Ridskoleryttare

Bokade av gårdagens lektion, kände bara blää för att åka dit.
Måste ta och tänka ett varv extra om jag ska rida kvar i gruppen.
På fredag är det iallafall dressyrkurs och bästa ridläraren så hoppas jag får upp motivationen igen
 
För några dagar sedan kände jag att jag nog nästan säkert vill rida lektion även nästa termin. Meeen nu tror jag att jag ska säga upp platsen, preliminärt i alla fall (tror man måste meddela senast 30/9, annars måste man betala för vårterminen med). Det finns nog någon chans att få en plats igen om jag ändå vill fortsätta.

Om bilen jag köpte i våras går igenom besiktningen blir det kanske lättare att hitta medryttarhäst och med rätt häst och ägare finns det troligen mer frihet än på lektion.

Saknar ungdomsårens ridning 🥲. Massa uteritter med kompisar, mycket barbackaridning, häst häst häst.
Känner igen det där med att sakna ungdomsårens ridning, det är så himla nostalgiskt för mig det här med hästar! Vad är det som gör att du inte vill rida kvar på ridskolan, är det främst det här med friheten eller något annat?
 
Känner igen det där med att sakna ungdomsårens ridning, det är så himla nostalgiskt för mig det här med hästar! Vad är det som gör att du inte vill rida kvar på ridskolan, är det främst det här med friheten eller något annat?

Mest friheten (och lite priset 😅). Saknar att hoppa lite högre, rida ut 1,5-2,5 timme i alla gångarter, all barbackaridning, rida fort 😇 och rida klart. Jag förstår dock att det kanske inte funkar att ha 1,5-timmes lektioner. Dessutom hade jag nog inte haft råd med det.

Saknar också sammanhanget och samhörigheten från ridskolan jag började rida på som barn. Men var där flera dagar i veckan då.

Sedan tappar jag alltid geisten lite efter en lektion där det gått lite sämre, även om det är oerhört mycket bättre än när jag var tonåring.
 
Mest friheten (och lite priset 😅). Saknar att hoppa lite högre, rida ut 1,5-2,5 timme i alla gångarter, all barbackaridning, rida fort 😇 och rida klart. Jag förstår dock att det kanske inte funkar att ha 1,5-timmes lektioner. Dessutom hade jag nog inte haft råd med det.

Saknar också sammanhanget och samhörigheten från ridskolan jag började rida på som barn. Men var där flera dagar i veckan då.

Sedan tappar jag alltid geisten lite efter en lektion där det gått lite sämre, även om det är oerhört mycket bättre än när jag var tonåring.
Med hoppa lite högre menar jag definitivt inga jättehinder, men så att man känner att även en stor häst tar i lite grann i ett ordentligt språng 🙂
 
Trist, men en bra skrittstund går inte heller av för hackor tycker jag :)
Hoppas muskeln kan återhämta sig snart!
Jag tror jag sätter mig på något märkligt sätt i sadeln. Flyttar höfterna eller något som gör att det helt plötsligt hugger som sjutton när jag rider på volt men inte på rakt spår.

Min egna häst jobbade jag mycket med i skritt och trav. Red jag i säg en timme så var det nog inte mer än 10-15 min sammanlagd galopp.

Galoppen på ridskolan känner jag att jag skulle kunna vara utan helt och hållet (utom i hoppning då) för det ger ändå inget. Nu har jag bara ridit tre gånger i gruppen men det känns som att galoppen jobbas det aldrig med utan det är bara för att eleverna ska få galoppera. När jag red på ridskola (för 20 år sedan :o ) red vi och jobbade på även i galoppen och inte det här flängandet längst fyrkantspåret som även min dotter har gjort på sina lektioner i 6 år.

En massa svamlande blev det nu :o
 
Som förväntat var det hästbyte igår.

Jag fick stallets största häst. Han har en rejäl manke, men är stor i övrigt med. Det var rätt skönt att bli tilldelad en häst som tycker om att bli ompysslad.

Senast jag red stora K var i våras på en hopplektion. Då var han riktigt fin i slutet av lektionen. Han har nog inte världens bästa exteriör precis, ryggen är väldigt kantig, men han är absolut en snäll och trevlig häst!

I början så gick han med huvudet väldigt högt och sänkt rygg så jag hade hans nacke precis i ögonhöjd och var rätt så fascinerad av den långa, långa halsen 😅. När vi jobbat i trav en liten stund hittade vi bättre arbetsform, tappade den dock i varje övergång. Men fick också en liten stund där vi hade riktigt bra takt och balans och jag bara kunde åka med och njuta. Sådär så man sitter och skrattar på hästryggen och känner vad härligt och roligt det känns.

Mot slutet av lektionen gick det plötsligt lite för hastigt utan att jag kände det som att jag ändrat min ridning något. Då blev stora K lite ostadig i formen, fortfarande rund men upp och ned med huvudet. Det är möjligt att han blev lite trött och hade behövt mig att vara kvickare och tydligare då.

Vi red visst lite framdelsvändningar och skänkelvikning också. Framdelsvändningarna gick okej, lite okej. Skänkelvikningen gick ganska dåligt :p fast det gjorde inte så mycket. Är inte riktigt min rörelse och jag är nöjd i övrigt med ridpasset. Det känns bra när hästen både känns och ser nöjd ut!

Vi jobbade ingen galopp detta pass.
 
Äntligen 😍 nu har jag äntligen fått rida utan smärta igen! Och jag hade samma häst som förra veckan och det var lite markarbete med bommar på serpentinbågar samt ”galoppbommar” med 24m mellan.
Så härlig känsla men i framridningen protesterade han lite mot att behöva jobba och ville hela tiden bryta av och slog med huvudet. Slutade med att jag lät honom gå som en struts en stund och såg till att han gick fram för skänkeln istället. Men på slutet 😍 efter alla serpentinbågar (där han jobbade på bra och böjde sig superfint) och en pålle som tyckte full fräs över galoppbommar var grejer det så fick jag en superfin häst som avslappnat och lösgjort formade sig, trampade på och allt på typ halvlånga tyglar ❤️

Nu känns allt bra igen. Nu är det kul att rida 😊
 
Ridit hoppspecial igår.
Är lite frustrerad för det tänkt att det ska var en grupp inriktad mot de som verkligen vill utvecklas i hoppning och komma ut och tävla etc. Men det är snarare samma nivå som markarbetsgruppen.
Vilket hade varit mer fine om den här gruppen inte kostat mycket mer just för att den ska vara hoppspecial.
Gah.
Får väl se hur terminen utvecklar sig.

Ikväll är det ordinarie gruppen, 90% dressyr men idag ska det nog faktiskt vara markarbete!
 
I fredags var det iallafall dags för ridlektion igen, fredagskurs med inriktning lösgörande
Var uppsatt på Dressyrjätten och det kändes faktiskt ganska bra (min Svarta Prins verkar tyvärr vara halt igen :cry:)
Var lite "nervös" göra iordning honom först för han kan vara grinig med han var ovanligt lugn. Klarade till och med tränas själv utan problem. Stor klapp på axeln till mig.
Efter den vanliga uppvärmningen var det så dax för övningen.
Den här gången blev det 10m volt i trav i början på långsidan, öppna fram till hörnen, raktrikta och fatta galopp, galopp längs kortsidan och när man kom ut på nästa långsida flytta hästen för skänkel in mot kvarstlinjen (i galopp) och sen rida rakt fram till nästa kortsida.
Väldigt rolig övning göra på Dressyrjätten, speciellt flytta för skänkel i galopp. Alla sidoförflyttande rörelser är lite av en paradgren för honom. Känslan att liksom glida i sidled i galopp var fan helt magisk.

ikväll blir det lektion på samma häst men för en annan ridlärare, se hur det kommer gå
 
Jag är nu klar med 2020 i mitt projekt att sammanställa alla ridlektioner jag skrivit om på Buke. Har ett år kvar tror jag.

Reflekterar ganska mycket kring hur jag utvecklats mentalt och ridkänsla-mässigt. Det är rätt stor skillnad på hur jag tänker kring hästarna, hur jag rider och hur jag jobbar med hästarna.
Men ändå är det väldigt lika, alltid väldigt brydd om hur hästen upplever mig och mån om att hästen och jag tillsammans jobbar på lektionen. I början lite för mycket - så jag blev lite försiktig och då kanske otydlig. Nu på ett lite mer tryggare sätt där jag nog inte blir lika otydlig för hästen. Det är väldigt kul att se den utvecklingen och jag tror att om jag fortsätter framåt i den riktningen kan det bara bli bättre.

Sedan blir jag oerhört ödmjuk inför alla hästarna som lär mig så mycket. Innan Bullen var det Bulldozern som jag tryggt och enkelt fick jobba med i början när jag berättade för ridläraren att jag ville jobba med min oro kring starka springiga hästar.

Sedan Bullen, som med sitt stora hjärta visade att det aldrig kommer att gå att rida mot hästen, man måste vara med varandra som ett team - oavsett om det i bland kan ta lite tid för piloten att komma dit. Att jag har haft rätt hela tiden, men inte haft rätt verktyg. Han höll fram verktygen mitt framför näsan för mig och när jag väl fattade att han ville att jag skulle ta dem kunde vi vända starkt och springigt till lätt och väntande.
Jag börjar med att beskriva oron när jag ska rida honom, och oron när han inte lyssnar, och krampande fingrar. Så småning om fattar jag vad han vill säga och då är det plötsligt så enkelt. Världens bästa kompis.

Nu med Krullen. Ridläraren såg det där med att jag lyssnar och är försiktig och därmed blir otydlig - och startade projektet bli tydligare. En ängslig själ, så otroligt känslig i kropp och sinne, som blir förtvivlad om man går på honom för mycket. Han lär mig så fint och metodiskt vad tydlighet kan innebära - utan att bli burdus. Han säger direkt till om jag sitter fel eller gör något han ogillar, och jag lyssnar och gör om. Gör rätt med hela själen, när jag gör rätt med hela min.
Med Krullen börjar jag med att beskriva hur svårt det är med honom, vi kan inte ens trava en serpentin utan att det blir stopp. Galopp blir det inte alls förrän fjärde lektionen. Nu kan jag, när jag har en bra dag, sitta och finjustera fattningar. Vi kan dansa fint ihop, om jag bara rider bra nog.

Jag tänker på alla hästar innan, och vad jag lärt mig av dem. Jag tänker på de fantastiska ridlärare jag har haft som nog ser mer än jag tror i bland, och som låter mig testa lite på egen hand. Från det att jag i början utvecklades blixtsnabbt, till totalstoppet i min utveckling när jag blev galopprädd, till att ridläraren visste exakt när hon skulle pusha mig med galoppen, till nu.

Nu blev det lite sentimentalt. Men jag blir lite sentimental när jag läser om alla svårigheter som numera är bagateller, och utvecklingen som skett. :D Så glad över att jag ska få åka till ridskolan i dag. Jag ska pussa på alla mina underbara kompisar (hästarna alltså... :cautious:)
 
Rider privatlektioner ca varannan vecka. Har ju ont i ryggen varje dag så kroppen fixar inte mer. Red i helgen då fick jag till väldigt fin tölt på honom. Han har haft en tendens att välja passtakt i tölten men nu var han markant mycket bättre och kunde hålla en bra tölt varv efter varv.

Krävs ju att jag verkligen rider , jobbar på yttertygel med små rörelser och innertygel får vara ganska lös. Sen stötta upp bogen så han inte skjuter ut den. Så blev nöjd med lektionen. Är för övrigt roligt att han gärna väljer passtaktig tölt han har inte pass som gångart. Men tja islandshästar är ett komplex ras att rida med sina gångarter :)
 
Lektion i går på Krullen, i går var han värd många miljarder :love:

För det första hur gulligt är det inte när hästar verkligen spetsar ögonen när man kommer och verkligen lägger huvudet mot en och typ "kan vi gosa en stund innan du grejar med mig?". Jag dör.

Direkt när vi satt upp började vi med övning. Vi skulle rida med helt långa tyglar, styra med sitsen, och skritta på gränsen mellan skritt och trav. Om hästarna ramlade över i trav var det nästan bara bra, vi fick inte bromsa med tyglarna utan skulle bromsa enbart med sits.
Krullen, som ju har väldigt svårt att länga sig, hade supersvårt för det. Det var korta symaskinssteg så det kändes som att han skulle ramla över sig själv, rumpan åkte upp, magen ner, huvudet blev stjärnkikare... Jag tittade lite skeptiskt åt ridlärarens håll och typ "ehm... är du säker på detta för den här hästen?". Kändes liksom inte bra och harmoniskt över huvud taget, men ridläraren kommenterade att jag hade påbörjat superbra, och jag litar ju ändå på henne så jag fortsatte.
Då och då blev Krullen lite frustrerad och tyckte det var jobbigt att gå på det där sättet och gick in i trav för att slippa jobba, och ibland var det för att jag helt enkelt bett om för mycket skritt som blev trav. Svårt att säga skillnaden men jag inbillar att jag kände skillnad mellan dem. Han var dock väldigt duktig på att återgå till skritt när jag bromsade till med sitsen.
Det tog ett bra tag för Krullen, och en jäkla massa kämpande från mig, men till slut började huvudet komma ner, magen och ryggen aktiverades uppåt, och rumpan började sätta sig lite. Det hände väldigt långsamt och successivt, men det blev väldigt korrekt och en liten aha upplevelse. Vi fick en väldigt fin och "otvingande" längning av stegen tyckte jag.
De andra fick samma resultat efter typ en halv eller ett fyrkantspår. Jag och Krullen kämpade i minst 5 fyrkantspår innan vi började komma dit. 🙈 Lite kvitto på att han har lite svårt med det där.

Efter det fick vi ta tyglarna och komma in i trav lite då och då självständigt, medan ridläraren instruerade om volter och volt tillbaka. Jag försökte öva på det där med att byta gångart mitt i volterna men jag kände själv att jag gjorde någon form av knipgrej med skinkan när vi började komma in i volterna och Krullen kunde ju givetvis inte lyckas med vad jag bad honom om. Så jag suckade åt mig själv och gjorde en liten kompromiss med att traven kunde börja på fyrkanten och fortsätta in en bit i volterna, alternativt att volten var i skritt men att innan vi kom ut på spåret igen växlade vi om till trav.
Under hela det här skulle skritten fortsatt vara samma som innan, dvs sväva mellan trav och skritt.

Vi gick sedan in på en stor båge på ena långsidan som kunde gå rätt högt upp till andra långsidan. På den skulle vi rida ökad trav upp i bågen, sedan anpassa farten och rida böjen med bra flyt, sen öka ut ur bågen. Vid a, c, och mitten av andra långsidan skulle vi sakta av till skritt något steg. Krullen och jag hade noll problem med det, han var vid det här laget ganska taggad, men gick inte i form. Väldigt lyhörd och nästan så kvick på hjälperna man skulle önska. Det gick sämst för oss med böjen i bågen, ofta fick vi inte så superfint flyt där, men jag såg en förbättring för varje gång vi var där.
Jag blev lite extra noga också med ställningen på kortsidan och han svarade fint på det och började på riktigt forma sig fint.

Vi red sedan samma väg men skulle fatta galopp precis innan vi kom ut på kortsidan när vi kom ur bågen. Första fattningen blev lite kantig och konstig. Mitt fel för jag lyckades på något vis tappa bort honom med tyglarna. Min sits var dock rätt bra och avspänd så det är jag ganska nöjd med. Nästa fattning gick mycket bättre - jag satt avslappnat och var med Krullen i kroppen, förberedde att nu händer något här, kände hur Krullen frågade "okej, vad händer?". Sedan fattade jag bara. Jättefin fattning. Tredje fattningen blev den bästa fattningen på hela lektionen. Vid det laget hade jag en riktigt pigg Krull, som verkade tillfreds och avslappnad i kroppen, och dessutom travade lååånga fina kliv.
Han blev bara finare och finare, och jag behövde tjata mindre, men ändå verkligen rida varenda millisekund för att inte tappa mig själv och tappa bort Krullen.

Efter det fick vi trava på fyrkanten utan böjda spår. Nu skulle vi lugna traven lite och få hästarna att vänta. Alla förutom jag 🙈 Ridläraren tyckte att Krullen gott kunde tuffa på som han gjorde, det är superbra för honom att faktiskt sträcka ut som han gjorde. Jag kämpade därför vidare med oss, och försökte samtidigt lägga på minnet att det är så här jag ska ha honom, så här ska det kännas osv. Det var en väldigt harmonisk känsla på något sätt. Som att allt var lätt och enkelt för Krullen, och eftersom han bar mig så stadigt och väl, hamnade min sits helt rätt för honom -vilket fick honom att gå bättre. Det blev som en god spiral.

Efter det gjorde vi det sista vilket var tre serpentiner, och när vi kom ut i fyrkantspåret igen fatta galopp och galoppera en bit in på nästa långsida. Där kände jag direkt det där med att så fort böjen kom, blev det lite att Krullen backade av. Vad sjutton gör jag som han inte gillar? Det blir en grej jag behöver försöka ta reda på. Däremot var precis allt annat drömmigt, enkelt, och flowigt :love:

Vi travade och skrittade av dem... jag ville inte! sluta! rida!. Oj vad fin Krullen var. Men alla goda ting måste få ett slut i guess... och Krullen förtjänade att vila sig lite. :)

Ridläraren gav bara massa beröm efteråt. Hon vill att jag försöker använda den här lektionen som en påminnelse, och att jag skulle försöka hamna där oftare. Det har hon rätt i, det måste jag för Krullens skull. Han var så himla nöjd och tillfreds under ritten och efteråt :) Han fick givetvis godis och gos efteråt. :angel:

Måste jobba med det där med lång tygel och skritta ordentligt i början, vet int eom det var därför det var magiskt... men det blev så rätt!
 
Okey, ordinarie vikarierande ridlärare var sjuk i går :cool::rofl: så vi fick stallägaren istället.
Det första hon kommenterar är "jasså du rider honom med sporrar"
Ja för det kom jag och instruktören på dressyrkursen fram till var bättre
Lektionen gick väldigt ojämt, skulle säga att det inte släppte riktigt förrens vi hade galopperat och det gjorde vi väldigt långt in på lektionen.
Var väl ingen lektion skriva hem om övningsmässigt, vi red lite 10 meters volter i trav på långsidorna. Däremot gick halva lektionen åt till att instruera om hur man rider på volterna (kändes det som)
När man hela våren ridit i en nivå fem grupp där vi varje lektion ridit skolor, känns det lite väl basic öva rida på voltspåret :rofl:
Men han blev väldigt trevlig mot slutet och igår satte vi fattningarna i bägge varven. Även den höger fattning där jag trodde det var lång tygel som gällde när vi saktade av till skritt :o så fick lite snabbt samla ihop tyglarna innan fattningen.
 
Red M igår, sur men samtidigt gullig i gången, fin att rida. Markarbete som väntat. M blev lite stark och springig, och jag vek mig framåt som en vante så han blev ännu mer springig.

Jag red inte så bra igår, men ändå en bra lektion eftersom jag fick mycket att tänka på. Hamnar lätt bakåt/nedåt med innerhanden när vi ska vända in, särskilt mot hinder.
Så blir det slängtrav och korsgalopp och jag har dragit fram mig själv så jag ligger över halsen i total framvikt på den stackars hästen.

Bra att jobba på, med andra ord 🙈
Jag är ändå pepp på nästa lektion, för vill verkligen bli bättre på det här. Just innerhanden är något av min akilleshäl, i hoppningen särskilt. Behöver koppla bort den 😅

Imorgon är det markarbete, och så ska jag rida igen på kvällen dessutom. Så då vet jag ju vad jag ska öva på :D
 
Red M igår, sur men samtidigt gullig i gången, fin att rida. Markarbete som väntat. M blev lite stark och springig, och jag vek mig framåt som en vante så han blev ännu mer springig.

Jag red inte så bra igår, men ändå en bra lektion eftersom jag fick mycket att tänka på. Hamnar lätt bakåt/nedåt med innerhanden när vi ska vända in, särskilt mot hinder.
Så blir det slängtrav och korsgalopp och jag har dragit fram mig själv så jag ligger över halsen i total framvikt på den stackars hästen.

Bra att jobba på, med andra ord 🙈
Jag är ändå pepp på nästa lektion, för vill verkligen bli bättre på det här. Just innerhanden är något av min akilleshäl, i hoppningen särskilt. Behöver koppla bort den 😅

Imorgon är det markarbete, och så ska jag rida igen på kvällen dessutom. Så då vet jag ju vad jag ska öva på :D
Jag hade samma problem med min innerhand tills ridläraren sa att jag var förbjuden att svänga bakåt och i stället skulle ponnysvänga alltid. Ponnysvängning ftw :)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 622
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 466
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp