Ridskoleryttare

Hur långt har ni att åka till era ridskolor? Min nuvarande tar ca 15 min, har spanat på en som fått väldigt fina betyg och recensioner både vad gäller hästhållningen och kvaliteten på undervisningen som ligger 23 min bort, är sugen på att kanske byta till vårterminen om det finns plats
Ganska precis en mil. Jag cyklar på 30-40 minuter nu när det är barmark. Att köra bil har tagit 15 minuter drygt, för mig.

Hur långt har ni att åka till era ridskolor? Min nuvarande tar ca 15 min, har spanat på en som fått väldigt fina betyg och recensioner både vad gäller hästhållningen och kvaliteten på undervisningen som ligger 23 min bort, är sugen på att kanske byta till vårterminen om det finns plats
Jag har 2,5 mil till den med stora hästar. Tar ca 20-25 min med bil, och 30 min med buss (men timingen är inte optimal).
Islandshästridskolan ligger 8 mil bort och tar 1 timme lite drygt med bil och drygt 2 timmar med buss ( har inte provat).

Tar ca 40 minuter med bil. Buss går inte alls.

Kom upp på hästryggen i fredags igen (och hoppas orka lektionen ikväll efter en hektiskt helg)
Det är programridning på kursen på fredagar och kvällens övning gick ut på rida galoppvolten i LA1 som huvudmål.
Börjar hitta galoppfattningen på Dressyrvalacken, problemet är att jag "överjobbar" den. Så det måste jag försöka ta till mig.
MEN vi fick till 15 metersvolterna i bägge varv, gjorde dock bara ett par stycken i varje varv eftersom min ork efter förkylningen inte är på topp och han är såååå mycket häst hålla ihop O_o

Lektion i går på Krullen. Tror jag hittat tillbaka till glädjen i ridningen igen.

Han gick innan, så jag tittade en stund. Det såg kämpigt ut. Han stannade flera gånger och backade, skakade på huvudet och såg allmänt negativ ut.
Så jag var lite beredd på att det skulle bli en dålig lektion... för då var jag fortfarande inne i negativiteten

Men, när jag kom ner till honom och tog tyglarna, och som vanligt sa "Hej fina hästen!" så gick han fram mig mig och tryckte huvudet mot mig och snusade på mina händer. Muttrade så där supermjukt som hästar kan. Urgulligt, jag höll på att dö.
Ville sedan snusa på hela mig, så jag gosade villigt, så klart, det kan man inte säga nej till.
Innan jag satt upp sadlade och tränsade jag om - i fall att det jag sett från lektionen innan skulle vara pga något skavigt eller obekvämt.
Frågade honom om jag fick sitta upp och fick ett ivrigt ja, så jag satt upp - han rörde inte en fena och spände sig inte alls.
Men alltså ... hästar? :love:

Satt upp och skrittade iväg på en bromsig symaskin som gick väldigt underligt. Ridläraren sa till mig direkt att han har gått och släpat sig fram i nästan två veckor nu, och att de haft någon ut och titta på honom men han är frisk och kry - hon trodde att han var lite mentalt och kroppsligt nere, så fick tipset att verkligen gasa på honom mycket, berömma mycket, och rida peppande med att göra saker jag visste att han skulle lyckas med i början så han ändrade lite inställning.

Så jag gasade. Det blev mycket tjat där i början, men jag överöste med fånigt mycket beröm så fort han ens hintade till att göra rätt grej när jag bad honom. Jag gav till och med beröm för superenkla grejer som att han svängde när jag bad honom. Red på helt långa tyglar där och gjorde enkla grejer och höll igång en så pass frisk skritt att han flera gånger joggade igång i trav. Fick ganska snart beröm från ridläraren att han redan såg gladare ut och att jag skulle fortsätta exakt så hela lektionen.
Själv kände jag att Krullen liksom gradvis började slappna av, lyssna, och växa i kroppen. Öronen spetsades framåt i stället för att vara så där lite skeptiskt bakvinklade.

Första övningen vi gjorde var att rida tre serpentiner. Fokus på att rida spikrakt innan böjarna och att rida böjarna jämnt och prydligt. Krullen backade som vanligt tillbaka på de böjda spåren, men jag var enträgen och bad honom marschera, även om det är lite jobbigt och stelt i kroppen. Han var duktig och lyssnade jättebra. Vi skulle även komma igång med lite trav här och självständigt komma fram i trav så ofta/mycket man tyckte var bra för hästen. Jag var noga med att göra övergångarna på olika ställen och också att om han någon gång frågade om vi kunde trava - var svaret ja.
Till slut skulle det bli mer trav än skritt. Krullen började kännas väldigt mycket mer framåt och glad, och vänstersidan började släppa här och även det lite spända i topplinjen.
Jag smög in några fattningar och knasigt nog blev det fina lydiga fattningar från början.

Efter det skulle vi rida skänkelvikningar på långsidan. Krullen ville inte alls till en början, så jag valde att tvära lite mindre än vad som egentligen är korrekt, och fokusera på att få framåtandan tillbaka i stället. Då skötte han sig mycket bättre och jag kunde successivt öka på kraven. Fick en riktigt fin långsida med perfekt tvärning och väldigt fin och lagom framåttänk.
På kortsidan fattade jag i bland galopp även om vi inte skulle det.
Kände att skänkelvikningarna, trots att Krullen tyckte de var jobbiga, förbättrade hans känsla i kroppen rätt fort.

Vi kom sedan in på serpentinerna igen och skulle fatta galopp lite självständigt där vi tyckte att det funkade på den häst vi satt på. Jag såg till att vi så ofta vi kunde kom till en tom långsida, och där släppte jag fram tygeln och gasade rejält. Krullen verkade tycka det var kul för han var väldigt pigg på att bränna på. :) Eftersom han nu var så framåt och gladare i huvudet så kunde jag även utan problem fatta på böjda spår, galoppera på böjda spår, och ... efter ett tag, galoppera i fel galopp på böjda spår eller byta galopp mitt i en serpentin. Fina fina Krullen!

Vi gick sedan tillbaka till skänkelvikningar, och sedan tillbaka till lite galoppjobb. Krullen var vid det här laget en glad ponny med massa energi, så 90% av tiden gick till att bromsa in litegrann så att energin inte bara sprutade ut framåt, utan även behölls inne i kroppen och riktades uppåt. 10% gick åt att påminna honom om att det fortfarande var framåt marsch som gällde, även om något spände i kroppen.

När vi travade av hade jag en mjuk, pigg, energisk Krull som gick i en riktigt fin form, nöjt sugandes på bettet. Superfin att rida och framförallt kändes han väldigt glad och positiv. Jag satte av ganska snabbt medan de andra skrittade av och lossade på sadelgjord och träns, så fick vi promenera i stället. Krullen var fortfarande så där underbart uppmärksam och pigg på att hänga med - varenda sväng eller halt jag gjorde, gjorde han också i synk.

Ridläraren tyckte att det var skönt att se att han blev så där pigg och glad igen. Det är något speciellt med när ridlärare uttrycker att "Det där behövde han" - då känns det som att man gjort något som hästen på riktigt hade nytta av. Det kan vara en av de bästa lektionerna jag haft på Krullen hittills. :love:

Var noll inspirerad inför ridningen igår, och lektionen kändes 🤷‍♀️. Det enda specifika vi gjorde var att öva halter i princip. Blir lite avslaget när man ena lektionen ridit femtonmeters volter i galopp och nästa att göra halt från skritt
Men jag fick så översvallande beröm av instruktören efteråt att jag stod och stammade fram ett Tack O_o
Hon tyckte jag rider honom jättebra, att han var så väl med på hjälperna och att han passar mig utmärkt, och helt plötsligt var känslan efter lektionen en helt annan :rofl:

Lite tråkiga nyheter sen att min Svarta Prins nog inte kommer vara med oss så länge till.
Just nu går han barnlektioner där det inte är något krav på honom. Men han kommer inte komma tillbaka på heltid :cry:
Vi fick iallafall dansa ihop en sista termin han och jag. Kommer sakna den hästen något oerhört.

Hej allihopa!
Nu har jag varit och testat, och skrivit in mig, på en ny ridskola! Blir en dryg timmes körning enkel väg, men det får gå. Stallet är ganska ruffigt. Men jag gillade verkligen tränaren och hon instruerade mig hela tiden. Precis vad jag saknade på förra stället där jag mest kunde åka runt lite hur som utan att någon sa nått.

Kändes ovant att sitta i sadeln, hamnade lätt i obalans och tappade stigbygeln två gånger (har problem med en vrist. När jag blir trött i vristen så tappar jag kontrollen över den och foten bara faller åt sidan. Behövs några månaders ridning för att stärka upp den och kunna rida på den utan problem). Men det var väldigt mysigt att få lite hästtid igen. Längtar till nästa vecka :)

Hej allihopa!
Nu har jag varit och testat, och skrivit in mig, på en ny ridskola! Blir en dryg timmes körning enkel väg, men det får gå. Stallet är ganska ruffigt. Men jag gillade verkligen tränaren och hon instruerade mig hela tiden. Precis vad jag saknade på förra stället där jag mest kunde åka runt lite hur som utan att någon sa nått.

Kändes ovant att sitta i sadeln, hamnade lätt i obalans och tappade stigbygeln två gånger (har problem med en vrist. När jag blir trött i vristen så tappar jag kontrollen över den och foten bara faller åt sidan. Behövs några månaders ridning för att stärka upp den och kunna rida på den utan problem). Men det var väldigt mysigt att få lite hästtid igen. Längtar till nästa vecka :)
Vad kul! Jag hoppas det är bättre i det här stallet :)

Har ridit två gånger i veckan, en på islandshäst och en på storhäst, men har inte orkat skriva något. På islänningarna gör vi varierade saker, ridhus varannan gång och ute varannan. Vi har ridit barbacka och tränat på öppna i skritt och tölt, vi har tränat galoppfattningar på ovalbana, vi har ridit ut och vi har kört dressyrpass med skänkelvikningar, öppna, serpentiner. På storhäst rider jag ju i dressyrgrupp så det är ju fokus på dressyr förstås. Olika övningar från sitsträning, rakriktning, öppna och sluta, galoppfattningar, övergångar osv med lite olika teman varje gång. Inför nästa termin måste jag bestämma mig för vilken grupp jag vill fortsätta i och vilken jag ska avsluta, eller om jag ska avsluta båda. Svårt! Tycker det är roligast med islänningarna, men har långt dit. Lär mig mer ”timing och ryttarkänsla” på storhästarna, och är mer trött och ”tränad” men blir lite tråkigt och tjatigt. Och får inte så mycket annat än ridning. Antingen går hästen lektion innan eller efter.

Öppna i tölt var en bra påminnelse ska nog göra det på nästa privatlektion. Rider enbart privatlektioner nu cirka varannan vecka för min kropp tål inte att rida varje vecka.

Fick en ny bekantskap igår på lektionen, en svart kallblodstravare :). Jag blev glad när jag såg att jag skulle rida honom, är lite svag för travare :heart. Gillar också den långa manen och lagom storleken :D.

Lektionen gick inte så bra 😅 men han var rolig att rida och det gick lika lätt att fatta vänster galopp som höger galopp. Har haft problem att fatta och rida vänstergaloppen på två hästar.

Jag behöver något eller några till pass för att lära mig hur jag ska rida den här hästen. Igår blev det lätt lite springigt och obalanserat.

Fick i alla fall till ett par steg öppna här och där, lite bättre arbetsform i vissa volter och hmm... Det finns att jobba med i alla fall.

Nästa vecka har vi teori. Om två veckor skulle vi jobba vidare med öppna.

Snart är det dags att meddela om man vill fortsätta rida på vårterminen, jag älskar verkligen min ridgrupp, så fantastiskt trevliga människor, men jag kommer ingenstans i min ridning känner jag och jag upplever ofta att jag tilldelas hästar som är alldeles för svåra för min nivå.
Jag har inte kommit in på någon annan ridskola, så säger jag upp platsen så blir det ingen ridning på vårterminen. Vad gör man?

Snart är det dags att meddela om man vill fortsätta rida på vårterminen, jag älskar verkligen min ridgrupp, så fantastiskt trevliga människor, men jag kommer ingenstans i min ridning känner jag och jag upplever ofta att jag tilldelas hästar som är alldeles för svåra för min nivå.
Jag har inte kommit in på någon annan ridskola, så säger jag upp platsen så blir det ingen ridning på vårterminen. Vad gör man?

Har du pratat med ridläraren om att du tycker att du inte utvecklas för att du får för svåra hästar? Gett ridskolan en möjlighet att göra något annorlunda? Vad får du för respons?

Om du säger upp platsen kanske privatlektion då och då iallafall för att hålla igång ridningen i väntan på annan ridskola? Om du har någon ridskola du tycker verkar bra du gärna vill in på kanske kolla om du kan ta några privatlektioner där?

Ridlektion i går på Bullen :love:
Jösses vad länge sedan det var, och han hade inte gått alls under dagen så vi fick gosa länge. De hade varit snälla och plockat in honom under dagen och spolat av benen osv, så han hade precis torkat :up:

Satt upp och kände mig som hemma där uppe. Oj vad det kändes fint att vara där uppe! Som en legobit som liksom klickade fast direkt :D Skrittade iväg och alltså den där sega, långklivade skritten så det känns som man sitter på ett skepp i slow motion. Nostalgi!
Antingen har jag utvecklats och blivit mer kräsen med min skritt eller så var han lite seg i kroppen efter att inte ha gått lektion på hela dagen. Jag fick i alla fall be honom skritta på och även att korta sig. Det gick utmärkt även på lång tygel! Han lyssnade fint på både förhållande tygel och förhållande sits, men precis som vanligt (det är ju ändå Bullen!) var det kolasegt att komma till halt.
Tyckte ändå att skritten var liksom menlös och oformlig och funderade ett tag på om jag vill be honom om mer och riskera att han blir så där urstark och springig, men jag bestämde mig för att det får bära eller brista och att jag får rida riktigt ordentligt nu.
Skritten blev mycket bättre efter det och jag kände att jag hade fått med mig bakbenen litegrann. Var tvungen att hela tiden jobba med att checka av och känna efter, så att han inte helt fick hamna i speedmode och därmed bli stark.
Det fungerade superbra! Antingen fick jag till fin timing och kunde ändra lite i sitsen och få tillbaka honom till jobb, eller så hade jag sämre timing och fick prata med tyglarna.

Vi red ganska fort in på första övningen vilket var att självständigt rida massor med volt tillbaka. Det kom jag ihåg funkade toppen på Bullen så jag red extra noga där och var noga med att han inte fick tappa lagom bjudning fram. Det är lite som att balansera på en knivsegg - han kan tappa bjudning och blir då springig och stark, eller så blir han överilad och blir då stark och springig. Tyckte vi lyckades ganska bra och balanserade väl mer åt att tappa bjudning än att bli överilade men överlag fick jag till balansen. Men jag bestämde mig då för att pusha fram liiiite till bjudning. Hade också stora problem med högersidan, han ville/kunde inte riktigt böja fint där så jag fick kämpa på för att hjälpa honom.

Nästa övning var tre serpentiner men med sneda serpentiner, så att vi red som snett över medellinjen i stället för att det skulle vara spikrakt. Vid slutet på sista bågen skulle vi fatta och rulla på på långsidan. Hade helt glömt hans stooora galopp 🙈 Så den första blev visserligen en fin fattning och rätt fin galopp tills vi kom på långsidan men då blev det lite som att jag tappade balansen lite i överkroppen och blev wobblig, så han kunde springa på lite väl mycket. Noterade det och förbättrade till de andra galopperna. Jösses vad mycket magmuskler det krävs att rida större galopp speciellt när de även är lite starka och springiga.
Men överlag gick det väldigt fint och även om höger fortsatt var stelt upplevde jag förbättring.

Efter det red vi lite galopp på volterna och Bullen uppförde sig exemplariskt. När vi bytte volt gjorde vi så att vi rullade på längs långsidan och tog nästa volt. Här blev han lite väl springig vid lite olika tillfällen, men jag kände lite hans frustration, så jag lät honom galoppera på på långsidorna så länge jag kände att det fanns kontroll, han lugnade sig när jag bad om det, och inte blev stark. Det fungerade bra hela tiden, och han blev lite mjukare i kroppen tyckte jag.

Vi gick sedan tillbaka till sneda serpentinerna, men med tillägget att det skulle vara travvolter i slutet av långssidan innan serpentinerna, och i slutet efter serpentinerna. Jag misslyckades en gång med styrningen och vi hamnade på en underlig äggformad jättevolt, men sen gick det bättre. Nu var Bullen mycket mjukare och kändes fin, trampade helt okej under sig och var rätt så bärig och lyssnade bra.

Efter det tog vi ännu en galopp på volterna. Bullen var underbart fin, och fick ner huvudet och väntade i stegen på ett fint och lättpåverkat sätt.

När vi travade/skrittade av var han kanske litegrann springig, litegrann starkare, men ingen katastrof alls. Däremot gick han fint och kändes mjuk och genomarbetad - så det kändes bra!

En fin lektion på fina fina Bullen. Jag är supernöjd och känner att jag på den tiden jag varit ifrån Bullen har utvecklats en hel del. Jag har hittat ännu med känsla i ridningen och någon form av bättre timing tror jag. Tänkte på det när jag skrittade av att jag inte en enda gång själv blivit dragig eller stark eller ostadig i händerna (som det ju är lätt att bli när man sitter på springig och stark häst), så det kändes toppen. Sedan kände jag också att jag lyckats bra med att få honom att vänta i rätt moment, så att det blev en effektiv och trevlig ritt med Bullen.
Bullen själv var som alltid världsbäst förstås! Precis som alla hästar jag rider är :love:
Ridläraren hade inte så mycket feedback förutom att hon upplevde att jag lyckats få honom att vänta på ett bra sätt men samtidigt låtit honom "springa på" på ett lagom vis. Annars allmänt tyckte hon det sett väldigt trevligt och harmoniskt ut under hela lektionen.

Var på teori i förrgår, var en hästmassör som höll i den. Lite nyttig repetition, lite nytt.

Klockan 18 är det teori (i clinicform) om samling. Jag är anmäld men också trött... så velar lite. Även i morgon är det teori, med travskolan! Är anmäld till de med.

Just nu vill jag mest sova 😆 men vill inte missa heller...

Jag har fått rida på en ny bekantskap de senaste två gångerna, ett isabellfärgat sto vid namn Blondie. En mycket het och "elektrisk" dam som verkligen kräver ens fulla fokus, men när hon väl tuffar på är hon trevlig med ett helt fantastiskt steg! Hon är extremt känslig i munnen och kastar mycket med huvudet om man tar i henne för mycket, men så länge man själv sitter stadigt med mjuk hand och sluter om med skänkeln går det bra. En väldigt nyttig häst att rida med andra ord, framförallt för mig som vill jobba mycket med just handens följsamhet. Det är bara så nedrans svårt att gå emot kroppens impulser och lägga på skänkeln när hon hetsar iväg istället för att bromsa med handen, det känns totalt motsägelsefullt men det funkar!

Dagens lektion började lite oturligt med att en tjej ramlade av med buller och bång. Lite oklart vad som hände men hennes häst for i alla fall iväg i sken och ridläraren trodde eventuellt att det var något med sadeln. Blondie var inte sen att haka på och jag satt väldigt löst där ett tag men lyckades återfå kontrollen. Var väldigt tacksam för att det inte hände 30 sekunder tidigare, för då satt jag fortfarande med långa tyglar och hade inte haft en chans! Tjejen blev ganska omskakad men verkar ha klarat sig relativt oskadd.

Efter detta var alla lite spända och uppjagade och det kändes som att jag satt på en tickande bomb. Blondie ville absolut inte gå längs med den långsidan där det hände och försökte kasta sig åt sidan ett par gånger, men där är jag stolt över att jag vågade rida igenom det utan att bli alltför spänd själv. Är verkligen ingen modig ryttare och tycker att sådant där är väldigt läskigt, men på sätt och vis var det nog bra för mig eftersom jag verkligen tvingades att fokusera på att rida lugnt, stadigt och mjukt. Som tack för det gick hon mycket bättre än förra veckan och kändes överlag ganska nöjd.

Jag känner mig nöjd jag med även om det inte riktigt var den där avslappnande ridlektionen jag hade behövt ikväll, men sånt är livet!

Bifogade filer

• 20241030_193239.webp
    20241030_193239.webp
    96,7 KB · Visningar: 23
Bokat in mig på en kurs Rider in balance på Ridskolan, en heldag med både avsutten och uppsutten sitsträning.
Ska även byta riddag (igen) den här gången pga vi bara kommer vara två kvar när vinterterminen börjar.
I morgon är det kortkurs, temat är galopp. Min och dressyrvalackens bästa gångart :cool::eek:
(extremt ironisk där :rofl:)

Andra lektionen idag. Tycker riktigt mycket om den här läraren! är på mig hela tiden med att korrigera min sitts och när jag faller fram med axlarna osv. Precis så jag vill ha det. Men vi tog det väldigt lugnt och bara några korta galopper och sådär eftersom jag fortfarande har ont efter förra lektionen 😂 Snacka om att jag behöver träna upp musklerna!

Första ridningen igen på typ en månad pga teori samt att jag har varit bortrest.
Mejlade till ridskolan eftersom det var hästbyte inför dagens lektion att jag vill fortsatt ha okomplicerat och snällt. Hamnade på en söt liten smäcker 12-årigt tinkersto.

Har sett henne en del på min dotters lektioner och hon brukar gå med på mina lektioner men har inte riktigt kunnat göra någon uppfattning av henne. Utan har väl sett ganska tråkig ut och jag har inte hört så mycket positivt om henne (flyter ut i volterna, svår med hörnpasseringar, svår att hålla galopp osv).
Men jag tyckte nog att hon var ganska rolig att rida 😁 kändes lite som att rida ponny, hon tyckte väl att jobba var lite onödigt och galopp var roligt att dundra runt i. Men men, till slut fick jag tydligen inte bara åka häst utan börja jobba lite med henne. Vi jobbade på volterna vid A och C samt serpentinbågar med framdelsvändningar. Jag hittade de rätta knapparna och vi blev ett bra team till slut, väldigt bra känsla och fick henne att behålla formen i övergångarna.
När vi skrittade av så kommenterade ridläraren att jag är ju en duktig ryttare och måste faktiskt jobba och ställa lite krav på hästen redan från början och inte vara så snäll :o så hon såg framemot nästa vecka nu när jag vet vilka knappar som ska tryckas på så inte fröken hästen går runt och gör lite som hon känner för 😅

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 698
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 347
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• 07:or del 23
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17