Ridskoleryttare

Lektion i går på Krullen.

Han gick innan så jag borstade på en annan häst medan jag väntade. Börjar bli lite kallt nu, vi rider fortfarande ute. Jag föredrar att rida ute, så inget mig emot :)

Satte upp, och skrittade iväg på en symaskin med handbromsen i. Skrittade på ordentligt och fick tjata rejält på honom för att få honom att röra på påkarna, hellånga tyglar så han kunde sträcka ut med senaste lektionen på honom färskt i minnet.
Det kändes långsamt lite bättre hela tiden, ridläraren red hästen jag red för tre gånger sedan, Nasse. Så medan jag höll igång Krullen tjuvkikade jag lite på vad ridläraren gjorde. Hon berättade rakt ut att "Jag gillar verkligen att rida alla hästar på ridskolan, de är alla fantastiska! Men den här uppskattar jag faktiskt inte att rida. Hon är fantastisk hon med, men jag uppskattar inte att rida henne, vi funkar inte så bra ihop". Kände mest att "Same... :angel:"
Sedan tog det 4 minuter och Nasse gick som en dröm :cautious: Jäkla ridlärare som bara sitter upp på vad som helst och trollar lite med knäna så går hästen fantastiskt. :rage::D

Medan ridläraren avslutade och hoppade av etc, jobbade jag vidare med att traska på och gå på lite böjda spår. Krullen började plötsligt kännas spänd men jag fortsatte be honom att traska på ordentligt och tänkte att han skulle slappna av i kroppen när han började jobba ordentligt. Han höll på hela tiden och reagerade på saker runtomkring, ett löv som är i lite annan färg? En kvist? En bom? En människa? En hund? Fruktansvärt! 😱:cautious::D

Övning nummer ett var att rida bågar på långsidorna i trav. Vi skulle rida med lite skänkelvikningstänk i de böjda delarna, men jag fick tips av ridläraren att kanske skita i det en liten stund och i stället fokusera på att få Krullen att bli framåt. Så det gjorde jag, och jag smög in några små fattningar för att peppa på honom. Jag vet inte varför men jag kände att hans spändhet snarare eskalerade och han fortsatte hoppa runt för småsaker och kännas mer stressad än att det var till gagn för honom att jag fortsatte tjata och peppa framåt. Hamnade lite i någon form av limbo där för jag tänkte att antingen backar jag lite och ser om han kan slappna av lite och skiter i om han går som ostbågssymaskin, eller så är det så att om jag bara fortsätter så kommer det lossna så där som det gjorde förra gången. Jag kunde inte riktigt bestämma mig så jag gjorde någon mellanvariant och började på skänkelvikstänket för att se om det funkade. Fick sämre bjudning då men han lugnade sig en aning. Vet inte alls om jag tänkte rätt eller fel där.

Vi utökade bågarna successivt. Först med en volt inåt från bågens topp, sedan med små volter vid alla hörn, sedan med galoppfattning efter volterna vid hörnen. Jag fick superfin respons på fattningarna här och upplevde inte alls att jag på något sätt satt underligt för Krullen, han fattade bara enkelt och lydigt. Så jag försökte fortsätta sitta rätt men samtidigt ladda upp Krullen en aning innan fattningen och fick ett par riiiktigt fina fattningar med bra galopp efter.

Efter det red vi in på volterna och där red vi i skritt, trav, och galopp och ökade och minskade volterna. Krullen gick på och gjorde det jag bad om men jag känner att jag kunde ha gjort det lite bättre. Speciellt när vi minskade mycket till ca 15m volter i galoppen.

Sedan var det dags att lägga ner hästarna. Vi fick göra det självständigt, ridläraren och tre andra gick in i ridhuset för att de skulle få testrida program för henne. Krullen var fin och kändes nu äntligen avslappnad, så jag travade på lite böjda spår och lite diagonaler för att öka traven något men inte mycket, med lite längre tyglar. Han verkade ganska nöjd med tillvaron just då. Avslutade med att skritta på långa tyglar och låta honom gå lite som han ville, bara han fortsatte skritta. Intressant att se var han valde att gå. Satte av, lossade sadelgjord och träns, och tränade lite på att gå, stanna och svänga utan att jag höll i honom. Han uppförde sig exemplariskt och fick godis.

När vi kom in i stallet låg det lite hö i ena hörnet. Tyckte det var skumt, hade han inte ätit upp lunchen? Så jag försökte få honom att äta av det men han vägrade. Blev så klart orolig, sadlade och tränsade av fort så att jag kunde gå och prata med ridläraren, men jag märkte att flera hästar hade kvar hö i sina boxar. Träffade någon annan som stod och pratade om det så vi gick till ridläraren.
Tydligen var problemet att de hade fått en bal som de flesta hästarna inte gillade alls - inte så att höet är mögligt eller så, inte vad som går att se/lukta/smaka, men något är tydligen oaptitligt.
Vi fodrade med hö från en annan bal - alla hästar åt med god aptit :up:

Känner för övrigt att jag hamnat i en svacka vad gäller ridningen.
Det känns som att jag kämpar lite mentalt med att känna att jag inte vill rida fel för hästen, att jag inte vill vara i obalans och rida dåligt så att hästen måste vara snäll och kämpa med mig. Jag vill vara en ryttare som hästen tycker det är kul och lätt att jobba med liksom...

Jag känner att jag hamnat lite i negativitet. Jag vet inte varför, men det är något jag nog borde försöka reda ut.
De senaste tre gångerna har jag ärligt talat känt mig otillräcklig och nästan ångestig både innan lektionen och efter lektionen och sett de dåliga partierna av lektionerna på ett dåligt sätt. Haft svårt att vända det till att "visst var x dåligt, men då måste jag jobba med x och jag tror jag ska göra y för att få ordning på det".

Jag var alltid så förrut - från att jag började rida och i nästan 15 år. Den där tunga negativiteten och nervösa ångesten över hur dålig jag var fanns alltid där 1-2 dagar innan lektion och låg kvar 1-2 dagar efter. Inte att jag var dålig inför andra, för andra kan jag inte bry mig mindre om, men för hästen.
Jag trodde jag kommit över det här. :cautious:

Känner för övrigt att jag hamnat i en svacka vad gäller ridningen.
Det känns som att jag kämpar lite mentalt med att känna att jag inte vill rida fel för hästen, att jag inte vill vara i obalans och rida dåligt så att hästen måste vara snäll och kämpa med mig. Jag vill vara en ryttare som hästen tycker det är kul och lätt att jobba med liksom...

Jag känner att jag hamnat lite i negativitet. Jag vet inte varför, men det är något jag nog borde försöka reda ut.
De senaste tre gångerna har jag ärligt talat känt mig otillräcklig och nästan ångestig både innan lektionen och efter lektionen och sett de dåliga partierna av lektionerna på ett dåligt sätt. Haft svårt att vända det till att "visst var x dåligt, men då måste jag jobba med x och jag tror jag ska göra y för att få ordning på det".

Jag var alltid så förrut - från att jag började rida och i nästan 15 år. Den där tunga negativiteten och nervösa ångesten över hur dålig jag var fanns alltid där 1-2 dagar innan lektion och låg kvar 1-2 dagar efter. Inte att jag var dålig inför andra, för andra kan jag inte bry mig mindre om, men för hästen.
Jag trodde jag kommit över det här. :cautious:
Jag har också hamnat lite i en svacka efter att min svarta prins blev halt, är inte lika roligt rida längre. Struntar i att Dressyrvalacken är mer en "riktigt häst" han är inte lika rolig som min Svarta

Red stora K idag, markarbete/hoppning.
Fick jättetrevlig högergalopp i uppvärmningen. Vänstergaloppen fick jag inte till så bra. Verkar som jag har ett utvecklingsområde där.

Och nu blev jag för trött för att skriva mer 😆

Red stora K idag, markarbete/hoppning.
Fick jättetrevlig högergalopp i uppvärmningen. Vänstergaloppen fick jag inte till så bra. Verkar som jag har ett utvecklingsområde där.

Och nu blev jag för trött för att skriva mer 😆

Själva skuttandet gick okej, men jag hoppade lite före ett par gånger då jag trodde att stora K skulle gå av stort. Till på torsdag då det är lite mer hoppning/markarbete ska jag tänka extra på att lägga fram handen mer i sprången. Han har så lång hals att min eftergift inte riktigt räckte till fullt ut. Det var tvärtom när jag hoppade en c-ponny förra året, där gav jag nästan överdrivet mycket eftergift. Behöver visst anpassa mig efter storleken.

Har ridit två gånger i veckan, en på islandshäst och en på storhäst, men har inte orkat skriva något. På islänningarna gör vi varierade saker, ridhus varannan gång och ute varannan. Vi har ridit barbacka och tränat på öppna i skritt och tölt, vi har tränat galoppfattningar på ovalbana, vi har ridit ut och vi har kört dressyrpass med skänkelvikningar, öppna, serpentiner. På storhäst rider jag ju i dressyrgrupp så det är ju fokus på dressyr förstås. Olika övningar från sitsträning, rakriktning, öppna och sluta, galoppfattningar, övergångar osv med lite olika teman varje gång. Inför nästa termin måste jag bestämma mig för vilken grupp jag vill fortsätta i och vilken jag ska avsluta, eller om jag ska avsluta båda. Svårt! Tycker det är roligast med islänningarna, men har långt dit. Lär mig mer ”timing och ryttarkänsla” på storhästarna, och är mer trött och ”tränad” men blir lite tråkigt och tjatigt. Och får inte så mycket annat än ridning. Antingen går hästen lektion innan eller efter.

Lektion i går på finaste lilla Gosmotorn. Det var verkligen länge sedan :love:

När jag hade fått hjälp att sitta upp, skrittade jag iväg på lång tygel och bad honom att skritta på friskt. Jag fick exakt vad jag bad om, och Gosmotorn skrittade med lååång sänkt hals och jobbade genom hela ryggen, var rena rama hela havet stormar där uppe i sadeln. Jäklar vilken ryggrörelse den här ponnyn kan åstadkomma :D
Jag fortsatte hela tiden med att fylla på framåttänk när han backade av lite, mest i hörnen som jag försökte rida lite extra ordentligt. Det verkar som att så länge jag inte gjorde så mycket mer än be om framåt hade jag massor med framåtanda i Gosmotorn, men när jag ville jobba ordentligt i hörnen dog bjudningen ut lite. Han kändes också himla stel och blev lite stjärnkikare i hörnen där. För att sedan direkt återgå till att bli så där att han jobbade korrekt med massa ryggrörelser framåt pigg och glad.

Vi jobbade ganska självständigt i skritten, ridläraren ville att vi skulle variera skritten ordentligt och rida mycket böjda spår. Toppenövning för mig och Gosmotorn att börja med. Det var väldigt lätt att variera skritten mycket, även om det var ganska svårt att ta tillbaka honom då och då. Sedan blev det lite knackigt när jag bad honom att böja ordentligt i de böjda spåren. Jag tänkte att det nog var att han kände sig stel så jag bestämde mig för att det var okej att han backade litegrann på framåtbjudningen men inte för mycket. Om han ska kunna släppa i sidorna kan han ju inte stelbent hacka sig genom böjningen på ett superstelt sätt :p
Började be om ganska lite, och jobbade med att successivt be om mer avslappning och böjning. Det verkade funka helt okej och innan vi började övningen var vi i alla fall halvvägs till normalläge.

Övningen var en stor båge på ena långsidan, den skulle gå nästan hela vägen upp mot andra långsidan. Här skulle vi fokusera på att rida väldigt noggranna böjningar och även på att när vi kommer ut ur bågen rida noggranna hörnpasseringar. När hörnpasseringen var klar, skulle vi fatta galopp innan nästa hörnpassering på kortsidan. Vilket ju innebär en väldigt kort sträcka. Gosmotorn jobbade på med sina böjningar, jag jobbade skithårt för att hjälpa honom att göra dem korrekt, och att se till att det inte blev för lite bjudning. Sedan i fattningarna fick jag fina och helt klockrena fattningar utan något som helst knussel. Hade glömt det med Gosmotorn - tänker man galopp får man det liksom - nästan helt oavsett hur man sitter. Jag noterade det och påminde mig därför varje gång vi skulle fatta om att jag ändå skulle rida ordentligt i fattningen.

Vi lade så småningom till att göra en stor volt in i bågen, det började då lossna mer och mer för Gosmotorn och även om det inte blev perfekta böjningar alla gånger var han framåt trots böjningar. Jag tänkte att hellre att han är positiv och framåt och tycker det är kul än att jag trilskas för mycket med honom och råkar göra det för svårt så att han får en otrevlig upplevelse.

Efter det tog vi bort den stora volten, och i stället skulle vi fatta galopp ungefär på medellinjen in i bågens topp, och sedan sakta av vid medellinjen igen. Sedan var galoppen på kortsidan kvar. Nu superlossnade det verkligen för Gosmotorn och han började gå i form riktigt ordentligt. Slappnade av väldigt mycket mer i toppen av halsen, och då var det plötsligt hur enkelt som helst i alla böjar. :up: Duktig ponny! Här kortade jag faktiskt tygeln litegrann, dels för att han nu var ett krutpaket utan dess like och det var svårt att få honom att inte galoppera hela tiden, dels för att jag ville prova att jobba lite mer upp med energin och inte bara full fart framåt.
Han gick ännu bättre där på den lite kortare tygeln. Jag upplevde att det blev en trevligare kontakt med hans mun, förmodligen därför. Han tuggade och sög på bettet kände jag i bland. Jag hoppas att det var för att han gillade hur bettet låg.

Efter det pustade vi lite i skritt på kort tygel, och kom sedan fram i trav och gjorde serpentiner. Vi skulle trava på ordentligt i bågarna, och skritta 2-4 steg över medellinjen. Av någon anledning fastnade han lite i bågarna här igen och kändes lite stel och ansträngd, men jag jobbade bara vidare som jag hade gjort innan och det blev bättre igen.
Efter ett tag lade vi till galopper i toppen av bågarna. Alltså in i första serpentinen, skritt på medellinjen, galopp i toppen av bågen, skritt på medellinjen, och sedan galopp igen.
Gosmotorn är en himla mysig liten själ :love: Precis som vanligt kände jag den där känslan av att sitta på en kropp med en puttrande motor som liksom bara tuffar på och lyssnar på vad piloten har för önskemål.

Skrittade och travade av honom ordentligt. Tyckte det var så välförtjänt. Gosmotorn hade uppfört sig mycket exemplariskt, så jag satt av lite tidigare än de andra och släppte på sadelgjorden och nosgrimman och promenerade med honom i stället. Han fick även lite godis - så klart.

En bra lektion. Ridläraren var förvånad att jag hade känslan av så fin framåtbjudning, han är tydligen lite seg numera. Men jag kände snarare att jag fick bromsa honom. Berättade att bjudningen segade lite sen när jag bad om böjning men att det löste sig fint när vi kom loss. Ridläraren tyckte det var väldigt positivt att han varit så framåt med mig. Det var kul att höra.

Jag är dock fortfarande i en svacka. Det känns inte som att jag rider bra nog. Känslan är att jag inte borde rida alls för att jag kommer att "förstöra" för hästen, men samtidigt kan min logiska hjärna se att jag ju inte gör något elakt när jag rider, och att jag alltid sätter hästen först och försöker göra hästens upplevelse så bra som jag bara kan. Men ändå. Jag har svårt att skaka av mig det där negativa :meh: Jag hoppas att jag kan komma ur det snart.

Vi hade teori med gruppen före där 2 personer delade på samma häst, fokus på hjälper och sits.
Det gick käpprätt åt helvete för mig, fick inte upp min häst i galopp när vi övade fattningar och jag märkte att ridläraren blev irriterad, tillslut ledde hon in min häst i mitten.
Ridningen som hittills har varit min ”safe zone” och en hobby som gör att jag mår mycket bättre börjar nu kännas alltmer jobbig, ser knappt fram emot lektionerna längre.

Jag har problem framförallt med segare hästar, har svårt med drivningen och med galoppfattningen på just sega hästar och jag upplever inte att jag får något stöd i det eller någon förklaring på HUR jag ska göra.
Hon jag red med kom med massa tröstande och peppande ord efteråt, hon sa också att jag kanske borde få rida lite enklare hästar för att få tillbaka självförtroendet och det håller jag verkligen med om. Önskar att jag kunde få dom lite enklare hästarna och litegranna gå ”back to basic” och få möjlighet att fila på min sits och mina fattningar, men framförallt ha någon lektion där jag känner att det går bra.

När jag red för privattränare så gick allting jättebra, där fick jag verkligen känna att jag kunde något och bra med feedback. Nu känner jag mig bara värdelös varenda lektion och det känns inte kul ärligt talat.

Kände på fredagskursen att jag fortfarande inte är helt 100 så ställde in måndagens hopplektion. Min ridlärare blev ganska tacksam då de har problem med halta hästar just nu.

Den här kursomgången går ut på programridning, så vi fick rida utvalda delar av LA1.
Jag avstod dock galoppövningarna då jag inte hade ork varken hålla ihop eller hålla igång honom i galoppen (Det är jävligt mycket häst hålla ihop)
Däremot fick vi till ypperliga travökningar på diagonalen och även skänkelvikningar.
10 meters volterna i hörnen var också helt okey.

Vi hade teori med gruppen före där 2 personer delade på samma häst, fokus på hjälper och sits.
Det gick käpprätt åt helvete för mig, fick inte upp min häst i galopp när vi övade fattningar och jag märkte att ridläraren blev irriterad, tillslut ledde hon in min häst i mitten.
Ridningen som hittills har varit min ”safe zone” och en hobby som gör att jag mår mycket bättre börjar nu kännas alltmer jobbig, ser knappt fram emot lektionerna längre.

Jag har problem framförallt med segare hästar, har svårt med drivningen och med galoppfattningen på just sega hästar och jag upplever inte att jag får något stöd i det eller någon förklaring på HUR jag ska göra.
Hon jag red med kom med massa tröstande och peppande ord efteråt, hon sa också att jag kanske borde få rida lite enklare hästar för att få tillbaka självförtroendet och det håller jag verkligen med om. Önskar att jag kunde få dom lite enklare hästarna och litegranna gå ”back to basic” och få möjlighet att fila på min sits och mina fattningar, men framförallt ha någon lektion där jag känner att det går bra.

När jag red för privattränare så gick allting jättebra, där fick jag verkligen känna att jag kunde något och bra med feedback. Nu känner jag mig bara värdelös varenda lektion och det känns inte kul ärligt talat.
Vad tråkigt att känna så. Och vad märkligt med en ridlärare som blir irriterad. Blev hon irriterad på dig menar du?
Jag har aldrig känt att min ridlärare varit irriterad på mig, har jag suttit på en för svår häst eller haft svårt med en övning har de i stället bett mig att anpassa övningen så det blir lättare och överkomligt för mig och häst.

Känner du att du kanske kan prata med ridläraren om det? Typ "Jag känner att jag håller på att tappa självförtroende och det gör att jag har svårt att till exempel få upp sega hästar i galopp. Kan jag få rida lite enklare hästar så jag kan få tillbaka självförtroendet?" Eller är ridläraren jobbig att prata med?
Kanske byta ridskola om det går?

Det ska vara kul att rida :heart

Usch vilken tråkig attityd av ridläraren. Om du inte upplever att det går att prata med ridläraren om detta kanske du antingen kan byta grupp om det finns någon annan ridlärare som verkar bättre eller byt ridskola. Ett annat alternativ kan ju vara att gå över till privatlektioner men det är ju dyrare såklart. Eller leta medryttarhäst som du kan få ta lite lektioner med då och då.

Tillbaka på ridskolan och tillbaka hos den här lilla sötnosen :love:

20241016_204202.webp

Han är så himla mjuk och fin, egentligen gör det lite ont i mig att han går som ridskolehäst eftersom jag tror att han hade kommit mycket mer till sin rätta som privathäst. Men men, det är ju inget jag kan råda över, så jag får bara passa på att njuta av honom och ge honom de bästa förutsättningarna jag kan!

Dagens lektion var tyvärr inte särskilt givande. Det märks att universitetsterminen börjat igen, min ridskola är den som stans största universitet använder till sin ridning (universitetsport är väldigt stort här i UK och de flesta universitet erbjuder möjligheten att tävla i t.ex. ridsport för universitetets lag) och det är väldigt mycket mer folk på lektionerna nu än det varit tidigare. Tyvärr innebär det också att nivån dragits ner lite eftersom många är nya och egentligen nog inte är tillräckligt erfarna för att vara med i vår grupp, men det löser sig förhoppningsvis med tiden... Idag var lite av en introduktionslektion för de som är nya för det här läsåret och jag kände inte att vi fick rida särskilt mycket alls. På sätt och vis passade det mig bra eftersom jag hade mycket träningsvärk från annan träning och kände mig rätt manglad både fysiskt och psykiskt, men blir det inte bättre om ett par veckor får jag nog börja fundera på en annan lösning... Jag har nog aldrig tänkt på det här som en permanent lösning oavsett utan planerar att se mig om efter en ny medryttarhäst så småningom, men för tillfället tycker jag det är väldigt mysigt med ridskolelivet och uppskattar många delar av det. Det finns också flera hästar som jag spanat in och skulle vilja prova, så jag är inte redo att gå vidare riktigt än ;)

Är rätt så fint väder idag, och ska vara 7 plusgrader den tiden jag rider så jag tror att vi kanske rider på utebanan igen efter att ha varit inne förra veckan. Bra att ha gott om plats men blir eventuellt lite svårt att höra instruktören då det kommer blåsa en del.

Jaja, får se vad det blir! Enligt lektionsplaneringen (som är preliminär) ska vi hoppa en liten bana. Och om jag rider stora K ska jag komma ihåg att lägga fram handen ordentligt så han kan sträcka ut hela den långa halsen.

Min kompis skrattade åt mig när jag pratade om att sedan måste jag också se till att få ordning på hela den långa hästen efter hindren. Hon tyckte det lät som om jag skulle rida på någon slags orm :D.

Stora K var sjukskriven idag på grund av ett ömmande sår precis där sadelgjorden ligger an. Jag bad inte om att få hoppa honom barbacka. Han har hög manke och spetsig rygg plus att det är långt till marken vid eventuell avtrillning 😅.

Istället fick jag rida den andra stora K. Kan kalla henne långa K kanske :p.

Vår lektion kändes ganska komprimerad då vi var klara innan lektionstidens slut. Men det var absolut trevligt och roligt :). Först red vi fram lite självständigt i skritt och trav. Långa K är mjuk och trevlig men jag upplever det ändå lite svårt att forma henne på de böjda spåren vilket gör att det känns som att vi faller lite inåt. Bättre till och från i alla fall.

Vi hoppade fram två gånger på en sax med travbom framför, Men bannemig om inte hästrackarn lyckades smyga in ett galoppsprång över travbommen 😅. Bägge gångerna dessutom.

Efter framhoppningen hoppade vi en bana på fem hinder, två gånger var.

Första gången var nog den bästa omgången för mig om än att det kunde ha varit jämnare och jag skulle ha ridit lite mer galopp.

Till andra rundan höjde vår instruktör hindren lite och jag vet inte om det var därför men långa K blev lite het. Av den anledningen blev det lite ojämnt och att vi kom lite stort på något hinder, men jag är ändå tacksam för entusiasmen :D. Hon hoppade mjukt och fint.

Blev lite överilad i avtravningen efter hoppningen men hittade lite bättre takt och ro efter en stund.

Är helt okej nöjd även om det kunde ha gått bättre också. Nu är jag nyfiken på vilken häst jag får nästa vecka 😁. Det är sex av storhästarna som jag inte haft på lektion ännu. En av dem är dock konvalescent och en annan går aldrig på vår lektion. Kan förstås lika gärna få någon jag ridit förr också. (Ponnyerna brukar sällan gå lektion med storhästarna.)

Ungdomarna önskar häst när det är dags för hästbyte, jag hade nog också gjort det som ungdom, men nu tycker jag det är mer spännande att inte önska 😁

Har varit bortrest i två veckor och inleder nu återkomsten starkt med klubbmästerskap i hoppning imorgon och dressyr på söndag 😅

Tyvärr blir både hoppning och dressyr inomhus, vet inte riktigt varför. Hård/blöt utebana kanske? Synd när det enligt SMHI ska vara 13 grader imorgon och 15 på söndag :cautious:
Till hoppning har jag fått M, antagligen bästa hopphästen bland ridskolehästarna, så no pressure... Han kan bli både stark och het så det ska bli spännande. Och hade varit trevligt att vara ute! Men 70cm ska vi ju kunna ta oss runt :D

På dressyren (LB:1) har jag fått S, ett skäcksto, kallblodskorsning med mycket åsikter. Går det bra (är jag tillräckligt bra för dagen) är hon magisk, mjuk och framåt med schwung i steget. Går det inte bra kan det hända att vi stannar i mitten och hon säger "nej tack".
Sååå vi får se!
De har dessutom slagit ihop LA:1 och LB:1, av oklar anledning. "Ridhuset är lite litet", men båda programmen är ju kort bana 😅 Så det blir en svår klass tror jag, med så många startande!

Hur långt har ni att åka till era ridskolor? Min nuvarande tar ca 15 min, har spanat på en som fått väldigt fina betyg och recensioner både vad gäller hästhållningen och kvaliteten på undervisningen som ligger 23 min bort, är sugen på att kanske byta till vårterminen om det finns plats

Hur långt har ni att åka till era ridskolor? Min nuvarande tar ca 15 min, har spanat på en som fått väldigt fina betyg och recensioner både vad gäller hästhållningen och kvaliteten på undervisningen som ligger 23 min bort, är sugen på att kanske byta till vårterminen om det finns plats
23 min är ju ingenting! Klart du ska byta om den andra är bättre. :up:

Senast ändrad:
Nu 15 minuter, innan jag flyttade närmre 1h.

55 minuter, byter buss två gånger. 23 minuter är ju inte så mycket att tveka över tycker jag.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 698
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 347
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• 07:or del 23
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17