Äntligen uppe i sadeln igen. På fina fina Krullen
Han gick tyvärr innan, så ingen gos innan men jag promenerade med en annan ponny innan.
Tog över och satt upp med vår lilla startsignal som han kom ihåg
Klappade och kliade och myskrullen vände sig och liksom vände sig och visade "klia här!". Så då gjorde piloten självklart det.
Vi skrittade ut och in i skogen en liten vända, och förbi några miniskutt som vi travhoppade över innan vi red in i den stora hagen. Där inne fick vi rida självständigt. Är en hage på 11 hektar och vi var 8 ryttare så man kan säga att vi hade plats
Gissar att ridläraren gjorde så mycket för att vi hade 3 unghästar och en ny häst med oss. Så de som red unghästarna och nya hästen kunde rida nära ridläraren, och vi som hade mer kända hästar fick samtidigt rida självständigt och fick ut lite mer från lektionen på så vis.
Jag frågade ridläraren om jag fick busa litegrann eftersom jag missat första lektionen och det gick bra. Så efter några galoppfattningar (där den första resulterade i motorstopp) och lite renodling av hjälper för att känna efter så att vi hade start och stopp och sväng väl installerade galopperade vi en repa. Tog en liten stund för herr Krull att fatta att 1. vi ska inte vara med de andra, och 2. han får busa och sträcka ut sig fullt. Men sen blev det fart i ponnybenen. Jag lät honom galoppera på ordentligt ett tag tills det kändes som att han precis skulle börja bli trött, och saktade då ner till kontrollerad galopp runt en liten kulle med träd och så hoppade vi över diket där. Han hoppade åt sidan litegrann när en kråka blev skrämd och flög iväg, annars skötte han sig exemplariskt. Saktade av till trav och red ner mot de plattare partierna där jag tänkte att vi skulle göra något seriöst också
Försökte planera lite vad vi skulle syssla med och bestämde ganska fort att göra det ganska enkelt för mig och jobba övergångar och böjning. Eftersom vi red självständigt kunde jag även jobba på mig själv och den där grejen jag tydligen gör när jag fattar som gör att många lite känsligare hästar tycker jag är obehaglig. Så vi red serpentiner och volter ett tag där jag varierade trav och skritt. Märkte ganska fort att han hade lite krångel i vänsterböj så den var jag lite extra noga med och efter en stund tyckte jag att det löste upp sig helt okej. I efterhand önskar jag att jag hjälpt honom lite bättre med skänkel och sits.
Efter det (och en paus i skritt med lång tygel) tänkte jag att det var dags för lite galopparbete. Jag bestämde mig för att först dra några repor fram och tillbaka i rakriktning, bara för att få till den. Det gick sådär de första fattningarna kan man säga. Första blev motorstopp, det var 100% för att jag helt enkelt tänkte att vi skulle jobba galopp och att jag skulle jobba med mig själv i fattningarna och då övertänkte vad jag gjorde och säkert spände mig.
Andra blev en irriterad bock. Igen 100% för att jag liksom inte ville göra som jag gjorde förra fattningen och därför spände mig...
Sade förlåt till Krullen och skärpte mig. Då blev det en bra fattning äntligen.
Efter det red jag många fattningar med samma rakriktningstänk, men jag galopperade bara kanske 3-5 språng innan jag bröt av och fattade igen. Mest för att befästa hur jag skulle sitta själv. Herr Krull var som vanligt en riktig stjärna och det blev rätt när jag gjorde rätt.
Sedan gick jag över till att göra samma typ av fattningar men jag alternerade höger och vänster fattning. Innan hade jag fattat den galoppen som "kändes rätt". Trodde att det skulle bli lite krångel, men Krullen var väldigt uppmärksam, jag satt tydligen rätt och störde inte längre, så det blev precis som jag ville! Kändes tydligt att fattningen vänster var svårare för honom, men han fattade fint ändå.
Efter det ville jag rida lite böjda spår i galoppen, det blev lite åttor och lite volter. Där hade vi lite problem i framför allt vänstersvängarna. Det blev liksom knackigt och uppenbarligt jobbigt för honom. Jag försökte hjälpa så gott jag kunde men tror jag var lite ringrostig så det blev inte riktigt så bra som jag ville. Hjärnan visste vad vi skulle göra men kroppen var inte hundra procent med.
Sedan ropade ridläraren in oss och vi fick komma in och trava på en volt runt henne något varv innan vi saktade av och skrittade på lång tygel något varv till och sedan skrittade hemåt. Satt av i hagen och promenerade upp till stallet.
Det blev en kul lektion, även om det inte riktigt var en lektion-lektion
Men jag fick busgaloppera som kompensation för den missade första lektionen. Fick rida lite seriöst light och känner att jag verkligen kom igång med ridningen.
Fick ju även rida Krullen, och den där känslan när man busar och grejar med en häst man litar på helt på egen hand, och helt utan oroskänslor är ju verkligen frihet.