Lektion i går på fina gamla Bullen.
Den här gången gick han innan så jag spionerade i vanlig ordning. Han verkade lite seg och trött.
Det är svårt att beskriva den här hästen inser jag - han är (kan bli) urstark, och han är springig och brötig... men han är samtidigt seg och långsam. Jag tror att det är så att när han är springig och seg och långsam är det att han liksom tar så stora kliv han kan. Benen rör sig inte kvickt och lätt utan brötigt. Vet inte hur man ska förklara.
Hämtade två godisar och gick ner för lektion.
Upp på herr Bulle och kände direkt den där hemmakänslan, klappade och gosade lite. Sedan hann jag bara tänka att "nähä nu skrittar vi nog iväg..." och han skrittade iväg. Inte okynnes utan jag tror han bara var uppmärksam och kände att jag lyfte blicken och skiftade vikten en aning - så han fick massa klapp. Så fin och känslig får han gärna vara
Jag började med att installera skänkel, han blir ju lätt lite skänkeldöv då många som rider honom bara sätter igång fart och sedan bromsar sig genom allt för att det är det enklaste. Blir det överslag i skänklingen blir det bara springigare och bromsigare och starkare. Men jag vill i alla fall ha reaktion för skänkeln, oavsett om jag riskerar att det blir överslag. Gjorde lite tempoväxlingar, och han var nästan duktigast på bromsen - duktig Bulle!
Gjorde även skänkelvikningar för att se till att installera sidoförande också så han inte tänkte att skänkel bara är framåt. Han vet ju det... men jag vet att om man råkat få honom springig och sedan ska göra en övning med skänkelvikning eller be om böjning i en volt så tolkar han det gärna som "fortare".
Vi red in på övningen efter en lite längre igångsättning. Det var bara bra för mig och Bullen för jag kände att jag hann bli klar och han kändes redan då trevlig.
Övningen var en stor båge på båda långsidorna igen. Men den här gången skulle vi öva på att vända och rida rakt, alltså svänga med rak häst, rida spikrakt till nästa sväng, svänga den rak etc. Det är ändå min och Bullens paradgren lite, så det gick toppen och jag fick direkt en bra känsla och vi kunde ha ett fint flow.
Efter ett tag skulle vi lägga in lite trav, och det gick toppen det med. Bullen lyssnade fint både framåt och på broms. Jag kände också att jag ofta fick tag i bakbenen i svängen och därmed fick jag också till en fin form på honom.
Vi jobbade successivt med att det blev mer och mer trav tills det blev så att vi travade hela tiden med enstaka avbrott med skritt. Bullen jobbade på fint hela tiden och vi hade hamnat väldigt lagom i energi tillsammans.
Vi gjorde sedan så att ena bågen behöll vi och den fick bli ännu större, med en volt in i bågen och även volter vid kortsidorna. Volterna vid kortsidorna var valfria. Här skulle vi nu börja böja och även fatta galopp när det passade. På unghästarna som var med skulle enbart fatta "rätt" galopp (vi började i höger varv så de fick bara fatta när böjarna var åt höger eller hur man ska förklara). Vi andra fick göra lite som vi ville, förvänd galopp etc, bara vi gjorde det med mening och balanserat.
Jag började med enkla fattningar och fick hela tiden riktigt fina fattningar med fin, lugn och reglerbar galopp efter. Bullen var så himla fin! Efter ett tag började jag även fatta förvänt eller byta galopper i bågarna vilket han även med det var en stjärna. Finfina byten och fint balanserad i förvända galoppen.
Efter det red vi skänkelvikningar, vi fick bestämma lite själva hur vi gjorde dem bara vi skänkelvikte. Jag varierade mellan skänkelvikningar i zickzack längs med långsidan, vanliga långa skänkelvikningar längs långsidorna, och skänkelvikning längs med kvartslinjen. Fick kämpa litegrann för att Bullen inte skulle fuska för mycket här, skänkelvikningar är så där halvsvåra på honom. På det hela var det ganska mediokra skänkelvikningar för att vara helt ärlig.
Efter det rullade vi på i galopp en stund. Här blev Bullen lite stark och springig, och när vi red in på volter i vänster varv kunde jag av någon anledning inte sitta ordentligt och råkade hela tiden peta honom i rumpan med spöt. Fick ingen ordning på min kropp så jag gav det till ridläraren. Annars var Bullen fin, men som sagt lite speedy gonzales. Jag var bara supernoga med att inte bli bromsig i handen, så han blev aldrig superstark.
Skrittade sedan av på en pigg och nöjd Bulle.
Ridläraren hade tyckt att det såg superfint ut och att jag hade haft fint flow och balans under hela lektionen.
Fina Bullen
Känner att jag har låst upp en ny dimension i min ridning som visar sig fint nu när jag är tillbaka på Bullen.