Lektion i går på Gosmotorn.
Var på väg halvvägs upp innan jag kom på att man behöver hjälp av ridläraren - så jag backade bandet direkt. Men han stod rätt lugnt och fint så det kanske hade gått bra ändå? Frågade ridläraren som tyckte att om jag ville kunde jag prova själv nästa gång. Bara jag hade korta tyglar i fall att, och såg till att vara smart och backa av och be om hjälp om jag märkte att han stressade upp sig. Så nästa gång testar jag nog om han känns så där lugn. (Han stressar i bland upp sig och flyger framåt vid uppsittning pga bakskygg och en olycka för typ två år sedan)
Uppsittning är ju ett ganska "farligt" moment ändå. Men som ridläraren sa så får man vara smart och be om hjälp om det inte känns bra.
Skrittade iväg på en rätt så bromsig gosmotor. Han var väldigt lydig som vanligt. Lyssnade super på gas, broms och sväng, men backade liksom av litegrann. Han är brorsa med Krullen, så de är ganska lika men ändå olika, så jag försökte direkt få honom att skritta på framåt och få lite energi i fötterna. Det funkade sådär, jag kände att visst trippade han på snabbare när jag bad honom, men samtidigt var det inte riktigt energi på det sättet jag ville få till. Det var en flack och markbunden energi, jag ville ha lite mer lyfta på benen energi. Lyckades inte helt lösa den saken under lektionen, men visst kom jag nära efter ett tag.
Det var lite bomövningar på schemat i dag. Vi hann med hur mycket som helst känns det som...
Första övningen var 5 bommar på en diagonal, och 5 på andra diagonalen som stod på den diagonalen som blir när man rider en stor båge. Här fick jag lite kvitto på min känsla i skritten att även om det går fortare när man ber Gosmotorn om det, blir det noll energi uppåt utan flackt och markbundet. Det klonkade nämligen en del i bommarna när vi travade över. Tror ridläraren såg att jag kämpade med det på andra varvet för hon kommenterade att "Du rider och gör rätt, och kommer in med en fin och lagom trav för bommarna, och har honom fint inramad och fin kontakt med tyglarna - fortsätt så! Han måste fixa till det där med att lyfta benen själv. Du kan inte göra så mycket mer där, men försök få mer uppåttänk i energin"
Fokus var på att få ett fint flow över. Det fick vi ändå, förutom att Gosmotorn kunde ha lyft på benen mer.
Försökte prata mer med hans bakben genom att ställa i hörnen och göra lite skänkelvikningar på långsidan. Upplevde att han fick lite mer energi uppåt men inte fullt så bra som jag hade hoppats.
Vi lade sedan till galoppen på övningen. Vi skulle rida över första bommarna i trav, trava bågen där vi skulle sakta av till skritt i toppen av bågen, sedan trava över de andra bommarna. Efter det galoppfattning när vi kom till hörnet, galoppera kortsidan, sakta av till trav på långsidan, räkna 5 skrittsteg på mitten av långsidan, fatta igen vid nästa hörn och galoppera kortsidan och hela vägen upp till bommarna där vi skulle trava över. Mycket att hålla reda på
Ganska rolig övning, väldigt kul på Gosmotorn som är så otroligt lydig, men svårt att jobba med att få energi uppåt när det är så fasligt många moment att jobba sig igenom. Tycker jag i alla fall, det blir svårt för mig att lyckas göra båda sakerna samtidigt. Det är en grej jag som ryttare borde utveckla.
Nästa övning var en galoppbom på volterna. En bom vid meddellinjen. Fokus att få flow och bra, stadig och stark galopp. En galoppbom är inte så enkelt som man tänker sig. Det behövs lite ordning och reda ändå, på inner och ytter, en bra galopp, och dessutom inramning. Herr gosmotor skötte sig bra, men till och från fick han en sån där underlig markbunden galopp. Det känns nästan inte ens som en galopp. Men vi rättade till det ganska enkelt varje gång och fick bättre energi uppåt. Inte perfekt på något sätt men tillräckligt för att vi lätt skulle ta oss över bommen med ett fint flow och lätthet.
Övning nummer tre var serpentiner med bommar. Det var också ganska knepigt. Vi skulle rida på lite olika delar av bommarna, så det gällde att rama in. Jag har insett att jag är ganska bra på att rama in av någon anlendning? Skönt att något i ridningen kommer ganska naturligt iaf
Här tyckte jag Gosmotorn gick väldigt ojämnt. Backade av i energin flera gånger så jag fick inget superfint flow över. Däremot lyfte han mycket bättre på benen.
Vi travade och skrittade sedan av dem.
Bra lektion. Fast det märks att jag har kommit över en tröskel i ridningen och därför är lite mer "kräsen". Det är bra! För något år sedan hade jag nog varit lyrisk över den här lektionen. Nu känner jag mest att det gick bra.
Ridläraren höll med om min iakttagelser med att han är lydig men det sitter långt inne det där med att få honom att lyfta på benen. Ridläraren sa att hon sett att han hade varit väldigt nära hela tiden att släppa loss det, och att topplinjen hade varit nära på att höjas och bli fin. Hon tyckte jag hade ridit bra ändå. Så det var kul att höra.