Ridskoleryttare

Sista lektionen för terminen i går på Krullen.
Det var vemodigt, och det hade ösregnat. Vanligtvis brukar vi rida en busgalopp i hagen där vi drar på så mycket hästarna bara orkar, och sedan hoppa på terrängbanan alternativt rida barbacka på ängen men det var blött och halt så det blev inget av.

I stället skrittade vi ut en liten runda, det var halkigt bara den lilla stunden så det räckte och blev över. Krullen hade redan tagit sommarlov i skallen och norpade varenda litet löv som råkade vara i närheten. :D Det har han faktiskt aldrig sysslat med innan. Det var i alla fall mysigt att vara tillbaka på honom sista lektionen.

Vi red sedan i paddocken.
Krullen var glad och positiv. Jag började med att sätta lite fart och längd i hans symaskinsben och han lyssnade och jobbade på sitt bästa redan från början. Behövde inte tjata särskilt mycket men däremot hjälpa honom att fortsätta det fina han påbörjat. Fokuserade på min sits, att hålla igång hans fokus och bara ha en trevlig stund. Det var inte så att han hade superbjudning framåt, men vi var på god väg. Jag har upptäckt att jag gillar när jag får rätt mycket bjudning!
Gjorde några travövergångar för att hämta lite bakben, och jag fattade en knackig och ful galopp. Men målet var inte fin galopp utan snarare att bryta av det monotona med något nytt och igen hitta bakbenen.

Vi började med första övningen som var en sådan evighetssymbol väg. Här fick vi självständigt bestämma tempo och gångart, samt om vi ville göra något ytterligare typ skänkelvikning eller bogen in. Jag valde att börja med att bara variera tempo och gångart rätt mycket och se till att jag hade Krullen inramad, framåt, och lite stretchig på de böjda spåren.
Första galoppfattningen här blev katastof. Det blev en Krull som surnade ur och tvärstannade. Kom fort på varför - jag hade slappnat av för mycket i skallen och kroppen gick tillbaka till att spänna sig. Glöm det sa Krullen. :p
Ursäktade mig så mycket och fick sedan när jag började om från början en halvbra fattning.
Då det bara gick bättre och bätter utökade jag även med lite omvänd galopp och skänkelvikningar. Det är så himla mysigt att rida när man känner att man bara kan lattja runt litegrann!

Övningen vi skulle rida såg ut så att vi från ena hörnet skulle rida upp mot andra sidans långsida, typ som en halvt igenom. Därifrån skulle vi rida tillbaka till det andra hörnet. Alltså M-E-F. Vid K och H skulle vi rida volter. Vi fick själva bestämma hur vi ville rida övningen, men M-E-F skulle vara Ökning, Korta, Ökning i trav. Det gick super förutom när jag gjorde fel :p Till exempel var jag inte med honom helt in i en galoppvolt och då fick jag motorstopp igen.

Jag ville gärna jobba lite nu med galoppen och främst fattningarna och jag tror jag hittade en riktigt bra knapp på Krullen med att i trav korta den tills det blev skritt ett steg, men oj jag ångrade mig jag vill ha ökad trav. Gjorde den några gånger och utvecklade sedan till oj jag ångrade mig jag vill ha galopp.
Krullen verkade tycka den grejen var kul och efter ett tag när han förstod att piloten blev förtjust när han verkligen tog i, började han ta i en hel del 😅 Nästan för mycket vid ett tillfälle när han kortade kroppen massor, sen ville fram med frambenen i fattningen och skjuta av med bakbenen. Men fastnade i det korta så den blev någon form av skuttelihopp x2 med frambenen, och sedan sköt bakbenen i och det blev en underlig levadlevadbock. Hela tiden med öronen glatt framåt. Jag såg ut ungefär så här :confused::D och det gjorde ridläraren med. Han fick massa klapp för sin insats!

Sedan lade vi ner hästarna och Krullen kunde till och med stretcha sig ner och ut fint. Glad och nöööjd häst.

Betade honom en stund efter att jag suttit av. Gullekrullen betade, och kollade sedan hur jag hade det, betade, kollade med mig, betade... Han ville nog mest ha kli och flugvift :D

Nu blir det MÅNADER av hästlöshet och jag kommer inte stå ut :arghh:

Nu har jag ridit sista lektionen, på finaste Prinsessan :love:
Hon åker på fredag, tyvärr inte med de andra hästarna utan tillbaka till sin ägare som haft henne på utlån.
Har nog inte tagit in det än :cry:

Men ridläraren tyckte jag skulle åka och hälsa på och rida henne under sommaren, så jag hoppas kunna göra det någon gång iallafall!

Dagens lektion var fin, markarbete/hoppning.
Lite blöt bana, men bra underlag ändå! Och ett gäng hysteriska fåglar på ena långsidan, så den var ju rätt läskig. :rofl: Men hon var duktig.

Fick hoppa rättuppstående följt av oxer. Avslutade med båda på 90cm :bump:

Så stolt över den lilla hästen, tidigare har hon inte riktigt litat på ryttaren, och aldrig hoppat av stort. Krypa nära eller vägra var det som gällde. Nu har hon äntligen börjat hoppa av med fina runda språng.

Och idag hoppade hon till och med av stort (och runt) när vi inte kom perfekt. SÅ himla duktig :heart

Senast ändrad:
Har bestämt mig för att åka och rida ikväll trots att det blir sent och jag behöver vara pigg imorgon. Ska åka på ett terrängläger som ser ganska intensivt ut :D. Jättespännande. Lite nervös att det ska vara halt i gräset då det ska regna en del, men får väl ta det extra försiktigt i vändningarna.

Ikväll skulle vi kanske rida ut, men jag misstänker att det blir åska (och regn enligt prognosen) så vi kanske blir inne ändå. Vikarie i alla fall, vår ordinarie instruktör skulle vara ledig.

Nu har jag sagt upp min plats på ridskolan 💔 Känns pisstråkigt faktiskt. Men jag får inte ihop det, och jag tycker inte det är värt det med kvalitet det är på lektionen. Får se om jag lyckas hitta någon annanstans jag kan få umgås med hästar även om jag inte rider/tar lektioner. Har en vän med två kretensiska hästar som jag nog kan få komma och hålla på med och rida ibland...

Ojojoj, vad det har varit roligt i helgen! Jag fick rida stoet Satine som jag hade på läger vid Kristi himmelsfärd och hon har hoppat som en stjärna hela helgen, var bara i sista passet som vi fick lite oflyt. Var nog båda lite matta då. Men de fyra sista hindren gick jättebra så vi slutade ändå på topp tycker jag 😇. Är särskilt nöjd med en del av sprången.

Svårast den här gången var helt klart att hoppa nerför 😅. Ner från bank och från trappan. Trappan (utför) nöjde vi oss med en gång för det blev lite för spännande när vi tagit oss nerför den. Uppför trappan funkade dock super, mycket lättare för mig.

Kanske blir det en till terrängträningshelg i höst. Jag får försöka ha ekonomi till det 😁

Nackdelen med att åka iväg på läger sådär, särskilt nu när det var ett jätteroligt sådant, är att vardagen blir så erbarmligt tråkig efteråt 🥲. Det blir väl lite extra så när jag inte har någon att tala om lägret med. Blir lite ensam i mitt intresse.

För övrigt så vill jag visst rida mer ju mer jag rider. 😂. Men så funkar det kanske med allt som är roligt.

Ska rida på torsdag och sedan blir det troligen ingen ridning alls förrän den femtonde augusti.

Äntligen känns det som att jag kan vara med i den här tråden på riktigt, lagom till att alla andra går på sommarledigt 🙄 Ja ja, jag får väl hålla låda här inne själv med div. uppdateringar tills ridterminen i Sverige börjar igen!

Jag gjorde ett snabbt inhopp i den här tråden för typ 5 år sedan vilket var senaste gången jag testade ridskoleridning här i Skottland. Det var dock ingen särskilt givande upplevelse, så sedan dess har jag nöjt mig med att “bara” rida medryttarhäst ungefär en gång i veckan. Av olika anledningar har jag ingen medryttarhäst längre och jag har ärligt talat känt mig väldigt vilsen gällande hästlivet det senaste halvåret. Har pendlat mellan att överväga att sluta rida helt och att aktivt leta efter en ny medryttarhäst (utan framgång). Samtidigt har suget efter att rida på ridskola varit starkt under alla dessa år. Tvärtemot många andra ryttare är just lektionsridning typ den roligaste sortens ridning för mig! Jag tror att det är en kombination av nostalgi och att jag gillar att bli tillsagd vad jag ska göra samtidigt som jag kan lära mig av att se och höra andras ridning/feedback. Gillar också att rida olika sorters hästar, och så har vi ju den sociala aspekten såklart!

Ok, det här blir långt… I alla fall, i förrgår bestämde jag mig för att ge ridskoleridning i Skottland en sista chans och 24 timmar senare hade jag min första lektion på ett för mig helt nytt stall. Det är mycket som är annorlunda här än i Sverige när det kommer till hästar, bland annat det här att man kan boka in sig på enstaka lektioner lite hur som helst, man betalar liksom inte för en specifik plats för en hel termin. Så jag ringde upp ett ställe med gott rykte för att höra mig för om de har nån grupp som skulle passa, och de frågade om jag ville komma redan nästa dag 😁

Jag hade väldigt låga förväntningar p.g.a tidigare upplevelser, men oj vad positivt överraskad jag blev! Det känns som att jag äntligen har hittat rätt och det gör mig så glad 😍 Mycket är annorlunda från i Sverige såklart, och inte nödvändigtvis på ett bra sätt, men jag känner ändå att det är fullt överkomliga grejer. Det allra bästa var hästen jag fick rida. Jag blev lite nervös när instruktören introducerade honom som “he’s a lovely horse when he wants to, but he’s not for beginners”. Det kan ju betyda lite vad som helst tänkte jag, men hoppades att det inte var något alltför illa 🤪

Nu kommer jag att låta lite löjlig här, men alltså när vi började trava… Det var som att det sa “klick”, och jag bara kände att det HÄR är min sorts häst! Han var som smör att rida, otroligt mjuk och så lätt att sitta på att jag var tvungen att dubbelkolla att vi verkligen travade 😂 Samtidigt förstår jag helt och hållet vad ridläraren menade med att det inte är en nybörjarhäst: han var väldigt vaken, ganska vinglig (han kom till ridskolan för bara tre månader sedan och har främst gått turridning tidigare) och han jagade upp sig lite ibland vilket krävde att jag som ryttare bara satt lugnt och stilla och väntade ut honom. Vi hade absolut stunder då det kändes helt uppåt väggarna, men också många stunder då han gick lugnt och fint och jag bara njöt. Överlag är han en häst som ställer mycket krav på ryttarens stabilitet vilket är något jag behöver jobba med själv, så han känns som en bra häst att lära mig av. Han påminde lite om en grönare version av den högt älskade medryttarhästen jag hade fram till i höstas ❤️

Jag har bokat in mig i samma grupp nästa vecka, så jag lär återkomma med ännu en mindre novell då 😇 Planen är att rida i den här gruppen så ofta som möjligt, helst varje onsdag men eftersom jag reser en del både privat och i jobbet kommer det bli att jag får skippa ett par veckor här och där. Därför är det himla skönt att man bara köper in sig på en lektion i taget, det är liksom ingen press att vara där exakt varje vecka vilket passar mig utmärkt.

Bifogar bild på den vackra isabellfärgade valacken som jag hoppas få rida nästa vecka också!

Bifogade filer

• 4d597b30-e8a8-4d96-9765-4b744caee290.webp
    4d597b30-e8a8-4d96-9765-4b744caee290.webp
    167,3 KB · Visningar: 50
@Mineur gud vad härligt att läsa!! :love:

Här var det avslutning i söndags, då åkte min kära Prinsessa hem till sig. Hoppas verkligen kunna hälsa på henne i sommar, som vi klickade :heart

Under sommaren blir det uteritter på medishästen, och så tillbaka till samma ridskola och grupp till hösten. Tänkte försöka hitta en medryttarhäst då med, då nuvarande nog ska säljas. Pratat lite med en i stallet, men hen har en 3åring och en 4åring så det kan ju bli.. spännande. 😅

Nu blev det lite allmänt det här, men ser fram emot att ridskolan startar igen! Nyfiken på vilka hästar jag ska rida då, och om det kommer några nya!

Äntligen känns det som att jag kan vara med i den här tråden på riktigt, lagom till att alla andra går på sommarledigt 🙄 Ja ja, jag får väl hålla låda här inne själv med div. uppdateringar tills ridterminen i Sverige börjar igen!

Jag gjorde ett snabbt inhopp i den här tråden för typ 5 år sedan vilket var senaste gången jag testade ridskoleridning här i Skottland. Det var dock ingen särskilt givande upplevelse, så sedan dess har jag nöjt mig med att “bara” rida medryttarhäst ungefär en gång i veckan. Av olika anledningar har jag ingen medryttarhäst längre och jag har ärligt talat känt mig väldigt vilsen gällande hästlivet det senaste halvåret. Har pendlat mellan att överväga att sluta rida helt och att aktivt leta efter en ny medryttarhäst (utan framgång). Samtidigt har suget efter att rida på ridskola varit starkt under alla dessa år. Tvärtemot många andra ryttare är just lektionsridning typ den roligaste sortens ridning för mig! Jag tror att det är en kombination av nostalgi och att jag gillar att bli tillsagd vad jag ska göra samtidigt som jag kan lära mig av att se och höra andras ridning/feedback. Gillar också att rida olika sorters hästar, och så har vi ju den sociala aspekten såklart!

Ok, det här blir långt… I alla fall, i förrgår bestämde jag mig för att ge ridskoleridning i Skottland en sista chans och 24 timmar senare hade jag min första lektion på ett för mig helt nytt stall. Det är mycket som är annorlunda här än i Sverige när det kommer till hästar, bland annat det här att man kan boka in sig på enstaka lektioner lite hur som helst, man betalar liksom inte för en specifik plats för en hel termin. Så jag ringde upp ett ställe med gott rykte för att höra mig för om de har nån grupp som skulle passa, och de frågade om jag ville komma redan nästa dag 😁

Jag hade väldigt låga förväntningar p.g.a tidigare upplevelser, men oj vad positivt överraskad jag blev! Det känns som att jag äntligen har hittat rätt och det gör mig så glad 😍 Mycket är annorlunda från i Sverige såklart, och inte nödvändigtvis på ett bra sätt, men jag känner ändå att det är fullt överkomliga grejer. Det allra bästa var hästen jag fick rida. Jag blev lite nervös när instruktören introducerade honom som “he’s a lovely horse when he wants to, but he’s not for beginners”. Det kan ju betyda lite vad som helst tänkte jag, men hoppades att det inte var något alltför illa 🤪

Nu kommer jag att låta lite löjlig här, men alltså när vi började trava… Det var som att det sa “klick”, och jag bara kände att det HÄR är min sorts häst! Han var som smör att rida, otroligt mjuk och så lätt att sitta på att jag var tvungen att dubbelkolla att vi verkligen travade 😂 Samtidigt förstår jag helt och hållet vad ridläraren menade med att det inte är en nybörjarhäst: han var väldigt vaken, ganska vinglig (han kom till ridskolan för bara tre månader sedan och har främst gått turridning tidigare) och han jagade upp sig lite ibland vilket krävde att jag som ryttare bara satt lugnt och stilla och väntade ut honom. Vi hade absolut stunder då det kändes helt uppåt väggarna, men också många stunder då han gick lugnt och fint och jag bara njöt. Överlag är han en häst som ställer mycket krav på ryttarens stabilitet vilket är något jag behöver jobba med själv, så han känns som en bra häst att lära mig av. Han påminde lite om en grönare version av den högt älskade medryttarhästen jag hade fram till i höstas ❤️

Jag har bokat in mig i samma grupp nästa vecka, så jag lär återkomma med ännu en mindre novell då 😇 Planen är att rida i den här gruppen så ofta som möjligt, helst varje onsdag men eftersom jag reser en del både privat och i jobbet kommer det bli att jag får skippa ett par veckor här och där. Därför är det himla skönt att man bara köper in sig på en lektion i taget, det är liksom ingen press att vara där exakt varje vecka vilket passar mig utmärkt.

Bifogar bild på den vackra isabellfärgade valacken som jag hoppas få rida nästa vecka också!
Vad kul att få höra från andra som rider utanför Sverige! tycker det är så intressant att höra om vad som görs annorlunda på olika platser.

@Mineur välkommen till denna tråden! Så kul att höra hur ridskola fungerar i Skottland och vilken fantastisk första lektion du verkar ha haft!

Själv ska jag iväg med en kompis till en hästgård på söndag där vi hyrt stuga några nätter och ska rida lektioner främst och en uteritt. Så helt själv blir du inte här 🙂

@Mineur välkommen till denna tråden! Så kul att höra hur ridskola fungerar i Skottland och vilken fantastisk första lektion du verkar ha haft!

Själv ska jag iväg med en kompis till en hästgård på söndag där vi hyrt stuga några nätter och ska rida lektioner främst och en uteritt. Så helt själv blir du inte här 🙂
Men hur härligt lät inte det där?! Är det på någon slags ridläger-liknande ställe då, eller hur funkar upplägget liksom?

Men hur härligt lät inte det där?! Är det på någon slags ridläger-liknande ställe då, eller hur funkar upplägget liksom?

Jag och en kompis har varit där och ridit privatlektioner vid några tillfällen. Det är ett islandshästställe som har ridskola, kurser, läger, privatlektioner m.m. Vid något tillfälle nämnde hon att hon hade stugor att hyra ut. Vi har bokat några privatlektioner där vi delar lektionen , en uteritt som hon lade ut för andra att vara med på för att få ner priset. Sen har de ungdomsläger nästa vecka och hon frågade om vi ville vara med på grupplektionerna så blev det också lite lägre pris.

Så blir fem ridpass på fyra dagar, två grupplektioner, två delade privatlektioner och en tre timmar uteritt på söndag med fika längs vägen. Så har vi enkel stuga utan rinnande vatten,, toa och dusch i stallet och kylskåp på logen. Så skulle hon fixa mikro och kokplatta. Får se vad ungdomarna gillar att ha med oss tanter på lektionerna :p
Ska bli hur mysigt som helst att få åka dit med min bästa vän :love:

Jag och en kompis har varit där och ridit privatlektioner vid några tillfällen. Det är ett islandshästställe som har ridskola, kurser, läger, privatlektioner m.m. Vid något tillfälle nämnde hon att hon hade stugor att hyra ut. Vi har bokat några privatlektioner där vi delar lektionen , en uteritt som hon lade ut för andra att vara med på för att få ner priset. Sen har de ungdomsläger nästa vecka och hon frågade om vi ville vara med på grupplektionerna så blev det också lite lägre pris.

Så blir fem ridpass på fyra dagar, två grupplektioner, två delade privatlektioner och en tre timmar uteritt på söndag med fika längs vägen. Så har vi enkel stuga utan rinnande vatten,, toa och dusch i stallet och kylskåp på logen. Så skulle hon fixa mikro och kokplatta. Får se vad ungdomarna gillar att ha med oss tanter på lektionerna :p
Vilken kanonlösning! Det låter otroligt mysigt. Jag var på mitt traditionsenliga vuxenridläger i Småland för två veckor sedan och det är verkligen något alldeles särskilt med att få åka iväg sådär i några dagar, bo spartanskt och bara prata, andas och leva häst tillsammans med likasinnade :heart

Vilken kanonlösning! Det låter otroligt mysigt. Jag var på mitt traditionsenliga vuxenridläger i Småland för två veckor sedan och det är verkligen något alldeles särskilt med att få åka iväg sådär i några dagar, bo spartanskt och bara prata, andas och leva häst tillsammans med likasinnade :heart
Ja verkligen ska bli helt underbart! och väldig flexibilitet av henne som har det. Hon är jätteduktig ridlärare och de har jättefina hästar med!

herregud sa underbart det later!

20240623_193353-COLLAGE.jpg
Haft en underbar första dag här på hästgården. Privatlektion imorse där jag jobbade mycket med tölten , skänkelvikning och flytta på volt. Mot slutet av lektionen så gick han i helt ren tölt underbar känsla.

Eftermiddagen uteritt tre timmar med fika i skogen. Den bra tölten fanns kvar, och i paddocken innan gick han i helt ren tölt och fick till det några gånger i skogen också.

Är supernöjd och är glad att jag ska fortsätta att jobba med denna hästen i två dagar till.

HHar en jättefin liten stuga här med veranda och kossor i en hage precis utanför.

Terminen är slut (tog slut förförra veckan). Den lektionen förpassar vi till glömskan om vi säger så.
Men ikväll är det ridläger, ett hoppläger minsann. Bommar, gymnatiskhoppning och så på onsdag ska vi hoppa en liten bana :eek::p
Sen är det inget hästigt fram till mitten på augusti då det blir uppstart med dressyrläger, fyra lektioner á 90 min, hujedamig.

Första passet avklarat, svarta faran var lite halvseg i början. Men när vi väl började rida över bommarna taggade han till rejält och kunde knappt stå still i väntan på sin tur O_o :D:love:
Var lite svårt galoppera över bommar på volten i vänster varv, men i höger fick vi till en klockren sväng till sist.
Sen var det galopp över två bommar på långsidan med 7 språng mellan. Även där fick vi till en klockren gång i varje varv.
Överlag kändes det väldigt bra inför kvällens gymnastikhoppning.
Hans sadel var inte tillbaka från sadelmakaren så han har fortfarande extrasadeln, men det var skönt ha en riktig hoppsadel även om det bara var bommar då den höll skänkeln på plats.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka