Lektion igår med Bullen! Fina fina söta Bullen.
Pratade med andra piloten som rider honom väldigt mycket innan om honom. Hon får som jag lite hjärtögon när hon pratar om Bullen och beskriver honom som "Mycket extra allt". Jag håller med. Mycket egen vilja, mycket stark, mycket rörelse, mycket glad, mycket energi...
Satt upp och av någon anledning känns alltid Bullen så bekväm för mig. Reflekterade lite över det medan jag satt en stund och klappade. Bullen ville bara gå någon himla gång, som sagt mycket energi
Sen fick han skritta iväg. Äntligen! Kändes det som att han sa.
Han var väldigt pigg på att ta sig framåt. Så vi gjorde många halter, och jag fokuserade på att genom så lätta medel som möjligt få till dem. Först med små förändringar i sitsen, typ sträcka upp mig, sedan tydligare och tydligare. Till slut lyssnade han fint på förhållningarna - men han kommer nog aldrig bli en sån som man kan göra halt på med enbart sitsen.
Efter det jobbade jag lite med böjningar. Bullen fattade inte riktigt poängen, men till slut fick vi till det någorlunda.
Första övningen var tusenmiljarder volt tillbaka. Vi skulle rida volt tillbaka på volt tillbaka självständigt och fokusera på att få ett flow i vändningarna och en trevlig böjning. Bullen var en stjärna här även om det märktes att han hellre ville springa. Vi fick till väldigt fina volter och han flöt på bra genom dem av sig själv utan att jag behövde göra något förutom att styra och be om att han böjde kroppen lite så det blev lite stretch.
Efter det red vi innanför spåret och skulle rida två små bågar på varje långsida. Det utvecklades sedan till att vi skulle skänkelvika bågarna och rakrikta mellan. Det blev då ganska brant men kort skänkelvikning. Bullen är riktigt svår att skänkelvika på i skritt, och jättebra på att fuska. han viker kroppen på ett sätt så det känns som att det är rätt, men i själva verket finns det ingen tvärning. Jag kämpade på där med att få till en bra tvärning. Vissa blev bra, andra dåliga.
Efter det tog vi bort den första skänkelvikningen och skulle spåra upp i en stor båge i stället, men en ganska grund båge så inte så toppig. Sedan skänkelvika ut och fatta ur skänkelvikningen, galoppera kortsidan och in på nästa båge. Här blev Bullen rätt så taggad, och i bland fick jag kämpa för att han skulle ta det lite lugnare. Men det gick alltid att ta tillbaka honom.
Här började han också bli fin i sidorna och lite smidigare. Vilket gjorde att han började gå mycket finare och bära sig bättre - innan var det lite att han paddlade med bakbenen för att få så mycket fart som möjligt typ
Vi fortsatte sedan rulla i galopp och in på volterna. Tyvärr blev han väldigt stark stundtals här, och tappade den fina formen vi började få. Men det fina med det var att han var kontrollerbar, och rusade inte iväg med mig, så det var ganska lätt för mig att fortsätta vara mjuk i handen trots att han var stark.
När vi sedan bröt av till trav kunde jag väldigt lätt reglera ner hans väldigt entusiastiska energi framåt och få tillbaka honom till att vara mindre stark. Då kom vi strax tillbaka till en fin form igen.
Efter det gjorde vi exakt samma i andra varvet.
När vi sedan travade av dem fick jag äntligen en fin känsla i handen från Bullen. Det är ofta lite spänt och glappigt på något vis. Men nu sög han tag och det kändes som att på något vis var nöjd och glad med sitt bett. Kanske lite lite för stark men jag berömde för hans fina kontakt med mig ändå. Samma med energin framåt som var aningen för entusiastisk - men han lyssnade fint på mina små förhållningar för att påminna honom att ta det lite lugnt. Han kändes i alla fall väldigt fin och jag behöver komma till den där känslan i handen snabbare när jag rider honom känner jag.
Pratade med ridläraren efter om att det hande känts bra men lite ojämnt. Det är så skönt att prata med ridläraren för hon är väldigt bra på att sätta ord på det man på något vis märker av men inte riktigt kan förklara i sitt eget huvud. Hon sa att det som är grejen med Bullen är att för det första tar det ett tag innan man lär sig honom, och innan man vågar vara så där supermjuk i handen som han behöver att man är. För det andra är han väldigt inlyssnande på piloten och det är väldigt lätt att det slår över och blir för mycket. Ber jag honom att öka i traven aningen för mycket blir det energiöverslag och han blir svår att ta tillbaka i energi, det tar ett tag att få tillbaka honom till det där fina lagom igen.
Andra hästar kan man hitta tillbaka med ganska fort, men inte Bullen.
Fin lektion i alla fall, var ett tag sedan jag red Bullen och han skötte sig toppenfint och jag tyckte vi fick till det fint tillsammans.