Ridskoleryttare

Jag hoppar in i tråden.
Det är dags för mig att bli ridskoleryttare igen. Jag var det i några år som barn/ungdom och sedan någon termin som vuxen. Däremellan hade jag foderhästar, medryttarhästar, tränade privat osv.
Nu har jag inte ridit alls på över 10 år, men varit med dottern på ridskolan senaste 2 åren. När dottern kastade in handduken och ville sluta kände jag hur mycket jag skulle sakna att vara i stallet och suget har definitivt ökat att komma tillbaka till ridningen så jag anmälde mig själv istället.
Jag vet inte om jag tog mig vatten över huvudet, jag kommer ju att vara fruktansvärt ringrostig men förutsätter att mycket sitter så det blir förhoppningsvis kul. De jag kommer vara i grupp med har jag hunnit bekanta mig väl med under senaste åren då de ridit före eller efter min dotter.
En renodlad dressyrgrupp med rara damer där jag på mina 40+ år ändå är yngst ;)
Vad roligt, jag gjorde ju samma sak i våras. Tog upp ridningen efter 7 års uppehåll, dock är jag 50+ :p
Det är lite som att cykla, mycket sitter fortfarande kvar i muskelminnet. Nu sattes jag på stallets tryggaste men knepigaste häst när jag började så det har varit en extrem lärorik termin :rofl:.
Kan tips om att ta en eller två privatlektioner om det finns möjlighet

Har hunnit med både en programridning och en klubbdressyr samt hoppkurs (gick sådär men skyller på värmen :cool::p) sen jag började i februari.
Tog mig även råd rida två ggr i veckan där ena gången varit ordinarie lektion och kortkurser 4*3 lektioner. Kommer försöka fortsätta så.
 
Jag hoppar in i tråden.
Det är dags för mig att bli ridskoleryttare igen. Jag var det i några år som barn/ungdom och sedan någon termin som vuxen. Däremellan hade jag foderhästar, medryttarhästar, tränade privat osv.
Nu har jag inte ridit alls på över 10 år, men varit med dottern på ridskolan senaste 2 åren. När dottern kastade in handduken och ville sluta kände jag hur mycket jag skulle sakna att vara i stallet och suget har definitivt ökat att komma tillbaka till ridningen så jag anmälde mig själv istället.
Jag vet inte om jag tog mig vatten över huvudet, jag kommer ju att vara fruktansvärt ringrostig men förutsätter att mycket sitter så det blir förhoppningsvis kul. De jag kommer vara i grupp med har jag hunnit bekanta mig väl med under senaste åren då de ridit före eller efter min dotter.
En renodlad dressyrgrupp med rara damer där jag på mina 40+ år ändå är yngst ;)
Vad kul!! @cewe hade bra tips om privatlektioner, jag har varit iväg på några weekends och har en möjlighet att göra det tycker jag det också ger en "skjuts" i att komma tillbaka.

Jag börjar den här veckan, på en ridskola jag aldrig ens besökt (men som gett gott intryck på SoMe gällande hästvälfärd och sund ridning).

Börjar ni andra också denna vecka?
 
Vad kul!! @cewe hade bra tips om privatlektioner, jag har varit iväg på några weekends och har en möjlighet att göra det tycker jag det också ger en "skjuts" i att komma tillbaka.

Jag börjar den här veckan, på en ridskola jag aldrig ens besökt (men som gett gott intryck på SoMe gällande hästvälfärd och sund ridning).

Börjar ni andra också denna vecka?
Jag börjar denna vecka med fyra 90 min lektioner :D
Ordinarie lektioner drar i gång nästa onsdag.
 
Guldet blev till sand, 90 min blev 30 min och en oren häst :cry:
Få se vad de hittar på för skoj för mig att rida i kväll :bag:
Hur har det gått? Lät ju superlyxigt att få inleda med ett gäng lektioner, synd när det inte blir som en tänkt sig.
 
Kul att vi blir fler här inne! Jag ser väldigt mycket fram emot min lektion ikväll men hoppas lite på att få rida en annan häst eftersom jag känner mig lite trött på Velvet efter förra veckans rabalder. Hon är jättetrevlig när hon väl slappnar av, och jag tycker absolut fortfarande om henne, men känner att jag vill prova något annat ett tag. Kingsley, den otroligt vackra isabellvalacken jag red allra första gången, verkar vara tillbaka från sin skada och var med på vår lektion förra veckan. Jag hoppas få rida på honom ikväll eftersom det inte gick så bra för tjejen som hade honom förra veckan :angel:
 
Hur har det gått? Lät ju superlyxigt att få inleda med ett gäng lektioner, synd när det inte blir som en tänkt sig.
Fick byta häst i går, till den som fick mig sluta rida för 7 år sen
Så gick från knubbig friserkorsning på 165 till dressyrstammad halvblod på 178 :eek:
Men han har lugnat ner sig en del på dessa 7 år och lektionen gick väldigt bra (iallafall sa alla det till mig både under och efter lektionen :p)
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Själv sitter jag och räknar ner dagar... 4 dagar kvar :nailbiting::eek:O_o:D:bump::banana::love1:
Har kommit in på Hippocrates också, undrar om de kommer att använda den mer än för avbokningar och sånt. Såg att det fanns rader för hästar osv... undrar om jag kommer kunna se vilken häst jag kommer ha på lektionen. Kommer typ sitta och uppdatera hela dagarna för att se då :p
 
Själv sitter jag och räknar ner dagar... 4 dagar kvar :nailbiting::eek:O_o:D:bump::banana::love1:
Har kommit in på Hippocrates också, undrar om de kommer att använda den mer än för avbokningar och sånt. Såg att det fanns rader för hästar osv... undrar om jag kommer kunna se vilken häst jag kommer ha på lektionen. Kommer typ sitta och uppdatera hela dagarna för att se då :p
Hos oss är det där de sätter upp vilken häst man ska ha också. Typ allt sköts där. Men vad jag sett kan man inte se innan vilken häst man fått - det ser man i datorn på stallet. Efteråt syns det däremot vem man hade. Vet inte om det alltid är så, men verkar vara så hos oss i alla fall. :)
 
Hos oss är det där de sätter upp vilken häst man ska ha också. Typ allt sköts där. Men vad jag sett kan man inte se innan vilken häst man fått - det ser man i datorn på stallet. Efteråt syns det däremot vem man hade. Vet inte om det alltid är så, men verkar vara så hos oss i alla fall. :)
Iofs det finns säkert vissa som skulle avboka om de inte får den häst de vill ha. :cautious:
 
Själv sitter jag och räknar ner dagar... 4 dagar kvar :nailbiting::eek:O_o:D:bump::banana::love1:
Har kommit in på Hippocrates också, undrar om de kommer att använda den mer än för avbokningar och sånt. Såg att det fanns rader för hästar osv... undrar om jag kommer kunna se vilken häst jag kommer ha på lektionen. Kommer typ sitta och uppdatera hela dagarna för att se då :p
Min ridskola använder också Hippocrates! Hos oss är det så att man ser vilken häst man fått tilldelat på eftermiddagen, till kvällens lektion. Sen finns det möjlighet att skriva önskemål om häst eller andra besked till ridläraren där för varje lektionstillfälle. Alternativt avboka lektionen vid behov.

Men man måste fortfarande checka av sig på hästen/lektionen i närvarolistan i systemet på plats i stallet förstås 😊 Jag är rätt nyfiken av mig, så jag tycker det är spännande att gå in och kolla Hippocrates i mobilen under eftermiddagen för att se om jag tilldelats någon häst ännu 😄 Om inte annat så är det ju en bra mental förberedelse så man hinner plocka fram lite från förra gången man red just den hästen, vad som fungerade bra och inte. Alternativt läsa upp sig lite på hästen i förväg om det är en helt ny häst 😊

Alla ridskolor använder dock kanske inte alla funktioner, spännande att höra hur det funkar hos dig/andra med Hippocrates!
 
Då var terminens andra lektion avklarad! Hade sett fram emot att fortsätta med den pigga hästen från förra veckan men fick en annan häst den här gången. Typ stallets äldsta och största häst. Ridskolans klippa, trygg och snäll men av det lite segare slaget. Tyckte ändå att han gick på bra framåt. Lyssnade bra på hjälper men hade lite tendenser att tränga inåt i hörn och att följa efter de andra om jag ville svänga åt ett annat håll. Hade också egen stadig motor i galoppen och jag fick tipset att bara sitta och tänka på min sits eftersom han går sa bra och taktfast av sig själv.

Dagens övning handlade om skänkelvikningar och vi började i trav på långsidorna där vi skulle lägga in en halv långsida (valfritt vilken halva) i skänkelvikning med framdelen innanför. Det funkade ganska bra, men han ville fuska ibland och böja sig istället för att gå sidvärts. Var värst i vänster varv. Det tog några försök innan jag hittade rätt med sitsen (stora älgkliv jämfört med min lilla fjorddam). Sedan byte vi till skänkelvikning på diagonalerna till mitten och tillbaka ut till spåret. Här förekom han mig lite och följde mest efter föregående häst. Så jag kämpade lite mer med att det var jag som skulle bestämma när vi skulle byta riktning. Sen fick vi skänkelvika några hela diagonaler.,Fick beröm och info om att detta inte var hans favoritgrej.
Avslutade med lite galopp då vi skulle lägga volter vid A och C. Kunde återigen bara sitta och jobba med mig själv och min sits.
Svettig och varm, men nöjd!
 
Ridlektion i måndags, lätt pass på banan. Igångsättning. Fick rida V, ett fint sto. Hon är vacker men krallig, mycket häst att rida men med egen motor. Passar mig bra :D

Var med på en lektion igår också, uteritt. Van vid förra ridskolans uteritter så är jag aldrig särskilt pepp på dem (skritt och trav).

Men nu var det lite alla gångarter, galopp på en äng och ett litet skutt över en stock. Mycket roligare!
Så även om det var 80% skritt och lugnt, så var det ändå väldigt trevlig
 
Själv sitter jag och räknar ner dagar... 4 dagar kvar :nailbiting::eek:O_o:D:bump::banana::love1:b
Har kommit in på Hippocrates också, undrar om de kommer att använda den mer än för avbokningar och sånt. Såg att det fanns rader för hästar osv... undrar om jag kommer kunna se vilken häst jag kommer ha på lektionen. Kommer typ sitta och uppdatera hela dagarna för att se då :p
En grej till som jag tyckte var mycket bra, var att man bara behöver trycka på en knapp för att få fram ett intyg avseende friskvård. Alltså det man behöver för att få ut sin friskvårdspeng på jobbet. :)
 
Lite avundsjuk på era ridskolestarter. Här har det varit en lugn skogsskrittsvecka för hästarnas skull. Det är för all del mysigt att skritta ut i skogen, men kanske inte för motsvarande lektionspriset...
 
Nu har jag överlevt min första ridlektion.
Igår var det äntligen dags att klättra upp på en häst igen efter minst 10 års frånvaro.
Eftersom jag gjorde illa knät i somras när jag skulle satsa på att komma lite i form så var väl formsvacka hos den här ryttaren ett snällt ord för att beskriva tillståndet.
Det var skitjobbigt. Ibland blev det lite skrittövningar i mitten för min del när jag behövde hämta andan.
I övrigt gick det över förväntan, när ridläraren hade personlig feedback i slutet av lektionen så var det bara positivt och jag kände ju även själv under lektionen att jag hade bra koll på vad jag skulle göra.

Hur det känns idag? Jag kan f-n inte röra mig :laugh:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 622
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 464
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp