Ridskoleryttare

Lektion i går på Krullen.

Han gick innan så jag borstade på en annan häst medan jag väntade. Börjar bli lite kallt nu, vi rider fortfarande ute. Jag föredrar att rida ute, så inget mig emot :)

Satte upp, och skrittade iväg på en symaskin med handbromsen i. Skrittade på ordentligt och fick tjata rejält på honom för att få honom att röra på påkarna, hellånga tyglar så han kunde sträcka ut med senaste lektionen på honom färskt i minnet.
Det kändes långsamt lite bättre hela tiden, ridläraren red hästen jag red för tre gånger sedan, Nasse. Så medan jag höll igång Krullen tjuvkikade jag lite på vad ridläraren gjorde. Hon berättade rakt ut att "Jag gillar verkligen att rida alla hästar på ridskolan, de är alla fantastiska! Men den här uppskattar jag faktiskt inte att rida. Hon är fantastisk hon med, men jag uppskattar inte att rida henne, vi funkar inte så bra ihop". Kände mest att "Same... :angel:"
Sedan tog det 4 minuter och Nasse gick som en dröm :cautious: Jäkla ridlärare som bara sitter upp på vad som helst och trollar lite med knäna så går hästen fantastiskt. :rage::D

Medan ridläraren avslutade och hoppade av etc, jobbade jag vidare med att traska på och gå på lite böjda spår. Krullen började plötsligt kännas spänd men jag fortsatte be honom att traska på ordentligt och tänkte att han skulle slappna av i kroppen när han började jobba ordentligt. Han höll på hela tiden och reagerade på saker runtomkring, ett löv som är i lite annan färg? En kvist? En bom? En människa? En hund? Fruktansvärt! 😱:cautious::D

Övning nummer ett var att rida bågar på långsidorna i trav. Vi skulle rida med lite skänkelvikningstänk i de böjda delarna, men jag fick tips av ridläraren att kanske skita i det en liten stund och i stället fokusera på att få Krullen att bli framåt. Så det gjorde jag, och jag smög in några små fattningar för att peppa på honom. Jag vet inte varför men jag kände att hans spändhet snarare eskalerade och han fortsatte hoppa runt för småsaker och kännas mer stressad än att det var till gagn för honom att jag fortsatte tjata och peppa framåt. Hamnade lite i någon form av limbo där för jag tänkte att antingen backar jag lite och ser om han kan slappna av lite och skiter i om han går som ostbågssymaskin, eller så är det så att om jag bara fortsätter så kommer det lossna så där som det gjorde förra gången. Jag kunde inte riktigt bestämma mig så jag gjorde någon mellanvariant och började på skänkelvikstänket för att se om det funkade. Fick sämre bjudning då men han lugnade sig en aning. Vet inte alls om jag tänkte rätt eller fel där.

Vi utökade bågarna successivt. Först med en volt inåt från bågens topp, sedan med små volter vid alla hörn, sedan med galoppfattning efter volterna vid hörnen. Jag fick superfin respons på fattningarna här och upplevde inte alls att jag på något sätt satt underligt för Krullen, han fattade bara enkelt och lydigt. Så jag försökte fortsätta sitta rätt men samtidigt ladda upp Krullen en aning innan fattningen och fick ett par riiiktigt fina fattningar med bra galopp efter.

Efter det red vi in på volterna och där red vi i skritt, trav, och galopp och ökade och minskade volterna. Krullen gick på och gjorde det jag bad om men jag känner att jag kunde ha gjort det lite bättre. Speciellt när vi minskade mycket till ca 15m volter i galoppen.

Sedan var det dags att lägga ner hästarna. Vi fick göra det självständigt, ridläraren och tre andra gick in i ridhuset för att de skulle få testrida program för henne. Krullen var fin och kändes nu äntligen avslappnad, så jag travade på lite böjda spår och lite diagonaler för att öka traven något men inte mycket, med lite längre tyglar. Han verkade ganska nöjd med tillvaron just då. Avslutade med att skritta på långa tyglar och låta honom gå lite som han ville, bara han fortsatte skritta. Intressant att se var han valde att gå. Satte av, lossade sadelgjord och träns, och tränade lite på att gå, stanna och svänga utan att jag höll i honom. Han uppförde sig exemplariskt och fick godis.

När vi kom in i stallet låg det lite hö i ena hörnet. Tyckte det var skumt, hade han inte ätit upp lunchen? Så jag försökte få honom att äta av det men han vägrade. Blev så klart orolig, sadlade och tränsade av fort så att jag kunde gå och prata med ridläraren, men jag märkte att flera hästar hade kvar hö i sina boxar. Träffade någon annan som stod och pratade om det så vi gick till ridläraren.
Tydligen var problemet att de hade fått en bal som de flesta hästarna inte gillade alls - inte så att höet är mögligt eller så, inte vad som går att se/lukta/smaka, men något är tydligen oaptitligt.
Vi fodrade med hö från en annan bal - alla hästar åt med god aptit :up:
 
Känner för övrigt att jag hamnat i en svacka vad gäller ridningen.
Det känns som att jag kämpar lite mentalt med att känna att jag inte vill rida fel för hästen, att jag inte vill vara i obalans och rida dåligt så att hästen måste vara snäll och kämpa med mig. Jag vill vara en ryttare som hästen tycker det är kul och lätt att jobba med liksom...

Jag känner att jag hamnat lite i negativitet. Jag vet inte varför, men det är något jag nog borde försöka reda ut.
De senaste tre gångerna har jag ärligt talat känt mig otillräcklig och nästan ångestig både innan lektionen och efter lektionen och sett de dåliga partierna av lektionerna på ett dåligt sätt. Haft svårt att vända det till att "visst var x dåligt, men då måste jag jobba med x och jag tror jag ska göra y för att få ordning på det".

Jag var alltid så förrut - från att jag började rida och i nästan 15 år. Den där tunga negativiteten och nervösa ångesten över hur dålig jag var fanns alltid där 1-2 dagar innan lektion och låg kvar 1-2 dagar efter. Inte att jag var dålig inför andra, för andra kan jag inte bry mig mindre om, men för hästen.
Jag trodde jag kommit över det här. :cautious:
 
Känner för övrigt att jag hamnat i en svacka vad gäller ridningen.
Det känns som att jag kämpar lite mentalt med att känna att jag inte vill rida fel för hästen, att jag inte vill vara i obalans och rida dåligt så att hästen måste vara snäll och kämpa med mig. Jag vill vara en ryttare som hästen tycker det är kul och lätt att jobba med liksom...

Jag känner att jag hamnat lite i negativitet. Jag vet inte varför, men det är något jag nog borde försöka reda ut.
De senaste tre gångerna har jag ärligt talat känt mig otillräcklig och nästan ångestig både innan lektionen och efter lektionen och sett de dåliga partierna av lektionerna på ett dåligt sätt. Haft svårt att vända det till att "visst var x dåligt, men då måste jag jobba med x och jag tror jag ska göra y för att få ordning på det".

Jag var alltid så förrut - från att jag började rida och i nästan 15 år. Den där tunga negativiteten och nervösa ångesten över hur dålig jag var fanns alltid där 1-2 dagar innan lektion och låg kvar 1-2 dagar efter. Inte att jag var dålig inför andra, för andra kan jag inte bry mig mindre om, men för hästen.
Jag trodde jag kommit över det här. :cautious:
Jag har också hamnat lite i en svacka efter att min svarta prins blev halt, är inte lika roligt rida längre. Struntar i att Dressyrvalacken är mer en "riktigt häst" han är inte lika rolig som min Svarta
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 651
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 227
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 030
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 500
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp