Ridskoleryttare

Hemma igen efter tre härliga dagar på hästgården. Haft jättebra lektioner där jag fortsatt att jobba med tölten och idag på grupplektionen fokuserade vi lite mer på traven med bommar. Har också gjort en del skänkelvikning och framdelsvändning.

Som om detta inte vore nog så ska jag testa ridning på ett annat ställe med islandshästar nästa måndag, bokat två privatlektioner och sen så har jag ridlektion på mitt ordinarie ställe veckan efter. :D Så blir en ganska hästig sommar trots allt!

Är iallafall kul och nyttigt att rida för lite olika ridlärare och lite andra hästar än den jag brukar!
 
Jag kom nyligen hem från ännu en trevlig ridlektion på ännu en fin och välutbildad häst på mitt nya stall :) Den underbara gula valacken som jag fick rida förra veckan var tyvärr lite svullen i ett ben så det blev hästbyte för mig denna gången. Jag fick istället rida på ett nästan svart fullblodssto vid namn Velvet och hon hade fart under hovarna vill jag lova! Hon hade tydligen inte gått med på lektionerna på ett tag "as she gets a bit overly excited" men jag tyckte att hon skötte sig riktigt bra även om det kändes att hon verkligen fick anstränga sig för att hålla sig på mattan :D

Det gick lite fort ibland och hon gjorde ett tafatt försök till bocksprång när jag inte lät henne fatta galopp precis när hon själv ville, men överlag kom vi bra överens och hade många fina stunder när hon gick relativt lugnt i en låg, mjuk form. Jag försökte mest fokusera på att rida lätt lugnt och långsamt (har en viss tendens att skjuta på alldeles för mycket med höften vilket knappast hjälper när man sitter på en redan springig häst) samt att inte fastna för mycket i handen när hon blev stark. Det var en nyttig häst att rida för mig på många sätt!

På slutet fick vi rida över några bommar och hoppa ett litet kryss och Velvet tyckte att det var ungefär det roligaste som hänt på hela veckan :p Det var roligt även för mig, finns inget bättre än att sitta på en häst som verkligen suger tag i hindret och hoppar helt självmant!
 

Bifogade filer

  • 14d2e0c7-fa82-42da-a52c-8727a5d64dfa.jpeg
    14d2e0c7-fa82-42da-a52c-8727a5d64dfa.jpeg
    246,1 KB · Visningar: 84
Om man ska sammanfatta tre dagar hoppläger
Dag 1: Super
Dag 2: Suger
Dag 3: Vågade
Underlättade inte att Svarta Faran gått på nybörjarläger på dan och de hade hoppat (eller han hade tydligen mest vägrat)

Tar ny tag nästa termin, då ska vi försöka hitta någon annan att hoppa med. Fortsätter dock gärna med Svarta Faran i dressyren men något hästbyte då och då.
Nu blir det hårdkörning i gymmet fram till mitten på augusti då det blir fyra dagars fördjupande dressyrkurs innan terminen börjar
 
Om man ska sammanfatta tre dagar hoppläger
Dag 1: Super
Dag 2: Suger
Dag 3: Vågade
Underlättade inte att Svarta Faran gått på nybörjarläger på dan och de hade hoppat (eller han hade tydligen mest vägrat)

Tar ny tag nästa termin, då ska vi försöka hitta någon annan att hoppa med. Fortsätter dock gärna med Svarta Faran i dressyren men något hästbyte då och då.
Nu blir det hårdkörning i gymmet fram till mitten på augusti då det blir fyra dagars fördjupande dressyrkurs innan terminen börjar
Jag ska också försöka gymma lite hästbaserat i sommar. Skaffa lite mer bålstabilitet (även om min ridlärare ofta är imponerad över den) , musklerna kring axlarna som är katastrof, och insida lår som jag tycker ofta blir förbisedd.

Och så ska jag göra lite yoga och försöka tänja ut mina hopplöst korta vader :p
 
Jag ska också försöka gymma lite hästbaserat i sommar. Skaffa lite mer bålstabilitet (även om min ridlärare ofta är imponerad över den) , musklerna kring axlarna som är katastrof, och insida lår som jag tycker ofta blir förbisedd.

Och så ska jag göra lite yoga och försöka tänja ut mina hopplöst korta vader :p
Kör igång redan ikväll med Tabata/Core 2*25 min
 
Blev så ridsugen idag. Men får sjå mig till 15/8.

Har också haft tankar på att träna men har inte kommit till skott än. Vill passa på att träna både kondition och styrka. Om det blir av :p. Störst sannolikhet att det blir lite löpning.
 
Jag började ju rida på ridskolan i våras då jag haft uppehåll sedan 2012, snubblade över en häst i september som fick följa med mig hem. Jag tänkte ha honom som promenadhäst ute i skog och mark. Men red honom 1 gång innan jag tog första lektionen på honom då dom var en för lite för att tränaren skulle komma ut till vårt stall så jag ställde upp och var med. Det var väldigt nyttigt och jag fick känna på hur kul det var och hur duktig häst jag hade. Nu skulle jag ställa dottern i kö på samma ridskola och på nått sätt gjorde jag fel och ställde mig själv i kö så nu har jag två lektioner samma dag med olika ridlärare😅
Nått jag måste ta tag i och avboka ena. Tror jag behåller den jag även vill fortsätta att träna för privat med min ena egna häst.

Bild från srk med ridskolehäst.
 

Bifogade filer

  • IMG_8082.png
    IMG_8082.png
    230,5 KB · Visningar: 60
Idag fick jag rida på det fina svarta fullblodsstoet, Velvet, igen :) Hon var lite lugnare idag än förra gången, åtminstone i skritten och traven men i galoppen fick jag inte riktigt till det idag, Velvet verkade satsa på "snabbast vinner" och var jättestark så jag hade lite svårt att komma till ridning. Hade jag fått bestämma hade jag nog tagit några varv i lätt sits för att låta henne springa av sig lite, men nu var jag ju tvungen att anpassa mig efter lektionsplanen :p Ja ja, hon gav en otrolig känsla i traven i alla fall och instruktören var full av lovord, så jag är ändå nöjd även om jag känner att jag hade kunnat göra det lite bättre! Är lite sugen på att ta en privatlektion på antingen henne eller Kingsley som jag red första gången, vore kul att se vad vi kan åstadkomma när vi får lite mer utrymme liksom. Kanske får bli något sådant senare i sommar!
 
Senast ändrad:
Var hos en kompis tidigare i veckan. Vi pratade lite häst. Hon sa att hon undvek att besöka ridskolan i staden utanför där hon bor för att när hon var där såg hon halta hästar på lektionen. Och att "ingen" verkar kunna se när hästar är halta nu för tiden. Så nu oroar jag mig för att det är likadant där jag rider 🙄.

Fick i alla fall rida en sväng barbacka på kompisens häst, en vacker kallblodstravare 🥰
 
Kommer inte ha någon ridskola i höst har för mycket problem med ryggen fortfarande. Kommer sakna det så vansinnigt mycket :cry:
Jag har sett lite i förbifarten hur det står till. Så otroligt tråkigt när det inte funkar så man får göra sånt man gillar.
Håller tummarna för att det löser sig det där :heart

Själv kollar jag min mail en sisådär tio gånger om dagen, välkomstmailet borde komma snart ju :arghh:
 
Jag fortsätter med mina onsdagslektioner och har ridit Velvet, det svarta fullblodsstoet, några veckor i rad nu. Det har gått mestadels fint men idag fick jag erfara vad ridläraren menade när hon, den allra första gången jag skulle rida henne, sa något i stil med "We'll see if she behaves, she can get a bit overly excited sometimes". Har inte sett mer än små skymtar av den sidan av Velvet förut, hon är liksom alltid väldigt pigg och taggar till lätt, men idag var det som att hon käkat dynamit till frukost. Är helt slut i kroppen och orkar inte skriva särskilt utförligt, men vi kan väl bara säga som så att det var länge sedan jag satt på en häst och kände mig så fullständigt maktlös. Det blev nästan lite läskigt ibland, hon stack i galoppen två gånger och var verkligen inte kontaktbar (så pass att ridläraren dubbelkollade så att hon inte lagt tungan över bettet). När de andra avslutade med att gå ut i stora gräshagen och galoppera upp för en backe valde jag att stanna kvar i paddocken och försöka hitta fram till någon slags harmoni. Efter några minuter med massor av halter, övergångar, serpentinbågar och åttvolter kunde hon trava på jättefint på halvlång tygel och söka sig framåt-neråt. Känns bra att åtminstone ha avslutat på ett bra sätt!
 
Om två veckor är första ridlektionen för terminen slut. Veckorna har gått rätt fort! Känns inte så längesedan jag var där, men det är ändå 6 veckor nu. Jag tror att jag var den enda som säkert skulle fortsätta i gruppen, så får se vilka, om någon, som är kvar, eller om det kommit några nya. I och för sig tror jag att jag kommer få ny ridtid om jag är den enda som är kvar.

Jag vill verkligen träna och bli bättre och att hästarna ska trivas med mig på ryggen. Längtar lite tillbaka till den tid när jag red nästan varje dag och både hoppning, dressyr och uteritter varje vecka. Det är ju så fantastiskt roligt när man har flyt och hästen känns positiv och jag vet inte om det finns något i världen som är lika roligt? Är något av en begränsning att bara rida en gång i veckan men såklart bättre än inget 💛. Men kostar gör det 😅. Får se hur pengarna räcker.
 
Jag ska förhoppningsvis börja på ridskola igen! Hängde i ridskoleryttartrådarna för några år sedan, men av olika anledningar har jag inte ridit regelbundet på ett bra tag. Ställde mig i kö till den ridskola som ligger närmast mig, men dit är det kö (och de flesta platserna går till ponnyryttare som ska ta klivet upp till häst). Hörde då av mig till en ridskola lite längre bort och det fanns plats! Ska provrida några lektioner när terminen börjar, det känns jättekul!

Har varit på några weekends och ett ridläger i år i alla fall, så är åtminstone inte 100 % ringrostig utan bara kanske 85 😄. Har redan tackat @Hoarfrost för mycket bra tips på weekend i denna (motsvarande) tråd för flera år sedan 😊.
 
Då var man äkta Ridskoleryttare igen! Red i min gamla grupp men på ridskolehäst ikväll. Var nervös inför vilken häst jag skulle få, har ju bara ridit min de senaste åren ( och en turridning på islandshäst i sommar). Fick den hästen jag kanske ville ha minst av allt. Han var visserligen min favorit innan min olycka med min storhäst, men efter det blev det bara panik när jag försökte rida honom. Egentligen mycket snäll och trevlig skolhäst, men lite känslig för tygeltag. Hursomhelst gick det bra och jag kom ganska så bra underfund med hur man rider honom med samspel mellan säte, tygel och röst. Pigg häst med egen motor och bra takt. Vi red mest basic med några övningar med slalom i trav, galopp, övergång till trav i några steg, galopp igen och trav, skritt, framdelsvändning, trav och så om igen. Kände mig väldigt skumpig i övergången till trav och fick kämpa för att inte rycka i tyglarna. Sedan lite skritt, galopp, skritt på volterna. Avslutade med trav i trevlig låg form. Kände mig nöjd!
 
Har fått meddelande om att ridskolan ska börja med Hippocrates till hösten. Mer info ska komma på måndag men jag är för nyfiken.
Någon annan som har? Hur är det? :D
 
Jag hoppar in i tråden.
Det är dags för mig att bli ridskoleryttare igen. Jag var det i några år som barn/ungdom och sedan någon termin som vuxen. Däremellan hade jag foderhästar, medryttarhästar, tränade privat osv.
Nu har jag inte ridit alls på över 10 år, men varit med dottern på ridskolan senaste 2 åren. När dottern kastade in handduken och ville sluta kände jag hur mycket jag skulle sakna att vara i stallet och suget har definitivt ökat att komma tillbaka till ridningen så jag anmälde mig själv istället.
Jag vet inte om jag tog mig vatten över huvudet, jag kommer ju att vara fruktansvärt ringrostig men förutsätter att mycket sitter så det blir förhoppningsvis kul. De jag kommer vara i grupp med har jag hunnit bekanta mig väl med under senaste åren då de ridit före eller efter min dotter.
En renodlad dressyrgrupp med rara damer där jag på mina 40+ år ändå är yngst ;)
 
Jag hoppar in i tråden.
Det är dags för mig att bli ridskoleryttare igen. Jag var det i några år som barn/ungdom och sedan någon termin som vuxen. Däremellan hade jag foderhästar, medryttarhästar, tränade privat osv.
Nu har jag inte ridit alls på över 10 år, men varit med dottern på ridskolan senaste 2 åren. När dottern kastade in handduken och ville sluta kände jag hur mycket jag skulle sakna att vara i stallet och suget har definitivt ökat att komma tillbaka till ridningen så jag anmälde mig själv istället.
Jag vet inte om jag tog mig vatten över huvudet, jag kommer ju att vara fruktansvärt ringrostig men förutsätter att mycket sitter så det blir förhoppningsvis kul. De jag kommer vara i grupp med har jag hunnit bekanta mig väl med under senaste åren då de ridit före eller efter min dotter.
En renodlad dressyrgrupp med rara damer där jag på mina 40+ år ändå är yngst ;)
Vad roligt och spännande det låter :)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 610
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 724
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 443
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp