Ridskoleryttare

Lektionen i fredags blev mer spännande än nödvändigt iom det blåste storm.
Jag kände att jag var så jäkla spänd redan innan och hästen i fråga var lite seg för dagen. Men iom blåsten vågade jag inte driva på och då funkade inte galoppen alls. Jättebra när temat för dagen är just galopp:cool: . Traven var hyfsat trevlig iallafall.
Satt faktiskt av när det var 10 minuter kvar av lektionen och vinden ökade. Vi hade olycka på en ridlektion för ett par veckor sen och den har satt sina spår känner jag.
Ny tag i kväll och se hur det känns då.

Har mest hjälpt till att sätta igång Prinsessan förra veckan. Är så stolt över den lilla hästen!
Vi har ridit ut själva, i alla gångarter och varit mitt ute i skogen och allt. Hon som inte gillar att vara själv ute ❤️

Det har varit anpassat förstås, har hoppat upp efter en liten promenad från stallplanen, hoppat av och gått en bit om något varit alldeles för läskigt osv. Men tänker att det ska vara en positiv upplevelse.

Så har vi avslutat på banan i alla gångarter, och hon verkar så nöjd så. Och jag med :love:

Tanken är att fortsätta med det den här veckan, men nu är jag ju dundersjuk. 😭
Så får se hur det utvecklar sig och vad planen blir!

Lektion i går på fina gamla Bullen.

Den här gången gick han innan så jag spionerade i vanlig ordning. Han verkade lite seg och trött.
Det är svårt att beskriva den här hästen inser jag - han är (kan bli) urstark, och han är springig och brötig... men han är samtidigt seg och långsam. Jag tror att det är så att när han är springig och seg och långsam är det att han liksom tar så stora kliv han kan. Benen rör sig inte kvickt och lätt utan brötigt. Vet inte hur man ska förklara.

Hämtade två godisar och gick ner för lektion.
Upp på herr Bulle och kände direkt den där hemmakänslan, klappade och gosade lite. Sedan hann jag bara tänka att "nähä nu skrittar vi nog iväg..." och han skrittade iväg. Inte okynnes utan jag tror han bara var uppmärksam och kände att jag lyfte blicken och skiftade vikten en aning - så han fick massa klapp. Så fin och känslig får han gärna vara :love:

Jag började med att installera skänkel, han blir ju lätt lite skänkeldöv då många som rider honom bara sätter igång fart och sedan bromsar sig genom allt för att det är det enklaste. Blir det överslag i skänklingen blir det bara springigare och bromsigare och starkare. Men jag vill i alla fall ha reaktion för skänkeln, oavsett om jag riskerar att det blir överslag. Gjorde lite tempoväxlingar, och han var nästan duktigast på bromsen - duktig Bulle!
Gjorde även skänkelvikningar för att se till att installera sidoförande också så han inte tänkte att skänkel bara är framåt. Han vet ju det... men jag vet att om man råkat få honom springig och sedan ska göra en övning med skänkelvikning eller be om böjning i en volt så tolkar han det gärna som "fortare".

Vi red in på övningen efter en lite längre igångsättning. Det var bara bra för mig och Bullen för jag kände att jag hann bli klar och han kändes redan då trevlig.
Övningen var en stor båge på båda långsidorna igen. Men den här gången skulle vi öva på att vända och rida rakt, alltså svänga med rak häst, rida spikrakt till nästa sväng, svänga den rak etc. Det är ändå min och Bullens paradgren lite, så det gick toppen och jag fick direkt en bra känsla och vi kunde ha ett fint flow.
Efter ett tag skulle vi lägga in lite trav, och det gick toppen det med. Bullen lyssnade fint både framåt och på broms. Jag kände också att jag ofta fick tag i bakbenen i svängen och därmed fick jag också till en fin form på honom.
Vi jobbade successivt med att det blev mer och mer trav tills det blev så att vi travade hela tiden med enstaka avbrott med skritt. Bullen jobbade på fint hela tiden och vi hade hamnat väldigt lagom i energi tillsammans.

Vi gjorde sedan så att ena bågen behöll vi och den fick bli ännu större, med en volt in i bågen och även volter vid kortsidorna. Volterna vid kortsidorna var valfria. Här skulle vi nu börja böja och även fatta galopp när det passade. På unghästarna som var med skulle enbart fatta "rätt" galopp (vi började i höger varv så de fick bara fatta när böjarna var åt höger eller hur man ska förklara). Vi andra fick göra lite som vi ville, förvänd galopp etc, bara vi gjorde det med mening och balanserat.
Jag började med enkla fattningar och fick hela tiden riktigt fina fattningar med fin, lugn och reglerbar galopp efter. Bullen var så himla fin! Efter ett tag började jag även fatta förvänt eller byta galopper i bågarna vilket han även med det var en stjärna. Finfina byten och fint balanserad i förvända galoppen.

Efter det red vi skänkelvikningar, vi fick bestämma lite själva hur vi gjorde dem bara vi skänkelvikte. Jag varierade mellan skänkelvikningar i zickzack längs med långsidan, vanliga långa skänkelvikningar längs långsidorna, och skänkelvikning längs med kvartslinjen. Fick kämpa litegrann för att Bullen inte skulle fuska för mycket här, skänkelvikningar är så där halvsvåra på honom. På det hela var det ganska mediokra skänkelvikningar för att vara helt ärlig.

Efter det rullade vi på i galopp en stund. Här blev Bullen lite stark och springig, och när vi red in på volter i vänster varv kunde jag av någon anledning inte sitta ordentligt och råkade hela tiden peta honom i rumpan med spöt. Fick ingen ordning på min kropp så jag gav det till ridläraren. Annars var Bullen fin, men som sagt lite speedy gonzales. Jag var bara supernoga med att inte bli bromsig i handen, så han blev aldrig superstark.

Skrittade sedan av på en pigg och nöjd Bulle.

Ridläraren hade tyckt att det såg superfint ut och att jag hade haft fint flow och balans under hela lektionen.
Fina Bullen :love: Känner att jag har låst upp en ny dimension i min ridning som visar sig fint nu när jag är tillbaka på Bullen. :up:

Red Prinsessan på lektion igår kväll och hon var en miljon :love: 🤑
Värmde upp utan så stora krav, men sen dansade hon fram i både öppna och sluta. Och inga byten i galoppen ❤️

Fina fina häst! Fick okej på att vara med på dressyrkursen för B-tränare på söndag, ska bli spännande :crazy:

Idag ska jag åka ut medan det är ljust, så ska vi ta en liten tur i skogen.
Jag är fortfarande döende med bihåleinflammation och skit efter förkylningen, men smittar inte längre. Så hästarna får göra mig friskare, eller iaf gladare.

Hoppade över ännu en ridlektion pga jag kände jag inte hade mental energi (dessutom är det inte roligt rida en galopp-orienterad lektion när alla andra sitter och galopperar runt runt och man själv känner man inte kan få till en enkel galoppfattning)
MEN
I söndags var jag på sits-analys och 30 min privatlektion. Så.Himla.Kul
Men fy vad jobbigt :rofl:
Så nu ser jag fram emot prova mina nyfunna kunskaper på veckans lektioner.
Sen kanske det blev så att jag ska rida LB på programridning här i december :p

Dressyrkurs igår morse, på Prinsessan ofc :love:

Det var en så bra lektion!
"Små" tips från tränaren, men alla funkade verkligen! Blev bättre i alla gångarter, har nog aldrig haft en så bra ridkänsla.
Ska våga ställa och forma ordentligt i hörn och på volt, både i skritt och trav. Och komma ihåg att ge efter och berömma OFTA. Klappa med innerhanden flera ggr per varv, inte bara när övningen är klar. Responsen på att mjukna var fantastisk!

I galoppen, ledande tygeltag inåt utan att för den skull böja halsen. Parera ytterbogen så att hon inte skjuter över sadeln till sidan och byter galopp. Blev jättefin i båda varven. Fick även till en mellantrav utom denna värld. Vilken bakbensaktivitet! Hon verkade så himla nöjd också, luddöronen vippade rakt ut även när vi jobbade. Bästa hästen ❤️

Vi gjorde lite skänkelvikningar och ööpna i ksritt och trav också, kunde ge otroligt små hjälper.
Så härligt!

Jag fick byta häst igen igår. Var ju inte riktigt tanken men hästen jag hade har fått skav så hon fick inte gå och jag vill inte rida barbacka, tycker jag har gjort klart den biten i mitt liv 😁

Fick ett litet sto, en äldre dam på typ 160 i manke eller så (alldeles lagom) med väldigt taktfasta steg. Var väldigt tydligt höger - vänster när hon rörde sig. Har nog aldrig någonsin känt det så tydligt på det sättet förut så det var häftigt! :up:
Vänster varv var hon typ en dröm, superfina galoppfattningar, framdelsvändningar och tagna bakdelar. Höger varv var inte lika nu roligt, hon kämpade på bra trots sin stelhet men det gav mig ingen bra känsla alls. Kunde inte få henne att mjukna i något av varven alls och börja jobba bakifrån utan det kändes så stumt i handen trots att jag tyckte hon var känslig i övrigt för hjälperna. Sedan när det var en liten antydan att få henne i form i skritt så var det helt kört sedan i traven och det gick inte att få tillbaka den där antydan till att forma henne.

Saknade min lilla tinker från förra lektionen och hopps jag får tillbaka henne till nästa ridning om 2v (teori denna vecka) så jag får lite bra känsla igen, så härligt att åka hem då. Men ridläraren antydde att jag kanske skulle få stanna kvar på damen från igår. Blir det så så blir det så men hon känns lite ”meh” varken bra eller dåligt.

I går red jag Krullen :love:

När jag skulle sitta upp och han sa ja på startsignal blev det lite så att han signalerade att han ångrade sig, så jag avbröt även fast jag nästan var uppe redan och bad om ett ja igen. Då gick det finfint och han stod stilla fint. Förstår fortfarande inte riktigt vad han tycker är obehagligt, undrar hur han skulle vara med uppsittningspall men sådan har vi inte. Kanske ska fråga ridläraren om det nästa gång.

Ridläraren plockade även bort martingalen som han alltid har på lektion. Hon hade velat säga det innan, men inte hunnit ta tag i mig. Hon tyckte inte att jag och Krullen behövde den. :up:

Skrittade iväg på en lite ihopknölad Krull. Kändes som att han spände ihjäl skinkorna och spände bogen och var allmänt spänd. Vis av förra gången jag red honom bad jag honom direkt om fram fram framåt marsch! Det märktes att han tyckte det var lite jobbigt speciellt i de böjda spåret men jag påminde och peppade och han fick ganska snart en ny inställning till att bjuda på lite. Absolut inte hela vägen men jag kände att jag var på väg åt rätt håll.

Vi red innanför fyrkantsspåret nästan hela lektionen. Jag passade på att rida på framåt så friskt jag kunde på långsidorna och det blev i bland lite travövergång men det gjorde inget han fick klapp ändå när han var framåt. På kortsidan försökte jag böja honom och samtidigt inte låta honom spänna ihop skinkorna och ha sig. Det blev jättefult :D När jag ställde honom inåt gjorde han någon underlig vridning med huvudet så att ögat liksom pekade rakt upp och nosen rakt fram. Ridläraren kommenterade det ganska fort att jag bara skulle hålla kvar min egen ram när han gör så och låta honom hitta in i den själv. Det gjorde han också så småningom :up:

Vi började ganska fort med att rida skänkelvikningar. Med nosen in mot medellinjen och rumpan mot spåret. Enligt ridläraren är det en svår linje men jag har alltid tyckt att det är svårare när nosen ska vara mot väggen. Vi skulle fokusera på att rida linjen så rak som möjligt och att få ett bra flow i början. Krullen hade som vanligt svårt, men jag använde spöt för att lägga mot rumpan och guida honom när han tappade ordningen på kroppen och var supernoga med mina händer och position i sadeln. Vi fick till det fint och i övningen gjorde vi även så flera gånger att vi voltade ur skänkelvikningen med behållen skänkelvikningstänk. Det är något som händer i Krullens kropp när han ska jobba böjt eller skänkelvika eller byta gångarter. Det blir alltid så att han liksom knölar ihop sig, och i går kände jag tydligt att han spänner skinkorna och bogen och därför blir det fel och svårt för honom. Tidigare har jag tacklat det med att själv slappna av i kroppen och mjuuukt leda honom rätt. Nu (sedan förra lektionen) gör jag i stället så att jag sitter kvar precis som vanligt och i stället peppar framåt. Det funkar väldigt mycket bättre på Krullen. Glad att jag hittat den knappen.
Det känns alltid lite i början som att det är lite "tvingande" ridning - vilket jag avskyr. Men! När det efter bara 2-3 gånger ger en häst som går från urspänd och obekväm till att man känner hur det spända bara smälter bort känner jag att det snarare är bra.

Krullen blev fin där vid skänkelvikningarna - slappnade av och slutade spänna sig, gick att forma fint och kändes väldigt positiv när han hade fått ordning på sin kropp.

Vi gick in på volter och där red vi från medellinjen och en kvart på volten skänkelvikning, sedan igen vid mitten av "kortsidan" på volten ännu en skänkelvikning ut. Krullen gick superfint, det kändes verkligen att nu när han hade ordning och reda på kroppen tyckte han att det var superroligt och jag vet inte hur många gånger jag klappade på honom och talade om hur duktig han var. Han blev lite överambitiös då och då och ville rinna iväg i skänkelvikningar trots att jag ville rakrikta, men det gjorde inte så mycket, bara att rätta honom och tacka för ambitionen.

Efter ett par sådana volter fattade vi efter skänkelvikningen och rullade på i galopp. Det blev en toppenfattning i jättefin balans som jag tror både jag och Krullen blev glada över men efter ett varv ungefär tappade vi lite av balansen och Krullen flöt lite ur form. Helt mitt fel, jag borde ha ridit bättre - men galopp är min sämsta gångart och tja, jag behöver öva mer på att kräva saker i galoppen. Till nästa gång ska jag jobba mer med att skåla ur honom, och begöra mer ställning i nacken. Det var det jag upplevde gjorde att han flöt ur.

Sedan red vi skänkelvikningar på kvartslinjerna. Krullen var superduktig. Det blev liksom urenkelt att rida och iom att han var i fin balans kunde jag vara i balans och det blev en bra cirkel av braighet.
Han kom ner fint på bettet och tuggade och sög nöjt och suckade och frustade ibland till.

Vi gjorde alltsammans i båda varv och han behövde som vanligt lite extra hjälp i höger varv.

När vi travade av fick jag beröm av ridläraren som bad mig att ge mer tygel utan att släppa tygeln och se om Krullen kunde välva upp sig ännu mer och stretcha ur topplinjen. Det gick alldeles utmärkt. Krullen kändes superfin!
Fick tips av ridläraren att jag ska göra så under lektionen nästa gång när jag känner att det är rätt.

En urbra lektion! Krullen var super och jag har plötsligt hittat en fin ny dimension - jag ska bara hålla i den dimensionen tänker jag. :)

Det blev lite pannkaka av kvällens ridlektion. Jag fick rida Blondie, samma isabellsto som jag haft de senaste två gångerna, och ungefär halvvägs in i lektionen sa det verkligen bara tvärstopp. Ena minuten travade hon på jättefint i en härligt mjuk, rund form, sedan bytte vi varv och helt plötsligt vägrade hon gå framåt överhuvudtaget. Hon kastade sig åt sidan, studsade på stället och småstegrade lite och varken jag eller ridläraren fattade någonting. Jag hoppade av och vi kollade utrustningen, som det inte verkade vara något fel på, och kunde sedan sitta upp igen utan problem men efter typ 20 meter i skritt tog det stopp igen. Jag kunde få henne att gå på en liten volt i höger varv, men så fort jag försökte uppmuntra henne att göra mer än så sa det tvärstopp. Testade även att ta rygg på en annan häst, ifall hon var rädd eller spänd p.g.a något jag inte uppfattade, vilket gick bra ett tag (och under den stunden kollade även ridläraren att hon inte rörde sig orent på något sätt) men sedan hamnade vi i samma situation igen. Jag försökte verkligen vara lugn och mjuk i mina övertalningsförsök, men hon reagerade väldigt starkt på minsta tryck.

Ridläraren hade nog gärna sett att jag pushade henne lite mer, men dels kändes det inte säkert med tanke på hur starkt Blondie redan reagerat och framförallt kändes det viktigt att ta hennes signaler på allvar. Hon försökte ju bevisligen visa oss att det var något som inte stod rätt till, hon gjorde inte sådär för att det var kul liksom, så jag gav upp efter en stund och hoppade av och promenerade runt med henne resten av lektionen (vilket hon gjorde glatt). Blev erbjuden att rida en annan häst men kände inte riktigt att jag hade den mentala energin för det efter en jäkligt jobbig dag överlag.

Ingen aning om vad problemet kan tänkas vara, det enda "symtomet" jag kunde uppfatta var att hon tittade sig mycket åt magen när vi stod stilla tidigare under lektionen, så jag funderar på om det kanske var något där som strulade. Hon åt dock glatt av sitt hö när vi kom in i stallet igen... Ja ja, ridläraren skulle hålla ett extra öga på henne under kvällen och sedan undersöka henne lite mer noggrant imorgon. Förhoppningsvis rör det sig inte om något allvarligt!

Det blev lite pannkaka av kvällens ridlektion. Jag fick rida Blondie, samma isabellsto som jag haft de senaste två gångerna, och ungefär halvvägs in i lektionen sa det verkligen bara tvärstopp. Ena minuten travade hon på jättefint i en härligt mjuk, rund form, sedan bytte vi varv och helt plötsligt vägrade hon gå framåt överhuvudtaget. Hon kastade sig åt sidan, studsade på stället och småstegrade lite och varken jag eller ridläraren fattade någonting. Jag hoppade av och vi kollade utrustningen, som det inte verkade vara något fel på, och kunde sedan sitta upp igen utan problem men efter typ 20 meter i skritt tog det stopp igen. Jag kunde få henne att gå på en liten volt i höger varv, men så fort jag försökte uppmuntra henne att göra mer än så sa det tvärstopp. Testade även att ta rygg på en annan häst, ifall hon var rädd eller spänd p.g.a något jag inte uppfattade, vilket gick bra ett tag (och under den stunden kollade även ridläraren att hon inte rörde sig orent på något sätt) men sedan hamnade vi i samma situation igen. Jag försökte verkligen vara lugn och mjuk i mina övertalningsförsök, men hon reagerade väldigt starkt på minsta tryck.

Ridläraren hade nog gärna sett att jag pushade henne lite mer, men dels kändes det inte säkert med tanke på hur starkt Blondie redan reagerat och framförallt kändes det viktigt att ta hennes signaler på allvar. Hon försökte ju bevisligen visa oss att det var något som inte stod rätt till, hon gjorde inte sådär för att det var kul liksom, så jag gav upp efter en stund och hoppade av och promenerade runt med henne resten av lektionen (vilket hon gjorde glatt). Blev erbjuden att rida en annan häst men kände inte riktigt att jag hade den mentala energin för det efter en jäkligt jobbig dag överlag.

Ingen aning om vad problemet kan tänkas vara, det enda "symtomet" jag kunde uppfatta var att hon tittade sig mycket åt magen när vi stod stilla tidigare under lektionen, så jag funderar på om det kanske var något där som strulade. Hon åt dock glatt av sitt hö när vi kom in i stallet igen... Ja ja, ridläraren skulle hålla ett extra öga på henne under kvällen och sedan undersöka henne lite mer noggrant imorgon. Förhoppningsvis rör det sig inte om något allvarligt!
Vad tråkigt för dig ❤️ så svårt med djur när de inte kan tala om för oss vad som felas. Kanske hon hade busat i hagen och sträckt sig lite i ryggen?
Hoppas nästa ridning blir bättre och att hästen kryar på sig ❤️

Missade en lektion till i går pga sent jobbmöte. Har missat massor av lektioner nu pga två tjänsteresor. En före höstlovet och en efter och jag ride ju två gånger i veckan. På ena stället får man rida igen, men finns inte så många lektioner att göra det på. Så kommer förlora två gånger som jag inte hinner ta igen. Och på andra stället får man inte rida igen.
Red iallafall i tisdags och vi hade trail på schemat. Fick en äldre dam (25 år) men hon kändes pigg och glad. Det var ett antal stationer vi skulle rida, typ presenningar att gå över och stanna på, liten upphöjd brygga att kliva upp och stanna på, slalombana att rida med flagga i ena handen, fyrkant att göra fram- och bakdelsvändning i, rida fram och backa i ett L, bom att skänkelvikning över och ett litet hinder att hoppa. Min häst var lyhörd för hjälperna så alla stationer funkade bra. Det var kul! Detta var islandshäststället och jag tycker att vi gör mer roliga saker istället för att allt ska vara superkorrekt. Som avslutning fick vi sitta av och gå framför hästarna utan att hålla i. Meningen var att de skulle följa ryttaren när man gick olika vägar, stanna när man stannade osv. Min följde mig utan problem. Tror inte jag såg någon det inte funkade för:

Vad tråkigt för dig ❤️ så svårt med djur när de inte kan tala om för oss vad som felas. Kanske hon hade busat i hagen och sträckt sig lite i ryggen?
Hoppas nästa ridning blir bättre och att hästen kryar på sig ❤️
Ja, man känner sig verkligen hjälplös! Jag är i alla fall nöjd med att jag inte pushade henne hårdare än jag gjorde, man/jag har blivit så drillad under många år i att det är bara att ta i lite hårdare, "hästen bara dummar sig" och allt vad det heter. Jag har verkligen försökt "unlearn" allt sådant tänk de senaste åren och det här var nog ett av de tydligaste tillfällena då det sattes på prov så att säga.

Missade en lektion till i går pga sent jobbmöte. Har missat massor av lektioner nu pga två tjänsteresor. En före höstlovet och en efter och jag ride ju två gånger i veckan. På ena stället får man rida igen, men finns inte så många lektioner att göra det på. Så kommer förlora två gånger som jag inte hinner ta igen. Och på andra stället får man inte rida igen.
Red iallafall i tisdags och vi hade trail på schemat. Fick en äldre dam (25 år) men hon kändes pigg och glad. Det var ett antal stationer vi skulle rida, typ presenningar att gå över och stanna på, liten upphöjd brygga att kliva upp och stanna på, slalombana att rida med flagga i ena handen, fyrkant att göra fram- och bakdelsvändning i, rida fram och backa i ett L, bom att skänkelvikning över och ett litet hinder att hoppa. Min häst var lyhörd för hjälperna så alla stationer funkade bra. Det var kul! Detta var islandshäststället och jag tycker att vi gör mer roliga saker istället för att allt ska vara superkorrekt. Som avslutning fick vi sitta av och gå framför hästarna utan att hålla i. Meningen var att de skulle följa ryttaren när man gick olika vägar, stanna när man stannade osv. Min följde mig utan problem. Tror inte jag såg någon det inte funkade för:
Wow, kul att få testa på sådant! Känns som något fler ridskolor borde ha på schemat :up:

Med tungt hjärta fick jag säga upp vårterminens ridning, har blivit varslad från mitt jobb och jag vet inte hur lång tid det kommer ta att få ett nytt så nu måste jag hålla hårt i plånboken. Känns jättetråkigt eftersom jag har mått så bra av att få rida och åka till stallet, men när jag fått ett nytt jobb kan jag komma tillbaka, jag får åtminstone rida december ut.

Ridlektion i går på Krullen.

Satte upp utan några problem. Satt kvar och klappade och kliade en stund. Tycker det är mysigt att gosa någon minut om häst inbjuder till det.

Skrittade iväg. Krullen var duktig på att lyssna på skänkeln direkt. Fick en väldigt fin respons på skänklarna redan från början, så jag jobbade lite med öka och minska och klappade massor. Annars red jag väldigt noga i hörnen. Uppe på läktaren satt två lite bröliga grabbar som höll på med chipspåsar och grejade. Kände att han spände sig mycket när vi närmade oss dem och hur han liksom frågade "Piloten? Vad sjutton ska vi göra?!" och sedan hur han slappnade av när jag svarade att "Det är bara bröliga grabbar, de får vara där och vi behöver inte bry oss!"

Vi började ganska snabbt med övningen. Skritta innanför på ena kortsidan och stor båge på andra långsidan med lite framdelsvändningstänk. Krullen var stel och lite böjd vänster hela tiden, så jag fick jobba med att rakrikta och se till att han slappnade av lite i halsen.
Fick inga särskilt bra framdelsvändningar, men däremot var han ganska fint framåt och jag behövde inte göra så mycket för att få fram honom när han backade av.
Vi travade igång och skulle fortsätta med bågen på ena långsidan men på andra lånsidan stod det några sockerbitar, tre par. Mellan dessa skulle vi sakta av vid skritt och skulle vara riktigt noga med att sakta av exakt vid första sockerbiten och komma igång i trav exakt vid andra sockerbiten. Krullen var mestadels duktig men i bland var det som att luften gick ur när vi kom ner i skritten och då blev det svårt att få igång honom. Säkert något jag gjorde, men vet inte exakt vad.
Vi lade sedan till fattningar på kortsidorna och en ny s-form på bågen.
Vi fick till så himla fina fattningar! Jag vet inte vad jag lyckats med men det där mysteriska där jag försökte få fatt i vad jag spände eller gjorde med kroppen för att mina fattningar skulle bli kassa är som bortblåst. Och ju mer enkelt det blir för Krullen med fattningen där han kan lita på att jag kommer vara noll i vägen för honom desto villigare och piggare blir han. En bra cirkel som förstärker sig själv - superkul. Fick flera kommentarer om bra och fina fattningar av ridläraren.

Efter det lade vi även till fattningar i s-delen av bågen. Krullen duktig som bara den, men det var lite vajsing med att forma till honom i toppen av bågen av någon anledning. Han blev spänd i kroppen - igen säkert jag som gjorde något. Han var ändå ganska fin i kroppen här så jag kan inte skylla på det. Han blev väldans glad här och fattade galopp lite random på olika ställen (dock i fin och bärig form, så han fick klapp av piloten "Japp, superfint du, men det är inte det vi ska göra nu..."). Rättade honom och fortsatte bara. Sedan bjöd han på ett superfint galoppbyte? Fick en kommentar av ridläraren att det verkligen var ett bra byte. Bra balans och bärighet och att det såg enkelt ut för honom - men att det inte ingick i övningen :p Nå han fick ändå ett braaa och en klapp.
Det är väldigt roligt tycker jag när hästar börjar ta för sig lite och man känner att de har kul och är trygga i att uttrycka sig :)

Vi lade även till volter på kortsidorna här... så det var väldigt mycket övningar. Ena kortsidan i trav med skrittövergångar exakt vid sockerbitarna. Fatta galopp vid sista sockerbiten där kortsidan börjar och rida en volt. Bryta av till trav in i bågen på ena långsidan, och svänga runt sitt S. I s-formen fatta, rida toppen på bågen, bryta av vid kvartslinjen. Trav till början av kortsidan, fatta vid kortsidan och rida en volt, sen sakta av till trav för att ta sig in på långsidan med sockerbitar.
Det var kul! Krullen var duktig. Vi hade lite svårare med vänstervarv än högervarv generellt, men annars var allt toppen.

Vi red sedan några serpentiner, Krullen slappnade av ordentligt framåt.

Bra lektion, mycket övning! Jag kom inte lika långt med att länga Krullens steg och stretcha topplinjen som förra gången, men ridläraren sa att hon sett att jag är på helt rätt väg och hade mjuknat framåt i exakt rätt tillfällen. Hon trodde att anledningen till att vi inte riktigt kom lika långt var att vi inte hade ridit skänkelvikningar och tipsade om att jag nästa gång skulle smyga in några sådana där det passar i övningarna så ska jag nog få allt på plats. Hon tyckte att vissa saker var bättre den här gången mot förra - finare fattningar och att jag ridit väldigt fint i volterna tydligen. Hon gillade även att jag har blivit väldigt bra på tajmingen i att rätta till när det blir fel, så det var kul att höra :up:

Kommer nog missa dressyrlektionen i morgon pga vädret. Men red islänning i tisdags och vi var på utebanan där det stod en hinderbana uppställd. Lite lika förra gången men nu var det fokus på att rida snabbt. Fick en pigg skimmelvalack som var rolig att rida. Han ville ha en mjuk hand så det blev mycket jobb med halvhalter för att hålla nere tempot. Först uppvärmning och så fick vi öva lite på banan i valfritt tempo, men inte galopp. Det var kallt så banan var hård. Sen fick vi gå ut på ovalbanan och träna lite enskilt på tölt och skritt medans vi fick rida in på banan en i taget. Först var det en fyrkant av bommar som man skulle in i och göra en vändning, sen en slalombana med enkelkoner, skänkelvikning över en bom (här fick man välja att hoppa över det momentet och få 20 sekunders tillägg), runt en sockerbit i hörnet och lite halvsnett igenom över ett litet hinder och lägga en volt runt en stolpe i andra hörnet, slalom genom en bana med dubbla koner, runda hörnmarkeringen och full fart längs med sista långsidan och så i mål. Min häst var jättepigg och lyhörd, men totalvägrade att skänkelvikning över bom så vi skippade den. Gick snabbt och smidigt över resten i tölt och tog sista långsidan i galopp. Gick i mål på 1.06 men fick tidstillägg, så 1.26. Vinnaren red på 1.11. Skitkul! Hade velat rida en gång till för att slipa tiden!

Förrförra veckan red jag kallblodstravaren igen. Jag hade varit hemma från jobbet men trodde verkligen att jag skulle kunna gå och jobba på fredagen så red ändå. Det var jättekul och gick ganska bra. Han är en så fin liten häst. Jobbade med öppna och skänkelvikning.

Förra veckan hade vi markarbete/småhinder. Jag fick byta häst, till en stor fin valack. Det gick väl okej men jag kunde inte rida så bra p.g.a förfärlig huvudvärk (är nog inte särskilt smärttålig) p.g.a. segdragen ihärdig hosta. Med facit i hand skulle jag nog avbokat den lektionen. Hästen var snäll och rar i alla fall 😊.

Imorgon missar jag tyvärr hopplektionen, men har fått lunginflammation och måste nog försöka bli riktigt frisk nu.

Sedan är det tre dressyrlektioner kvar på terminen så jag hoppas på dem 😊 kanske kan rida barbacka någon gång beroende på häst 😁 rädd att jag snart glömt bort hur man håller balansen barbacka annars. Kommer rida även nästa termin. Pengarna räcker så länge de räcker 🤣.

Har ridit de flesta av hästarna nu. Gillar alla på sitt sätt! 🥰

Åh jag är nog lite förälskad i det lilla tinkerstoet 😍 så fin och arbetsvillig utom i galoppen då där hon mest blir superstark och tror hon är en F1-bil 😅
Markarbete idag med serpentinbågar och idag visste jag precis hur mycket jag skulle kräva av henne redan i framridningen och så himla fin känsla det blev genom hela lektionen. Jättefin bjudning också på bommarna så det ska bli så spännande att hoppa henne nästa vecka!

Tänk vad olika det är, jag har inte hört speciellt bra saker om denna lilla häst men jag är som sagt nog lite förälskad i henne och svävar på små moln. Hon påminner så mycket om min gamla fina häst i sättet (hon som är mitt nick och min avatar här på buke). Så rolig att rida att jag faktiskt har bokat in mig på två privatlektioner under jul och nyår med önskan om att få rida just henne ❤️ ingen aning om vad jag egentligen vill träna på men kanske lära mig att köra den där F1-bilen i galoppen 😁 ridläraren sa idag att jag behöver utbilda henne i galoppen men hur ska jag kunna göra det när man krockar typ med alla andra lektionsryttare 🤔 hon galopperar ju gärna på fyrkantsspåret men vill jag gå in på volt så bryter hon av, slängtravar och så kommer det något annat ekipage som man typ krockar med. Så får jag henne på privatlektioner så vill jag väl öva på det. Galoppfattningar och inte leka F1-bil :up:

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 698
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 347
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23
  • Föl 2023