Ridskoleryttare

Lektion i går på en häst jag bara har ridit en gång, för rätt länge sedan och inte för mitt liv kan komma på vad jag kallat henne i trådarna. Hon får nu nytt smeknamn - Gungan.

Hon gick inte innan och hon var icke på humör när jag först gick in för att borsta henne. Aldrig sett en häst så sur, och så tydlig med att "Jag tycker INTE OM DIG, och jag VILL INTE umgås!!!". Men trots detta utan att för den delen visa aggressivt beteende med såna där småhotande sparkar eller ilsket bitande i luft eller så. Dock känns det som att hon kan hamna där om människan inte lyssnar. Nu är jag efter många år av hanterande av hästar som egentligen ogillar att bli hanterade ganska bra på att visa att "Okej, jag hör dig. Jag förstår och lyssnar. Vi samarbetar kring detta?" så det stannade där.
Jag började med att stå still och inte röra mig alls med händerna lite gömda, så fort hon mjuknade lite i ansiktet, kroppen, svansroten etc erbjöd jag en hand genom att bara visa fram den på avstånd. Spände hon sig tog jag bort den. Till slut fick jag öron fram och lite försiktigt nosande på handen, och började borsta. Backade när jag märkte att hon hade spänt sig lite väl. Till slut var hon borstad och jag ställde mig och klappade och kliade en stund - det tyckte hon var mysigt. Hittade ett magiskt område på halsen där hon blev helt lyrisk om man kliade och vips så var vi ganska bra kompisar - med det lilla problemet att jag så fort jag stod nära magiska området klev hon så nära att jag nästan ramlade omkull :angel:

Sadlade och tränsade utan problem. Hon var lite känslig med sadelgjorden så jag var noga med att spänna, vänta, klia.

Satt upp och märkte direkt att sadelgjorden definitivt inte var särskilt bra spänd 🙈 Spände uppifrån hästryggen i stället. Tyckte jag hade lite långa läder men ändå inte, och att sadeln var fruktansvärt obekväm.

När vi skrittade iväg upptäckte jag att jag satt på en häst som var lite all over the place. Hon kändes unghästaktig. I otakt, obalanserad, lite ovillig till att gå framåt, lite... bökig?
Så jag försökte fokusera på att vi skulle gå framåt. Fick överslag och det blev att hon blev speedad och inte direkt särskilt mycket fram för skänkeln. Testade på lite olika sätt men fick aldrig någon toppenframåtbjudning. I bland klickade det till och hon gick jättefint och blev då urenkel att rida, och i bland var det som att hon hade 14 ben och 4 halsar. Ganska tydligt att jag gjorde något, och att hon då tappade hela konceptet pga mig. Eller så gjorde jag det inte och då var hon som en väldigt välriden och väluppfostrad häst.
Vad det var är jag inte hundra procent säker på men jag kan ju gissa, Krullen har ju gett mig lite facit när det gäller känsliga hästar sas.

Vi började med att rida två bågar på långsidan, och i varje båge, även den som gick ner till fyrkantspåret, rida volter. Jag började med att fokusera på att vi kunde styra runt bågarna och sedan började jag göra volterna. Gungan tyckte inte jag var bra på detta och protesterade då och då, och i bland lyckades jag göra "som jag skulle" och då blev det bra. Under övningen började vi successivt trava lite då och då tills vi hamnade i trav.
Det kändes inte toppen, iom att 90% av ridningen bestod av att jag försökte få ihop någon form av ridning som funkade för Gungan. 10% var att det plötsligt klickade och vi kunde flyta på ganska bra. Men jag fick lite dåligt samvete över att jag liksom... fick "bråka" så mycket med henne?

Vi gick sedan in på volterna och skulle galoppera. Det blev mest att hon sprang iväg med mig i trav. Dock fanns där en hint av att hon ville få en galopp, men det gick inte pga mig. Jag tappade lite självförtroende men fick tips av ridläraren att stå upp när jag skulle fatta. Plötsligt hade min kropp glömt hur man står i traven? Eller något? Eller var det att stigbyglarna var lite väl långa? Vet ej. Efter ett par misslyckade försök där Gungan bara blev mer frustrerad på mig, backade jag bandet litegrann och bad henne bara att trava, så jag kunde ställa mig och stå i traven och liksom... bara hamna i egen balans. Sedan blev det så att trots det fick jag ingen galopp, men jag kände själv att min kropp ändrades när fattningen skulle ske.
Fick sedan en Gunga som surnade ur totalt och bestämde sig för att köra tvärstopp och bockserie. Okej okej förlåt Gungan sa jag och bad om att bara gå framåt. Vi travade superspänt ett tag och jag väntade på att hon skulle slappna av lite och lyckades sedan med en fattning.
Superfin galopp! Jösses vad fin den var. Fin fattning i bra balans, sedan fin och balanserad galopp med mycket luft i form. Den ramlade isär, igen pga mig, blev så frustrerad på mig själv.
Iom att vi skulle fatta många gånger på volterna gav det mig en bra chans att jobba med att hitta mig själv i detta, men det blev också lite problematiskt iom att jag inte ville vara i vägen för de andra, och inte heller ville bråka för mycket med henne. Gillade inte heller att hon fick två bock-utbrott, tänker att jag då hade gått lite för långt med min bråkiga ridning.

Sammanfattat kring galoppen kan man säga att det var lite kaos. Kände mig väldigt dålig tidvis, men jag tycker också att jag fick grepp om det till slut. Det man kan göra för att få bäst förutsättningar för att fatta verkar vara att rida lätt, ställa sig upp, och där har man ca 3 steg på sig att i framåtfeeling fatta och då få en galopp.
När vi väl fick galopp blev det supergalopper, som var svåra att sitta i pga kändes som en gunghäst på crack.
Bättre då att stå i galoppen också, eftersom jag inte fick min kropp att samarbeta och inte störa henne så mycket att galoppen ramlade isär.

Efter galopperna red vi lite olika ridvägar i trav. Gungan och jag var då i väldigt mycket bättre synk och jag hade faktiskt rätt kul på henne. Hon har en ökad trav som är magisk, men jag märkte också att man måste rida riktigt väl om man vill dra ner lite på tempo.

Så helheten sammanfattat en lektion där jag inte riktigt var nöjd 90% av tiden. Det var nog jobbigt för både henne och mig. Däremot kan jag lite försiktigt positivt säga att jag hittade vad problemet var, att jag försökte göra det bästa av situationen och hjälpa henne så gott jag kunde, samt att när det väl blev rätt blev det bättre än jag någonsin åstadkommit på någon häst.
När jag pratade med ridläraren var jag lite halvnere, och sa att jag tyckte hon kanske var för svår för mig. Ridläraren sa att hon inte höll med. Hon är en svår häst men inte för svår för mig. Ridläraren tyckte att jag ridit ganska bra för att vara andra gången på henne, att hon inte förväntat sig jättemycket bättre från mig. Att Gungan är annorlunda, men är Krullen x100 men dessutom har ett riktigt humör och inte är sen med att tala om vad hon tycker om saker och ting på ett supertydligt sätt. Så om jag tänker att Krullen är introvert och talar om vad han tycker på ett väldigt försiktigt sätt och efter ett tag, så är Gungan tvärtom och vrålar ut vad hon tycker direkt hon tycker något.
Ganska bra beskrivning. Trots att jag kände mig lite taskig och inte särskilt bra ridet i går, tyckte jag ändå att hon var en intressant häst och jag skulle vilja lära mig mer av henne. Dock inte om det blir på hennes bekostnad.
 
Ingen ridlektion ikväll, därför ligger jag i sängen den här tiden istället för att sitta på hästryggen.

Igår åkte jag till ridskolan för teori som handlade om ryttarens sits och balans i hoppning. Jag fick kanske inte ut så mycket av teorin, men var också ledsen och inte så fokuserad. Jag har också hoppat rätt mycket förr och ridit ut en massa så min hoppsits är nog bättre än min dressyrsits 😅.

Det var ett teoripass i måndags också, som handlade om sits och balans i dressyren, men vi hade APT på jobbet då.

Förra lektionen red jag stora K igen. Minns inte om jag skrev om det. Hittade inte det här fina läget när det bara flyter men fick i alla fall riktigt fin galopp en gång.

Är i något av en mental formsvacka och får känslan av att de gånger det gått bra att rida har det bara berott på tur. Det är en ovälkommen känsla, men kanske går det inte att undvika att hamna där ibland.

I vår terminsplanering står det att vi ska jobba med upphöjda bommar nästa vecka. Om jag har kvar stora K tror jag det kommer vara en mycket hjälpsam övning för oss.
 
Laddar inför ridlektionen och inser att det är många år sedan jag red någon annan häst än min gammla, red i något annat än en dressyrsadel och red en häst större än 1,60 :nailbiting:
 
Laddar inför ridlektionen och inser att det är många år sedan jag red någon annan häst än min gammla, red i något annat än en dressyrsadel och red en häst större än 1,60 :nailbiting:
Vad spännande!
Jag var ju lite i samma situation. Min häst var ett litet lettiskt halvblod på 156cm som var byggd som en kvadrat med kort hals och runda fina steg. Superlätt att hålla balansen på och sitta ner i alla gångarterna.
Typ alla ridskolehästarna är över 160 med gigantiska steg och den jag har hamnat på är 167 med schvung och jättekliv och hals som en giraff (tycker jag då 😅) så jag nästan studsar ur sadeln men roligt är det 😁
 
Vad spännande!
Jag var ju lite i samma situation. Min häst var ett litet lettiskt halvblod på 156cm som var byggd som en kvadrat med kort hals och runda fina steg. Superlätt att hålla balansen på och sitta ner i alla gångarterna.
Typ alla ridskolehästarna är över 160 med gigantiska steg och den jag har hamnat på är 167 med schvung och jättekliv och hals som en giraff (tycker jag då 😅) så jag nästan studsar ur sadeln men roligt är det 😁
Här verkade det vara väldigt mycket irlänska importer. Jag skulle tippa på att den jag fick var runt 160. Men att rida i hoppsadel :cautious: van vid att rida i dressyrsadel.
 
Men en fundering efter igår, valde att lämna mobilen i bilen under tiden jag skulle rida. Då jag inte hade någon bra ställe att förvara den under lektion, men vad jag såg fanns det inte någon klocka i stallet! Hur ska jag kunna ha hästen färdig i tid om jag inte vet vad klockan är?
 
Men en fundering efter igår, valde att lämna mobilen i bilen under tiden jag skulle rida. Då jag inte hade någon bra ställe att förvara den under lektion, men vad jag såg fanns det inte någon klocka i stallet! Hur ska jag kunna ha hästen färdig i tid om jag inte vet vad klockan är?

Varför inte bara ha på sig en klocka? :confused:
 
Jag funderar på det här med teori på ridskolor.

Har ni teori på ridskolan där ni rider? Vad handlar den om och hur ofta har ni teori?

Jag var tidigare i år på en dressyrkurs på en ridskola där jag vanligtvis inte rider. Gick in på deras hemsida och läste där att deras teoriundervisning har som mål att man ska kunna ha en egen häst efter x antal år på ridskolan.

Tyckte (och tycker) det är väldigt vettigt och klokt. Den ridskolan hade jag velat rida lektion på. Tyvärr ligger den ca 40 mil bort. Teorin på min ridskola handlar ofta om hoppning. Jag tycker inte det är så roligt, jag gillar mest dressyr.

Jag hade önskat mer teori om tex hästsjukdomar och foder. Om jag föreslår det får jag mest troligt ett svar som är typ "om det inte passar med de teorilektionerna vi har kan du byta ridskola."
 
Jag funderar på det här med teori på ridskolor.

Har ni teori på ridskolan där ni rider? Vad handlar den om och hur ofta har ni teori?

Jag var tidigare i år på en dressyrkurs på en ridskola där jag vanligtvis inte rider. Gick in på deras hemsida och läste där att deras teoriundervisning har som mål att man ska kunna ha en egen häst efter x antal år på ridskolan.

Tyckte (och tycker) det är väldigt vettigt och klokt. Den ridskolan hade jag velat rida lektion på. Tyvärr ligger den ca 40 mil bort. Teorin på min ridskola handlar ofta om hoppning. Jag tycker inte det är så roligt, jag gillar mest dressyr.

Jag hade önskat mer teori om tex hästsjukdomar och foder. Om jag föreslår det får jag mest troligt ett svar som är typ "om det inte passar med de teorilektionerna vi har kan du byta ridskola."
Jag är bara inne på andra terminen på nuvarande ridskola men vårterminen hade fyra teoriveckor och höstterminen tre. Ibland har det varit flera olika teoripass under dessa veckor och man får delta i alla. De ligger inte på ordinarie ridtid.

Under vårterminen hade vi hästkunskap för ryttarmärken (passade nog barn och ungdomar bättre) första teoriveckan, om hästvälfärd andra, tredje ridlära/om ryttarens hjälper och utbildningstrappan - då var det mer clinicaktigt. Fjärde veckan handlade om unghästens utbildning och ridskolans tvååring fick demonstrera. Var på ett pass om longering och ett om löshoppning.

På min gamla ridskola fick jag höra att det var tre ridpass som ersatts med teori för att "eleverna kunde för lite". Men får en ridskola ens göra så, man förväntar sig väl att få rida det antalet gånger man betalat för just ridning? Undrar om jag missuppfattade något.
 
Stället jag åker på ridläger till har lagt ut sina läger för nästa år nu! Tyvärr inget terrängträningsläger... annars hade jag nog anmält mig till det bums. Vuxenläger vid Kristi himmelsfärd som vanligt men jag känner mig skurkaktig som vill vara ledig den klämdagen för fjärde året på raken 😬 får söka ledigt när jag får mina nya semesterdagar efter nyår.
 
Jag är bara inne på andra terminen på nuvarande ridskola men vårterminen hade fyra teoriveckor och höstterminen tre. Ibland har det varit flera olika teoripass under dessa veckor och man får delta i alla. De ligger inte på ordinarie ridtid.

Under vårterminen hade vi hästkunskap för ryttarmärken (passade nog barn och ungdomar bättre) första teoriveckan, om hästvälfärd andra, tredje ridlära/om ryttarens hjälper och utbildningstrappan - då var det mer clinicaktigt. Fjärde veckan handlade om unghästens utbildning och ridskolans tvååring fick demonstrera. Var på ett pass om longering och ett om löshoppning.

På min gamla ridskola fick jag höra att det var tre ridpass som ersatts med teori för att "eleverna kunde för lite". Men får en ridskola ens göra så, man förväntar sig väl att få rida det antalet gånger man betalat för just ridning? Undrar om jag missuppfattade något.
Jag har alltid varit med om att ordinarie ridlektioner ersatts med teori. Eller att de haft blockteori där en fick välja vad en ville gå på. Men att även dessa ersatt ridlektioner.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 651
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 227
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 030
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 500
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp