Nu har jag berättat den här historien för tre personer redan men jag drar den här med. För det är fascinerande hur det mänskliga psyket kan fungera.
I torsdags skulle jag rida. Jag kom till stallet och såg att jag skulle rida K, en stor, brun valack.
Det är meningen att vi ridelever ska hjälpas åt att städa en nybyggd servicedel (t.ex. omklädningsrum) så innan jag gjorde i ordning K fixade jag med det. Annars brukar jag hinna träffa gruppen innan min när de gör i ordning sina hästar.
När jag kom ut i stallet såg jag att K's box är tom. Jaha! Då är han ute i hagen då, tänkte jag. Han brukar stå i en hage tillsammans med hästen A. Deras vanliga hage var dock tom och stod med grinden öppen. Såg dock en häst som stod ensam i en hage. Hm, är det där K?
Eftersom jag inte har stenkoll på hästarna än så gick jag och frågade en av de som rider med mig. Jag frågade henne om det var K. Först var hon snäppet tveksam, men tyckte sedan att det måste vara K.
Jag tog in hästen i stallet. Frågade ridkompisen om hon var säker på att det var rätt häst och ja, det var hon.
När jag gjort i ordning K förut har han känts ganska kelen. I torsdags så stod hästen visserligen snällt, men var inte så social med mig och såg nästan lite sur ut med en liten rynka ovanför näsborren.
Jag funderade över om han verkligen var klippt förut och kände mig lite förvånad över att de plötsligt klippt honom i slutet av april. Funderade över om han verkligen var såhär ljus i färgen när jag red honom sist.
K är lite karpryggig (kallade någon det) och jag tittade på hästen och tyckte att han blivit finare i ryggen.
Jag kratsade hovarna och lade märke till att de var ganska små, något jag inte mindes från tidigare. Han hade också benskydd på sig ute i hagen, vilket han inte hade haft senast jag red honom.
Jag valde att sadla med hoppsadeln. Fastän jag inte är duktig på sadeltillpassning tyckte jag inte att den verkade passa särskilt bra. Den låg liksom i vägen för bogbladet. Kanske skulle jag tagit dressyrsadeln ändå?
K kan vara lite krånglig att tränsa utan godis men det gick hur lätt som helst och jag var glatt överraskad.
Jag tänkte på att A som brukar leva om i sin box (vill ha uppmärksamhet tror jag) var ovanligt lugn idag.
På väg in i manegen utbrister instruktören "men det där är ju A!" Jag hinner bli orolig att jag inte ska hinna vara med på ridlektioner men får hjälp att "kasta" över utrustningen på K,
som står i A's box!
Varken jag eller ridkompisen som var säker på att jag tog rätt häst
hade ens kommit på tanken att det kunde vara någon annan än A i hans box. Och min hjärna bara köpte allt som inte stämde eftersom ridkompisen svarat ja på om hon var säker på att jag hade rätt häst. Det blev naturligt för mig att lita på det då jag inte själv var säker på att hitta rätt.
Fel färg, klippt, annat beteende, jättelätt att tränsa, sadeln som inte passade, den finare ryggen, de små hovarna. Att det inte hördes ett ljud från A's box.
Jag kan säga att när jag väl fick rätt K framför mig så kände jag igen honom mycket bättre!
Hade jag hunnit ut i stallet när gruppen innan min gjorde sig klara hade jag sett att L stod i boxen K brukar ha. Då hade säkert någon i den gruppen kunnat berätta att K var i A's box och inget skulle gått på tok. Fast liiite roligt är det ändå i efterhand
.