Lektion i går på en häst jag red för nästan exakt ett år sedan. En Skäck.
Hon gick inte innan, så vi fick bekanta oss lite innan. Kom bara ihåg att jag knappt fick ordning på något sist jag red henne.
Rätt så mysig tjej att göra iordning!
När jag sadlade kom jag ihåg delvis varför det blivit knas förra gången, ingen manke...
Satt upp och bad ridläraren om hjälp att kolla om inte sadelgjorden kunde spännas mer då sadeln gled runt lite. Det kunde den så det var tur att jag frågat.
Vi skrittade som vanligt ut och Skäcken kändes som att rida på ett kylskåp typ. Väldigt stel och klunsig, och stel både på höger och vänster sida. Även väldigt "nybörjarriden", vilket inte är konstigt då hon nästan bara går med alla nybörjare. Schysst häst som älskar sina småpiloter
Jag skrittade brevid en annan i gruppen och vi pratade om lite ditten och datten. Skäcken verkade tycka det var mysigt att skritta brevid en annan och blev faktiskt piggare av det.
När vi kom in på banan började jag ganska fort med väcka upp henne. Var tvungen att stanna och fixa ett stigläder som var kortare, och efter det fick jag noll respons på skänkeln när jag ville skritta iväg.
Till slut vaknade hon och då hade jag bestämt mig för att fokusera mycket där i början på att renodla hjälper. Svänga var hon 1000% med på, men gas och broms not so much.
Det tog faktiskt inte så jättemycket tid eller ansträngning att renodla hjälperna. Så det var himla skönt. Sen var hon mycket bättre med på noterna framåt. Fick en känsla dock av att hon liksom kom igång "nybörjaranpassat" varje gång, hon tog liksom lydigt skänkeln men kom igång på ett lite mjukt vaggande sätt och ökade sedan. Önskade mig lite mer tryck i grejerna så försökte kalibrera in även det. Mycket tempoväxlingar och jogga igång i trav.
Gjorde under tiden ett gäng bågar och volter. Hon var stel och liksom rak och jag lirkade och jobbade mycket med det vi gjorde sist med lååånga ledande tygeltag i innertygeln och att yttertygeln var den som bestämde hur mycket sväng det blev.
Vet inte om det gjorde jättemycket skillnad.
Efter ett tag fick vi en väg att rida. Volter runt några bommar på ena långsidan, och på andra långsidan en stor båge med volt inåt i bågen. Vi skulle skritta några steg i början och slutet av bågen, annars fick vi välja gångarter.
Jag valde att vara rätt så konsekvent då Skäcken ändå är rätt så ny för mig. En halva av de två volterna i kort trav, den andra lite mer ökad. Fattning efter varje skritt efter volten. Fattning två gånger på kortsidorna. I bågen variera traven, och i bågens volt fokus mer på att få henne att böja ordentligt. Efter skritten på bågens volt fatta galopp, bryta av innan hörnet och en fattning på kortsidan.
Lite ambitiöst kanske
Men, det gick faktiskt riktigt bra! Första galoppfattningen blev någon platt minipilotanpassad sak, men sedan blev fattningarna mer och mer i uppförsbacke. Jag övade självklart samtidigt på min grej med avslappnade fattningar och det lyckades jag rätt så bra med tycker jag!
Två gånger förirrade sig Skäcken och ville - igen nybörjaranpassat - göra som alla andra hästarna gjorde. Ena gången svängde hon för att följa en annan häst. Jag rättade henne bara genom att styra om och styra henne rätt. RIdläraren sa att det var fint rättat. Andra gången fattade hon galopp för att hästen framför gjorde det. Rättade utan att göra större affär av det med. Efter det fattade hon att aha piloten gör egna beslut ju! och då fick jag med henne om möjligt ännu mer.
Så vi kunde jobba oss runt med min plan utan några konstigheter alls. Hon fattade precis exakt där jag ville, följde mina instruktioner kring tempo, och var väldigt fint med på noterna.
Det enda vi hade stora problem med var att hon är så himla rak och stel. Lite burdus eller hur man ska förklara i rörelserna, så det var lite svårt att få med henne på att mjuka upp sig. Men jag upplevde att hon försökte sitt bästa, och jag jobbade på och försökte hjälpa henne. Bara att få henne att ställa rätt var svårt.
Efter det gick vi in på två stora volter och galopperade. Ridläraren hade fixat två hinder på kortsidan, det var nog inte mer än 35cm. Vi skulle rulla på på vår volt, rida som en volt med noll fokus på att det stod ett hinder där typ.
Fick en liten tanke om att jag inte vågar och att jag kan rida utanför men tog tag i den demonen och kastade bort den
Sedan rullade jag över hindret. Skäcken skötte sig exemplariskt och var rätt så mjuk och trevlig att "hoppa".
Någon gång ibland fick jag peppa på med lite energi före hindret, annars fick jag mest kämpa med att hon skulle mjuka upp sig mer.
Fick flera gånger beröm för att jag hade hittat en toppengalopp för övningen där Skäcken verkligen bara kunde rulla på och inget blev svårt för henne.
Vi gjorde samma åt andra hållet, det gick toppen det med och Skäcken taggade till lite lagom så att jag i stället för att peppa på lite framför hindret fick reglera ner galoppen något.
Efter det red vi självständigt i trav och skritt. Här hade Skäcken äntligen lossnat något i halsen och sidorna och jag kände att bakbenen kunde vinkla in sig ytterligare. Jag jobbade vidare med uppmjukning, och Skäcken hade fått en riktigt härlig bjudning framåt.
Sedan lät jag henne beta en liten stund innan vi gick in.
Kul lektion! Kul med "ny" häst! Ridläraren tyckte vi hade hittat varandra jättebra och undrade om jag kom i håg hur det varit sist. Hon påminde om att sist hade jag haft svårt att få henne i galopp mm. Så jag läste mitt inlägg från ett år sedan.
Vilken skillnad! Precis som ridläraren sa, kan jag se det lite som ett kvitto på att jag numera är skickligare på att vara ordentlig med sitsen. Sitta rakt uppepå, i balans, inte störa etc. Det var kul att läsa om min "dåliga" lektion och jämföra med denna där i stort sett inga av mina problem jag hade då uppenbarade sig.
Tror jag har Krullen att tacka för massor av dessa framgångar