tränare i dressyr :bump:
Heeelt fantastiskt! Jag har dessutom fått rida Prinsessan båda gångerna :love:

Igår red vi en riktigt trevlig övning. Volt vid B (eller E, vi var tre ekipage på varje sida), 10m in till medellinjen. När man kom tillbaka till väggen, skänkelvikning ner mot C. Vänd till hörnet och rid tillbaka mot B, först rakställda, senare varv med öppna på spåret. Volt igen vid B, skänkelvikning ner till A osv. Runt runt en stund.

Avslutade med galopparbete på stora volterna, tagen bakdel på öppna delen. Prinsessan gick strålande. Väldigt nöjd med guppande öron. Och inte ett enda byte!
Hoppas på samma tränare som vikarie nästa vecka.

Annars har jag hoppat Prinsessan en del, brukar går fantastiskt. Hon har mycket mer självförtroende och glädje på hinder än innan. Jag har dock övertänkt en del, och det går hon inte med på. Då hamnar vi stående i oxrar :angel:
Det är bara när jag inte rider ordentligt, så jag får skärpa mig helt enkelt. Tänkte kanske försöka ta en privatlektion för att få en liten skjuts i att komma över det.

Lektion igår med Bullen! Fina fina söta Bullen.

Pratade med andra piloten som rider honom väldigt mycket innan om honom. Hon får som jag lite hjärtögon när hon pratar om Bullen och beskriver honom som "Mycket extra allt". Jag håller med. Mycket egen vilja, mycket stark, mycket rörelse, mycket glad, mycket energi... :p

Satt upp och av någon anledning känns alltid Bullen så bekväm för mig. Reflekterade lite över det medan jag satt en stund och klappade. Bullen ville bara gå någon himla gång, som sagt mycket energi :)
Sen fick han skritta iväg. Äntligen! Kändes det som att han sa.

Han var väldigt pigg på att ta sig framåt. Så vi gjorde många halter, och jag fokuserade på att genom så lätta medel som möjligt få till dem. Först med små förändringar i sitsen, typ sträcka upp mig, sedan tydligare och tydligare. Till slut lyssnade han fint på förhållningarna - men han kommer nog aldrig bli en sån som man kan göra halt på med enbart sitsen.
Efter det jobbade jag lite med böjningar. Bullen fattade inte riktigt poängen, men till slut fick vi till det någorlunda.

Första övningen var tusenmiljarder volt tillbaka. Vi skulle rida volt tillbaka på volt tillbaka självständigt och fokusera på att få ett flow i vändningarna och en trevlig böjning. Bullen var en stjärna här även om det märktes att han hellre ville springa. Vi fick till väldigt fina volter och han flöt på bra genom dem av sig själv utan att jag behövde göra något förutom att styra och be om att han böjde kroppen lite så det blev lite stretch.

Efter det red vi innanför spåret och skulle rida två små bågar på varje långsida. Det utvecklades sedan till att vi skulle skänkelvika bågarna och rakrikta mellan. Det blev då ganska brant men kort skänkelvikning. Bullen är riktigt svår att skänkelvika på i skritt, och jättebra på att fuska. han viker kroppen på ett sätt så det känns som att det är rätt, men i själva verket finns det ingen tvärning. Jag kämpade på där med att få till en bra tvärning. Vissa blev bra, andra dåliga.

Efter det tog vi bort den första skänkelvikningen och skulle spåra upp i en stor båge i stället, men en ganska grund båge så inte så toppig. Sedan skänkelvika ut och fatta ur skänkelvikningen, galoppera kortsidan och in på nästa båge. Här blev Bullen rätt så taggad, och i bland fick jag kämpa för att han skulle ta det lite lugnare. Men det gick alltid att ta tillbaka honom.
Här började han också bli fin i sidorna och lite smidigare. Vilket gjorde att han började gå mycket finare och bära sig bättre - innan var det lite att han paddlade med bakbenen för att få så mycket fart som möjligt typ :angel:

Vi fortsatte sedan rulla i galopp och in på volterna. Tyvärr blev han väldigt stark stundtals här, och tappade den fina formen vi började få. Men det fina med det var att han var kontrollerbar, och rusade inte iväg med mig, så det var ganska lätt för mig att fortsätta vara mjuk i handen trots att han var stark.
När vi sedan bröt av till trav kunde jag väldigt lätt reglera ner hans väldigt entusiastiska energi framåt och få tillbaka honom till att vara mindre stark. Då kom vi strax tillbaka till en fin form igen.

Efter det gjorde vi exakt samma i andra varvet.

När vi sedan travade av dem fick jag äntligen en fin känsla i handen från Bullen. Det är ofta lite spänt och glappigt på något vis. Men nu sög han tag och det kändes som att på något vis var nöjd och glad med sitt bett. Kanske lite lite för stark men jag berömde för hans fina kontakt med mig ändå. Samma med energin framåt som var aningen för entusiastisk - men han lyssnade fint på mina små förhållningar för att påminna honom att ta det lite lugnt. Han kändes i alla fall väldigt fin och jag behöver komma till den där känslan i handen snabbare när jag rider honom känner jag.

Pratade med ridläraren efter om att det hande känts bra men lite ojämnt. Det är så skönt att prata med ridläraren för hon är väldigt bra på att sätta ord på det man på något vis märker av men inte riktigt kan förklara i sitt eget huvud. Hon sa att det som är grejen med Bullen är att för det första tar det ett tag innan man lär sig honom, och innan man vågar vara så där supermjuk i handen som han behöver att man är. För det andra är han väldigt inlyssnande på piloten och det är väldigt lätt att det slår över och blir för mycket. Ber jag honom att öka i traven aningen för mycket blir det energiöverslag och han blir svår att ta tillbaka i energi, det tar ett tag att få tillbaka honom till det där fina lagom igen.
Andra hästar kan man hitta tillbaka med ganska fort, men inte Bullen.

Fin lektion i alla fall, var ett tag sedan jag red Bullen och han skötte sig toppenfint och jag tyckte vi fick till det fint tillsammans. :love:
Ni verkar alltid rida så trevliga övningar på dina lektioner :)

Kom så äntligen iväg och rida med min nya grupp :up:
Min "lilla" dressyrvalack gick tredje lektionen med mig stackarn (många sjukskrivna hästar och de nya hästarna är fortfarande i karantän)
Mitten lektionen var hoppgrupp, så lite avbrott i tristessens blev det. Värsta var väl behöva sadla om mellan lektionerna i hans mening.

Vi hade en ridlärar-elev som instruktör, supergullig person jag känt sen hen var ponnyelev på ridskolan. Jätteduktig på förklara och peppa. Kommer bli en kanonuppskattad ridlärare i framtiden.

Pålle var dock lite grinig i början och högergaloppen blev katastrof. Plockade på mig ett hoppspö inför varvbytet och då gick det bättre (han är så jäkla ögontjänare den där :rofl:)

Övningen gick ut på att rida skänkelvikning ut till kvartslinjen i skritt, mitt på långsidorna rakrikta och övergång till trav mellan konerna sen rida rakt fram mot kortsidan. Efter nästa hörnpassering skänkelvikning i trav, rakrikta och övergång till skritt mellan koner osv osv. Mycket bra övning för mitt hangarfartyg som blev väldig mjuk och trevlig mot slutet.

Jag var ju så väldigt anti mot honom här i början på hösten men nu tror jag att jag lite grann har hittat honom och då är det mycket roligare. Kanske snart kan börja tro på folk när de säger jag rider honom bra.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 731
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka