Ridskoleryttare

Jag kände mig lite sugen på att boka privatlektion någon gång. Men 45 minuter på ridskolehäst kostar 690 kr. Jag är inte sugen längre :cautious:. Då sparar jag hellre pengarna till något ridläger! 🙂 skulle eventuellt bli terrängträningsläger igen i höst så det hoppasjag på 😊
 
Ryggen är bättre och svarta faran gick lektion i lördags så jag hoppas hoppas hoppas att jag får honom på onsdag. Kan gärna rida dressyrjätten ibland men slipper helst
 
Smyger in lite försiktigt i tråden…
Jag fick ta bort min älskade häst 2014 och har sedan lite sporadiskt suttit till häst typ 5 gånger och senaste gången var julen 2019.
Har länge tänkt att nej ridskola är inget för mig, jag vill inte rida på det sättet.
Nu har jag stått på läktaren och tittat på min dotter i nästan 6 år på ridskolan och nu kan jag inte hålla mig längre! På söndag rider jag min första lektion på ridskola sedan 20 (!) år tillbaka :banana: :nailbiting: :bump::laugh:
Som ett barn på julafton har jag varit och köpt ny utrustning till mig själv. Gamla hederliga märket Charles Owen sitter fortfarande som en smäck på mitt huvud, som om de har tagit mitt huvud som modell och skapat en hjälm :love:
Åh nu längtar jag verkligen till söndag!
 
Markarbeteslektion imorse!
Red M, som vanligen är en ganska, hm, tråkig (i brist på bättre ord) individ. Eller iaf med mig, han är jättefin och trevlig, men vi har inte haft någon gnista.
Men idag så! Sommarbete verkar ha gjort susen, så glad och härlig har jag aldrig varit med om honom :bump:

Vi red över lite bommar och studs, basic men himla bra för att komma in i hoppningen igen.
Ska även anmäla mig till några av terminens hoppspecial-tillfällen :love:
 
Så Jävla Förbannad.
Kommer inte kunna rida onsdagar och därmed troligtvis inte heller för min favvo-instruktör. Ingen aning om vilken dag det blir istället men hela skiten fuckar upp mitt livschema.
Något glädjande att jag fått plats på Fredagskurserna iallafall.
 
Så nu har jag fått plats i en annan grupp, kommer sakna "min" grupp.
Sen får vi se hur det känns rida 20-21 O_o
Fördelen är att jag slipper släpa med mig ridgrejerna två dar i veckan.
Kan blir intressant rida för en annan instruktör också, men jag får iallafall behålla min favvo-instruktör på fredagar.
Men iom allt strul blir det ingen ridning förrens nästa fredag :(
 
Lektion ikväll igen. Samma häst som förra gången. Stor, snäll, trygg och taktfast men något slö, ibland. Nu var det lite markarbete vilket han gillar så han var pigg. Hade lite problem att hålla skänklarna stilla och jag försökte verkligen men kände att de fladdrade alldeles för mycket. Efter uppvärmningen skulle vi trava in på medellinjen där det låg tre serier med travbommar där vi skulle vara noga med vägen, komma mitt på, hitta rätt tempo och flyta på i en bra takt. Varvbyte varje gång. Körde så i några varv och det kändes bra, hästen gick bra av sig själv. Sedan skulle vi lägga in övergångar trav-skritt-trav mellan bomserierna. Det flöt också på bra. Kunde tänka lite på mig själv och min sits. Sedan skulle vi trava över de första två bomserierna, fatta galopp, svänga höger eller vänster över en bom på diagonalen och byta galopp innan hörnet. Jobba med valfria saker på långsidan och så om igen. Körde så några varv sen skulle vi istället komma i galopp, vända efter hörnet, över bommen på diagonalen, byta galopp, rida en båge runt bommarna på medellinjen och över bommen innan nästa hörn, byta galopp, upp i lätt sits genom hörnet och långsidan och så om igen. Detta flöt på hyfsat bra. Fick några byten ibland, fick bryta av och fatta ny ibland och fick någon konstig variant av korsgalopp en gång med. Lyckades även tappa ena tygeln över en bom men hästen tuffade på i en fin taktfast galopp. Perfekt skolhäst! Sista övningen skulle vi galoppera över alla diagonalbommar i samma varv, med byten och grunda bågar innanför medelinjens bommar, som ett timglas typ. Det gick riktigt bra! Och sedan trava av. Och ett jättehopp av den höga hästen!
 
Min termin börjar i dag men jag sitter hemma och hostar och snorar. Inte glad!
Första lektionen brukar alltid vara superkul med hoppning på terrängbanan, supersnabb busgalopp osv.... men nu missar jag :(
Åh, så tråkigt 💔. Sånt där kan göra en riktigt ledsen. Hoppas du är frisk till nästa gång och att det blir en superkul lektion då!
 
Terminens andra lektion igår! Lite mer ridning än förra veckan så jag är nöjd 🙂. Vi skrittade fram i skogen och red sedan på utebanan. Solen går ner redan innan 21 men det var riktigt bra belysning på banan så det funkade jättebra att vara där.

Vi red i alla gångarter, lite övergångar och ganska mycket på ett lite ovalt spår. Undvek mindre böjda spår. Hästarna ska få komma igång lite lugnt efter sommarledigheten.

Försökte vara stadig i sits och med handen och hitta takten bra, vilket fungerade fint i traven. Galoppen red vi på en stor volt. Fokuserade mest på att hålla igång den och att försöka hålla oss på rätt spår. Han fick vara lite utåtställd och formade sig väl i princip ingenting inåt men det kändes riktigt att fokusera på en del i taget. Hästen har väl kanske inte kommit så långt i sin utbildning än och jag var inte där igår att jag hade kunnat både hålla galoppen och försöka be om mer.

Jag tycker lektionen gick bra, med många fina stunder i traven. Jag upplever verkligen den här hästen som att han vill vara till lags och göra rätt. Sedan är han som han är när man står på marken, men det kan väl bli bättre :p. Respekten för ens utrymme finns inte riktigt där, men han är social och gissningsvis ganska smart. Tyvärr verkar han inte alls tycka om att bli borstad. Jag tror att han kanske är kittlig. Försökte borsta på olika sätt och med olika borstar men inte riktigt hittat något ultimat än 😅.

Får se om vi får fortsätta ihop några gånger till.
 
Senast ändrad:
Apropå hästarnas utbildningsnivå så tycker jag att det är bra att det finns både hästar som är välutbildade och de som är lite grönare. Det ger något att få rida både de förstnämnda och de senare. Det är ändå, för mig i alla fall, samma sak man söker efter. Känslan och samspelet.
 
Wow hörni! Vilket flygande start på mitt häståterfall 😍
Dottern rider i gruppen innan mig och jag gick raka vägen till den häst jag var tilldelad och dottern kommer utstudsande och säger att vi ska hoppa! Herre gud :nailbiting: Jag har fått en häst jag inte har sett gå på någon lektion tidigare (visade sig att hon var ganska ny i stallet) och jag har inte suttit till häst på 6 år!
Men allt gick egentligen bara fint! Skritt och trav var inga konstigheter, hon är lite omusklad och lite svårt med bärigheten men jag fick henne stundtals i form. Men galoppen sen 😅 vilken gigantisk galopp och stundvis trodde jag hon gick i korsgalopp och det kändes som att hennes ben var överallt.
De små skutten vi hoppade gick över förväntan bra. Tänk vad mycket som sitter kvar i muskelminnet ändå!

Ridläraren sa inte så mycket till mig, kände mig lite dålig och tänkte han hon kanske inte hade lust att fokusera på nya ryttare i gruppen. Men med facit i hand var det nog tvärtom. Hon hade helt enkelt inte så mycket att säga till mig utan det hade sett jättefint ut 😅 för mig var det inget nytt under solen utan det är hålla i hop handen, jag lägger gärna ut händerna och sedan lite mer upp med blicken och fokusera på mig själv istället för hästen ;)

Åh vad roligt det var! Nu känns det som att jag har massor med energi och längtar massor till nästa vecka!
 
Äntligen uppe i sadeln igen. På fina fina Krullen :love:

Han gick tyvärr innan, så ingen gos innan men jag promenerade med en annan ponny innan.

Tog över och satt upp med vår lilla startsignal som han kom ihåg :up: Klappade och kliade och myskrullen vände sig och liksom vände sig och visade "klia här!". Så då gjorde piloten självklart det.

Vi skrittade ut och in i skogen en liten vända, och förbi några miniskutt som vi travhoppade över innan vi red in i den stora hagen. Där inne fick vi rida självständigt. Är en hage på 11 hektar och vi var 8 ryttare så man kan säga att vi hade plats :D
Gissar att ridläraren gjorde så mycket för att vi hade 3 unghästar och en ny häst med oss. Så de som red unghästarna och nya hästen kunde rida nära ridläraren, och vi som hade mer kända hästar fick samtidigt rida självständigt och fick ut lite mer från lektionen på så vis.

Jag frågade ridläraren om jag fick busa litegrann eftersom jag missat första lektionen och det gick bra. Så efter några galoppfattningar (där den första resulterade i motorstopp) och lite renodling av hjälper för att känna efter så att vi hade start och stopp och sväng väl installerade galopperade vi en repa. Tog en liten stund för herr Krull att fatta att 1. vi ska inte vara med de andra, och 2. han får busa och sträcka ut sig fullt. Men sen blev det fart i ponnybenen. Jag lät honom galoppera på ordentligt ett tag tills det kändes som att han precis skulle börja bli trött, och saktade då ner till kontrollerad galopp runt en liten kulle med träd och så hoppade vi över diket där. Han hoppade åt sidan litegrann när en kråka blev skrämd och flög iväg, annars skötte han sig exemplariskt. Saktade av till trav och red ner mot de plattare partierna där jag tänkte att vi skulle göra något seriöst också :D

Försökte planera lite vad vi skulle syssla med och bestämde ganska fort att göra det ganska enkelt för mig och jobba övergångar och böjning. Eftersom vi red självständigt kunde jag även jobba på mig själv och den där grejen jag tydligen gör när jag fattar som gör att många lite känsligare hästar tycker jag är obehaglig. Så vi red serpentiner och volter ett tag där jag varierade trav och skritt. Märkte ganska fort att han hade lite krångel i vänsterböj så den var jag lite extra noga med och efter en stund tyckte jag att det löste upp sig helt okej. I efterhand önskar jag att jag hjälpt honom lite bättre med skänkel och sits.

Efter det (och en paus i skritt med lång tygel) tänkte jag att det var dags för lite galopparbete. Jag bestämde mig för att först dra några repor fram och tillbaka i rakriktning, bara för att få till den. Det gick sådär de första fattningarna kan man säga. Första blev motorstopp, det var 100% för att jag helt enkelt tänkte att vi skulle jobba galopp och att jag skulle jobba med mig själv i fattningarna och då övertänkte vad jag gjorde och säkert spände mig.
Andra blev en irriterad bock. Igen 100% för att jag liksom inte ville göra som jag gjorde förra fattningen och därför spände mig... :banghead:
Sade förlåt till Krullen och skärpte mig. Då blev det en bra fattning äntligen.
Efter det red jag många fattningar med samma rakriktningstänk, men jag galopperade bara kanske 3-5 språng innan jag bröt av och fattade igen. Mest för att befästa hur jag skulle sitta själv. Herr Krull var som vanligt en riktig stjärna och det blev rätt när jag gjorde rätt.
Sedan gick jag över till att göra samma typ av fattningar men jag alternerade höger och vänster fattning. Innan hade jag fattat den galoppen som "kändes rätt". Trodde att det skulle bli lite krångel, men Krullen var väldigt uppmärksam, jag satt tydligen rätt och störde inte längre, så det blev precis som jag ville! Kändes tydligt att fattningen vänster var svårare för honom, men han fattade fint ändå.
Efter det ville jag rida lite böjda spår i galoppen, det blev lite åttor och lite volter. Där hade vi lite problem i framför allt vänstersvängarna. Det blev liksom knackigt och uppenbarligt jobbigt för honom. Jag försökte hjälpa så gott jag kunde men tror jag var lite ringrostig så det blev inte riktigt så bra som jag ville. Hjärnan visste vad vi skulle göra men kroppen var inte hundra procent med.

Sedan ropade ridläraren in oss och vi fick komma in och trava på en volt runt henne något varv innan vi saktade av och skrittade på lång tygel något varv till och sedan skrittade hemåt. Satt av i hagen och promenerade upp till stallet.

Det blev en kul lektion, även om det inte riktigt var en lektion-lektion :angel: Men jag fick busgaloppera som kompensation för den missade första lektionen. Fick rida lite seriöst light och känner att jag verkligen kom igång med ridningen.
Fick ju även rida Krullen, och den där känslan när man busar och grejar med en häst man litar på helt på egen hand, och helt utan oroskänslor är ju verkligen frihet. :love:
 
Nu är det min tur att vara sjuk men jag hoppas på att vara frisk nog för att åka och rida på torsdag. Vet inte riktigt var jag ska dra gränsen 😬. Hästarna lär inte smittas av mig i alla fall och folket kan jag förhoppningsvis hålla avstånd till... men man ska ju helst orka lite också. Nåja, två dagar kvar, kanske hinner bli helt frisk 🤞.
 
Var på min första islandshästlektion igår. Fick en stor isabellfärgad valack som gick lektionen innan så jag fick inte göra iordning honom själv. De använder inte schabrak/vojlock och jag tycker det ser så konstigt ut! Vi värmde upp i skritt, lite volter och halter, på egen hand. Sedan några varv i tölt. Är osäker på om det var tölt eller trav eller något mellanting. Hästen var pigg iallafall men lyssnade väldigt bra på förhållningar. Sedan skulle vi göra en övning där vi skrittade på volt vid A och C och flyttade för innerskänkeln så bakbenen och frambenen korsade över. Det skulle få hästarna att mjukna och det märktes ibland då min häst gav efter och mjuknade. Trav på ena långsidan och tölt på andra. Min häst gick fram i en bra trav och efter några varv fick jag lite mer kläm på tölten. Vet egentligen inte hur man ska göra. Sedan samma sak i andra varvet. Och sen galopp. Bara på fyrkantspåret och med instruktioner att försöka hålla oss nära väggarna. Min häst fattade galoppen bra på hjälperna, men några sprang nog in i galoppen. Min ville tränga utåt i hörnpasseringarna och blev lite fyrtaktig ibland. Men när jag lät honom öka lite på långsidorna kändes galoppen bra. Sen var det dags att trava av och jag jobbade med volter för att få honom i en lugn avslappnad trav. Kul, men lite annorlunda!
 
Nu är det min tur att vara sjuk men jag hoppas på att vara frisk nog för att åka och rida på torsdag. Vet inte riktigt var jag ska dra gränsen 😬. Hästarna lär inte smittas av mig i alla fall och folket kan jag förhoppningsvis hålla avstånd till... men man ska ju helst orka lite också. Nåja, två dagar kvar, kanske hinner bli helt frisk 🤞.
Håller tummarna!
 
Vanliga lektionen igen i måndags och så markarbete idag.
Fick fina, kralliga damen V på båda lektionerna. Hon är verkligen fin! F.d. privathäst som gått lite lektioner men nu tagits över helt av ridskolan. Lite av en ny favorit nu när inte Prinsessan står kvar.

Ridläraren i måndags tyckte det såg jättebra ut, "Men inte lika underhållande som Prinsessan, hon är roligare!".
Ja jo, och har mycket mer att jobba med 😅 På V gick det mest super, små saker att förbättra.
Hon vill väldigt gärna flyta ut med ytterbogen tycker jag, så det är ett jobb att få till bra, balanserade volter.
Är även superkänslig för vikt och ja, alla hjälper. Så när vi skulle rida lite skänkelvikning längs spåret så blev det nån slags förvänd sluta med alla mina hjälper :angel:
När jag mest "bara satt där" blev det dock jättefint!

På markarbetet idag var hon lite slö, jag fick jobba för att få igång henne. Min inställning var helt tvärtemot, senast vi hade hinder i närheten studsade hon fram som jag vet inte vad. Så det tog en liten stund att byta inställning. Men hon blev jättefin mot slutet!
 
Lektion på fullblodsstoet igen igår. Jag sa faktiskt till efter lektionen att jag känner mig redo att testa något nytt nu, tror det är femte gången jag rider henne och även om jag tycker om henne så vill jag dels prova mig igenom lite andra hästar eftersom de har så många, och dels prova något lite mer avslappnat. Det är så enormt mycket energi i denna lilla dam att hälften kunde vara nog, och även om jag kände att jag ändå kunde slappna av "rida energin" en hel del igår så är det lite för spänt och fartfyllt för att jag ska känna att jag liksom kommer till ridning mer än typ 1/3 av lektionen eller så. De andra 2/3 går mest åt att se till att hålla henne på mattan, se till att hon inte sticker iväg för mycket och hålla koll på mig själv :p Jag tror att det hade kunnat bli riktigt bra om jag red henne oftare och hade lite mer att säga till om (skulle t.ex. vilja testa ett annat bett på henne), men nu får man ju ta det för vad det är när det är en ridskola. Ridläraren sa att hon förvisso tycker att jag rider henne väldigt bra men att hon har full förståelse för att jag vill ha något annat ett tag, så det blir spännande att se vad det blir nästa vecka! Jag passade på att nämna att jag tyckte väldigt mycket om Kingsley, som jag fick rida första gången jag var där, så har jag tur kanske jag får rida på honom nästa vecka :)

På gårdagens lektion jobbade vi mycket med skänkelvikningar, utåtställning och takt och tempo. Har jättemycket träningsvärk i de nedre magmusklerna efter att ha suttit och hållit emot för kung och fosterland :laugh: På slutet ställde ridläraren upp ett par hinder och jag är lite stolt över att vi tog oss över både 70 och 80 cm även om det gick lite för fort för min smak :nailbiting: Bild på nöjd häst efter lektionen:
 

Bifogade filer

  • 20240814_204257.jpg
    20240814_204257.jpg
    110,2 KB · Visningar: 48
I morgon är det dags för ridlektion äntligen.
Fredagskurs med Lösgörande på schemat, bra oavsett vilken häst man sitter på
Hoppas ju fortfarande på att få min favvo 🙈 han är ju iallafall igång igen
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 622
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 464
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp