Ridskoleryttare

Jag laddar upp för ridlektion ikväll och är väldigt taggad på att se vad jag får rida för häst, nu när jag bett om en paus från Velvet. Tror även att vi ska rida för en ny instruktör eftersom den ordinarie är på semester, så det blir spännande det också!
 
Åh vad bra! Det är såvitt jag vet inte helt fastställt vad träningsvärk beror på, det finns teorier om allt från mjölksyra till bindväv och muskelfibrer, men en muskelbristning är allvarligare och tenderar att resultera i blåmärken och svullnader. Blåmärken får man inte av vanlig träningsvärk, då är det en muskelbristning det rör sig om.

Toppen att det blev bättre så fort, låter som att du har en bra plan framöver! :)
Ja skulle jag beskriva känslan så har det ju varit en extrem och fruktansvärd träningsvärk i inre lårmuskel. Ont bara när jag rörde på mig eller försökte stretcha ut muskeln.
Jag har aldrig haft en muskelbristning men jag har luxerat en led och det gjorde ju ont hela tiden tills det hade läkt klart.

Jag är väldigt tacksam att det läkte (?) typ på en gång efter ridningen i söndags. Så det är ju väldigt märkligt alltihopa. Min egna analys är att jag nog aldrig mer tänker ta flera års uppehåll från ridningen igen :D
 
Ja skulle jag beskriva känslan så har det ju varit en extrem och fruktansvärd träningsvärk i inre lårmuskel. Ont bara när jag rörde på mig eller försökte stretcha ut muskeln.
Jag har aldrig haft en muskelbristning men jag har luxerat en led och det gjorde ju ont hela tiden tills det hade läkt klart.

Jag är väldigt tacksam att det läkte (?) typ på en gång efter ridningen i söndags. Så det är ju väldigt märkligt alltihopa. Min egna analys är att jag nog aldrig mer tänker ta flera års uppehåll från ridningen igen :D
Jepp, jag har haft det i både triceps och framsida lår och kan relatera till den känslan! Ena gången gick det över på någon vecka bara, andra gången hade jag besvär i flera veckor. Det beror väl lite på hur pass kraftig bristningen är antar jag, och även var den sitter och hur mycket det är möjligt att låta muskeln "vara ifred" liksom. Och ja, du bör absolut se det här som ett tecken från universum att aldrig överhuvudtaget fundera på att sluta rida igen :D
 
Det här händer mig ganska ofta också och jag tycker att det är så himla svårt att hantera. Just det här att gå in till mitten och ta ett par djupa andetag kan vara bra för att komma ur den negativa spiralen ibland, men det är ju lättare sagt än gjort och oftast kommer jag på det alldeles för sent 🙄 Det är verkligen en mental sport på så många sätt!
Ja hjärnan bara "Nu! ska! det! lösas!" och så ser man kanske inte lösningen och bara fastnar och fortsätter med samma sak som uppenbart inte funkar 😅
 
På grund av miss i kommunikationen mellan vikarien och min ordinarie ridlärare blev det Velvet ikväll igen. Jag blev erbjuden att byta när missförståndet uppdagades, men vid det laget hade jag redan satt upp och ställt in mig på att ge kära Velvet ännu en chans så jag tackade nej till byte. Och tur var väl det, för hon var en HELT annan häst ikväll! Herregud vad fin hon var och vad bra hon gick! :love: Tidigare lektioner har jag ju haft problem med att hon stuckit iväg och varit oerhört stark, men idag tuffade hon på i helt lagom tempo för det mesta (jag fick till och med driva på en hel del i början för att veva igång henne) och jag hade i princip ingenting i handen. Kunde riktigt känna hur hon höjde ryggen och satte under sig och jag behövde mest bara sitta där och fokusera på störa så lite som möjligt.

Hon taggade till lite efter första galoppen, men efter lite tips från ridläraren (som jag faktiskt tror att jag föredrar framför min ordinarie ridlärare :o) fick vi henne att lugna ner sig ett par hekton och bli lite mer ridbar igen. Sedan skulle vi hoppa några språng och då blev det lite väl fartfyllt igen, men jag kände ändå att hon lyssnade på mig hyfsat och framförallt vågade jag slappna av och låta henne lösa det. Återigen mycket tack vare ridläraren som guidade mig på ett annat sätt än den ordinarie gjort. Det resulterade i några riktigt fina språng! Min följsamhet hade absolut kunnat vara bättre, jag är inte tillräckligt snabb för att få till den där riktigt korrekta sitsen över hindren, men det kändes ändå okej.

Jag är otroligt nöjd och ridläraren var eld och lågor eftersom han, som han sa, aldrig sett Velvet jobba på riktigt. Hon kom tydligen direkt från en karriär som galopphäst i Holland och har mest gått turridningar och hopptävlingar på det här stallet, vilket förklarar ett och annat :p Tror också att det hjälpte att vi bara var två stycken idag; eftersom hon inte går med på grupplektionerna särskilt ofta taggar hon till ganska mycket när det är många hästar omkring henne.

Nu blir det ingen ridning på det stället för mig på fyra veckor, men däremot ska jag vara i Portugal under de fyra veckorna där jag hoppas kunna rida en del. En bekant har ett dressyrstall alldeles i närheten av staden vi ska bo i och har bjudit in mig dit för att hälsa på, och förhoppningsvis ska jag rida ett par lektioner på hennes systers häst. Hennes egna hästar går Grand Prix och de är mitt inne i en landslagssatsning tillsammans, så dem vågar jag knappt ens så mycket som klappa på :D
 
På grund av miss i kommunikationen mellan vikarien och min ordinarie ridlärare blev det Velvet ikväll igen. Jag blev erbjuden att byta när missförståndet uppdagades, men vid det laget hade jag redan satt upp och ställt in mig på att ge kära Velvet ännu en chans så jag tackade nej till byte. Och tur var väl det, för hon var en HELT annan häst ikväll! Herregud vad fin hon var och vad bra hon gick! :love: Tidigare lektioner har jag ju haft problem med att hon stuckit iväg och varit oerhört stark, men idag tuffade hon på i helt lagom tempo för det mesta (jag fick till och med driva på en hel del i början för att veva igång henne) och jag hade i princip ingenting i handen. Kunde riktigt känna hur hon höjde ryggen och satte under sig och jag behövde mest bara sitta där och fokusera på störa så lite som möjligt.

Hon taggade till lite efter första galoppen, men efter lite tips från ridläraren (som jag faktiskt tror att jag föredrar framför min ordinarie ridlärare :o) fick vi henne att lugna ner sig ett par hekton och bli lite mer ridbar igen. Sedan skulle vi hoppa några språng och då blev det lite väl fartfyllt igen, men jag kände ändå att hon lyssnade på mig hyfsat och framförallt vågade jag slappna av och låta henne lösa det. Återigen mycket tack vare ridläraren som guidade mig på ett annat sätt än den ordinarie gjort. Det resulterade i några riktigt fina språng! Min följsamhet hade absolut kunnat vara bättre, jag är inte tillräckligt snabb för att få till den där riktigt korrekta sitsen över hindren, men det kändes ändå okej.

Jag är otroligt nöjd och ridläraren var eld och lågor eftersom han, som han sa, aldrig sett Velvet jobba på riktigt. Hon kom tydligen direkt från en karriär som galopphäst i Holland och har mest gått turridningar och hopptävlingar på det här stallet, vilket förklarar ett och annat :p Tror också att det hjälpte att vi bara var två stycken idag; eftersom hon inte går med på grupplektionerna särskilt ofta taggar hon till ganska mycket när det är många hästar omkring henne.

Nu blir det ingen ridning på det stället för mig på fyra veckor, men däremot ska jag vara i Portugal under de fyra veckorna där jag hoppas kunna rida en del. En bekant har ett dressyrstall alldeles i närheten av staden vi ska bo i och har bjudit in mig dit för att hälsa på, och förhoppningsvis ska jag rida ett par lektioner på hennes systers häst. Hennes egna hästar går Grand Prix och de är mitt inne i en landslagssatsning tillsammans, så dem vågar jag knappt ens så mycket som klappa på :D
Guuud vad kul med Portugal :love:
Vilken grej!

Ska också till Portugal under två veckor i oktober. Ridning hade varit roligt, men har ju noll koll kokosboll på vart man ska åka då 😅 Kanske får googla lite!

Eller om någon vet något i närheten av Estoril så hojta!
Innan dess ska jag på hoppläger i Sverige också, något jag envisas med att glömma bort :bag:
 
Guuud vad kul med Portugal :love:
Vilken grej!

Ska också till Portugal under två veckor i oktober. Ridning hade varit roligt, men har ju noll koll kokosboll på vart man ska åka då 😅 Kanske får googla lite!

Eller om någon vet något i närheten av Estoril så hojta!
Innan dess ska jag på hoppläger i Sverige också, något jag envisas med att glömma bort :bag:
Åh, men då har jag tips på ett ställe! Tjejen jag ska besöka rekommenderade ett annat ställe i samma veva som hon föreslog att jag skulle komma till henne och rida, jag funderar på att slå på stort och göra båda delar :angel: Skickar PM.
 
Nördar mig och har med hjälp av AI skapat ett dokument med alla hästar jag ridit, med hjälp av det jag skrivit här på buke om mina lektioner. :D
Där framgår namn på häst, stigbygelhål, hur många gånger jag ridit den, positiva egenskaper, egenskaper som behöver jobbas med, och tips på vad jag ska tänka på för att rida hästen bra.
Jag har även en egen ruta för mig själv med samma datapunkter, minus stigbygelhål och hur många gånger jag ridit.

Än så länge är jag klar med 2023-Nu. Jag har tydligen skrivit i de här trådarna sedan typ... länge, så jag jobbar mig bakåt år för år. :p
 
Nördar mig och har med hjälp av AI skapat ett dokument med alla hästar jag ridit, med hjälp av det jag skrivit här på buke om mina lektioner. :D
Där framgår namn på häst, stigbygelhål, hur många gånger jag ridit den, positiva egenskaper, egenskaper som behöver jobbas med, och tips på vad jag ska tänka på för att rida hästen bra.
Jag har även en egen ruta för mig själv med samma datapunkter, minus stigbygelhål och hur många gånger jag ridit.

Än så länge är jag klar med 2023-Nu. Jag har tydligen skrivit i de här trådarna sedan typ... länge, så jag jobbar mig bakåt år för år. :p
Wow, vilken grej!
 
Efter lite velande så valde jag att mejla till ridläraren imorse om ett hästbyte inför söndag. Egentligen rider man samma häst fyra gånger i rad (2 dressyr, 1 markarb, 1 hoppning) men eftersom hon själv lyfte tanken om att byta häst pga min träningsvärk så tänkte jag att jag nu tar chansen ändå. Ser vad jag får och om det gör någon skillnad för mig. Kanske kan få rida en shettis så kan jag ha rullskridskor på fötterna :up:

Stretchingen går inte heller så bra som jag hade hoppats. Det gör ont väldigt högt upp, misstänker att det är där muskelfästena troligen sitter. Så det blir inte så mycket stretch heller. Men annars mår musklerna överlag bra även om jag börjar känna mig lite pessimistisk inför söndag.
 
Har ridit ikväll. Fick fortsätta med rara R, valack av kallblodstyp.

Det var lite bomarbete och hoppning idag. Tog lite mer tid att hitta takten i traven jämfört med förra veckan, men tyckte vi hittade den hyfsat efter en liten stund. Fick ett par fina galopper till höger. Vänster var svår att fatta idag också så det blev väl inte så stiligt 🫠.

Äh, måste nog sova nu, men R hade samma fina attityd som vanligt. Jag borde ha kunnat rida bättre så är lite besviken på mig själv för att jag inte gjorde det. Samtidigt hade vi bra moment också och ja, det får väl duga helt enkelt. Nu kanske det vore bra att rida några lektioner på någon av de lite mer välutbildade hästarna 😁. Känna så jag har koll på min egen kropp.
 
Red dressyrlektion på storhäst i torsdags. Samma valack som förra gången. Den här gången red jag mycket bågar innanför fyrkantspåret i både skritt och trav på uppvärmningen och red på ordentligt i galoppen. Han kändes inte oren den här gången och jag tror han blev mer lösgjord. Övningen bestod av ett antal koner som stod på varsin sida om medellinjen där vi skulle rida på bågar och rakt och det var ju typ det jag redan påbörjat under uppvärmningen och det flöt på bra! Sedan galopp och nu skulle vi först bara göra en båge och sedan rakt och övergång till trav och byta varv och galopp. När det flöt på bra kunde man välja att göra två bågar. Jag kämpade med att få hästen att hålla kvar galoppen i och efter bågen och till sist gick han i en väldigt fin galopp i fin form men jag hann inte med att få till två bågar. Sedan gjorde vi lite bakdelsvändningar följt av galoppfattning och 12 språng sedan skritt och ny bakdelsvändning. Detta gick riktigt bra, framförallt fattningar och avsaktningar, flöt ut lite för mycket i några av vändningarna bara. Kände att jag hittat knapparna lite bättre den här gången.
 
För några dagar sedan kände jag att jag nog nästan säkert vill rida lektion även nästa termin. Meeen nu tror jag att jag ska säga upp platsen, preliminärt i alla fall (tror man måste meddela senast 30/9, annars måste man betala för vårterminen med). Det finns nog någon chans att få en plats igen om jag ändå vill fortsätta.

Om bilen jag köpte i våras går igenom besiktningen blir det kanske lättare att hitta medryttarhäst och med rätt häst och ägare finns det troligen mer frihet än på lektion.

Saknar ungdomsårens ridning 🥲. Massa uteritter med kompisar, mycket barbackaridning, häst häst häst.
 
Hade hopplektion igår, med samma känsliga herre från förra veckan :)
Uppvärmningen gick väldigt bra, jättefin och avslappnad i både skritt och trav. Galoppen fick honom rejält upp i varv, han ville bara springa och den fina kontakten vi brukar ha försvann typ.. Ridläraren såg dock att sadeln inte riktigt passade mig, så att jag bland annat hamnade i bakvikt och med hans gunghästgalopp gör det att mina skänklar rör sig ofrivilligt :cautious: och han såklart tar det som signal att öka tempot.

Jag fick tipset att istället testa stå i lätt sits i galoppen, så att mina underskänklar inte påverkas lika mycket och blir mer stabila. Så det gjorde jag sen när vi började rida övningen, först travhoppning sen landa i galopp, övergång till trav ca hörnet före nästa hinder och travhoppa nästa hinder etc, bytte varv varje hinder. Sista hindret skulle vi ta i galopp, ur en sväng. Jättebra övning som gjorde att jag verkligen måste planera min ridning och förbereda hästen väl, särskilt innan sista hindret så att vi vände upp rätt!

Det gjorde stor skillnad när jag stod upp i galoppen sen, han var mycket lugnare även om han fortfarande var pigg :love: Jag tyckte vi genomförde övningen helt ok första gången, men slarvdåligt på sista hindret då jag inte insåg hur tidigt jag behövde börja vända :o Men andra gången vi red övningen gick det mycket bättre!

I överlag nöjd med lektionen, känns som att jag har fått några verktyg att jobba med i galoppen, som är vår svåra grej just nu. Han hoppade jättefint ändå. Glad han står ut med mig trots störig ryttare som försöker kompensera så gott hon kan för sadel som inte passar henne :heart

Imorgon ska vi rida programridningskurs, det blir spännande att se hur vi löser galoppdelen :angel: Men jag hoppas det lossnar under framridningen innan vi ska rida programmet. Förhoppningsvis fungerar det att galoppera i lätt sits under uppvärmningen för att sedan sitta ner och försöka påverka galoppen och formen lite mer utan att underskänklarna lever sitt eget liv.. Har lyckats med en någorlunda samlad galopp tidigare, så jag måste bara hitta rätt igen :)
 
Vid det här laget har jag hunnit med 4 lektioner. Mer och mer börjar komma tillbaka. Första 3 gångerna hade jag en häst som inte var så trevlig i stallet, men när jag väl klättrat upp så löste sig mycket. På tredje lektionen hittade jag verkligen rätt knappar och det gick så himla bra.
Fjärde lektionen i lördags och ny häst. En mycket trevlig herre som var betydligt trevligare att göra iordning. Mjuk och fin, lyssnar bra på hjälperna, men stackarn fick det lite svårt ibland när jag inte hade full kontroll på sisten i älgkliven. När det gick bra gick det riktigt bra och när det gick dåligt var det halvdana skänkelvikningar med lite böjd häst.

Hursom är det kul att vara tillbaka i sadeln och hitta tillbaka till allt steg för steg. Varför gjorde jag inte det här tidigare?
 
Lektion i går på Krullen.
Är det bara jag som blir nervös när man får rida en "ny" häst som det går dåligt med och så får man inte testa igen? 🙈
Blir nervös att ridläraren ska vara besviken på mig och tänka att jag rider dåligt eller nåt.

Hursomhelst, tog mig upp på Krullen och skrittade iväg efter lite halskli. Krullen var lite ängslig, det blåste massor och det börjar ju bli himla mörkt nu kring 20:00 när jag rider. Vi skrittade ändå ut en liten kort stund som uppvärmning och Krullen var lite smått orolig över mörkret och att det faktiskt blåste i hans öron :rage::D

När vi kom in i paddocken började jag rätt kvickt att samla ihop tyglarna och börja jobba med att få Krullen fram för skänkeln. Han var lite orolig i de mörka hörnen där något djur prasslade runt men jag kunde ganska snabbt få honom tillfreds med att det var lugnt och att prasseldjuret inte skulle attackera. Den var där nästan hela lektionen, undrar lite vad det var för något litet bökigt djur.

Vi började med att självständigt jobba på att göra travövergångar som skulle vara frekventa och korta. Vi skulle tänka typ 2-4 travsteg, och att göra 20 eller mer på ett fyrkantspår. Krullen var riktigt seg i reaktionerna i början men sen så hängde han med mycket bättre. När jag började få lite bättre reaktioner kunde jag även fokusera på att rakrikta ordentligt i övergångarna, och då fick jag genast riktigt trevliga övergångar och en ganska pigg Krull.
Vi skulle samtidigt som vi jobbade med övergångarna både jobba rakriktningar och böjningar. Jag bestämde mig ganska tidigt för att rida ena halvan av fyrkanten med böjningar, och red lite olika varje gång där med volter och bågar osv. Den andra halvan red jag rakriktning. Rakriktningssidan gick super, böjningarna sisådär. Jag tror att jag kanske gör något eller spänner mig någonstans i volter, bågarna går mycket bättre. Jag behöver gå lite till botten med det. Krullen har iofs själv lite svårare allmänt när han ska böja vs rakrikta, men han är även en bra häst att lista ut vad man gör på eftersom han är känslig och direkt ger kvitto på om det är rätt eller fel.

Vi fortsatte samma övning men i trav med skrittövergångar. Här lossnade mycket för mig och Krullen men jag fick ändå lite motorstopp i bjudningen här och där. Inte så att han stannade eller så utan jag hade känslan av att han liksom sögs framåt och jobbade fint i kroppen och sedan försvann den där fantastiska känslan då och då och jag fick jobba tillbaka känslan. Här är det säkert mitt problem också :p Det är nog något jag antingen slutar att göra eller börjar göra som gör att den känslan försvinner. Även där något att jobba på.
Jag noterade här att kanske är orsaken att jag blir pyttelite bakåtlutad och att jag slappnar av och blir liiite ostadigare högt upp på bålen typ vid axlarna? Det var när jag spände kroppen på ett lite speciellt sätt och hamnade i någon form av avspänd balans som Krullen direkt rättade sig och det blev toppen igen...

Vi skulle även galoppera självständigt men med en aning bättre ordning än helt självständigt så det inte blev kaos:) Vi har ett gäng unghästar med sig som blir lite ängsliga och trängda om det är hela havet stormar.
Så övningen blev att vi skulle rida stor båge på långsidorna, fokus på ställning och frisk trav framåt utan att tappa bort den form vi jobbat upp innan. Sedan fatta när kortsidan började, antingen lite innan, precis där den började eller efter, bryta av sedan innan kortsidan tog slut men valfritt om man ville fortsätta en liten bit till och in på den stora bågen. Anpassa efter hästen osv.
I stora bågen kunde vi när det passade om vi ville rida en volt.
Jag bestämde mig rätt snabbt för att volten tar vi när det känns rätt. Fattningarna ville jag gärna ta precis innan kortsidan började, och sedan bryta av ungefär vid a och c för att samla ihop traven och ge bra förutsättningar för Krullen inför nästa båge.
Det gick superfint förutom en fattning som blev motorstopp, men då kom jag på mig själv milisekunden innan det blev stopp med att reagera typ "va? var är min kropp nu exakt?". Fick till 3-4 superfina fattningar, resten var bra men kunde varit bättre.

När vi sedan travade av var Krullen verkligen superfin och jag kunde få honom att lugnt sträcka ut och jogga på. Han kändes väldigt nöjd där. Skrittade av på först halvlånga tyglar och sedan på långa.

Pratade med ridläraren som tyckte det sett fint ut som vanligt, pratade lite om mina fattningar och att jag backat litegrann under sommaruppehållet, men hon ser att jag är medveten och att jag jobbar på dem och tycker att jag ska stick to the plan. Jag pratade lite om problemen jag har med volter och att jag i bland känner att när jag går på en volt att det känns som att jag förstör om jag ber om tempoväxling eller gångartsändring i volten eller på böjda spår. Hon tyckte jag kan börja "bara göra det" helt enkelt. Att om det är så att jag alltid ridit på det sättet så måste jag ta mig ur de gamla hjulspåren sas. Hon har givetvis rätt. Hon sa något om att "när du tänker så, att njaaa jag ska nog inte göra det just nu - att exakt då ska du göra det!" Ska ta till mig det!
 
Jag red ut med min grupp i söndags. Och jag hade ett hästbyte till världens finaste fux-gubbe 😍
Direkt när jag satt upp kändes det lite ont i min inre lårmuskel. Men kändes helt okej när vi skrittade iväg. Sedan var det dags att trava och det kändes inte bra men okej. Jag kunde hänga med i traven och bara koncentrera mig på att rida rakt fram.

Efter uteritten skulle vi få galoppera i paddocken. Jag hann bara trava typ 10m på en volt innan det hugger som fasen i min jäkla muskel :rage: så jag bröt av och skrittade en stund på långa tyglar. Sedan när resten av gänget bytte varv så jobbade jag min häst i skritt och formade honom lite fint och tyglarna blev bara längre och längre medan han trampade på och höll formen själv. Han kändes superfin.
Så jäkla besviken på min muskel att jag inte kunde få komma tillbaka till sadeln i lugn och ro. Känns så jävla hopplöst faktiskt.
 
Jag red ut med min grupp i söndags. Och jag hade ett hästbyte till världens finaste fux-gubbe 😍
Direkt när jag satt upp kändes det lite ont i min inre lårmuskel. Men kändes helt okej när vi skrittade iväg. Sedan var det dags att trava och det kändes inte bra men okej. Jag kunde hänga med i traven och bara koncentrera mig på att rida rakt fram.

Efter uteritten skulle vi få galoppera i paddocken. Jag hann bara trava typ 10m på en volt innan det hugger som fasen i min jäkla muskel :rage: så jag bröt av och skrittade en stund på långa tyglar. Sedan när resten av gänget bytte varv så jobbade jag min häst i skritt och formade honom lite fint och tyglarna blev bara längre och längre medan han trampade på och höll formen själv. Han kändes superfin.
Så jäkla besviken på min muskel att jag inte kunde få komma tillbaka till sadeln i lugn och ro. Känns så jävla hopplöst faktiskt.
Trist, men en bra skrittstund går inte heller av för hackor tycker jag :)
Hoppas muskeln kan återhämta sig snart!
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 622
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 464
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp