Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja skulle jag beskriva känslan så har det ju varit en extrem och fruktansvärd träningsvärk i inre lårmuskel. Ont bara när jag rörde på mig eller försökte stretcha ut muskeln.Åh vad bra! Det är såvitt jag vet inte helt fastställt vad träningsvärk beror på, det finns teorier om allt från mjölksyra till bindväv och muskelfibrer, men en muskelbristning är allvarligare och tenderar att resultera i blåmärken och svullnader. Blåmärken får man inte av vanlig träningsvärk, då är det en muskelbristning det rör sig om.
Toppen att det blev bättre så fort, låter som att du har en bra plan framöver!
Jepp, jag har haft det i både triceps och framsida lår och kan relatera till den känslan! Ena gången gick det över på någon vecka bara, andra gången hade jag besvär i flera veckor. Det beror väl lite på hur pass kraftig bristningen är antar jag, och även var den sitter och hur mycket det är möjligt att låta muskeln "vara ifred" liksom. Och ja, du bör absolut se det här som ett tecken från universum att aldrig överhuvudtaget fundera på att sluta rida igenJa skulle jag beskriva känslan så har det ju varit en extrem och fruktansvärd träningsvärk i inre lårmuskel. Ont bara när jag rörde på mig eller försökte stretcha ut muskeln.
Jag har aldrig haft en muskelbristning men jag har luxerat en led och det gjorde ju ont hela tiden tills det hade läkt klart.
Jag är väldigt tacksam att det läkte (?) typ på en gång efter ridningen i söndags. Så det är ju väldigt märkligt alltihopa. Min egna analys är att jag nog aldrig mer tänker ta flera års uppehåll från ridningen igen
Ja hjärnan bara "Nu! ska! det! lösas!" och så ser man kanske inte lösningen och bara fastnar och fortsätter med samma sak som uppenbart inte funkarDet här händer mig ganska ofta också och jag tycker att det är så himla svårt att hantera. Just det här att gå in till mitten och ta ett par djupa andetag kan vara bra för att komma ur den negativa spiralen ibland, men det är ju lättare sagt än gjort och oftast kommer jag på det alldeles för sent Det är verkligen en mental sport på så många sätt!
Exakt så! Och så blir man frustrerad, och spänner sig, och så blir det värre, och så blir man mer frustrerad, och så...Ja hjärnan bara "Nu! ska! det! lösas!" och så ser man kanske inte lösningen och bara fastnar och fortsätter med samma sak som uppenbart inte funkar
Guuud vad kul med PortugalPå grund av miss i kommunikationen mellan vikarien och min ordinarie ridlärare blev det Velvet ikväll igen. Jag blev erbjuden att byta när missförståndet uppdagades, men vid det laget hade jag redan satt upp och ställt in mig på att ge kära Velvet ännu en chans så jag tackade nej till byte. Och tur var väl det, för hon var en HELT annan häst ikväll! Herregud vad fin hon var och vad bra hon gick! Tidigare lektioner har jag ju haft problem med att hon stuckit iväg och varit oerhört stark, men idag tuffade hon på i helt lagom tempo för det mesta (jag fick till och med driva på en hel del i början för att veva igång henne) och jag hade i princip ingenting i handen. Kunde riktigt känna hur hon höjde ryggen och satte under sig och jag behövde mest bara sitta där och fokusera på störa så lite som möjligt.
Hon taggade till lite efter första galoppen, men efter lite tips från ridläraren (som jag faktiskt tror att jag föredrar framför min ordinarie ridlärare ) fick vi henne att lugna ner sig ett par hekton och bli lite mer ridbar igen. Sedan skulle vi hoppa några språng och då blev det lite väl fartfyllt igen, men jag kände ändå att hon lyssnade på mig hyfsat och framförallt vågade jag slappna av och låta henne lösa det. Återigen mycket tack vare ridläraren som guidade mig på ett annat sätt än den ordinarie gjort. Det resulterade i några riktigt fina språng! Min följsamhet hade absolut kunnat vara bättre, jag är inte tillräckligt snabb för att få till den där riktigt korrekta sitsen över hindren, men det kändes ändå okej.
Jag är otroligt nöjd och ridläraren var eld och lågor eftersom han, som han sa, aldrig sett Velvet jobba på riktigt. Hon kom tydligen direkt från en karriär som galopphäst i Holland och har mest gått turridningar och hopptävlingar på det här stallet, vilket förklarar ett och annat Tror också att det hjälpte att vi bara var två stycken idag; eftersom hon inte går med på grupplektionerna särskilt ofta taggar hon till ganska mycket när det är många hästar omkring henne.
Nu blir det ingen ridning på det stället för mig på fyra veckor, men däremot ska jag vara i Portugal under de fyra veckorna där jag hoppas kunna rida en del. En bekant har ett dressyrstall alldeles i närheten av staden vi ska bo i och har bjudit in mig dit för att hälsa på, och förhoppningsvis ska jag rida ett par lektioner på hennes systers häst. Hennes egna hästar går Grand Prix och de är mitt inne i en landslagssatsning tillsammans, så dem vågar jag knappt ens så mycket som klappa på
Åh, men då har jag tips på ett ställe! Tjejen jag ska besöka rekommenderade ett annat ställe i samma veva som hon föreslog att jag skulle komma till henne och rida, jag funderar på att slå på stort och göra båda delar Skickar PM.Guuud vad kul med Portugal
Vilken grej!
Ska också till Portugal under två veckor i oktober. Ridning hade varit roligt, men har ju noll koll kokosboll på vart man ska åka då Kanske får googla lite!
Eller om någon vet något i närheten av Estoril så hojta!
Innan dess ska jag på hoppläger i Sverige också, något jag envisas med att glömma bort
Magi!Åh, men då har jag tips på ett ställe! Tjejen jag ska besöka rekommenderade ett annat ställe i samma veva som hon föreslog att jag skulle komma till henne och rida, jag funderar på att slå på stort och göra båda delar Skickar PM.
Wow, vilken grej!Nördar mig och har med hjälp av AI skapat ett dokument med alla hästar jag ridit, med hjälp av det jag skrivit här på buke om mina lektioner.
Där framgår namn på häst, stigbygelhål, hur många gånger jag ridit den, positiva egenskaper, egenskaper som behöver jobbas med, och tips på vad jag ska tänka på för att rida hästen bra.
Jag har även en egen ruta för mig själv med samma datapunkter, minus stigbygelhål och hur många gånger jag ridit.
Än så länge är jag klar med 2023-Nu. Jag har tydligen skrivit i de här trådarna sedan typ... länge, så jag jobbar mig bakåt år för år.
Trist, men en bra skrittstund går inte heller av för hackor tycker jagJag red ut med min grupp i söndags. Och jag hade ett hästbyte till världens finaste fux-gubbe
Direkt när jag satt upp kändes det lite ont i min inre lårmuskel. Men kändes helt okej när vi skrittade iväg. Sedan var det dags att trava och det kändes inte bra men okej. Jag kunde hänga med i traven och bara koncentrera mig på att rida rakt fram.
Efter uteritten skulle vi få galoppera i paddocken. Jag hann bara trava typ 10m på en volt innan det hugger som fasen i min jäkla muskel så jag bröt av och skrittade en stund på långa tyglar. Sedan när resten av gänget bytte varv så jobbade jag min häst i skritt och formade honom lite fint och tyglarna blev bara längre och längre medan han trampade på och höll formen själv. Han kändes superfin.
Så jäkla besviken på min muskel att jag inte kunde få komma tillbaka till sadeln i lugn och ro. Känns så jävla hopplöst faktiskt.