Ridskoleryttare

Hur långt har ni att åka till era ridskolor? Min nuvarande tar ca 15 min, har spanat på en som fått väldigt fina betyg och recensioner både vad gäller hästhållningen och kvaliteten på undervisningen som ligger 23 min bort, är sugen på att kanske byta till vårterminen om det finns plats
Ganska precis en mil. Jag cyklar på 30-40 minuter nu när det är barmark. Att köra bil har tagit 15 minuter drygt, för mig.
 
Hur långt har ni att åka till era ridskolor? Min nuvarande tar ca 15 min, har spanat på en som fått väldigt fina betyg och recensioner både vad gäller hästhållningen och kvaliteten på undervisningen som ligger 23 min bort, är sugen på att kanske byta till vårterminen om det finns plats
Jag har 2,5 mil till den med stora hästar. Tar ca 20-25 min med bil, och 30 min med buss (men timingen är inte optimal).
Islandshästridskolan ligger 8 mil bort och tar 1 timme lite drygt med bil och drygt 2 timmar med buss ( har inte provat).
 
Hur långt har ni att åka till era ridskolor? Min nuvarande tar ca 15 min, har spanat på en som fått väldigt fina betyg och recensioner både vad gäller hästhållningen och kvaliteten på undervisningen som ligger 23 min bort, är sugen på att kanske byta till vårterminen om det finns plats
Tar ca 40 minuter med bil. Buss går inte alls.
 
Kom upp på hästryggen i fredags igen (och hoppas orka lektionen ikväll efter en hektiskt helg)
Det är programridning på kursen på fredagar och kvällens övning gick ut på rida galoppvolten i LA1 som huvudmål.
Börjar hitta galoppfattningen på Dressyrvalacken, problemet är att jag "överjobbar" den. Så det måste jag försöka ta till mig.
MEN vi fick till 15 metersvolterna i bägge varv, gjorde dock bara ett par stycken i varje varv eftersom min ork efter förkylningen inte är på topp och han är såååå mycket häst hålla ihop O_o
 
Lektion i går på Krullen. Tror jag hittat tillbaka till glädjen i ridningen igen.

Han gick innan, så jag tittade en stund. Det såg kämpigt ut. Han stannade flera gånger och backade, skakade på huvudet och såg allmänt negativ ut.
Så jag var lite beredd på att det skulle bli en dålig lektion... för då var jag fortfarande inne i negativiteten

Men, när jag kom ner till honom och tog tyglarna, och som vanligt sa "Hej fina hästen!" så gick han fram mig mig och tryckte huvudet mot mig och snusade på mina händer. Muttrade så där supermjukt som hästar kan. Urgulligt, jag höll på att dö.
Ville sedan snusa på hela mig, så jag gosade villigt, så klart, det kan man inte säga nej till.
Innan jag satt upp sadlade och tränsade jag om - i fall att det jag sett från lektionen innan skulle vara pga något skavigt eller obekvämt.
Frågade honom om jag fick sitta upp och fick ett ivrigt ja, så jag satt upp - han rörde inte en fena och spände sig inte alls.
Men alltså ... hästar? :love:

Satt upp och skrittade iväg på en bromsig symaskin som gick väldigt underligt. Ridläraren sa till mig direkt att han har gått och släpat sig fram i nästan två veckor nu, och att de haft någon ut och titta på honom men han är frisk och kry - hon trodde att han var lite mentalt och kroppsligt nere, så fick tipset att verkligen gasa på honom mycket, berömma mycket, och rida peppande med att göra saker jag visste att han skulle lyckas med i början så han ändrade lite inställning.

Så jag gasade. Det blev mycket tjat där i början, men jag överöste med fånigt mycket beröm så fort han ens hintade till att göra rätt grej när jag bad honom. Jag gav till och med beröm för superenkla grejer som att han svängde när jag bad honom. Red på helt långa tyglar där och gjorde enkla grejer och höll igång en så pass frisk skritt att han flera gånger joggade igång i trav. Fick ganska snart beröm från ridläraren att han redan såg gladare ut och att jag skulle fortsätta exakt så hela lektionen.
Själv kände jag att Krullen liksom gradvis började slappna av, lyssna, och växa i kroppen. Öronen spetsades framåt i stället för att vara så där lite skeptiskt bakvinklade.

Första övningen vi gjorde var att rida tre serpentiner. Fokus på att rida spikrakt innan böjarna och att rida böjarna jämnt och prydligt. Krullen backade som vanligt tillbaka på de böjda spåren, men jag var enträgen och bad honom marschera, även om det är lite jobbigt och stelt i kroppen. Han var duktig och lyssnade jättebra. Vi skulle även komma igång med lite trav här och självständigt komma fram i trav så ofta/mycket man tyckte var bra för hästen. Jag var noga med att göra övergångarna på olika ställen och också att om han någon gång frågade om vi kunde trava - var svaret ja.
Till slut skulle det bli mer trav än skritt. Krullen började kännas väldigt mycket mer framåt och glad, och vänstersidan började släppa här och även det lite spända i topplinjen.
Jag smög in några fattningar och knasigt nog blev det fina lydiga fattningar från början.

Efter det skulle vi rida skänkelvikningar på långsidan. Krullen ville inte alls till en början, så jag valde att tvära lite mindre än vad som egentligen är korrekt, och fokusera på att få framåtandan tillbaka i stället. Då skötte han sig mycket bättre och jag kunde successivt öka på kraven. Fick en riktigt fin långsida med perfekt tvärning och väldigt fin och lagom framåttänk.
På kortsidan fattade jag i bland galopp även om vi inte skulle det.
Kände att skänkelvikningarna, trots att Krullen tyckte de var jobbiga, förbättrade hans känsla i kroppen rätt fort.

Vi kom sedan in på serpentinerna igen och skulle fatta galopp lite självständigt där vi tyckte att det funkade på den häst vi satt på. Jag såg till att vi så ofta vi kunde kom till en tom långsida, och där släppte jag fram tygeln och gasade rejält. Krullen verkade tycka det var kul för han var väldigt pigg på att bränna på. :) Eftersom han nu var så framåt och gladare i huvudet så kunde jag även utan problem fatta på böjda spår, galoppera på böjda spår, och ... efter ett tag, galoppera i fel galopp på böjda spår eller byta galopp mitt i en serpentin. Fina fina Krullen!

Vi gick sedan tillbaka till skänkelvikningar, och sedan tillbaka till lite galoppjobb. Krullen var vid det här laget en glad ponny med massa energi, så 90% av tiden gick till att bromsa in litegrann så att energin inte bara sprutade ut framåt, utan även behölls inne i kroppen och riktades uppåt. 10% gick åt att påminna honom om att det fortfarande var framåt marsch som gällde, även om något spände i kroppen.

När vi travade av hade jag en mjuk, pigg, energisk Krull som gick i en riktigt fin form, nöjt sugandes på bettet. Superfin att rida och framförallt kändes han väldigt glad och positiv. Jag satte av ganska snabbt medan de andra skrittade av och lossade på sadelgjord och träns, så fick vi promenera i stället. Krullen var fortfarande så där underbart uppmärksam och pigg på att hänga med - varenda sväng eller halt jag gjorde, gjorde han också i synk.

Ridläraren tyckte att det var skönt att se att han blev så där pigg och glad igen. Det är något speciellt med när ridlärare uttrycker att "Det där behövde han" - då känns det som att man gjort något som hästen på riktigt hade nytta av. Det kan vara en av de bästa lektionerna jag haft på Krullen hittills. :love:
 
Var noll inspirerad inför ridningen igår, och lektionen kändes 🤷‍♀️. Det enda specifika vi gjorde var att öva halter i princip. Blir lite avslaget när man ena lektionen ridit femtonmeters volter i galopp och nästa att göra halt från skritt
Men jag fick så översvallande beröm av instruktören efteråt att jag stod och stammade fram ett Tack O_o
Hon tyckte jag rider honom jättebra, att han var så väl med på hjälperna och att han passar mig utmärkt, och helt plötsligt var känslan efter lektionen en helt annan :rofl:

Lite tråkiga nyheter sen att min Svarta Prins nog inte kommer vara med oss så länge till.
Just nu går han barnlektioner där det inte är något krav på honom. Men han kommer inte komma tillbaka på heltid :cry:
Vi fick iallafall dansa ihop en sista termin han och jag. Kommer sakna den hästen något oerhört.
 
Hej allihopa!
Nu har jag varit och testat, och skrivit in mig, på en ny ridskola! Blir en dryg timmes körning enkel väg, men det får gå. Stallet är ganska ruffigt. Men jag gillade verkligen tränaren och hon instruerade mig hela tiden. Precis vad jag saknade på förra stället där jag mest kunde åka runt lite hur som utan att någon sa nått.

Kändes ovant att sitta i sadeln, hamnade lätt i obalans och tappade stigbygeln två gånger (har problem med en vrist. När jag blir trött i vristen så tappar jag kontrollen över den och foten bara faller åt sidan. Behövs några månaders ridning för att stärka upp den och kunna rida på den utan problem). Men det var väldigt mysigt att få lite hästtid igen. Längtar till nästa vecka :)
 
Hej allihopa!
Nu har jag varit och testat, och skrivit in mig, på en ny ridskola! Blir en dryg timmes körning enkel väg, men det får gå. Stallet är ganska ruffigt. Men jag gillade verkligen tränaren och hon instruerade mig hela tiden. Precis vad jag saknade på förra stället där jag mest kunde åka runt lite hur som utan att någon sa nått.

Kändes ovant att sitta i sadeln, hamnade lätt i obalans och tappade stigbygeln två gånger (har problem med en vrist. När jag blir trött i vristen så tappar jag kontrollen över den och foten bara faller åt sidan. Behövs några månaders ridning för att stärka upp den och kunna rida på den utan problem). Men det var väldigt mysigt att få lite hästtid igen. Längtar till nästa vecka :)
Vad kul! Jag hoppas det är bättre i det här stallet :)
 
Har ridit två gånger i veckan, en på islandshäst och en på storhäst, men har inte orkat skriva något. På islänningarna gör vi varierade saker, ridhus varannan gång och ute varannan. Vi har ridit barbacka och tränat på öppna i skritt och tölt, vi har tränat galoppfattningar på ovalbana, vi har ridit ut och vi har kört dressyrpass med skänkelvikningar, öppna, serpentiner. På storhäst rider jag ju i dressyrgrupp så det är ju fokus på dressyr förstås. Olika övningar från sitsträning, rakriktning, öppna och sluta, galoppfattningar, övergångar osv med lite olika teman varje gång. Inför nästa termin måste jag bestämma mig för vilken grupp jag vill fortsätta i och vilken jag ska avsluta, eller om jag ska avsluta båda. Svårt! Tycker det är roligast med islänningarna, men har långt dit. Lär mig mer ”timing och ryttarkänsla” på storhästarna, och är mer trött och ”tränad” men blir lite tråkigt och tjatigt. Och får inte så mycket annat än ridning. Antingen går hästen lektion innan eller efter.

Öppna i tölt var en bra påminnelse ska nog göra det på nästa privatlektion. Rider enbart privatlektioner nu cirka varannan vecka för min kropp tål inte att rida varje vecka.
 
Fick en ny bekantskap igår på lektionen, en svart kallblodstravare :). Jag blev glad när jag såg att jag skulle rida honom, är lite svag för travare :heart. Gillar också den långa manen och lagom storleken :D.

Lektionen gick inte så bra 😅 men han var rolig att rida och det gick lika lätt att fatta vänster galopp som höger galopp. Har haft problem att fatta och rida vänstergaloppen på två hästar.

Jag behöver något eller några till pass för att lära mig hur jag ska rida den här hästen. Igår blev det lätt lite springigt och obalanserat.

Fick i alla fall till ett par steg öppna här och där, lite bättre arbetsform i vissa volter och hmm... Det finns att jobba med i alla fall.

Nästa vecka har vi teori. Om två veckor skulle vi jobba vidare med öppna.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 294
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 090
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp